MuscleMeat

Olijfolie

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
Waardering
4
[Abeelding niet meer beschikbaar] [Abeelding niet meer beschikbaar]

Olie
Olie bestaat voor 100% uit vet.
De ene oliesoort bestaat voor een merendeel uit verzadigde vetzuren, andere zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

In dit eerste deel van olie wordt de olijfolie behandeld.

Olijfolie

- Korte intro
Olijfolie wordt gewonnen uit de pulp van olijven, die 6 maanden langzaam in de zon zijn gerijpt. Voor de kwaliteit van de olie is het van groot belang dat de olijven onmiddellijk worden verwerkt. De olijven worden eerst gewassen en vervolgens onder molenstenen tot een stevige koek gemalen. Deze wordt tot een brij gekneed en daarna geperst. Tijdens de persing worden de vloeibare en vaste massa van elkaar gescheiden. Tot slot wordt de olie gescheiden van andere plantaardige sappen en gefilterd, zodat een heldere olie ontstaat. De moderne variant van dit eeuwenoude procédé kenmerkt zich door centrifugering. Zowel het scheiden van de vloeibare van de vaste massa als het afzonderen van de olie van de overige sappen gebeurt via een centrifuge in een gesloten circuit.

- Olijfolie bevat...
Olijfolie is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, vitamines en antioxidaten. Er zijn aanwijzingen dat regelmatig gebruik van olijfolie, in het bijzonder Extra Vierge olijfolie, de celoxidatie en het cholesterolgehalte vermindert. Olijfolie versterkt uw natuurlijke weerstand.

- In welke gebieden groeien olijven?
Over heel de wereld zijn er miljoenen olijfbomen. 90 % daarvan bevindt zich in het Middellandse-Zeegebied. 60 % daarvan staat in Italië, Spanje of Griekenland. Verder worden er ook olijven geteeld in Turkije, Tunesië, Portugal, Syrië en Marokko.

- Helpt tegen
Olijfolie reguleert en beschermd maag en darmen, verbeterd de spijsvertering en werkt genezend bij zweren in de maag en ingewanden, ook verwijderd het galstenen.
(Bij braken en diarree werkt olijfolie prima.)

- Acne
Sommige mensen valt het acne niet erg op, maar bij sommige tussen ons is het ook roodachtig. Zoals dat bij mij het geval is, en toen ik gister mijn gezicht insmeerde met de olijfolie zag ik de volgende dag al dat het minder rood (opvallend) was.

- Onderzoek
Onderzoek heeft inmiddels aangetoond, dat het enkelvoudige onverzadigde vet van de olie inderdaad een positieve invloed heeft op het cholesterolgehalte van het bloed. Op deze wijze vermindert goede olijfolie de kans op hart- en vaatziekten.

- Bewaren?
De olie kan door licht en lucht ranzig worden. Bewaar de olie daarom op een donkere koele plaats, maar liever niet in de koelkast. De olie kan dan wit vlokkerig worden, wat overigens niet ten nadele van de kwaliteit is, bij normale temperatuur wordt de olie weer vloeibaar.

Einde

Mag ik r mijn vriendin ook mee in smeren? :)

thnx for da info!

Als je dit stuk zelf hebt gemaakt, dikke complimenten. Ziet er van alle artikelen het nets uit en plaatjes erbij ook weer fris.

Onderwerp zelf boeit me niet zodanig om me er echt in te verdiepen daarom is zo´n stuk ook handig.

Goed werk!

lijkt wel een spreekbeurt, en dan wel in de psoitieve zin van t woord. Kort maar krachtig artikel.

goede info en idd. maken de afbeeldingen het prettig om te lezen

Olie
Olie bestaat voor 100% uit vet.
De ene oliesoort bestaat voor een merendeel uit verzadigde vetzuren, andere zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

Olie
Bestaat voor 100% uit vet. Er zijn oliesoorten die voor het grootste gedeelte uit verzadigde vetzuren bestaan, andere zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

-> [Link niet meer beschikbaar]

- Korte intro
Olijfolie wordt gewonnen uit de pulp van olijven, die 6 maanden langzaam in de zon zijn gerijpt. Voor de kwaliteit van de olie is het van groot belang dat de olijven onmiddellijk worden verwerkt. De olijven worden eerst gewassen en vervolgens onder molenstenen tot een stevige koek gemalen. Deze wordt tot een brij gekneed en daarna geperst. Tijdens de persing worden de vloeibare en vaste massa van elkaar gescheiden. Tot slot wordt de olie gescheiden van andere plantaardige sappen en gefilterd, zodat een heldere olie ontstaat. De moderne variant van dit eeuwenoude procédé kenmerkt zich door centrifugering. Zowel het scheiden van de vloeibare van de vaste massa als het afzonderen van de olie van de overige sappen gebeurt via een centrifuge in een gesloten circuit.

