MuscleMeat

old school vs new school

Bezoekers in dit topic

houragan

Cool Novice
Lid sinds
15 apr 2021
Berichten
38
Waardering
12
Lengte
1m69
Massa
90kg
ik ben 50 jaar en train nu regelmatig sinds mijn 30ste , daarvoor was ik kompetitie bokser van mijn 18 jaar tot 30 jaar. toen wij dertijds ons gingen inschrijven in fitness - bodybuilding zalen , de bodybuilding zalen waren meestal oude zalen waarvan een zelf totaal ineengelast was door de eigenaar die zelf zijn materialen maakte met oud ijzer en een las apparaat , dit was echt top toen.
overal waar we gingen waren de trainings schema"s ongeveer hetzelfde .
borst :
bench - incline bench - flat (of incline) flyes - cross over pull pull over
rug: high pulley - high pulley close grip - rowing - rowing dumbell - t-bar - low pulley
schouders : miltary press - arnold press - flyes - front elevation - rear delts flys - shrugs upright rowing
biceps: curl - dumbel curle alternate - larry scott curl- concentration curl
triceps : lying triceps elevation- triceps pulley- triceps dumbell extentions- pulley rhope extentions - kick-back
benen: squat- front squat - leg press (hack squatt) - leg extention - leg curl
kuiten - stannd en zittend
telkens 4x10 of zelfs 5x10-8
voorbeel split over 3 dagen en de split 2x herhalen per week ( split1 op maandag en donderdag, split 2 dinsdag en vrijdag en split 3 woensdag en zaterdag - zondag rus)
dat waren ongelofelijke trainingen van 75 tot 90 minuten
de mannen toen hadden ook geweldige fysieken , als je nu internet volgt spreekt men van max 4 oefeningen voor grote spieren en 3 voor kleine spieren
ikzelf train liever op het oude systeem maar volgens internet is dit totaal tegenprodctief , ok trainde ze vroeger elke spier 2x week
als deze trainingen zo tegen produktief zijn , hoe komt het dat de bodybuilders toen zo'n mooie en symmetrische fysieken hadden , terwijl ze toen wel doping gebruikten maar belange niet zoveel dan nu .
ik heb het altijd natuurlijk gedaan en had met dit soort trainingen snel resultaat ( totaal tegenovergesteld wat je nu leest ivm new school bodybuilding)
zijn er hier soms mesen met dezelfde ervaringen? pro's en contra's?
willen er sommigen mee debateren?
 
"Old en new school" bodybuilding bestaan in mijn boek helemaal niet.

Natuurlijk is er door de jaren heen voortschrijdend inzicht en ontwikkeling op dat punt.
Maar dat betekent niet dat vroeger algemeen goed werkende trainingsmethoden, nu in ene fout en niets meer waard zouden zijn.
(of omgekeerd natuurlijk)

Los van tijdgeest, modeverschijnselen en wat populair is toen en nu, is er altijd een constante factor in het verhaal:
Een goed trainingsschema cq. methode, kenmerkt zich door een juiste balans van trainings-parameters zinvol afgestemd op een individu.
(Met trainingsparameters duid ik op zaken als intensiteit, volume, frequentie en oefeningen-selectie)

Dit is absoluut geen zwart-wit verhaal, wat vooral geldt is dat er heel veel wegen zijn die naar Rome kunnen leiden.
M.a.w. als die balans en individuele afstemming klopt, dan kan bijna iedere -doordachte- methode goed werken voor iemand.
 
Spelen er niet ook invloeden mee vanuit het met machines makkelijker meer onwetend volk in een gym kwijt te kunnen zonder begeleiding te hoeven geven over de uitvoering, en een influencer industrie welke unieke hippe aanpakken moet verkopen om op te vallen en niches in te nemen.

Hoewel er ook wel wat is te vinden in de wetenschappelijke ondervinding dat het voor de groei van een spier niet zo uit zou moeten maken of die met een machine of vrije gewichten getraind wordt, en dat sommige bewegingen met vrije gewichten niet altijd voor iedereen even mogelijk/makkelijk en daarmee niet effectief zijn. Dat kan voor andere parameters in de praktijk ook wel gelden, hoewel er dan denk ik wel theoretische idealen of richtlijnen zijn die je niet zomaar kunt negeren.

Voor beiden geld dat wie er groot mee zijn geworden daarmee natuurlijk (of juist niet natuurlijk :)) wel door een selectie/survivorship bias zijn gekomen.
 
ik heb absoluut niks tegen machines , ik bijvoorbeeld na een schouderkwetsuur door te benchen ( waar ik nog altijd pijn heb met het benchen) gebrijk nu een druk apparaat voor mijn borst , ik heb er een heel goed gevoel bij en ondervind daar geen pijn mee , maar voor de rest probeer ik zoveel mogenlijk met losse gewichten te trainen
 
"Old en new school" bodybuilding bestaan in mijn boek helemaal niet.

Natuurlijk is er door de jaren heen voortschrijdend inzicht en ontwikkeling op dat punt.
Maar dat betekent niet dat vroeger algemeen goed werkende trainingsmethoden, nu in ene fout en niets meer waard zouden zijn.
(of omgekeerd natuurlijk)

Los van tijdgeest, modeverschijnselen en wat populair is toen en nu, is er altijd een constante factor in het verhaal:
Een goed trainingsschema cq. methode, kenmerkt zich door een juiste balans van trainings-parameters zinvol afgestemd op een individu.
(Met trainingsparameters duid ik op zaken als intensiteit, volume, frequentie en oefeningen-selectie)

Dit is absoluut geen zwart-wit verhaal, wat vooral geldt is dat er heel veel wegen zijn die naar Rome kunnen leiden.
M.a.w. als die balans en individuele afstemming klopt, dan kan bijna iedere -doordachte- methode goed werken voor iemand.
dank u voor uw antwoord , heel openminded , velen roepen neeeee veel te veel volume , maar vergeten dat der tijds zo wel resultaten behaald werden en andersom nu ook
 
Back
Naar boven