AndroidHealthClinic

Old Skool trainen

Bezoekers in dit topic

Adema zei:
Precies wat eq zegt...

@Kale, train je zoveel tot failure, of is je werkcapaciteit waardeloos?

ik ga wel elke training maximaal, maar niet supervaak tot failure. Maar mijn herstel is zowiezo trager.
 
RubenSossa zei:
Heb het stukje ook gelezen: John Grimek, Steve Reeves en Reg Park waren een van de velen die zo trainden.

Maar ik denk dat het voor een natural overkill is om 3x per week alle compundoefeningen te doen zoals: Bench press, squat, deadlift, military press, barbell curl en de dip!! (elke keer zwaar)

Wat is zwaar? Als je een aantal reps van failure blijft, je reps/sets én oefeningen cyclet, dan is het ZEKER wel mogelijk. Al zou ik persoonlijk het schema splitsen in UB en LB(wat ik atm doe). Het komt er dan op neer dat oa je bovenrug eigenlijk 4x per week een opdonder krijgt, maar als je flink vreet kan het makkelijk.

Bij een schema als dit kun je natuurlijk beter de barbell curls en soortgelijke isolatieoefeningen beperken/weglaten.
 
We gaan allemaal Old Skool trainen, keihard bulken en een log bijhouden!

oke?:D
 
Imo blijft 90% hier veeeeel te lang bij de standaard bb formules hangen, en komt daardoor steeds regelmatiger en steeds langer op plateau's te hangen. Wanneer gaan we eens verstandig trainen mensen?
 
Ik denk dat dit een prima manier van trainen is.

Toen ik nog niet beter wist, trainde ik altijd in lange sessies (minimaal 2 uur) mijn hele lichaam. Ik groeide werkelijk als kool !! Maargoed, ik was toen 16 en ben bang dat het nu minder effectief is. Maar op het moment dat ik ooit een serieus plateau nader ga ik het zeker toepassen. Wel leuk idee om er aan log aan te hangen, denk dat het geen kwaad kan eens iets anders te overwegen inderdaad.
 
Adema zei:
Imo blijft 90% hier veeeeel te lang bij de standaard bb formules hangen, en komt daardoor steeds regelmatiger en steeds langer op plateau's te hangen. Wanneer gaan we eens verstandig trainen mensen?

Ik gebruik helemaal geen standaard formules. Ik doe wat ik aankan in een training. Ik ken mijn lichaam onderhand wel goed. Dit durf ik niet eens uit te proberen, omdat 2 keer (met verschillende volumes en intensiteiten) geen zoden aan de dijk zet bij mij. Muv van de kleinere spiergroepen..
 
Mijn supergeheime traingsschema is dat er geen schema is; ik probeer elke week te verrassen en te veranderen! :p
 
DBC01 zei:
Mijn supergeheime traingsschema is dat er geen schema is; ik probeer elke week te verrassen en te veranderen! :p

:thumbup:
 
Ik heb zelf het artikel ook gelezen en vond het erg interessant. Denk alleen dat je inderdaad niet elke training tot failure moet gaan. Volgens mij is het wel te doen wanneer je bij elke set zorgt dat je stopt zodra je nog ongeveer 1 stricte rep zou kunnen doen. Op die manier is het uitdagend maar niet uitputtend.
 
DBC01 zei:
In de S*F van deze maand staat een interessant artikeltje over Old Skool trainen. Eerst wordt er uitgelegd dat men 'in den beginne' van de bodybuilding zelfs geen supps en fitnessapparaten had, en iets verder wordt uit de doeken gedaan hoe men dan trainde.

Volgens het artikel trainde de Old Skool BB'er z'n héle lichaam in 1 sessie en dat 3 maal per week. Uitgaande van het feit dat een spier slechts 48 uur nodig had voor herstel.

Drie trainingen per week waar je je hele lichaam 'pakt' betekent dus wel drie keer per week een loodzware training.
Men gaat uit van het volgende principe:

Van elke oefening 2 opwarmsetjes en dan vervolgens 2 sets op maximaal gewicht. De Old Skool BB'er kwam zo aan z'n maximale belasting van de spier en een herhaling van deze oefening binnen 48 uur. Gevolg: Zowel kracht als spieropbouw.

Wie hangt deze klassieke theorie aan? Wie brengt hem in praktijk?
Ik heb voor m'n vakantie een schema gedaan wat erop lijkt, namelijk elke spiergroep 2 maal per week pakken.