Wordt gewonnen uit de pulp van olijven, die 6 maanden langzaam in de zon zijn gerijpt. Voor de kwaliteit van de olie is het van groot belang dat de olijven onmiddellijk worden verwerkt. De olijven worden eerst gewassen en vervolgens onder molenstenen tot een stevige koek gemalen. Deze wordt tot een brij gekneed en daarna geperst. Tijdens de persing worden de vloeibare en vaste massa van elkaar gescheiden. Tot slot wordt de olie gescheiden van andere plantaardige sappen en gefilterd, zodat een heldere olie ontstaat. De moderne variant van dit eeuwenoude procédé kenmerkt zich door centrifugering. Zowel het scheiden van de vloeibare van de vaste massa als het afzonderen van de olie van de overige sappen gebeurt via een centrifuge in een gesloten circuit.

- Olijfolie bevat...
Olijfolie is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetten, vitamines en antioxidaten. Er zijn aanwijzingen dat regelmatig gebruik van olijfolie, in het bijzonder Extra Vierge olijfolie, de celoxidatie en het cholesterolgehalte vermindert. Olijfolie versterkt uw natuurlijke weerstand.

-> http://www.bertolli.com/olandese/qea-risposta_nl.asp?country=NL&lang=DU

- In welke gebieden groeien olijven?
Over heel de wereld zijn er miljoenen olijfbomen. 90 % daarvan bevindt zich in het Middellandse-Zeegebied. 60 % daarvan staat in Italië, Spanje of Griekenland. Verder worden er ook olijven geteeld in Turkije, Tunesië, Portugal, Syrië en Marokko.

In welke gebieden groeien olijven?

- Helpt tegen
Olijfolie reguleert en beschermd maag en darmen, verbeterd de spijsvertering en werkt genezend bij zweren in de maag en ingewanden, ook verwijderd het galstenen.
(Bij braken en diarree werkt olijfolie prima.)

Olijfolie reguleert en beschermd maag en darmen, verbeterd de spijsvertering en werkt genezend bij zweren in de maag en ingewanden, ook verwijderd het galstenen. (...) Ook bij braken werkt olijfolie prima.

Nota: als je copy&paste, kijk dan tenminste of er geen taalfouten inzitten, zo wordt je misschien minder snel betrapt

- Acne
Sommige mensen valt het acne niet erg op, maar bij sommige tussen ons is het ook roodachtig. Zoals dat bij mij het geval is, en toen ik gister mijn gezicht insmeerde met de olijfolie zag ik de volgende dag al dat het minder rood (opvallend) was.

wooho, een stukje dat niet onmiddellijk werd gekopieerd. toch had ik graag de bron gezien.

- Onderzoek
Onderzoek heeft inmiddels aangetoond, dat het enkelvoudige onverzadigde vet van de olie inderdaad een positieve invloed heeft op het cholesterolgehalte van het bloed. Op deze wijze vermindert goede olijfolie de kans op hart- en vaatziekten.

- Bewaren?
De olie kan door licht en lucht ranzig worden. Bewaar de olie daarom op een donkere koele plaats, maar liever niet in de koelkast. De olie kan dan wit vlokkerig worden, wat overigens niet ten nadele van de kwaliteit is, bij normale temperatuur wordt de olie weer vloeibaar.[/b]

Hoe kan je olijfolie het beste bewaren?
De olie kan door licht en lucht ranzig worden. Bewaar de olie daarom op een donkere koele plaats, maar liever niet in de koelkast. De olie kan dan wit vlokkerig worden, wat overigens niet ten nadele van de kwaliteit is, bij normale temperatuur wordt de olie weer vloeibaar.

Als je iets schrijft, en je raadpleegt bronnen. moet je vooral NIET ZOMAAR KLAKKELOOS KOPIEREN WANT DIT STAAT GELIJK AAN PLAGIAAT (als je de bronnen niet vermeld althans, wat hier het geval is). en zoals je waarschijnlijk uit het verleden wel weet, wordt hier streng tegen opgetreden. je bent gewaarschuwd.

Zo'n stuk 'mag' wel geplaatst worden natuurlijk, maar WEL met de vermelding waar je het gelezen en gekopieerd hebt, anders is het idd plagiaat.

Dit is een redelijk informeel forum, dus hier hoeft geen drama van gemaakt worden, maar het is heeeeeeel erg flauw om niet gelijk toe te geven, dat je het ergens anders vandaan hebt. En in plaats daarvan ons in katzwijm laat vallen van bewondering voor zoveel inspanning.

Ik vergeet af en toe ook wel eens bronnen bij grotere stukken, maar pretendeer niet het zelf bedacht te hebben.

Espi (opleiding GO-C tot wetenschappelijk literatuuronderzoeker)

PS: dikke pluim voor speurneus Spike, die wel heel veel tijd & moeite in zijn artikelen stopt!

Laatst bewerkt:
de titel van de sectie is plaats je EIGEN artikels, dus als je bronnen opzoekt, is het de bedoeling dat je een MINIMUM gaat parafraseren, en niet zomaar copy/paste. en zelfs als je parafraseert, is het nodig je bronnen te vermelden, ZEKER als je het in een sectie plaats waar andere artikels komen die misschien op de site worden gepubliceerd. moest iemand van de site dit merken, kunnen wij een rechtzaak aan ons been krijgen.

