XXL Nutrition

Oefeningen per spiergroep

Bezoekers in dit topic

Waardering
3
Lengte
1m83
Massa
70kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Ik train 6x per week en ben al aardig wat aangekomen afgelopen jaren, maar heb toch nog een vraagje. Tijdens mijn trainingen doe ik 4 oefeningen per spiergroep en nu vraag ik mij af of dat niet teveel is en zit dus te twijfelen om er 3 van te maken. Is dit nodig of moet ik het bij 4 houden?

1+1=2

Als je vooruitgang blijft boeken en je intensiteit + workload in evenwicht is met je volume zie ik geen problemen.

Hallo,

Ik train 6x per week en ben al aardig wat aangekomen afgelopen jaren, maar heb toch nog een vraagje. Tijdens mijn trainingen doe ik 4 oefeningen per spiergroep en nu vraag ik mij af of dat niet teveel is en zit dus te twijfelen om er 3 van te maken. Is dit nodig of moet ik het bij 4 houden?
Stick to the program, oftewel je schema volgen. Als je een eigen schema gebruikt ben je ervaren genoeg dit zelf in te schatten.
Probeer het anders gewoon uit, het zal geen continenten laten verschuiven.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Als het werkt, dan werkt het, dus is er dan niet direct een reden om dit aan te passen.

De andere kant van dit verhaal is:
Niet alle spiergroepen hebben persé 4 oefeningen nodig om optimaal gestimuleerd te worden.
Sommige spiergroepen hebben méér dan 4 oefeningen nodig om optimaal gestimuleerd te worden.

Dit hangt met name af van de functioneel anatomische complexiteit van de spiergroep.
De rug heeft wellicht 5-6 oefeningen nodig om in alle opzichten aangepakt te worden.
De biceps heeft aan 2 verschillende bewegingen echt wel genoeg.

Soms zie je zeer toegewijde lieden 6 bicepsoefeningen per training doen, iets dat in mijn optiek onnodig is en verspilling van energie en tijd.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven