Fitness Seller

Omega complex en lijnzaadolie

Bezoekers in dit topic

bodybuilder0102

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
0
ik ben gister naar the natural healt company gegaan op t munt plein om visolie caps te halen en ik heb dit meegekregen uiteindelijk:
omega complex (90 caps) 15 euro:
460mg vidolie 55%
275mg borage olie 20%
250mg vlaszaadolie
55mg plantaardige vitamine

dit moet dus 3x daags maar ik wou ook lijnzaad hebben en de verkoper vertelde me dat dit eral in zat dus in niet nodig was (er zit omega 3 6 en 9 tegelijk in)

toen heb ik beslote alsnog lijnzaag te nemen maar dan zo:
2 caps na t eten en 1 lepel lijnzaad.

die visolie die jullie neme he is dat in caps of olie? wist niet eens dat ze dr allebij waren.

in elk geval dit is wel een goed combo toch?
maar ik twijfelde nog over 1 ding.. moet je die caps zo inslikke want ze zijn nogal groot vind ik en is van dikke plastic, en op de ticket staat:
tip:
men kan de inhoud van de capsule ook toevoegen aan flesvoeding voor baby's (ik snap niet dat babys dit ook moeten hebben)

dus wat zou beter zijn openbreken en in me kwark gooie of gewoon zo slikken.

kweet me verhaal is een beetje te uitgebreid voor zo een lullige vraag maar wil gewoon duidelijk zijn :) thnx

Tja, mijn mening is dat je goud geld betaalt voor zulke capsules.
Het is idd zo dat flax seed oil niet hetzelfde is als lijnzaadolie, maar vlaszaadolie. Dat verklaart miss ook waarom ik (en anderen) het zo goor vinden. Miss is vlaszaadolie beter van smaak?

In een capsule zit hooguit 1-2 gram, op een eetlepel zit 15 gram oid. Dat is wel heeeeel veel meer. Het enige verschil is dat je dan die smaak van de visolie etc. niet proeft.
Er zijn ERGERE dingen in het leven!

Ik zou gewoon voor levertraan of visolie uit de fles gaan.

Espi

sjit d8 al dat t niet goed was.. mja als t potje op is haal ik t flesje wel. tot die tijd slikke :P (wel vreemd caps vind ik hoor)

eh, die vlaszaadolie is dus hetzelfde als de flax seed oil, wellicht slikken wij dus met lijnzaadolie het verkeerde spul.
Dus, ten overvloede misschien, met die capsules op zich is niets verkeerd, maar om echt profijt te hebben van die omega-3 die er in zit, zul je er meer van moeten gebruiken. En dan wordt het begrotelijk! Snap je? Dat is ook het argument dat de Eades gebruiken.
Bovendien zeggen de Eades dat je beter af bent met de vloeistof uit een fles omdat het nogal eens voorkomt dat die olie in capsules ranzig wordt en daar heb je dan geen erg in, als je die in zijn geheel inslikt.
Ze raden dus aan om de capsule, die normaal gesproken zo wordt ingeslikt (de gelatine omhulling lost vanzelf op in je maagzuur), eens in de week oid door te bijten en te proeven.
Al met al, ben je echt beter af met een eetlepel vloeibare visolie of levertraan. Al kan ik me voorstellen dat iemand die vis echt heel goor vindt, dat nooit door zijn keel krijgt. Toevallig heb ik er geen moeite mee en vind lijnzaadolie nog steeds 'zum kotzen jah!' :barf:

Espi

Lijnzaad olie is voldoende als aanvulling op je dagelijkse voeding.
1 eetlepel als je net wakker bent geworden (geloof me dan ben je gelijk klaarwakker) en dan nog eentje voordat je gaat slapen.

Je krijgt met lijnzaadolie alleen geen omega-9 binnen maar of dat nou echt zo erg is ???

hej jimbo :D
maar ehm ik ga gewoon ff kijke of die caps enige effect heeft zoniet als ze op zijn haal ik alleen lijnzaad de volgende keer.
lijnzaad bevat trouwens alleen omega 3 (staat op het flesje tenminste)
en die caps zijn een mix van 3 6 en 9.

ik ga dus gewoon ff dat potje opmake (3 weekjes ofzo) en dan haal ik alleen lijnzaadolie denk ik
en misschien visolie in vloeibare vorm.

