MuscleMeat

Old Skool trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

El Comandante

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
7 mei 2003
Berichten
20.935
Waardering
13
In de S*F van deze maand staat een interessant artikeltje over Old Skool trainen. Eerst wordt er uitgelegd dat men 'in den beginne' van de bodybuilding zelfs geen supps en fitnessapparaten had, en iets verder wordt uit de doeken gedaan hoe men dan trainde.

Volgens het artikel trainde de Old Skool BB'er z'n héle lichaam in 1 sessie en dat 3 maal per week. Uitgaande van het feit dat een spier slechts 48 uur nodig had voor herstel.

Drie trainingen per week waar je je hele lichaam 'pakt' betekent dus wel drie keer per week een loodzware training.
Men gaat uit van het volgende principe:

Van elke oefening 2 opwarmsetjes en dan vervolgens 2 sets op maximaal gewicht. De Old Skool BB'er kwam zo aan z'n maximale belasting van de spier en een herhaling van deze oefening binnen 48 uur. Gevolg: Zowel kracht als spieropbouw.

Wie hangt deze klassieke theorie aan? Wie brengt hem in praktijk?
Ik heb voor m'n vakantie een schema gedaan wat erop lijkt, namelijk elke spiergroep 2 maal per week pakken.
 
Ik ben er geen voorstander van, vooral niet als men ook nog as gebruikt.
 
Heb het artikel ook gelezen, maar heb zoiets nog nooit toegepast in mn training...
 
Stond de Oldskool BBér niet stijf van de roids? 3 keer per week je spieren maximaal belasten is voor de meeste mensen not done!

Persoonlijk reageer ik al slecht op alles 2x per week. Je kunt wel alles drie keer per week pakken, maar dan heel laag volume en dan zeker niet maximaal.

Na rust, komt supercompensatie ;) Dus met die 48 uur red je het al niet.. (trouwens ook niet alles drie keer per week ;) )
 
Op het gedeelte van iedere keer maxen na lijkt mij dit een uitstekende manier om drug-free sterk en groot te worden.
 
zou je eerder moeten denken aan dag 1 medium, dag 2 maximaal en dag 3 light.
 
KaLe zei:
Persoonlijk reageer ik al slecht op alles 2x per week.
Hier sluit ik me bij aan, ik hoor wel eens dat mensen zeggen dat we niet zo snel 'overtraining' mogen roepen maar het omgekeerde is evenzeer waar in mijn geval...
Als je zorgt dat je spieren niet wennen aan de oefeningen zou ik er echt niet in slagen om 2x per week, laat staan 3x, 'in full force' spiergroepen aan te pakken. Ik snap dus ook niet dat sommigen bij zo'n methode zweren, dan ga je imo toch niet voluit?
Maar goed, elk lichaam is verschillend, laten we het daarbij houden...
 
als je het verschil ziet in physiek met vroeger en nu. Denk ik dat ik voor nu kies :P
 
Marijn zei:
als je het verschil ziet in physiek met vroeger en nu. Denk ik dat ik voor nu kies :P

Niet te vergelijken meneer! :finger:

In de tijd waar ik het over heb was er nog geen groeihormnoon of uiitgebreide anabolica.
 
Ik denk dat zeker gezien de middelen die er nu gebruikt worden het zeer goed mogelijk is om op die manier te trainen en daarbij ook nog eens flink wat winst te boeken.
 
Precies wat eq zegt...

@Kale, train je zoveel tot failure, of is je werkcapaciteit waardeloos?
 
Uitstekend idee DBC, maar niet till failure. Zonder failure kun je een hoger volume bereiken op eenzelfde intensiteit. Veel old school lifters trainden ook nooit till failure, zoals Cyr, Saxon of Goerner.
 
Teerrringg wat ben ik serieus bezig he, wát een thread! :D
 
Ik heb voor en tijdens de cut op de HST manier getraind. Resultaat; spierbehoud, vasculairder, betere conditie en meer kracht! Na een tijdje voel je toch wel dat het lichaam gaat tegenstribbelen. Maargoed, na al die tijd 'split' te hebben getraind deed het m'n lichaam toch goed! Misschien dat ik er over een maandje of 2 weer aan begin, zit nu weer in de bulk dus misschien dat ik nog wat kilo's kan winnen met de HST manier.

Ohja, ik trainde dus gewoon op maandag, woensdag en vrijdag het hele lichaam met een paar sets per spiergroep.
 
Ik train sinds ruim een maand ook drie keer in de week mijn hele lichaam. Ik ga niet elke sessie tot het absolute gaatje, maar train wel elke keer intensief alle spiergroepen. Ik heb hiervoor ongeveer 2 jaar niets gedaan, dus ik wilde weer goed beginnen (aangezien ik behoorlijk wat kracht kwijt was en uiteraard ook massa). Ik doe echter maar een set per oefening en dan doe ik drie oefeningen per spiergroep. Op zich bevalt me dit prima, maar ik ben nog te voorzichtig om volledig te gaan elke keer. Dit, omdat ik mijn aanhechtingen niet naar de filistijnen wil helpen.
Deze manier van trainen heb ik echter nog nooit eerder gedaan, maar het is lekker om weer in het ritme te komen en om redelijk snel weer op mijn oude niveau te komen. Ik zit er wel over te denken om over een maand of misschien 2 maanden weer te gaan splitten. Ik wil dan evengoed alles 2 x in de week doen of als dat niet bevalt naar 1 1/2 keer.
Ik ben er dus op zich over te spreken, maar het is wel een behoorlijke belasting op de lange duur.
Groet Robert
 
M@rsel zei:
Ik heb voor en tijdens de cut op de HST manier getraind. Resultaat; spierbehoud, vasculairder, betere conditie en meer kracht! Na een tijdje voel je toch wel dat het lichaam gaat tegenstribbelen. Maargoed, na al die tijd 'split' te hebben getraind deed het m'n lichaam toch goed! Misschien dat ik er over een maandje of 2 weer aan begin, zit nu weer in de bulk dus misschien dat ik nog wat kilo's kan winnen met de HST manier.

Ohja, ik trainde dus gewoon op maandag, woensdag en vrijdag het hele lichaam met een paar sets per spiergroep.

Interesting. Toen ik aale spiergroepen in m'n lichaam 2 keer per week trainde was ik wel aardig kapot!
 
Maar ik ben nog JONG :D No offence :P
 
Zit iets in. Ik vecht op 2 fronten m'n BB-battle uit: Spiertoename en leeftijd.
 
Heb het stukje ook gelezen: John Grimek, Steve Reeves en Reg Park waren een van de velen die zo trainden.

Maar ik denk dat het voor een natural overkill is om 3x per week alle compundoefeningen te doen zoals: Bench press, squat, deadlift, military press, barbell curl en de dip!! (elke keer zwaar)

Er staat in het stukje wel dat ze toen zelfs nog geen supps hadden en geen fatsoenlijke machines, maar sinds de tijd van Grimek was er wel al sprake van D-boll, primo en andere vormen van AS!!

Wanneer je goed aan de AS zit en je vreet je nog eens te pletter, dan zul je hier waarschijnlijk ook flink op groeien!! :D
 
Als je voor elke spiergroep maar één oefening doet met 2 setjes op maximaal moet het voor veel mensen best kunnen werken, het totale aantal werksetjes per week is dan 6 per spiergroep, zoveel is dat niet, eerder weinig. Of je aan 48 uur rust genoeg hebt is natuurlijk de vraag, maar het zou me niets verbazen.

PS: WTF doe jij in de Training en Oefeningen sectie DBC? :D
 
Back
Naar boven