MuscleMeat

Oefening Explosiviteit? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dus hoe sterker je wordt, des te trager je bent? :rolleyes:

ik zeg het liever anders , wie stoot er meer en sneller op een bokszak in 1 minuut tijd denk je...???
een power-lifter of een proff-bokser..?:eek:
 
ik zeg het liever anders , wie stoot er meer en sneller op een bokszak in 1 minuut tijd denk je...???
een power-lifter of een proff-bokser..?:eek:
En wie kan het snelst een brood bakken, een bakker of een beenhouwer?

Domme vergelijking, een powerlifter traint niet op boksen.
 
En wie kan het snelst een brood bakken, een bakker of een beenhouwer?

Domme vergelijking, een powerlifter traint niet op boksen.

kijk dat bedoel ik.
daarom moet je een vechtsporter geen zware compounds laten doen.;)
 
kijk dat bedoel ik.
daarom moet je een vechtsporter geen zware compounds laten doen.;)
En dat leidt je daaruit af???

Een bodybuilder is ook geen powerlifter, moet die dan ook geen compounds doen? Een skiër is ook geen powerlifter, moet die daarom niet squatten?

Een vechtsporter met net als alle andere atleten zijn krachttrainingsschema baseren op compound bewegingen, met wss meer aandacht aan explosieve bewegingen.

lees dit eens:
RossTraining - Articles
 
Laatst bewerkt:
Vette site Flying Fox, daar ga ik zeker wat mee doen!
 
van zwaar squatten/benchen en powercleans wordt je alleen maar zwaarder en sterker en langzamer.

daar geloof ik werkelijk geen zak van, sorry
 
snelheid is natuurlijk zeer belangrijk bij vechtsport. kracht zonder snelheid is nutteloos in deze disciplines.
maximale krachttraining helpt enkel om je snelheid te doen stijgen als je niveau van kracht nog erg laag ligt. Eens onze maximale kracht een bepaalde grens bereikt heeft (individueel verschillend) moeten we ons richten op specifiek explosieve krachttraining om sneller te worden.
explosieve kracht bestaat namelijk uit 3 componenten:
- maximale kracht
- startsnelheid
- versnellingsvermogen
--> verbeter je één van deze 3 zal je explosiviteit toenemen

heb je een persoon X met dezelfde startsnelheid als versnellingsvermogen als persoon Y maar X zijn maximale kracht ligt hoger zal hij bijvoorbeeld ook langer een bepaalde beweging kunnen uitvoeren. (dus ook uithouding kunnen we verbeteren bij vechtsport door max krachttraining)
 
mijn neef is nederlands kampioen in zijn gewichtsklasse. ik zie hem vaak met dumbbells stootbewegingen maken dus ik vermoed dat dat hem helpt. Misschien moet je dat ook eens proberen en dan steeds met meer gewicht.
 
However, if you're advanced, lifting only huge loads won't help your explosive strength because your RFD will slow to the point where you'll need significantly more time to develop maximal force than is allowed during a punch or kick. And this is where speed work becomes extremely important.

You must get stronger by lifting large loads, but you must keep your RFD as high as possible by lifting light loads as fast as possible. Furthermore, you should try to lift the heavy loads as fast as possible to keep your RFD as short as possible.

Sure, a large load won't move quickly, but your effort to move the load should be as fast as possible. Now you know why I'm often on my soapbox about the importance of lifting fast, regardless of the load (except for beginners and rehabilitation).

Bron : testosteron NATION

Dit is de link die Alex heeft gepost in de topic 'vechten - kracht - spieren'.

Hieruit blijkt dat je bij krachttraining best ervoor zorgt dat je je explosiviteit onderhoudt door bijkomende trainingen op explosiviteit.Trainingen op pure kracht worden ook best zo explosief als mogelijk uitgevoerd.

In jouw link kun je dan weer letterlijk lezen dat krachttraining aan hoge intensiteit helemaal geen negatieve invloed heeft op de uiteindelijke snelheid...??

Ik vind het verwarrend en kan je gedachtengang wel begrijpen. Als trainen op pure kracht, ZONDER ass om je explosiviteit te onderhouden, geen enkele negatieve invloed heeft op je explosieve kracht leg ik mij daar bij neer. Maar ik blijf wel twijfelen;)

Effe terug naar de oefeningen : meer dan eens komt het voor dat beginnende gevechtssporters gaan krachttrainen, wat op zich positief is, maar dan wel op een verkeerde manier. Zij richten zich op het bovenlichaam ( benchpress, chins, dips...) en het onderlichaam ( legpress, curls en extensions, calfs... ) en komen dan later in de problemen omdat zij het belangrijkste zijn vergeten : de verbinding tss beide nl. onderrug en buik.
Vandaar dat best full body wordt getraind gebaseerd op squat, deadlift, powercleans etc. Juist omdat je hiermee deze verbinding ALTIJD meetraint.
 
Laatst bewerkt:
sounds fair to me
 
snelheid/explosiviteit word in meer of mindere mate beinvloed door de mate van snelheid waarmee maximale kracht word toegepast op de beweging en niet door de snelheid van de beweging zelf, althans zo heb ik dat geleerd volgens meh boekjes:D
een en ander is natuurlijk wel relatief in betrekking tot het functioneel zijn voor je doelstelling.
 
Idd 1 training op max kracht en 1 op explosiviteit.

Oly lifts zijn super als explosieve oefening. Let wel dat techniek altijd voor gewicht gaat!
Vergeet je core niet! Probeer oefeningen te vinden die echt wat van je rompstabiliteit vragen ipv van sit-ups ofzo. Train deze gerust (afhankelijk van de oefening) ook met lage reps en niet alleen in de +20 herhalingen.

Nog een tip: lees deze topic goed door, er worden een aantal goede bronnen van info genoemd, en sla alle post van Oebikoe over!!!
:eek:
 
Back
Naar boven