Fitness Seller

Oefening Explosiviteit?

Bezoekers in dit topic

princo

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
14 sep 2007
Berichten
12
Waardering
0
hallo mensen , ik doe aan boksen .. maar ik wil mijn boks-explosiviteit verbeteren.. ik moet wat explosiever worden..

is daar een bepaalde oefening voor?.. op de fitness ofso?
 
Bijv. bankdrukken explosief uitstoten en rustig laten zakken.

zelfde met Squats . langzaam zakken en explosief omhoog komen ;)
 
Gewoon zware compounds explosief uitvoeren, thats it!!! Ik zou je instructeur voor meer info vragen, hij hoort dit allemaal te weten!
 
lichte gewichten en speedreps
 
lichte gewichten en speedreps

en daar word je explosief van omdat?

zware reps is mijn gedachtengang 10x logischer

pak maar een dumbbell en maak daar een sla beweging mee, leg die dumbbell weg, kijk dan is hoe snel je slaat zonder die dumbbell. als je het gewicht van die dumbbell kan opvoeren heb je daar meer profeit van dan dat je continu blijft staan te slingeren met die dumbbell waarmee je begon alleen dan wat vaker slaat. dus zwaar squatten, zwaar bankdrukken, powercleans etc. zolang je maar full force blijft toepassen

raar voorbeeld, maar you get my point
 
Gewoon zware compounds explosief uitvoeren, thats it!!! Ik zou je instructeur voor meer info vragen, hij hoort dit allemaal te weten!

fit4free is mijn sportschool.. misschien zegt dat al genoeg over de instructeurs?
zo niet, het zijn mensen die 'denken' dat ze wat weten en zich ook daarna gedragen terwijl ze jaloers naar de lichamen van andere leden kijken en droomden dat hun dat ook maar hadden.
 
Trainen op explosiviteit doe je met ongeveer 60 %RM. Zoals al gezegd, negatieve beweging langzaam, positieve beweging zo snel ( explosief ) als mogelijk. De beweging blijft volledig gecontroleerd, niet met gewichten gaan gooien dus.
Beginnen met iets te lichte gewichten zodat je de techniek eigen maakt en dan opbouwen naar zwaardere gewichten.

Wanneer je puur traint op kracht aan hoge intensiteit ( 80 - 100 %RM ) win je wiliswaar sneller kracht maar je zult inboeten aan snelheid. Vandaar deze methode van explosief trainen.
Zoals je weet wordt de impact van een stoot/trap vooral bepaald door de snelheid ervan.
Kracht is wel belangrijk maar komt op de derde plaats, na techniek en snelheid.
Vraag je instructeur maar voor een trainingsschema, liefst full body;)

edit : bedoel hier trainen op explosiviteit en niet explosief trainen wat je met eender welk gewicht kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
fit4free is mijn sportschool.. misschien zegt dat al genoeg over de instructeurs?
zo niet, het zijn mensen die 'denken' dat ze wat weten en zich ook daarna gedragen terwijl ze jaloers naar de lichamen van andere leden kijken en droomden dat hun dat ook maar hadden.

Ik vroeg het maar omdat er nog wel goede instructeurs/ sportscholen ergens bestaan:D
 
fit4free is mijn sportschool.. misschien zegt dat al genoeg over de instructeurs?
zo niet, het zijn mensen die 'denken' dat ze wat weten en zich ook daarna gedragen terwijl ze jaloers naar de lichamen van andere leden kijken en droomden dat hun dat ook maar hadden.

veel kennis over fitness en een massief lichaam hebben heeft niets met elkaar te maken en omgekeerd ook niet...
 
ik denk trouwens dat het ging over je trainer... je doet aan boksen... Als je een beetje ambitieus bent zal je dit toch met een trainer doen... Hij moet je toch zeer goed kunnen begeleiden...
 
en daar word je explosief van omdat?

zware reps is mijn gedachtengang 10x logischer

pak maar een dumbbell en maak daar een sla beweging mee, leg die dumbbell weg, kijk dan is hoe snel je slaat zonder die dumbbell. als je het gewicht van die dumbbell kan opvoeren heb je daar meer profeit van dan dat je continu blijft staan te slingeren met die dumbbell waarmee je begon alleen dan wat vaker slaat. dus zwaar squatten, zwaar bankdrukken, powercleans etc. zolang je maar full force blijft toepassen

raar voorbeeld, maar you get my point

je hebt zelf weinig vechtsporten gedaan zeker....
ik heb het over schijnboksen met lichte halters , of alle grondoefeningen
met BWT opdrukken en touwtje springen , buikcrunches met de zware bal enz....
van zwaar squatten/benchen en powercleans wordt je alleen maar zwaarder en sterker en langzamer.
stukken langzamer.
 
je hebt zelf weinig vechtsporten gedaan zeker....
ik heb het over schijnboksen met lichte halters , of alle grondoefeningen
met BWT opdrukken en touwtje springen , buikcrunches met de zware bal enz....
van zwaar squatten/benchen en powercleans wordt je alleen maar zwaarder en sterker en langzamer.
stukken langzamer.

Fast twitch vezels...
 
ditte soms......:rolleyes:

YouTube - Power Clean

ik denk niet dat je van die oefeningen opzich langzaam wordt , ik denk dat je van deze oefeningen langzaam wordt als je ze zwaar neemt 85% tot 100% 1rm
daarom goed lezen .
 
ditte soms......:rolleyes:

YouTube - Power Clean

ik denk niet dat je van die oefeningen opzich langzaam wordt , ik denk dat je van deze oefeningen langzaam wordt als je ze zwaar neemt 85% tot 100% 1rm
daarom goed lezen .

Hoe word je langzaam van een oefening waar je razendsnel het gewicht omhoog moet gooien omdat het anders niet gaat:o?
 
Hoe word je langzaam van een oefening waar je razendsnel het gewicht omhoog moet gooien omdat het anders niet gaat:o?

omdat je dit maar 2 of 3 reps kan doen , daardoor zet je veel massa aan wat weer voor meer kracht zorgt .
imo staat explosieve snelheid van een beweging(een stoot) in tegenstelling tot pure kracht (een rep) als je die op 1 of 2 RM uitvoert.
in de ring zie je vaak dat de grote krachtmensen het afleggen tegen een lichtere snellere man.
bv: peter aerts vs bob sapp.
alleen krachttraining heb je dus niks aan als je wil stoten , snelheid wel .

het is natuurlijk ook niet zo als je soms op kracht traint dat je direct in
een traag sloom wezen verandert in de ring.
als je regelmatig bokstraining volgt hou je die krachtmassa toch niet vast.
daarom is zware krachttraining weggegooide moeite voor een ringvechter.
beter is speedreptraining met lichte gewichten.
maar dat is mijn ervaring.;)
 
Back
Naar boven