Het eerste half jaar dat ik trainde..
Trainde ik 6 keer in de week, en dan elke dag 2 spiergroepen en dan elke 2 keer in de week (jah ik trainde toen nog geen benen.. :o )
Ongeveer 2 uur in de gym..
Dit deed ik 6 weken dan 1 week rust (in de rust moest je super veel en goed eten), dan groeide je egt..
Na de rustweek had ik ook altijd meer kracht als voorheen..
Maar echt goed eten deed ik niet, ik was al blij als ik 6 broodjes op een dag at..

Ik groeide als kool.
Maar een gegeven moment stopte het.
Toen ben ik 4,5 keer in de week gaan trainen met benen en alles 1 keer in de week..

Ik ben van mening, dat je alle spiergroepen best 2 keer kan trainen maar niet voor te lange tijd..

Ik ga binnenkort ook proberen elke spiergroep 1 keer, behalve 2 spiergroepen 2 keer trainen en dan om de maand wisselen van de spiergroep die je vaker traint..

Volgens moet je dan ook meer groeien, maar misschien ook wel helemaal niet..
Wie zal het zeggen.. :D
 
Een ander idee kan zijn: Week 1 een splitschema, Week 2 een full body schema.
 
Zoals je zegt komt dit uit het verleden en het is dan ook ACHTERHAALD!!
Hoeveel oefeningen wil je bv doen per spiergroep als je het hele lichaam traint (ivm bv tijd en energie)? 1 per spiergroep? Put dat een spiergroep maximaal uit??

Leuk voor fitness maar voor serieus bodybuilding heb je een goede split nodig en maximaal elke spier2x per week.
 
veel mensen vergeten wel dat wanneer je een spiergroep twee keer per week gaat trainen, je lichaam tijd nodig heeft om zijn werkcapaciteit op te bouwen. Veel mensen doen dit een week of 2-3, voelen zich moe en stoppen er daarna gelijk mee, zonder dat ze het lichaam de kans hebben gegeven het aan te passen. Ik vind alles twee keer per week trainen super, maar ga dan ook niet elke training tot het gaatje maar wel zwaar. andere reps/sets andere oefeningen elke training. Denk zelf dat je op deze manier meer veelzijdigheid in je training kan stoppen, lees elementen als kracht, massa, en conditionering, wat je met een keer in de week gewoon niet kan bereiken.
 
maurice86 zei:
veel mensen vergeten wel dat wanneer je een spiergroep twee keer per week gaat trainen, je lichaam tijd nodig heeft om zijn werkcapaciteit op te bouwen. Veel mensen doen dit een week of 2-3, voelen zich moe en stoppen er daarna gelijk mee, zonder dat ze het lichaam de kans hebben gegeven het aan te passen. Ik vind alles twee keer per week trainen super, maar ga dan ook niet elke training tot het gaatje maar wel zwaar. andere reps/sets andere oefeningen elke training. Denk zelf dat je op deze manier meer veelzijdigheid in je training kan stoppen, lees elementen als kracht, massa, en conditionering, wat je met een keer in de week gewoon niet kan bereiken.


Ik heb dit lang genoeg gedaan en ik raakte zwaar overtraind. Ik werd doodziek en viel zelfs af. Dus dit geld gewoon niet voor iedereen!
 
Ik doe elke spiergroep 2x per week, gaat prima zo.

Heb ook even 3x per week gedaan, ook dat ging lekker..helaas door omstandigheden heb ik dat weer terug moeten brengen :(.
 
zou het op zich wel willen proberen, maar denk dat het een tijd-kwestie gaat worden.
 
heb het stukje nog eens doorgelezen en er staat dat voor elke oefeningen 2 opwarmsets en 3 zware sets gedaan moet worden. Die zware sets bedoelen ze denk ik tot failure! Ook hebben ze het over 3 loeizware trainingen per week!

Dus 3 sets per basisoefening tot of nabij failure 3x per week lijkt me toch echt wel overkill voor een natural!!
 
DBC01 zei:
In de S*F van deze maand staat een interessant artikeltje over Old Skool trainen. Eerst wordt er uitgelegd dat men 'in den beginne' van de bodybuilding zelfs geen supps en fitnessapparaten had, en iets verder wordt uit de doeken gedaan hoe men dan trainde.

Volgens het artikel trainde de Old Skool BB'er z'n héle lichaam in 1 sessie en dat 3 maal per week. Uitgaande van het feit dat een spier slechts 48 uur nodig had voor herstel.

Drie trainingen per week waar je je hele lichaam 'pakt' betekent dus wel drie keer per week een loodzware training.
Men gaat uit van het volgende principe:

Van elke oefening 2 opwarmsetjes en dan vervolgens 2 sets op maximaal gewicht. De Old Skool BB'er kwam zo aan z'n maximale belasting van de spier en een herhaling van deze oefening binnen 48 uur. Gevolg: Zowel kracht als spieropbouw.

