Fitness Seller

Nieuws OM wil vrijspraak voor Wilders

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
Lid geworden
15 nov 2002
Berichten
50.073
Waardering
2.589
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) wil dat PVV-leider Geert Wilders wordt vrijgesproken voor zijn vergelijking tussen de Koran en Mein Kampf, het boek van nazileider Adolf Hitler. Hij heeft daarmee geen moslims beledigd, vindt het OM.

Het OM komt vrijdag met de uiteindelijke conclusie van een strafeis of eis tot vrijspraak.
De PVV-leider staat terecht voor groepsbelediging van moslims en allochtonen voor zijn vergelijking van de Koran met Mein Kampf.

De officieren van justitie Birgit van Roessel en Paul Velleman vinden dat Wilders van belediging moet worden vrijgesproken omdat de uitlatingen betrekking hadden op de islam en de Koran en niet op moslims.

Discriminatie


Naast groepsbelediging vervolgde het OM de politicus voor aanzetten tot haat en discriminatie. Deze feiten komen vrijdag aan bod, als de officieren hun verhaal afmaken en hun eis bekendmaken.
De vergelijking die Wilders in een aantal uitlatingen heeft gemaakt tussen de Koran en Mein Kampf, gaat onmiskenbaar over de godsdienst en om het heilige boek, zegt justitie. En dus niet over mensen, aldus het OM. Omdat er over (een groep) personen geen negatieve conclusies worden getrokken, is deze uitspraak niet strafbaar als groepsbelediging.

'Fascistische boek'


Het gaat om onder meer de uitspraken: ''Genoeg is genoeg. Verbied dat ellendige boek'' en ''verbied dat fascistische boek''.
Ook uitlatingen uit Wilders' film Fitna gaan niet over moslims, maar over de islam. Hij vergelijkt de godsdienst met totalitaire regimes, aldus het OM, en trekt negatieve conclusies over de islam, niet over de mensen die de islam aanhangen.
Het OM benadrukte nog dat de uitlatingen wel kwetsend kunnen zijn voor moslims, maar het kwetsen van gevoelens valt niet onder groepsbelediging.

http://www.nu.nl/binnenland/2354361/wil-vrijspraak-uitspraak-wilders.html

OM heeft natuurlijk geen laatste woord maar zoals verwacht stuurt de rechtszaak aan op vrijspraak. Daarna kan Wilders weer vol op het orgel.
 
Laatst bewerkt:
Leg me nou eens wat uit; Het OM klaagt toch aan en formuleert dan een strafeis?
Maar in dit geval klaag je aan en vraag je vervolgens vrijspraak. Lijkt mij nogal krom.
 
Leg me nou eens wat uit; Het OM klaagt toch aan en formuleert dan een strafeis?
Maar in dit geval klaag je aan en vraag je vervolgens vrijspraak. Lijkt mij nogal krom.

Dit begrijp ik ook niet helemaal nee.
Had dan je werk goed gedaan en niet aangeklaagd, slaat nu nergens op.
 
Ergens denk ik dat die rechter zoveel kleur heeft kunnen bekennen juist doordat hij zich al realiseerde dat er geen vervolging zou plaatsvinden.
 
Het is maar wat je er in ziet, hij kan zich voorstellen dat iemand een film niet wil zien en het Wilderskamp maakt er gelijk van dat hij een waarde-oordeel geeft.

Nu ga je denk ik de fout in. Ik ben totaal geen Wilders fan en weet ook weinig van rechtspraak maar dit kan niet helemaal juist zijn zoals de rechter dat uitspreekt, in ieder geval niet juist aan de hand van dit filmpje. De rechter verkondigd: "ik kan het me voorstellen dat een persoon de film niet wil zien" en heeft het over "de benadeelde partij". Oftewel hij loopt eigenlijk op de zaken vooruit want volgens mij is het nog helemaal niet duidelijk wie hier de benadeelde partij is? In welk geval dan ook, ook al ligt de uiteindelijke uitspraak voor de hand, moet een rechter altijd objectief blijven lijkt mij.

Edit: Wanneer de rechter hier empathie toont geeft hij eigenlijk te kennen dat hij de beelden beledigend vindt. Dus ja, hij geeft een waarde-oordeel inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Nu ga je denk ik de fout in. Ik ben totaal geen Wilders fan en weet ook weinig van rechtspraak maar dit kan niet helemaal juist zijn zoals de rechter dat uitspreekt, in ieder geval niet juist aan de hand van dit filmpje. De rechter verkondigd: "ik kan het me voorstellen dat een persoon de film niet wil zien" en heeft het over "de benadeelde partij". Oftewel hij loopt eigenlijk op de zaken vooruit want volgens mij is het nog helemaal niet duidelijk wie hier de benadeelde partij is? In welk geval dan ook, ook al ligt de uiteindelijke uitspraak voor de hand, moet een rechter altijd objectief blijven lijkt mij.

Edit: Wanneer de rechter hier empathie toont geeft hij eigenlijk te kennen dat hij de beelden beledigend vindt. Dus ja, hij geeft een waarde-oordeel inderdaad.

Dat is jouw visie dan, de term benadeelde partij is vrij standaard en begrip tonen voor iemand maakt het nog niet tot een waarde-oordeel. Het komt nogal jankerig over van Mosko, op aangeven van Wilders zo te zien.

Ik deel jou verder ook niet in bij het Wilderskamp, dit geneuzel speelt al sinds het voorval en het Wilderskamp kan zich natuurlijk verkneukelen over die linkse D66-rechter. Waarschijnlijk hebben ze nog nooit een rechtszaak meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Beetje vaag verhaal, als het OM geen strafvervolging wil hadden ze de zaak toch zelf kunnen seponeren? Dan was er nooit een rechtzaak geweest.
 
Begint al een aardige soap te worden dat gedoe met wilders.
 
Als dit klaar is kan het OM weer snel verder met het door de slijk halen van oorlogshelden omdat ze een lijntje coke nemen in het weekend.
 
Dat is jouw visie dan, de term benadeelde partij is vrij standaard en begrip tonen voor iemand maakt het nog niet tot een waarde-oordeel. Het komt nogal jankerig over van Mosko, op aangeven van Wilders zo te zien.

Ik deel jou verder ook niet in bij het Wilderskamp, dit geneuzel speelt al sinds het voorval en het Wilderskamp kan zich natuurlijk verkneukelen over die linkse D66-rechter. Waarschijnlijk hebben ze nog nooit een rechtszaak meegemaakt.

Ik begrijp wat je hiermee bedoeld, het komt nogal kleinzerig over van Moskovic om hierover in de verdediging te gaan. Echter blijf ik erbij dat de rechter ( onbedoeld) insinueert dat Wilders zijn gedachtegoed beledigend is. Zodra een opmerking verkeerd opgevat zou kunnen worden zou je kunnen overwegen de opmerking anders te formuleren.Punt is dat het mezelf erg frustrerend lijkt wanneer je het gevoel hebt dat je onrecht gedaan wordt, vanuit dat perspectief klinken dit soort opmerkingen meteen heel anders. Maar goed, ik maak van een muis een olifant nu.
 
Back
Naar boven