1 cap in de morge 1 in de middag en lijnzaad in de avond... maar ik denk eerlijk gezegd dat lijnzaad beter in de ochtend is of niet?

en kan je trouwens een teveel aan omega vetten binnenkrijgen zodanig dat het opgeslagen word als vetreserve?
want een paar maanden geleden was ik ermee gestopt omdat ik d8 dat het daardoor kwam. (toen had ik alleen 2x per dag lijnzaad)

Wat is de DHA voor levertraan trouwens? Espi jij slikt daar 15gr van als dat de DHA is waarom zouden ze dan maar 1 a 2 gram in een cap stoppen? En waarom 15gr? Waarom niet minder of meer?

Bestaan er trouwens misschien dan ook caps van 1000mg? Ik heb er wel wat over gelezen maar kan ik die halen bij de kruidvat ofzo?

lieve schat ik zei ik ga eerst kijken of die visolie enig effect heeft..als het echt zo goed is als jij beweerd dan zal het wel effect hebben wat mij tot de conclusie brengt nog meer visolie te halen maar in vloeibare vorm. LEES NOU IS EEN KEER VERDOMME! 8)

@frietbakker ADH is blijkbaar 15 gr ze zal t niet voor niks zeggen.
die caps zijn voor onwetende mensen zoals mij om wat centjes te maken.

bodybuilder0102 zei:
lieve schat ik zei ik ga eerst kijken of die visolie enig effect heeft..als het echt zo goed is als jij beweerd dan zal het wel effect hebben wat mij tot de conclusie brengt nog meer visolie te halen maar in vloeibare vorm. LEES NOU IS EEN KEER VERDOMME! 8)

@frietbakker ADH is blijkbaar 15 gr ze zal t niet voor niks zeggen.
die caps zijn voor onwetende mensen zoals mij om wat centjes te maken.

Klopt ja, de supplementenindustrie verdient goudgeld aan voedingsstoffen die ze synthetisch namaken in capsules en pillen :D

En bodybuilder0102 alles wat je zal gebruiken is zoieso beter omdat 95% van de wereld het niet gebruikt. Lijnzaadolie en visolie etc moet je zien als aanvulling op je dagelijkse voeding, je moet er geen wonderren van verwachten :p Probeer gewoon uit wat je momenteel hebt en kijk gewoon wat voor JOU het beste werkt, de één reageert er beter op dan de ander.

Dan volgt hier een interessant arikel LOL.

Omega 3

een essentieel vetzuur, waar iedereen een tekort aan heeft

Dit lijkt misschien een wat theoretisch en droog thema. U zult misschien ook denken: ik eet toch olijfolie en boter, dat is toch goed? Maar juist dan is dit artikel voor u van belang; dit kan uw leven veranderen! In het bijzonder vegetariërs, veganisten en mensen die niet minimaal 3 keer per week vis eten, zouden dit moeten lezen.

Ik heb vaak van ex-vegetariërs gehoord, dat zij jarenlang vegetarisch hadden geleefd en toch weer zijn begonnen met vlees en vis te eten, omdat ze zich niet meer goed voelden. Het tekort aan essentiële vetzuren zou hiervan de reden geweest kunnen zijn, tenminste als zij zich er niet van bewust waren in welke voedingsmiddelen die voorkomen.Op school leren wij dat we koolhydraten, eiwitten en vetten nodig hebben. Naast vitaminen, mineralen, sporenelementen en vitaalstoffen. Dat zijn anthocyanen (voorkomend o.a. in rode bieten), bioflavonoiden (in vruchten) en isoflavonen (in soja). Deze stoffen heeft men in rauwe, ongekookte planten ontdekt. Daarom is het aan te bevelen, voor zover ons spijsverteringssysteem dit kan verdragen, zo veel mogelijk rauwe groenten te eten, omdat die nog levend water bevatten.

