Fitness Seller

Oly lifts combineren met fierce 5 of iets anders?

Bezoekers in dit topic

BelgianBAMF

Cool Novice
Lid geworden
22 dec 2019
Berichten
35
Waardering
18
Lengte
1m69
Massa
92kg
Vetpercentage
28%
Goeiedag iedereen

De fitnessen gaan eindelijk 9 juni open hier in Belgie. Heb 3 maanden crossfit gedaan om het wat te overbruggen en toch iets te kunnen doen. Ben wel redelijk verliefd op de olympic lifts geworden aleja vind ze echt interessant om ze te doen. Nu zou ik deze graag blijven willen oefenen, de snatch, clean/power clean/clean & jerk, etc. Is er een mogelijkheid om deze te doen samen met alle compounds? Zoals bench/ohp/squats/front squats/rows/pullups, daarom fierce 5 als keuze of is dit niet mogelijk? Heb ook de supertotal van glenn pendlay gezien maar vind het jammer dat rows / pull ups er niet inzitten.

Graag jullie mening hierover aub,

Mvg en dank op voorhand
 
Google gaf me dit:

Volgens mij zijn er ook wel andere programma's in omloop.

Soms gaat het niet verder dan om bij 531 voor de DL wat snatches te doen en voor de SQ wat cleans.

Of de TLU (Total Lower Upper) van Mountain Tactical Instituten.

Jocko Willink roteert 4 dagen, iirc: Pull, Push, Legs, Lift.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je rekening moet houden met een aantal factoren:

1. hoe lang train je al en wat zijn je lifts op de big 5 nu (sq/bp/dl/snatch/c&j)? Meer ervaren lifters zullen makkelijker volume en fatigue kunnen managen en wat dat betreft ook meer aan kunnen.
2. weightlifting berust echt voor een groot deel op flexibiliteit en snelheid en daarnaast zijn beide lifts skills die over het algemeen veel langere tijd vergen om goed onder de knie te krijgen. Ik weet dat lifters die serieus bezig zijn met cleans, jerks, push presses, snatches en dergelijke vaak al zó veel tijd dáár aan besteden in hun training dat er misschien nog net wat (front)squats, deadlifts en mobiliteitwerk bij kunnen maar daarmee is het wel een eind klaar.
3. snatches, cleans, jerks etc zíjn allemaal al compound oefeningen waarin ook de bovenrug genoeg te verstouwen krijgt. Waarom zou je daar per se nog allerlei rows / pullups en dergelijke bij willen doen? Natuurlijk kun je altijd een paar setjes daarvan erbij gooien in de week maar het zijn uiteindelijk wel allemaal trade offs. Waar je meer doet van het ene kun je minder doen van het andere.
 
Er zijn er wel tot het hoogste niveau die alle compounds doen. Sommige teams zien daar juist veel waarde in. Wisselen periodes van meer compounds of meer oly lifts af en peaken natuurlijk op specifieke lifts wanneer er wedstrijden aankomen. Toshiki Yamamoto doet zelfs zowel oly als powerlift wedstrijden. Ik weet niet of het een minderheid is maar het zijn echt specifieke teams/landen die exclusief oly lifts trainen.

De meeste lifters hebben vaak wel persoonlijke voorkeuren voor alternatieve lifts, bijvoorbeeld weighted dips in plaats van bench press, of handstand pushups in plaats van overhead press. Deadlift wordt meer getraind met zware pulls in oly houding en squat schoenen met een power shrug op het eind van de beweging.

Kan al beginnen met wekelijks een snatch dag en een c&j dag gevolgd door standaard werk aan squats en een press of row/pullup als assistance erna. Schema hoeft geen rocket science te zijn.

Wat voor jou goed werkt en wat jij individueel nodig hebt om de lifts te leren en techniek te ontwikkelen, geen idee.
 
Ter inspiratie

Zitten +100 kg dips, 100 kg db row tussen :o

Oa 80 kg upright row :o en zelfs curls :eek: (wat velen dan zeker niet doen omdat biceps mogelijk je front rack positie in de weg gaan zitten)
 
Thanks iedereen voor jullie feedback! Het is geapprecieerd

Mentat die 70s big ziet er ook nog interesant uit. Het kan tussen de supertotal/70s big worden waarschijnlijk. Gewone lifts + lichte technique training en evt 1 dag voor wat hoger in gewichten te gaan eens technique goed wordt :D

tymboo die extra is evt voor schoudergezondheid zoals face pulls/reverse flyes, en ja rows/pulldowns omdat ik dacht dat de rug niet zo een impact heeft (weet wel wat impact maar niet zoals bij rows etc, maar heb hier geen kennis van dus kan zijn dat ik mis ben, coach zegt dat het meeste kracht wordt gebruikt door de benen uiteindelijk en minimaal trekkracht)
 
Ter inspiratie

Zitten +100 kg dips, 100 kg db row tussen :o

Oa 80 kg upright row :o en zelfs curls :eek: (wat velen dan zeker niet doen omdat biceps mogelijk je front rack positie in de weg gaan zitten)
Die ga ik zeker bekijken! Thanks :D
 
Back
Naar boven