Wie hangt deze klassieke theorie aan? Wie brengt hem in praktijk?
Ik heb voor m'n vakantie een schema gedaan wat erop lijkt, namelijk elke spiergroep 2 maal per week pakken.

Ik heb jaren min of meer full-body getraind, drie keer per week. Nu train ik vier keer, maar als ik door omstandigheden minder zou kunnen trainen dan zou ik het weer doen.

Natuurlijk doe je dan niet alles in één training tot complete faillure ; er zijn bv oefeningen waar ik op keihard op focus, andere oefeningen zijn iets rustiger. Oefeningen zijn voornamelijk de zware compounds : bench, squat, dead, chin, power cleans, barbell rows, overhead presses,... Ik trainde ma-woe-vrij ; ma en vrij waren keihard, woensdag iets rustiger.

zoiets ongeveer :

Maandag :
squat, bench press, deadlift, rows
Woensdag :
standing press of push press, chest-supported rows, (light) bench press, heavy barbell curls (focus op staande presses en curls dus)
vrijdag :
Squat, bench press, power cleans, chins

ma en vrij eventueel afronden met een tricep extensie

reps op de grote oefeningen werden telkens geroteerd, zodat ik afwisselend zowel 8RM's, 5RM's als 3RM's trainde ; volume (sets) volgens gevoel en tijd.

Dit werkte voor mij prima ; weeg nu 95kg met 1m71 en 100% natural. Het verschil met mijn huidige training is dat ik nu meer opsplits en meer extra's doe ; voornamelijk partial lifts (vb 1/2squat from pins etc) en meer variaties op de basisoefeningen (front squats, narrow grip bench etc)

In de eerste pagina's van mijn log zie je nog voorbeelden van mijn 3x/week schema + de gewichten die ik daarmee heb opgebouwd + ergens een foto

oja en diegene die vinden dat 'het komt uit het verleden dus het is achterhaald'... ik zou het eerder omdraaien : als je drugfree groot en sterk wil worden, vertrouw dan op de ouderwetse oefeningen. Wat in de moderne boekskes staat is IMO voor 90% nonsens.
 
The Locust zei:
Ik heb jaren min of meer full-body getraind, drie keer per week. Nu train ik vier keer, maar als ik door omstandigheden minder zou kunnen trainen dan zou ik het weer doen.

Natuurlijk doe je dan niet alles in één training tot complete faillure ; er zijn bv oefeningen waar ik op keihard op focus, andere oefeningen zijn iets rustiger. Oefeningen zijn voornamelijk de zware compounds : bench, squat, dead, chin, power cleans, barbell rows, overhead presses,... Ik trainde ma-woe-vrij ; ma en vrij waren keihard, woensdag iets rustiger.

zoiets ongeveer :

Maandag :
squat, bench press, deadlift, rows
Woensdag :
standing press of push press, chest-supported rows, (light) bench press, heavy barbell curls (focus op staande presses en curls dus)
vrijdag :
Squat, bench press, power cleans, chins

ma en vrij eventueel afronden met een tricep extensie

reps op de grote oefeningen werden telkens geroteerd, zodat ik afwisselend zowel 8RM's, 5RM's als 3RM's trainde ; volume (sets) volgens gevoel en tijd.

Dit werkte voor mij prima ; weeg nu 95kg met 1m71 en 100% natural. Het verschil met mijn huidige training is dat ik nu meer opsplits en meer extra's doe ; voornamelijk partial lifts (vb 1/2squat from pins etc) en meer variaties op de basisoefeningen (front squats, narrow grip bench etc)

In de eerste pagina's van mijn log zie je nog voorbeelden van mijn 3x/week schema + de gewichten die ik daarmee heb opgebouwd + ergens een foto

oja en diegene die vinden dat 'het komt uit het verleden dus het is achterhaald'... ik zou het eerder omdraaien : als je drugfree groot en sterk wil worden, vertrouw dan op de ouderwetse oefeningen. Wat in de moderne boekskes staat is IMO voor 90% nonsens.



je mist de point!! Volgens het stukje worden alle spiergroepen 3x per week getraind in OLDSCOOL en niet opgesplitst. Ik zie bij jou bijv. geen 3x per week deadlifts staan, 3x per week squats en 3x per week chins!!

En dan 3 sets van elk per training tot failure, lijkt me toch echt wel overkill!!

Denk dat je na die week in een rolstoel kan gaan zitten, omdat alles pijn doet!
 
Back
Naar boven