AndroidHealthClinic

Ok, laat ik hier ook maar eens een serieuze vraag neergooien... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
13.691
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
... in het kader van algemene verbroedering tussen BB'ers en PL'ers. :D

Even zonder bullshit nu, ik heb een vraag betreft squatten, en denk dat jullie daar meer vanaf weten dan mening BB'er.

Ik heb sinds kort ik denk door, en ook tijdens en na het squatten behoorlijk pijn in mijn knieen, misschien dat het komt omdat ik met de squat iets verkeerd doe?

Dit is wat ik iig wel doe:
- Opwarmen met lege barbell (20 kg)
- Voeten zet ik uit elkaar op ong. schouderbreedte
- Ik squat met het principe reet-naar-achter-benen-buigen-en-rug-recht
- Mijn voeten staan vlak op de vloer, en ook m'n hielen komen tijdens de squat niet van de grond af
- Ik squat tot een diepte zodat mijn bovenbenen horizontaal staan (soms met zwaardere gewichten een paar quarter "breezah" squats)

Iemand opmerkingen'suggesties betreft de pijn in de knieen?
 
Eerst en vooral lees mijn artikels eens:
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=39397

Als je pijn aan je kniën hebt moet je wat wijder staan, tenen schuin naar voren laten wijzen (45°), tijdens het zakken je kniën naar buiten duwen, je heupen naar achteren bewegen alsof je op een toilet gaat zitten en je rug in zen natuurlijke curve behouden, dus niet overdreven hol trekken.
 
kan zijn dat de pijn enkel opspeelt tijdens je squats, maar dat dat niet de oorzaak is...

welke oefeningen doe je nog voor je benen? plooien je knieen soms naar binnen bij zware squats?
 
MonsterStrength zei:
Eerst en vooral lees mijn artikels eens:
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=39397

Als je pijn aan je kniën hebt moet je wat wijder staan, tenen schuin naar voren laten wijzen (45°), tijdens het zakken je kniën naar buiten duwen, je heupen naar achteren bewegen alsof je op een toilet gaat zitten en je rug in zen natuurlijke curve behouden, dus niet overdreven hol trekken.
Mooi artikel, maar zoveel om rekening mee te moeten houden, misschien beter als ik aan Anja Timmer (Miss Universe 2001 * Miss World 1999 * MIss Europe 1999) vraag om even te begeleiden met de squat? (werkt ook als trainer bij kneets)

GoHeavyLifter zei:
kan zijn dat de pijn enkel opspeelt tijdens je squats, maar dat dat niet de oorzaak is...

welke oefeningen doe je nog voor je benen? plooien je knieen soms naar binnen bij zware squats?
Knieen gaan zover ik weet niet echt naar binnen, verder doe ik nog leg curls voor de hams, en legpress
 
Centaur zei:
Mooi artikel, maar zoveel om rekening mee te moeten houden, misschien beter als ik aan Anja Timmer (Miss Universe 2001 * Miss World 1999 * MIss Europe 1999) vraag om even te begeleiden met de squat? (werkt ook als trainer bij kneets)


Knieen gaan zover ik weet niet echt naar binnen, verder doe ik nog leg curls voor de hams, en legpress
Het is veel info ja, maar van vitaal belang. Als je elke training op iets anders let, wordt dat routine en lukt het wel. IK doe ook al die zaken zonder nadenken :)
 
Owja ff bijvraagje: welke schoenen draag je om te squatten?
 
MonsterStrength zei:
Owja ff bijvraagje: welke schoenen draag je om te squatten?
Ehh....gewoon sportschoenen, nikes.
 
mss ook als je elke training dezelfde movements maakt, dat je knieen het harder te verduren krijgen. waarom ipv gewoon squatten eens geen front squats/lunges/good mornings/...

put it in the bowl and mix it all up :)
 
Centaur zei:
Ehh....gewoon sportschoenen, nikes.
BINGO :D

Nooit squatten met schoenen met luchtkussentjes!! Koop schoenen met een harde zool, basketsloefen. De beste tot nu toe zijn Converse All-Star Chuck Taylor hi top, maar er zijn genoeg B-merken die hetzelfde type schoen maken. In geval van nood kun je ook gewoon op je blote voeten squatten, heb ik ook tijdje gedaan :)