Vetten
Maar nu de vetten. We kennen dierlijke (in vlees, gevogelte, vis en melkproducten) en plantaardige vetten (uit noten en zaden). Essentiële vetzuren kunnen door het lichaam niet zelf worden aangemaakt. Het is daarom belangrijk dat ze in de voeding zitten. Tot nu toe kenden wij de verzadigde vetten (de meeste dierlijke vetten; ook bij het harden van margarine raken de vetten verzadigd), de eenvoudig onverzadigde (diverse plantaardige oliën) en de meervoudig onverzadigde (gewonnen meestal uit koud geperste olie), waarbij de eersten de 'slechte' waren en de laatsten de 'goede'.
En om deze vroeger 'goede' gaat het in dit artikel. Deze meervoudig onverzadigde kan men weer verdelen in degenen die de Omega 3 en de Omega 6 vetzuren bevatten. Het omega geeft de soort chemische verbinding aan.

Omega-vetzuren
De Omega 3 groep bevat het alfa-linoleenzuur (ALA). Dit vindt men in geringe hoeveelheid in groene groenten, ook in tarwekiemolie, tamme kastanjes, walnoten en walnootolie, paranoten, pompoenpitten en pompoenpittenolie, in sojaolie en vlasolie. Maar het allermeeste zit in lijnzaadolie. In het lichaam maken wij er eicosapentaëenzuur (EPA) en docosahexaëenzuur (DHA) van, wat ook in visolie zit. Men vermoedt dat daarom de Eskimo's veel minder arteriosclerose (verkalking van de bloedvaten) hebben en minder kanker, omdat ze zoveel vis eten. Ook Japanners eten meer vis en sterven daardoor veel minder aan deze ziekten dan Amerikanen, tenzij zij zich ook zo gingen voeden als Amerikanen (het ligt dus niet aan de genen).
Olijfolie bevat geen Omega 3 vetzuren.

De Omega 6 vetzuren bevatten linoleenzuur (LA). Deze vindt men in de meeste plantaardige oliën zoals saffloerolie, maïsolie, zonnebloemolie, pindaolie en in noten en zaden. In het lichaam wordt de LA tot GLA. Hieruit maken we Arachidonzuur, wat o.a. ook in vlees en melkproducten zit.

Een uitgebalanceerde verhouding 50%-50% van de twee omega's is essentieel, omdat ze in een subtiel evenwicht met elkaar moeten zijn om duizenden van stofwisselingsprocessen te kunnen reguleren. Elke biologische functie is op de een of andere manier afhankelijk van het subtiele evenwicht van deze twee.

Omega 3 vetzuren zijn belangrijk bij het tot stilstand brengen van ontstekingsprocessen, voor een gezond vaatsysteem, de ontwikkeling van het ruggenmerg en het zenuwstelsel, het opbouwen van een sterk afweersysteem. Ze beïnvloeden ons IQ en gedrag. Ze zijn van essentieel belang bij het beschermen tegen allergische reacties. Daarnaast zijn ze de belangrijkste vetten die voor de opbouw van de hersenen en het vormen van het oognetvlies zorgen.

Onderzoek in Amerika wijst uit dat er een samenhang bestaat tussen Alzheimer, dementie en depressie en een lage opname van Omega 3 vetzuren. Ook heeft de World Health Organisation geadviseerd om alle babyvoeding te verrijken met DHA (afbouwproduct van de ALA), omdat deze bij Amerikaanse moeders als te laag werd bevonden. Het gevolg is dat baby's, die borstvoeding krijgen, nog een extra tekort eraan hebben. Bij de baby's die een aanvulling kregen met DHA werd het gezichtsvermogen beter en hun IQ hoger dan van een vergelijkbare groep. Zelfs bij psychoses, schizofrenie en manische depressiviteit werden door een Amerikaanse psychiater goede verbeteringen gemeld door behandeling met vlasolie (bevat Omega 3).

Een teveel van Omega 6 vetzuren kan chronische ontstekingen veroorzaken, ook kanker, hart- en vaatziekten, beroerte, suikerziekte, gewrichtsklachten en auto-immuunziekten (hier maakt het lichaam antistoffen tegen eigen cellen). Japanse onderzoeken hebben recentelijk uitgewezen, dat de meeste welvaartsziekten niet ontstaan door te veel eiwitten of teveel verzadigde vetten, maar door te weinig Omega 3 vetzuren!

