MuscleMeat

Oestrogeen blokkers

Bezoekers in dit topic

Ari966

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
94kg
Vetpercentage
21%
Misschien gooi ik deze vraag er te vroeg in maar ik heb het idee dat ik hier sneller, meer en gedetailleerdere informatie kan krijgen dan bij de huisarts en ik probeer alvast zoveel informatie als mogelijk te krijgen voordat ik m'n bloedtest terug krijg.

Mijn vraag gaat over oestrogeen blokkers zoals het topic doet vermoeden en dan met name welke type mogelijk het best is.

Ik ben nu 43 jaar en heb nog nooit prestatie verhogende middelen gebruikt anders dan creatine etc. Nu zijn de anderen waar ik mee train (tussen de 43 - 46), na het horen van succesverhalen, voor het gebruik van testosteron zalf aan het kijken. Omdat ze zich zorgen maken over het verlagen van het testosteron gehalte met de leeftijd en merken dat het niet meer lukt om vet rondom de buik weg te krijgen. Ikzelf heb die zorgen ook overigens.

Ik ben me hierdoor ook gaan verdiepen in testosteron en kwam op deze site terecht waar ik ook zie dat testosteron verhogen niet alleen een wondermiddel is, maar dat er ook verschillende bijwerkingen mogelijk zijn m.n. op het gebied van ontwikkeling van vrouwelijke kenmerken. Er vielen toe wat puzzelstukjes op hun plek betreft mijn eigen fysiek en waarom het misschien niet handig is om testosteron toe te voegen aan mijn systeem zonder ook een oestrogeen blokker te gebruiken. En misschien sowieso een oestrogeen blokker te gebruiken ook al zou ik niet gaan proberen mijn testosteron te verhogen.

Redenen waarom ik dit denk:
- vanaf mijn 16e kaal geworden
- altijd wat overtollige vetopslag rond heupen en middel
- geen volledige gynaecomastie maar ook nooit, echt niet (altijd ook onzeker hierdoor) ondanks toch heel wat uurtjes in de sportschool
- wat emotioneler dan de gemiddelde man
- beperkte baardgroei
- etc

Ik heb drie jaar geleden mijn testosteron gehalte laten meten via de huisarts i.v.m. aanhoudende vermoeidheid en lusteloosheid. Libido over het algemeen altijd gemiddeld tot sterk. Het resultaat was 23 op een schaal van 7 tot 28 ofzo dus ik neem aan dat dat 23 nmol/L geweest is. Dus volgens mij als basis niet slecht, even los van de wens om dat te verhogen om prestaties en fysiek te verbeteren.

Maar door het inlezen heb ik het vermoeden i.v.m. bovenstaande, dat mogelijk een (relatief groot) deel van mijn testosteron wordt omgezet in oestrogeen. In ieder geval meer dan ik zou willen.

Ik ben van plan om maandag a.s. bloed te laten afnemen via .bloedwaardentest., maar wil zo mogelijk meteen na de resultaten z.s.m. kunnen handelen vandaar dat ik nu alvast informatie probeer in te winnen.

Nog kort even de vraag (vragen):

- Denk je dat ik op het goede spoor zit en dat mijn lichaam inderdaad relatief veel testosteron omzet in oestrogeen?
- Welk middel of middelen zou het meest geschikt zijn als ik bijvoorbeeld permanent of semi-permanent mijn oestrogeen productie zou willen verlagen (dus langdurig gebruik ook zonder kuur / testosteron verhogende middelen)?
- Zou ik dat middel dan ook kunnen blijven gebruiken terwijl ik mijn testosteron verhoog met bijvoorbeeld TRT. En/of zou ik dan de dosis moeten verhogen en/of een ander middel moeten gebruiken of toevoegen om vervrouwelijking tegen te gaan? En welke eventueel?

Andere tips of onderzoeksrichtingen/bronnen hoor ik ook graag natuurlijk!

Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Wat ik nu lees lijken de symptomen van te weinig testosteron en verhoudingsgewijs teveel oestrogeen best wel op elkaar. Snap niet dat m'n huisarts dat niet meteen even heeft meegenomen.

Ik heb een test besteld die testosteron totaal en vrij meet en oestradiol. Maandag a.s. laten prikken en insturen. Ik zal de resultaten vermelden wanneer binnen.

Hoi, Het duurde even maar ik heb de testresultaten en wat ik vermoedde bleek te kloppen, maar ik kan er ook niet helemaal begrijpen wat de resultaten betekenen en hoe ik ze moet interpreteren. Ik ben er wel mee naar een (invallende) huisarts geweest maar daar werd ik ook niks wijzer. Die zei ook alleen maar dat alles maar iets buiten de norm viel, dus waar zou ik me druk om maken. En dat het enkel mogelijk is om oestrogeen omlaag te krijgen door het testosteron te verhogen. Nou toen was ik eigenlijk wel klaar met het gesprek.

