Fitness Seller

Once and for all: Big arms (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Once and for all: Big Arms


Elke week komen er weer nieuwe topics over het trainen van de biceps, dikkere armen, biceps piek etc. etc.

Om alle onduidelijkheden uit de wereld te helpen, schrijf ik bij deze een artikel (uit eigen ervaring, kennis etc) over het ontwikkelen van dikkere, gespierde armen.

Feiten: De bovenarm bestaat in feite uit 3 belangrijke spieren, en dat zijn de biceps brachii, de triceps brachii en de brachialis. De triceps bestaat uit 3 koppen, namelijk de lange kop, de laterale kop en de mediale kop. De biceps bestaat uit 2 koppen, namelijk de lange kop en de korte kop. De brachialis is een peesvormige spier (armbuiger), die voornamelijk onder de lange kop van de biceps loopt.

Een hoop mensen denken dat ze door allerlei ´fancy´ oefeningen die ze in de ´Muscle and Fitness´ hebben gelezen de vorm van hun biceps kunnen veranderen. Laat het duidelijk zijn: De vorm van je biceps, triceps etc. is genetisch aangelegd. Die kun je in feite niet veranderen. Wel is het mogelijk om op de ene spierkop meer nadruk te leggen, dan op de andere. Zo schijnt het te zijn (d.m.v. EMG scans) dat incline dumbbell curls meer nadruk (oftwel meer spiervezels) in de lange kop van de biceps aanspreken, dan in de korte kop (dit komt omdat de lange kop in gestrekte toestand krachtiger kan aanspannen). Wanneer de lange kop zich meer ontwikkeld en dus ook dikker wordt, zou dit enigszins tot meer ´peak´ van de biceps kunnen leiden. Maar de spier die voornamelijk verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van een zogeheten ´peak´ (hogere biceps) is naar mijn mening de brachialis. Wanneer deze peesvormige spier dikker wordt, drukt ie enigszins de bovenliggende biceps brachii naar boven, zodat de bovenarm in feite meer hoogte en meer omvang krijgt. Verder mag men natuurlijk niet de triceps vergeten, want deze spier heeft al eerder gezegd 3 koppen. Het is dus zeer belangrijk dat men de triceps minstens zoveel aandacht geeft met trainen als de biceps. Met name de lange kop van de triceps is verantwoordelijk voor de volle ´look´ van de bovenarm en dus ook voor de totale omvang.

De volgende regels voor grotere armen:

1. Squats: goed uitgevoerde, diepe, zware squats zorgen voor zowel een sterk onder- als bovenlichaam. Squats is de ´King of Exercises´ en zorgt met name voor een hele hoop massa, wat ook ten goede komt van je armen. Het schijnt ook te zijn dat squats het meeste van alle andere oefeningen het groeihormoon in je eigen lichaam doet stijgen. Belangrijk: probeer iedere keer sterker te worden in deze oefening, want meer kracht is meer massa!

2. Deadlifts: deadlifts verstevigen niet alleen je onderrug, maar je hele ´posterior chain´, oftewel je hele achterkant van je lijf, van top tot teen. Kuiten, hamstrings, gluteus, erector spinae, trapezius, latissimus, quadriceps, biceps, onderarmen, etc. worden allemaal aangesproken. Net zoals squats zorgen deadlifts voor een flinke portie massa over je hele lichaam en zijn dus onmisbaar in ieders training. Ook deadlifts zorgen voor een hogere afgifte van groeihormoon in je eigen lichaam. Belangrijk: meer kracht is meer massa!


3. Andere compoundoefenigen: zoals overhead presses, bench, barbell rows, pullups, dips, etc. Compoundoefeningen (samengestelde oefeningen) spreken meerdere spieren aan in één beweging en zorgen dus ook voor meer totaalmassa.

4. Train je armen 1x a 2x per week gericht, na de compoundoefeningen die je op die dag had staan. Train ze zwaar en intensief en houd het simpel. Voor biceps zijn zware barbell curls, incline curls, (weighted) chinups en hammer curls genoeg. Wil je meer nadruk leggen op de brachialis, dan zou je er nog een oefening bij kunnen voegen, waarbij de ellebogen ondersteund worden, zoals preacher curls of concentration curls (waarbij je je elleboog tegen je binnenkant been laat steunen). Deze oefeningen schijnen voornamelijk de brachialis aan te spreken. Voor triceps zijn close grip benchpress, dips, overhead lockouts, bench lockouts en skullcrushers de beste oefeningen voor een flinke portie massa en kracht. Voor biceps als triceps zijn 5 (zware en intensieve) sets per training genoeg. Reprange tussen de 3-8 reps met af en toe een 20-repper als afsluiting. En vergeet niet: meer kracht is meer massa!

