MuscleMeat

Oefeningen voor kuit en knie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Robinjuuh

Novice
Lid geworden
10 sep 2021
Berichten
7
Waardering
0
Vorig jaar december heb ik tijdens een zaalvoetbalwedstrijd m'n meniscus en kuitspier gescheurd. Aan de meniscus ben ik in maart geopereerd. Na een herstel bij de fysio is het 2 maanden terug tijdens een training weer misgegaan, opnieuw last gekregen bovenin m'n kuit en tijdens inspanningen ook last van de knie. Nu ben ik begonnen in de sportschool om m'n kuiten en knieën weer sterker te maken, het schema dat ik gekregen heb ziet er als volgt uit (2x in de week):

1. 10 minuten fietsen
2. Lunges 3x12 met dumbells van 4kg
3. Calf machine 3x12 15kg
4. Leg press 3x15 100kg
5. Calf raise leg press 3x15 30kg
6. Hack squads (gewone squads krijg ik rugpijn) 10kg
7. Box jumps (van de ene box op de grond springen en gelijk door op de volgende): deze doe ik momenteel niet omdat dit enorm gevoelig is aan m'n kuit.
8. 10 minuten fietsen

Oefening 7 schijnt heel belangrijk te zijn om de explosiviteit weer terug te krijgen in m'n kuit/knie, zijn hier andere goede oefeningen voor maar net iets minder belastend?

En wat vinden jullie van het schema? Train ik hier de knie ook goed genoeg mee? Eventueel aanvullende of vervangende oefeningen? (ben niet een super ervaren sportschool bezoeker)
 
Oefening 7 schijnt heel belangrijk te zijn om de explosiviteit weer terug te krijgen in m'n kuit/knie, zijn hier andere goede oefeningen voor maar net iets minder belastend?
Ik zou ook voorzichtig zijn met deze oefening, en pas in de laatste fase van je herstel. Je kunt box jumps rustig opbouwen. Op een lagere box, of opstappen en alleen afspringen.

Heb je dit schema van een fysio?

Ik raad je aan deze video eens te kijken:
 
Laatst bewerkt:
Oefening 7 schijnt heel belangrijk te zijn om de explosiviteit weer terug te krijgen in m'n kuit/knie, zijn hier andere goede oefeningen voor maar net iets minder belastend?
Vooral de landing is erg belastend, net als afremmen van sprints. Sprints lijken me beter toepasselijk voor je sport, zijn makkelijker te doseren, en kun je ook rustig afremmen (uitlopen) wat een hoop belasting scheelt.

Qua kracht oefeningen vooral gewoon sterke benen krijgen met squats. Misschien dat clean pulls explosiviteit wat helpen ter vervanging van box jumps, maar vereist wel wat technische vaardigheid.
 
Vooral de landing is erg belastend, net als afremmen van sprints. Sprints lijken me beter toepasselijk voor je sport, zijn makkelijker te doseren, en kun je ook rustig afremmen (uitlopen) wat een hoop belasting scheelt.

Qua kracht oefeningen vooral gewoon sterke benen krijgen met squats. Misschien dat clean pulls explosiviteit wat helpen ter vervanging van box jumps, maar vereist wel wat technische vaardigheid.
Ben ook wel benieuwd of TS überhaupt al looptraining doet op dit moment. Ik zie alleen fietsen.
 
Ben ook wel benieuwd of TS überhaupt al looptraining doet op dit moment. Ik zie alleen fietsen.
Inderdaad, en of dat op dit moment ook allemaal nog even moet wachten op herstel.
 
Ik zou ook voorzichtig zijn met deze oefening, en pas in de laatste fase van je herstel. Je kunt box jumps rustig opbouwen. Op een lagere box, of opstappen en alleen afspringen.

Heb je dit schema van een fysio?

Ik raad je aan deze video eens te kijken:
Thanks ga ik die even kijken! Schema komt inderdaad van de fysio, maar de ervaring met hem was dat hij soms te snel van stapel liep. Vandaar dat ik het schema even met jullie wil valideren :)
Vooral de landing is erg belastend, net als afremmen van sprints. Sprints lijken me beter toepasselijk voor je sport, zijn makkelijker te doseren, en kun je ook rustig afremmen (uitlopen) wat een hoop belasting scheelt.

Qua kracht oefeningen vooral gewoon sterke benen krijgen met squats. Misschien dat clean pulls explosiviteit wat helpen ter vervanging van box jumps, maar vereist wel wat technische vaardigheid.
Sprints als vervanging voor de box jumps? Op hoeveel sprints zit je dan?
Clean pulls is denk ik nog niet zo verstandig is aangezien ik nog maar net squats enzo doe, en dat is al niet heel bevorderlijk voor m'n rug.
Ben ook wel benieuwd of TS überhaupt al looptraining doet op dit moment. Ik zie alleen fietsen.
Looptrainingen heb ik voor m'n terugval gedaan om weer op conditie te komen. Echter beval de fysio aan weer te gaan hardlopen als ik 120kg kan wegdrukken met de leg press. En verwacht dat dit na aankomende week weer gaat gebeuren. Bedoeling is om daarna weer te zorgen dat ik 5km kan hardlopen en zo weer over een goed uithoudingsvermogen beschik.
 
Vorig jaar december heb ik tijdens een zaalvoetbalwedstrijd m'n meniscus en kuitspier gescheurd. Aan de meniscus ben ik in maart geopereerd. Na een herstel bij de fysio is het 2 maanden terug tijdens een training weer misgegaan, opnieuw last gekregen bovenin m'n kuit en tijdens inspanningen ook last van de knie. Nu ben ik begonnen in de sportschool om m'n kuiten en knieën weer sterker te maken, het schema dat ik gekregen heb ziet er als volgt uit (2x in de week):

1. 10 minuten fietsen
2. Lunges 3x12 met dumbells van 4kg
3. Calf machine 3x12 15kg
4. Leg press 3x15 100kg
5. Calf raise leg press 3x15 30kg
6. Hack squads (gewone squads krijg ik rugpijn) 10kg
7. Box jumps (van de ene box op de grond springen en gelijk door op de volgende): deze doe ik momenteel niet omdat dit enorm gevoelig is aan m'n kuit.
8. 10 minuten fietsen

Oefening 7 schijnt heel belangrijk te zijn om de explosiviteit weer terug te krijgen in m'n kuit/knie, zijn hier andere goede oefeningen voor maar net iets minder belastend?

En wat vinden jullie van het schema? Train ik hier de knie ook goed genoeg mee? Eventueel aanvullende of vervangende oefeningen? (ben niet een super ervaren sportschool bezoeker)
Hey broeder! Fijne recuperatie gewenst
 
Back
Naar boven