Het inzakken van dat luchtkussentje zorgt voor verkeerde verspreiding van de druk over je lichaam, de pijn aan je knie kan daar aan te wijten zijn
 
GoHeavyLifter zei:
mss ook als je elke training dezelfde movements maakt, dat je knieen het harder te verduren krijgen. waarom ipv gewoon squatten eens geen front squats/lunges/good mornings/...

put it in the bowl and mix it all up :)
Ik zat er wel aan te denken de volgende keer alleen hack squats te doen, maarja, in mijn ogen is een squat een squat, of het nou los, of op een machine is, maar daar zal ik het wel mis hebben?
 
MonsterStrength zei:
BINGO :D

Nooit squatten met schoenen met luchtkussentjes!! Koop schoenen met een harde zool, basketsloefen. De beste tot nu toe zijn Converse All-Star Chuck Taylor hi top, maar er zijn genoeg B-merken die hetzelfde type schoen maken. In geval van nood kun je ook gewoon op je blote voeten squatten, heb ik ook tijdje gedaan :)

Het inzakken van dat luchtkussentje zorgt voor verkeerde verspreiding van de druk over je lichaam, de pijn aan je knie kan daar aan te wijten zijn
Nee, nee, nee! :finger:

Is geen nike air, maar gewone nikes, dikke zool, geen lucht. :D
 
Centaur zei:
Ik zat er wel aan te denken de volgende keer alleen hack squats te doen, maarja, in mijn ogen is een squat een squat, of het nou los, of op een machine is, maar daar zal ik het wel mis hebben?
Euh squat je toevallig in een machine?
 
Centaur zei:
Nee, nee, nee! :finger:

Is geen nike air, maar gewone nikes, dikke zool, geen lucht. :D
Hoeft geen nike air te zijn, gewone sportschoenen zijn gemaakt om te lopen, dus met zachte zool. Je hebt harde zool nodig
 
MonsterStrength zei:
Euh squat je toevallig in een machine?
Nee, squat rack


Panatta:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
oh ok, want squat niet in smith hé, dan verneuk je je kniën volledig ;)
 
Centaur zei:
Ik zat er wel aan te denken de volgende keer alleen hack squats te doen, maarja, in mijn ogen is een squat een squat, of het nou los, of op een machine is, maar daar zal ik het wel mis hebben?

waarom zouden PL'ers dan zoveel variatie doen? it's the key to succes!

je raakt minder snel overtraint, je raakt je benen van verschillende hoeken, andere stabilisatie spieren worden aangesproken.

onthou ook als je telkens dezelfde bewegingen doet, dat je enkel in die beweging beter word...
 
MonsterStrength zei:
oh ok, want squat niet in smith hé, dan verneuk je je kniën volledig ;)
Ik doe niks in de smith ;) Klote ding.
 
GoHeavyLifter zei:
waarom zouden PL'ers dan zoveel variatie doen? it's the key to succes!

je raakt minder snel overtraint, je raakt je benen van verschillende hoeken, andere stabilisatie spieren worden aangesproken.

onthou ook als je telkens dezelfde bewegingen doet, dat je enkel in die beweging beter word...
Goed, dan ga ik de volgende keer eens de hack squat proberen, en kijken hoe m'n knieen dat vinden.

PS: Zou het niet door de legpress kunnen komen? (Dat dacht EricR namelijk ook)
 
Centaur zei:
Goed, dan ga ik de volgende keer eens de hack squat proberen, en kijken hoe m'n knieen dat vinden.

PS: Zou het niet door de legpress kunnen komen? (Dat dacht EricR namelijk ook)

Hack Squat, Back Squat, Front Squat, Box Squat, Pin Squat, .... gewoon alles afwisselen!

Leg press kan ook, gewoon met zelfde punten rekening houden als squat, knieën naar buiten en voeten onder 45° plaatsen
 
Zittende legpress, niet de 45 graden variant. Ik vind die zittende legrpess een knieenverneuker omdat die uitnodigt tot volledig strekken van je been. Je locked echt aan het einde.
 
Back
Naar boven