Een klein lijkende maar toch belangrijke verandering van de omegabalans door te weinig opname van Omega 3 met de voeding kan gauw nadelige gevolgen voor de gezondheid hebben. De snelle verandering van gewoontes wat betreft vetopname in de laatste 50 tot 100 jaar zijn er de oorzaak van dat de menselijke fysiologie, die voor een optimaal functioneren afhankelijk is van een gelijke opname van de omega's, behoorlijk verstoord is. Diëten met overwegend Omega 6 vetten ten koste van de Omega 3, begunstigen ontstekingsprocessen. Omega 3 vetten echter stimuleren ontstekingsremmende processen. Daarom werden de Omega 6 VZ als de slechte en Omega 3 VZ als de goede bestempeld. In werkelijkheid zijn beiden essentieel voor de gezondheid en gaat het dus om de balans tussen die twee. En omdat wij allen een tekort aan Omega 3 VZ hebben, is het belangrijk om deze eerst tot ons te nemen, om een evenwicht te bereiken. De opname wordt gestimuleerd door vitamine E, C, B3, B6, Magnesium en Zink.

Als Omega 3 bron is koud geperste lijnzaadolie de beste, beter zelfs dan capsules met visolie. Want vissen zijn tegenwoordig ook erg aangetast door watervervuiling. Waar vindt men nog gezonde vissen? En de vissen moeten plankton en algen eten om Omega 3 vetten binnen te krijgen, omdat deze de eigenlijke leverancier ervan zijn. Dit feit is één van de redenen waarom het macrobiotische dieet, waar veel algen op het menu staan, zo gezond kan zijn. Er zijn ook capsules met Omega 3 VZ op de markt, die gemaakt zijn uit algen in vegetarische capsules (zonder gelatine): Neuromind, te koop bij de firma Decola, en Neuromin van de firma Biodynamics / België. Maar die zijn duur. Het is bovendien beter om aan een dagelijkse opname met de voeding te wennen.

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Omega154.html

Laatst bewerkt:
ik zou zweren dat ik dit hier of op het EHF board gelezen heb, maar ik kan het niet terug vinden, en daar kwam het er op neer dat het van die ' gezonde vissen' onzin was. Dus dat visolie toch beter was.....

cool thnx... mja hier beweren ze weer dat lijnzaad beter is dan visolie... :dunno:

ik weet wat voor effect het had dat lijnzaad op mij (ik voelde me huid gaver en "vettiger" worden en dat had ik wel nodig eigenlijk want ik heb een vrij droge huid).. iedereen heeft zijn eigen theorie.. ik denk dat het beste is om gewoon te doen en te observeren en dan mijn eigen conclusie te trekken.

het is inderdaad zo dat het altijd wel goed is want echt niet dat me buurman weet wat lijnzaadolie is laat staan dat ie t gebruikt.
dus ik heb altijd wel profijt of het nou visolie of lijnzaad is... and not only me :)

bodybuilder0102 zei:
cool thnx... mja hier beweren ze weer dat lijnzaad beter is dan visolie... :dunno:

ik weet wat voor effect het had dat lijnzaad op mij (ik voelde me huid gaver en "vettiger" worden en dat had ik wel nodig eigenlijk want ik heb een vrij droge huid).. iedereen heeft zijn eigen theorie.. ik denk dat het beste is om gewoon te doen en te observeren en dan mijn eigen conclusie te trekken.

het is inderdaad zo dat het altijd wel goed is want echt niet dat me buurman weet wat lijnzaadolie is laat staan dat ie t gebruikt.
dus ik heb altijd wel profijt of het nou visolie of lijnzaad is... and not only me :)

Good choice bro :thumbs:

Dat van die vervuiling is ook weer waar, maar als je levertraan uit Noorwegen neemt, wat toch een best wel heel schoon land is, valt het wel 100% mee, toch?

Espi

helaas kom ik daar nooit :rolleyes:
en t is maar een beetje olie... je zult er geen superman/woman van worden :)

ik vind t allemaal wel goed zo :)

Nee joh, de levertraan die ik bij de reformzaak gekocht heb, kwam uit Noorwegen.. en ok ik heb ook een fles levertraan uit Noorwegen meegenomen als 'nuttig souvenir'.

Espi

Maareeh dus toch liever visolie dan levertraan?

Back
Naar boven