Fitness Seller

omtrek metingen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

WHGR

Novice
Lid geworden
19 jun 2014
Berichten
7
Waardering
0
Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden verschillende pogingen gedaan om af te vallen, met een crashdieet, koolhydraatarm dieet en zelf maar wat aanklooien.
Nu met een PT een traject in gang gezet. Traject is nu een maand bezig. In het traject wordt ik wekelijks begeleid, krijg ik een trainingsschema en wordt er in alle breedte gekeken naar mijn voeding en fysiek.
PT heeft aangegeven niet naar de weegschaal te willen kijken in het begin aangezien gewicht per dag/moment zoveel kan fluctueren (darminhoud, slaap/stress, creatinegebruik etc). Daarom er nu voor gekozen om juist te kijken naar omtrekmetingen. Ik eet om en nabij de 2600 kcal, wat ervoor zou moeten zorgen dat ik ongeveer 1 kg per week af zou vallen. In het begin at ik hier regelmatig onder. Calorieën tellen heb ik in overleg met de PT los moeten laten aangezien het belangrijk was om eerst mijn relatie met voeding te verbeteren. Ik gebruik MyFitnessPall alleen nog als ik twijfel over de hoeveelheid calorieën en als ik een keus moet maken tussen 2 producten.
Ik ben in de weken tussen het nauwkeurig bijhouden in MyFitnessPall en het loslaten van calorieen tellen niet ongezonder of anders gaan eten, mijn voedingspatroon is dus hetzelfde gebleven.

Startgewicht was 128,8 kg bij een lengte van 183cm. Ik sport 4x in de week in de sportschool en doe hier op dit moment weinig tot geen cardio bij. In het dagelijks leven beweeg ik wel veel tijdens mijn werk. Nagenoeg geen stress en slaap minimaal 7 uur per nacht.

Metingen zijn:
omtrek (cm)29-5-21 (eerste meting)19-6-21 (tweede meting)2-7-21 (derde meting)
borst120116116
buik125119119
benenrechts 65 cmlinks 64 rechts 63,5links 64,5 rechts 66,5
biceprechts 40 cmrechts 37,5links 40,5 rechts 41

Zoals jullie zien is er tussen de eerste en tweede meting wel verschil te zien bij alle omtrekmetingen. Als ik echter kijk naar de meting van vanmorgen en die van twee weken geleden zie ik stagnatie op de borst- en buikomtrek en is volgens de meting juist de been- en bicep omtrek toegenomen. Ik heb in de sportschool nog steeds progressieve overload op mijn trainingen (pak elke training zwaarder gewicht) en heb de afgelopen weken dus niet meer, minder of slechter gegeten dan anders. Ik zou verwachten dat 2 weken na de 2e meting op alle vlakken mijn omtrek zou zijn afgenomen.
Doe ik iets fout of maak ik me onterecht zorgen? Is het juist dat door toename van spierkracht mijn omtrek van benen en armen toenemen? Is dit een gevalletje vertrouwen houden in het proces?
Heb komend weekend weer een call met de PT maar baal er zo van dat ik hier toch maar even post.
 
Ik denk eerder dat ze niet zo goed meten, 3 cm in 2 weken erbij op je rechterbeen welke eerst een halve cm kleiner was dan links en nu 2 cm groter?
Zelfde met je armen eerst 2,5 cm eraf dan 3,5 cm erbij in 2 weken.

kan nooit kloppen natuurlijk...
 
De metingen kloppen inderdaad niet. Daarnaast ligt het meestal niet aan het proces, maar klopt het verwachtingspatroon niet. Ik vind een kilo per week afvallen op een dieet van 2600 kcal niet realistisch. Na twee weken in de stress schiet heeft ook geen zin. Bekijk het eens over een langere periode. Trouwens, hoe meet jij je buikomvang, hoe zorg je voor een juist ijkpunt?
 
Zelf inderdaad ook al aan gedacht of het niet aan de manier van meten ligt. Mijn vriendin meet mijn omtrekken met een meetlint op wat ik heb besteld bij een fitnesshandel.
Borstomtrek meet ik thv de tepellijn, buikomtrek thv de navel. Armen en benen niet aangespannen en halverwege arm/been (las net dat je het bovenbeen ook eigenlijk wat hoger zou moeten meten). Meetlint niet te strak anders krijg je weer een vertekend beeld. Moet ook eerlijk bekennen dat deze manier van meten is hoe het heel lang geleden aan mij is uitgelegd.


De metingen kloppen inderdaad niet. Daarnaast ligt het meestal niet aan het proces, maar klopt het verwachtingspatroon niet. Ik vind een kilo per week afvallen op een dieet van 2600 kcal niet realistisch. Na twee weken in de stress schiet heeft ook geen zin. Bekijk het eens over een langere periode. Trouwens, hoe meet jij je buikomvang, hoe zorg je voor een juist ijkpunt?
Mijn verwachtingspatroon is ook niet dat ik per se 1 kg per week af wil vallen. Progressie in de sportschool + gezonder eten zijn de acties om me uiteindelijk prettiger te voelen. Afvallen is daar waarschijnlijk een logisch gevolg van. Ik heb wat de kilo's betreft geen verwachtingspatroon aangezien dat ook alleen maar demotiverend kan werken, vandaar dat de PT aangaf dat het verstandiger was om te kijken naar omtrekmetingen (die dus waarschijnlijk niet consistent zijn). Al moet ik zeggen dat deze omtrekmetingen ook niet echt motiverend zijn. Misschien wil ik inderdaad zelf te snel resultaat zien. Dus je advies is om juist elke 4 weken omtrekken te laten meten door de PT zelf?
Echter gaf de PT juist aan dat de omtrekmeting wel een indicatie is van hoe het proces verloopt.
 
Als je twee handen hebt zou ik gewoon zelf meten, hoef je niemand ermee lastig te vallen. Gewoon één keer in de week omvang meten plus je gewicht bijhouden. Na drie maanden kan je evalueren hoe het gaat.
 
Back
Naar boven