Hopelijk heeft iemand hier er meer verstand van. Of tips waar of met wie ik verder kan komen. Zowel met het (permanent) verlagen van mijn oestrogeen niveau, als het verhogen van mijn testosteron t.b.v. van het bouwen van mijn fysiek, gezondheid etc. Of sowieso hoe en wat ik zou kunnen optimaliseren aan deze waarden.

Mijn resultaten w.b. hormonen zijn:

1.jpg

Op basis hiervan heb ik zelf het idee, dat alleen maar testosteron toevoegen aan mijn lichaam het er ook toe leidt, dat mijn oestrogeen toeneemt en onwenselijke effecten zal hebben. En dat ik mss sowieso een oestrogeen blokker goed kan gebruiken, zelfs al zou ik geen testosteron nemen.

Ik heb gelezen dat er 3 blokkers zijn:
Clomifeen, Fulvestrant en Tamoxifen.

Tamoxifen lijkt me geen goed idee omdat
  • in borstweefsel treedt een anti-oestrogeen effect op, bij andere weefsels (zoals endometrium- en botweefsel) een oestrogeen effect.
en bij de andere twee heb ik geen idee wat beter zou zijn

Clomifeen
  • remt competitief de binding van oestrogenen aan de receptoren in de hypothalamus;
  • hierdoor treedt een compensatoire secretie van 'releasing' hormonen op met een toename van de uitscheiding van FSH en LH.
Fulvestrant
  • blokkeert competitief de oestrogeenreceptor;
  • downreguleert significant de oestrogeenreceptor-expressie.

het is niet erg buiten de waarden. hoe is je fysieke gestel eigenlijk, heb je een buik etc of ?
Zou daar dan eerst wat aan doen. en suppleer je vitamine D ? dat is ook gunstig voor hoger Testgehalte. als je er met je HA niet uitkomt zou ik me laten doorverwijzen met je klachten

Als je het over overtollige vetopslag op heupen en middel hebt dan lijkt me dat je nog wel een stukje droger kunt worden.
Dan is aromatase ook al een stuk lager.
Verder niet lopen kutten aan een gezond lichaam.

Ik hen na lang rondneuzen op dit forum redelijk hoog gedoseerde mangosteen extract pillen gepakt om oestrogeen ye verlagen. Ik heb serieus last gekregen aan mijn knieën, heupen en ellebogen en stekende pijn in mijn quads. Tekenen van te laag oestrogeen volgens mij. Dus ik denk dat dat wel degelijk werkt. Langs de andere kant werd ik heel snel sterker dus vrij test zal ook effectief verhoogd geweest zijn vermoed ik.
Kheb geen metingen dus 't is 100 pct mijn persoonlijke inschatting.

Oké ik heb een afspraak gemaakt met mijn eigen huisarts zodra die terug is van vakantie. Hij weet al langer met welke klachten ik rondloop en kan me vast beter adviseren en/of doorverwijzen.

Bullshark ja ik gebruik een multivitaminen waar vitamine D inzit. Heet Adam van het merk Now. Zit ook GSE en reveratrol in. In de winter supplementeer ik vitamine D nog met een losse aanvullende dosis.

Mijn persoonlijke doel was al om mijn vetpercentage richting de 15% proberen te krijgen. Nu geeft de weegschaal 21% aan. In mijn volwassen leven ben ik nog niet onder de 20% geweest voor zover ik weet.

Ik doe vier keer in de week krachttraining, met periodes waarbij ik drie keer per week ook hardloop/train voor langere afstanden.

Ik zal daar voor nu de focus op leggen. En meer havermout, spruiten en broccoli eten. En groene thee drinken. Schijnt ook allemaal een oestrogeen verlagend/aromatase verhinderend effect te hebben.

TomTom de mangosteen laat ik nog even liggen in ieder geval voor na het gesprek met mijn huisarts, maar bedankt voor het delen van de resultaten van je zoektocht.

Klein stukje, je weegschaal meet je vet? Zou dan zelf langs iemand gaan die het voor je kan opmeten dmv clippers. Of een fototje hier posten. Die weegschalen zijn niet te vertrouwen…

Oké ik heb een afspraak gemaakt met mijn eigen huisarts zodra die terug is van vakantie. Hij weet al langer met welke klachten ik rondloop en kan me vast beter adviseren en/of doorverwijzen.

Bullshark ja ik gebruik een multivitaminen waar vitamine D inzit. Heet Adam van het merk Now. Zit ook GSE en reveratrol in. In de winter supplementeer ik vitamine D nog met een losse aanvullende dosis.

Mijn persoonlijke doel was al om mijn vetpercentage richting de 15% proberen te krijgen. Nu geeft de weegschaal 21% aan. In mijn volwassen leven ben ik nog niet onder de 20% geweest voor zover ik weet.

Ik doe vier keer in de week krachttraining, met periodes waarbij ik drie keer per week ook hardloop/train voor langere afstanden.

Ik zal daar voor nu de focus op leggen. En meer havermout, spruiten en broccoli eten. En groene thee drinken. Schijnt ook allemaal een oestrogeen verlagend/aromatase verhinderend effect te hebben.