Ja, was vergeten er bij te zeggen, dat zoiets WEL in een andere afdeling zou mogen staan... dit maakt het vergrijp wel een stuk ernstiger.

Iha ben ik zelf niet zo benauwd voor repercussies nav letterlijk overnemen van teksten waar copyright op zit (moest dat beroepshalve natuurlijk wel), maar het is wel een schending van iemands auteursrecht in die zin dat andermans werk domweg 'gestolen' wordt en gepresenteerd wordt als zijnde 'eigen' produkt. Ik geloof dat er in NL ooit ene Charles Schwietert direct afgevoerd werd toen hij staatssecretaris zou worden en men kwam er achter dat hij plagiaat had gepleegd.

Espi (ga dit nu ff nazoeken, wacht op mijn PS)

PS1: 10 juli 1998. De onderwijsinspectie van de staat Utah deed op 23 juni aangifte bij het OM in Amsterdam van valsheid in geschrifte. Ene Charles Schwietert zou zich met 'nep-bullen' voor doctorandus sociologie en politicologie hebben uitgegeven. Vervolgens was hij in 1994 aan de Hawthorne University gepromoveerd op het onderwerp 'imagobeschadiging'.
Was dus niet zo, hij had alleen maar gelogen over een titel, die geen titel bleek te zijn. (bron: http://www.skepsis.nl/sdp-1998.html )
PS2: zal in het vervolg zelf ook maar iets nauwkeuriger mijn bronnen aangeven!

Laatst bewerkt:
Re: Re: Olijfolie

Originally posted by Spike

Olie
Bestaat voor 100% uit vet. Er zijn oliesoorten die voor het grootste gedeelte uit verzadigde vetzuren bestaan, andere zijn rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

Wordt gewonnen uit de pulp van olijven, die 6 maanden langzaam in de zon zijn gerijpt. Voor de kwaliteit van de olie is het van groot belang dat de olijven onmiddellijk worden verwerkt. De olijven worden eerst gewassen en vervolgens onder molenstenen tot een stevige koek gemalen. Deze wordt tot een brij gekneed en daarna geperst. Tijdens de persing worden de vloeibare en vaste massa van elkaar gescheiden. Tot slot wordt de olie gescheiden van andere plantaardige sappen en gefilterd, zodat een heldere olie ontstaat. De moderne variant van dit eeuwenoude procédé kenmerkt zich door centrifugering. Zowel het scheiden van de vloeibare van de vaste massa als het afzonderen van de olie van de overige sappen gebeurt via een centrifuge in een gesloten circuit.

In welke gebieden groeien olijven?

Olijfolie reguleert en beschermd maag en darmen, verbeterd de spijsvertering en werkt genezend bij zweren in de maag en ingewanden, ook verwijderd het galstenen. (...) Ook bij braken werkt olijfolie prima.

Nota: als je copy&paste, kijk dan tenminste of er geen taalfouten inzitten, zo wordt je misschien minder snel betrapt

wooho, een stukje dat niet onmiddellijk werd gekopieerd. toch had ik graag de bron gezien.

Hoe kan je olijfolie het beste bewaren?

Als je iets schrijft, en je raadpleegt bronnen. moet je vooral NIET ZOMAAR KLAKKELOOS KOPIEREN WANT DIT STAAT GELIJK AAN PLAGIAAT (als je de bronnen niet vermeld althans, wat hier het geval is). en zoals je waarschijnlijk uit het verleden wel weet, wordt hier streng tegen opgetreden. je bent gewaarschuwd.

Zo maakte ik vroeger ook mijn scripties :D

Re: Re: Re: Olijfolie

Originally posted by f*cking ecto

Zo maakte ik vroeger ook mijn scripties :D
doh ;)

Spike, ben je een detective ofzo? Waar haal je die bronnen zo vandaan :p

Interesant stukje verder, ondanks dat het niet zelfgeschreven is.

Olijfolie is overal goed voor!
Je kan het zelfs gebruiken als glijmiddel!

LOL je gaat me toch niet vertellen dat Ezechiël Oli is?

Olijfolie werd door the_ur ook gebruikt om glanzend op de foto te staan toen ie echt droog was...

Waar is olijfolie niet goed voor... maar ja, de grote vraag is: kan je het nu wel of niet heel erg heet verhitten om te wokken.. ik bedoel de olijfolie die voor dat doel verkocht wordt (classico bijv. dus uiteraard niet de koudgeperste voor salade)

Espi

ezechiël ook al? zou echt iets voor hem zijn een bijbelse naam :D

Ezechiël is vandaag lid geworden... mooie binnenkomer is dat.. beetje verdacht, niet? ;)

Espi

Goed werk Spike, vond t al wat Ecto zei op een spreekbeurt lijken en ja, die worden idd vaak zo gemaakt, maar dan wel in eigen woorden aangepast..

beetje jammer dat Traingfreak het zo in elkaar heeft gezet..desalniettemin een goed stuk

oh, zie nu dat die weer helemaal naar boven is gebumpt..my bag:rolleyes:

Terug
Naar boven