XXL Nutrition

oefening voor het behelpen van Morbus Scheuermann (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

chem

Novice
Lid geworden
5 jan 2013
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
79kg
Vetpercentage
13%
Zoals de titel al laat blijken heb ik dus last van de ziekte van morbus scheuermann. (holle onderrug kromme bovenrug)
Dit is me beginnen opvallen zo een 3 jaar geleden, +/-16 jaar maar omdat ik er nooit echt last van heb gehad heb ik er weinig aan gedaan. Nu wil ik daar verandering in brengen.
ik heb al wat opzoekeningswerk gedaan en heb het volgende gevonden: vooral oefeningen waarbij je de gewichten naar je toe trekt zoals cable row, fysiotherapie en in het dagelijkse leven op je houding letten. Met deze 3 ga ik dus al zeker beginnen maar ik had nog een paar vraagjes waar ik nog geen antwoord op had gevonden.

Zou het helpen om bijvoorbeeld elke morgen, of om de dag?, met een paar dumbbells in de hand men schouders naar achter te trekken en dus eingelijk men schouderbladen samen trekken? Of gaat dat niet veel effect hebben omdat ik al elke week een rugtraining doe?

En bij het doen van al deze oefeningen merk ik vooral dat men schouders naar achter worden getrokken waardoor men bovenrug minder bol staat, maar men onderrug blijft precies wel even hol? wat voor oefeningen kan ik hiervoor het beste doen? Of helpen deze oefeningen ook voor het minder bol maken van je onderrug?

ik hoop dat men uitleg wat correct was en men vragen duidelijk :)

alvast bedankt!
 
Allereerst zou ik naar de fysio gaan, omdat die beter kan vertellen wat er precies mis is aan je houding.

Houding veranderen gaat meestal hand in hand met het versterken van bepaalde spieren. Holle onderrug duidt meestal op voorovergebogen bekken, wat weer betekend dat je je bilspieren zou moeten versterken.

Voor je schouders zou je dit kunnen doen: http://stronglifts.com/shoulders-dislocations/
 
Wordt dit ook niet sway-back genoemd ? Dat heb ik namelijk ook.
Ben benieuwd.

Overigens ondervind ik geen hinder van dat syndroom, wel zwakke rug (hernia) maar juist door KT nu geen last meer.

Heb er verder geen ervaringen mee dus kan je helaas niet helpen

Desondanks succes
 
Zoals de titel al laat blijken heb ik dus last van de ziekte van morbus scheuermann. (holle onderrug kromme bovenrug)
Dit is me beginnen opvallen zo een 3 jaar geleden, +/-16 jaar maar omdat ik er nooit echt last van heb gehad heb ik er weinig aan gedaan. Nu wil ik daar verandering in brengen.
ik heb al wat opzoekeningswerk gedaan en heb het volgende gevonden: vooral oefeningen waarbij je de gewichten naar je toe trekt zoals cable row, fysiotherapie en in het dagelijkse leven op je houding letten. Met deze 3 ga ik dus al zeker beginnen maar ik had nog een paar vraagjes waar ik nog geen antwoord op had gevonden.

Zou het helpen om bijvoorbeeld elke morgen, of om de dag?, met een paar dumbbells in de hand men schouders naar achter te trekken en dus eingelijk men schouderbladen samen trekken? Of gaat dat niet veel effect hebben omdat ik al elke week een rugtraining doe?

En bij het doen van al deze oefeningen merk ik vooral dat men schouders naar achter worden getrokken waardoor men bovenrug minder bol staat, maar men onderrug blijft precies wel even hol? wat voor oefeningen kan ik hiervoor het beste doen? Of helpen deze oefeningen ook voor het minder bol maken van je onderrug?

ik hoop dat men uitleg wat correct was en men vragen duidelijk :)

alvast bedankt!

Goed dat je hebt besloten om het proces zo optimaal mogelijk te doorlopen. Het volledige beleid kun je het beste vormgeven in overleg met je therapeut. De beginselen zijn eigenlijk erg voor de hand liggend en kan ik zo wel geven:

- werk aan behoud van strekmogelijkheid van je borstwervelkolom en buigmogelijkheid van je onderrug.
- werk aan een optimale spierfunctie van de stekkers van je borstwervelkolom.

Het aandeel aan roeibewegingen in je trainingsroutine verhogen, gaat niet extra bijdragen aan het halen van bovenstaande doelstellingen; vraag de therapeut naar specifieke oefeningen. Een hoge trainingsfrequentie is in dit geval zeker aan te raden, wil je effectief de stand en lenigheid van je wervelkolom beinvloeden.

Zijn de buigingen in je wervelkolom al geobjectiveerd (maw gemeten door Cobbse hoeken te bepalen?)
 
oke bedankt, dus als ik het zo een beetje lees best zo snel mogelijk naar de therapeut gaan..
 
ik ben vandaag naar de dokter gegaan en die heeft nu een paar kinesisten voorgeschreven, is dit hetzelfde als fysiotherapie? want ik ken er eigenlijk niet zo veel van..
 
yup is hetzelfde ;)
 
ik ben vandaag naar de dokter gegaan en die heeft nu een paar kinesisten voorgeschreven, is dit hetzelfde als fysiotherapie? want ik ken er eigenlijk niet zo veel van..

Jazeker (of beter: zeker en vast); da's de term die onze zuiderburen er aan geven.
 
achzo, ja ik kom inderdaad uit belgie! :) oke dan ga ik daar zo snel mogelijk mee beginnen, ik hoop echt dat het wat resultaat heeft want ik ben er al 19 en hoe ouder je word hoe moeilijker het te behandelen is..
 
Back
Naar boven