TomTom de mangosteen laat ik nog even liggen in ieder geval voor na het gesprek met mijn huisarts, maar bedankt voor het delen van de resultaten van je zoektocht.
Vitamine D moet je even laten meten. Ideaal is rond de 100nmol/L
in multivit zit vaak te weinig waardoor je 62.5mcg zou moet suppleren dagelijks.
in Adam zit 25mcg(per dosering)

Redenen waarom ik dit denk:
- vanaf mijn 16e kaal geworden komt niet door een potentieel verhoogd oestradiol
- altijd wat overtollige vetopslag rond heupen en middel minimale impact door verhoogd oestradiol, zeker met de waarde die je plaatst
- geen volledige gynaecomastie maar ook nooit, echt niet (altijd ook onzeker hierdoor) ondanks toch heel wat uurtjes in de sportschool heb je nu wel of geen gyno? proefbehandeling tamoxifen als je wel gyno hebt
- wat emotioneler dan de gemiddelde man staat er los van
- beperkte baardgroei staat er ook los van
- etc
.

Galen Dus je bedoelt te zeggen dat dokter Google tegen me gelogen heeft LOL het zal een keer niet. Word een gezellig gesprek met m'n HA. Nee hoor ik heb ook nog wat andere klachten vandaar ook de etc. Maar dan kan ik de genoemde en door jou beantwoorde punten weglaten uit mijn verhaal/vraag formulering. Dus gewaardeerd.

Als ik nog even je/jullie kennis en ervaring mag lenen:

Ik heb dus drie jaar geleden ook m'n testosteron laten meten en die kwam toen uit op een waarde van 23. Dat is dus 21% hoger dan nu. Gezien de correlatie oestrogeen testosteron, zou het dan ook zo kunnen zijn, dat in een piek moment, waarbij ik meer richting die 23 zit, mijn oestrogeen waarde ook 21% hoger is dan nu gemeten? Of is dat een oversimplificatie?

Wat denk je van m'n andere waarden en ook de verhoudingen ertussen? Wat zou ik kunnen optimaliseren voor gezondheid, spierkracht, vitaliteit en/of viriliteit?

Los van mijn vragen rondom oestrogeen ben ik eigenlijk ook gewoon nieuwsgierig naar het effect van wanneer ik mijn testosteron naar de bovenwaarde van de norm zou brengen door een gel o.i.d. Dat zou vanaf de laatste meting een toename zijn van 50%. Is het de moeite waard om het uit te proberen? Ik heb niet direct de behoefte om (ver) buiten de norm te gaan zitten.

En met het oog op het laatste. In een poging om mijn vet percentage naar 15% te krijgen is het dan een handige tool, samen met een optimalisatie van eten, trainen en rust, het toe te voegen voor een versneld resultaat en daarmee ook meteen de nieuwsgierigheid te bevredigen. Of is het niet de moeite waard die 50%?

Laatst ook weer die docu Untold: Hall of shame gezien. Wat er mogelijk is qua prestatie verhoging en optimalisatie met middelen, naast (of moet ik zeggen na) trainen, eten en rust, is ook gewoon erg interessant.

Krijg niet het idee dat er iets nodig is.
Wellicht je BF omlaag brengen. Heb je een foto? Want weegschalen kloppen vaak niet.

Ik waardeer je enthousiasme om dit tot op de bodem uit te zoeken, maar je maakt het veel te moeilijk.
Verlaag je vetpercentage tot 12% en meet opnieuw.

Klinkt een heel langdradige opbouw om gewoon het antwoord te krijgen van 'spuit gewoon test'.

Normaalwaardes zijn niet gebaseerd op gezond/ongezond of ziek/niet ziek, het betekent gewoon dat 95% van de populatie een waarde heeft tussen die twee getallen. Dat jij daar net niet in valt zegt niets over je gezondheid, zeker niet als het zo geisoleerd en minimaal verhoogd is.

Ik zou je issues niet gaan zoeken in labwaarden maar aanpakken wat je kan zonder (pseudo)medische interventies. Je 21% vetpercentage bijvoorbeeld, dit zal in realiteit waarschijnlijk nog hoger zijn. Ga eens naar 12%, lift zwaar, eet gezond en doe veel cardio en kijk dan maar eens hoe je in je vel zit. En haal dat bloed prikken uit je hoofd, behalve misschien jaarlijks een
lipidenprofiel in het kader van CVRM

Ik waardeer je enthousiasme om dit tot op de bodem uit te zoeken, maar je maakt het veel te moeilijk.
Verlaag je vetpercentage tot 12% en meet opnieuw.
+1

Daarbij, hoe hoger het vetpercentage hoe meer oestrogeen het lichaam zelf aanmaakt. Dus vetpercentage verlagen en daarna weer meten zoals hierboven als geschreven.

Oestrogeen meten in het bloed heeft geen enkele zin. Het is geen reflectie van wat er geproduceerd wordt in het lichaam. Dit is verschillend doorheen het lichaam. Oestrogeen is geen endocrien hormoon bij mannen. Het wordt in elk orgaan met verschillende kwantiteiten aangemaakt. Wat je in het serum aantreft, is wat er uit die organen "overloopt".

Back
Naar boven