5. En vergeet niet te ETEN!!!! Wanneer je niet genoeg eet zul je niet veel groeien en zullen de armen vanzelfsprekend ook niet groeien. Dus nogmaals, EET!! Hoeveel je moet eten hangt af van je lichaamsbouw, metabolisme, genen etc. etc. Lees hierover meer op dit forum.

Ter verduidelijking: Dit artikel is puur gebaseerd op eigen ervaring, eigen kennis en ca. 10 jaar training achter de rug.

Groeten en succes!
 
Laatst bewerkt:
pfff.. kilometers tekst.. :eek:

Hoe kan ik nu nog weten of die theorie klopt of niet??
WTF squaten als een beest, kan nooit kwaad!
 
Verder kun jij simpelweg niet weten of mensen alleen de woorden 'squaten' en 'deadliften' lezen. Dus wat je daarover zegt slaat in feite nergens op.

.

en of ik dat kan kerel, afgaande op de replys hier.

overigens was ruben duidelijk genoeg in zn stukje en opzet zelf en niet later pas, als je goed kijkt valt het je mischien op dat hij ook zat andere compounds noemt maar de squat en deadlift de spil rond de complete training noemt, daar kun je het mee eens of niet mee eens zijn dat is ieders zn goed recht maar hij laat duidelijk merken dat het om zn EIGEN ervaring gaat.

dus why the fuss......

maar zeg nou zelf heb je daar nu echt 10 a4tjes voor nodig om te laten merken dat je het niet juist begreep/of er mee eens bent, dat slaat imo nergens op, kilometers filosofische tekst voor iets wat je in 1 korte reply kwijt kunt.........
 
Laatst bewerkt:
en of ik dat kan kerel, afgaande op de replys hier.

overigens was ruben duidelijk genoeg in zn stukje en opzet zelf en niet later pas, als je goed kijkt valt het je mischien op dat hij ook zat andere compounds noemt maar de squat en deadlift de spil rond de complete training noemt, daar kun je het mee eens of niet mee eens zijn dat is ieders zn goed recht maar hij laat duidelijk merken dat het om zn EIGEN ervaring gaat.

dus why the fuss......

maar zeg nou zelf heb je daar nu echt 10 a4tjes voor nodig om te laten merken dat je het niet juist begreep/of er mee eens bent, dat slaat imo nergens op, kilometers filosofische tekst voor iets wat je in 1 korte reply kwijt kunt.........

je herhaalt me. ik heb inderdaad al beaamt dat ruben heeft aangegeven dat het gaat om zijn eigen ervaring en daarmee niet verder komt dan 'expert opinion'. Dus je vraag ''why the fuss'' (wat is fuss eigenlijk??) met betrekking tot de kwestie of ruben wel of niet zijn niveau van bewijskracht weergaf, is zinloos.

Verder: ik heb me in mijn posts uberhaupt niet bezigehouden met het wel of niet eens zijn met de 'stelling', ik bekritiseer alleen de kwaliteit en volledigheid van een artikel en het internet gedrag van de schrijver die daarbij hoort. Dus als je mijn ''kilometers'' tekst hebt geintrepreteerd alszijnde een betoog waarin ik heb willen laten merken het niet eens met ruben te zijn, is dat een foute intrepretatie geweest en zou je kunnen overwegen de ''kilometers'' tekst nog een keer te lezen met als doel het wel juist intrepreteren ervan.

Nog verder: ik ben ook een voorstander van het kort en doeltreffend weergeven van informatie. Het is mij tot op heden niet gelukt bovenstaande ''kilometers'' tekst korter weer te geven. Mocht jij dat wel kunnen en willen, daag ik je uit om hoofd en bijzaken te gaan onderscheiden en dan kunnen we daarna discussieren over de kwaliteit van je samenvatting.

Bedankt voor de correspondentie

mvg,

Brian

ps: ik vind het interessant dat je mijn ''kilometers'' tekst alszijnde filosofisch betiteld. Naar mijns inzien is het geven van feedback op de kwaliteit van een artikel niet zozeer filosofisch. Ik ben benieuwd welke gedeelte(n) jij als filosofisch ziet en waarom. Interessant!!
 
Laatst bewerkt:
Het is hierzo gewoon algemeen bekend dat je je posts niet langer moet maken dan maximaal 8,5 regels, 2 alinea's en in totaal niet meer dan 120 woorden. Anders 'kicked' de ADHD in en verliezen we onze aandacht eh ;)
 
je herhaalt me. ik heb inderdaad al beaamt dat ruben heeft aangegeven dat het gaat om zijn eigen ervaring en daarmee niet verder komt dan 'expert opinion'. Dus je vraag ''why the fuss'' (wat is fuss eigenlijk??) met betrekking tot de kwestie of ruben wel of niet zijn niveau van bewijskracht weergaf, is zinloos.

Verder: ik heb me in mijn posts uberhaupt niet bezigehouden met het wel of niet eens zijn met de 'stelling', ik bekritiseer alleen de kwaliteit en volledigheid van een artikel en het internet gedrag van de schrijver die daarbij hoort. Dus als je mijn ''kilometers'' tekst hebt geintrepreteerd alszijnde een betoog waarin ik heb willen laten merken het niet eens met ruben te zijn, is dat een foute intrepretatie geweest en zou je kunnen overwegen de ''kilometers'' tekst nog een keer te lezen met als doel het wel juist intrepreteren ervan.

Nog verder: ik ben ook een voorstander van het kort en doeltreffend weergeven van informatie. Het is mij tot op heden niet gelukt bovenstaande ''kilometers'' tekst korter weer te geven. Mocht jij dat wel kunnen en willen, daag ik je uit om hoofd en bijzaken te gaan onderscheiden en dan kunnen we daarna discussieren over de kwaliteit van je samenvatting.

Bedankt voor de correspondentie

mvg,

Brian

ps: ik vind het interessant dat je mijn ''kilometers'' tekst alszijnde filosofisch betiteld. Naar mijns inzien is het geven van feedback op de kwaliteit van een artikel niet zozeer filosofisch. Ik ben benieuwd welke gedeelte(n) jij als filosofisch ziet en waarom. Interessant!!


nergens kilometers gezegt maar het komt beter in de buurt als 10 a4tjes, bedankt voor de verbetering!

ook heb ik nergens gezegt of JIJ het er wel of niet mee eens bent, maar in de algemeenheid van posters in dit topic, niks met jou te maken.

daarnaast kun je gaan lopen zagen wat je wilt maar als iemand puur zn eigen ervaring en kennis deelt kun je niet aan de volledigheid van een stukje gaan twijfelen, als dit zijn ervaring en kennis is is het leuk dat hij deze met de minder geinformeerden deelt en die kunnen er prima mee uit de voeten.

als er iets mist of niet volledig is vul het dan aan(niet jij zozeer)zodat het uiteindelijk mischien wel een heel goed stuk word voor iedereen behalve voor de beginnelingen.

niet iedereen schrijft op dezelfde kwaliteit, ipv dat ik dan probeer iets onderuit te zagen(niet naar jou gericht)zou ik het eerder proberen aan te vullen, gaat imo om het initiatief van de tekst.

nogmaals, de hele topic is afgegleden naar de vraag waarom zijn deads en squats the be en and of all arm oefeningen en klaasje kan ook grote armen krijgen zonder die 2 oefeningen maar puur met concentration curls en kickbacks(isolatie dus, maar goed 90% in dit topic weet niet wat isolatie is) terwijl het daar totaal niet om ging.

daarnaast is mijn interpretatie van teksten meer dan uitstekend ook al schrijf ik zelf in behoorlijke wanksT(lees ongeduldig typen), mischien een idee om je eigen tip mee naar huis te nemen?

en als je niet begrijpt wat er bedoelt word met een fuss: back to english classes!

daarnaast moet ik ook je "uitdaging'' als je het zo wilt noemen ook helaas afslaan daar ik zelf nu ook een kilometertje heb getikt en daarbij ik geen trek heb om er nog 3 te tikken voor een beknopte samenvatting van jouw teksten(rsi).


groetjes,

edit: filosofisch zei ik trouwens meer spreekwoordelijk, daar ik prima weet wat het is en jouw teksten het niet zijn, denk dat je daar zelf ook achter staat:)
 
Laatst bewerkt:
nergens kilometers gezegt maar het komt beter in de buurt als 10 a4tjes, bedankt voor de verbetering!

dit heb je wel gezegd.. even je post teruglezen...



ook heb ik nergens gezegt of JIJ het er wel of niet mee eens bent, maar in de algemeenheid van posters in dit topic, niks met jou te maken.

aa oke, dan is het handiger niet mij te citeren en vervolgens te zeggen ''had je nou echt kilometers filosofische teksten nodig om te laten blijken dat je het er niet mee eens bent''

daarnaast kun je gaan lopen zagen wat je wilt maar als iemand puur zn eigen ervaring en kennis deelt kun je niet aan de volledigheid van een stukje gaan twijfelen, als dit zijn ervaring en kennis is is het leuk dat hij deze met de minder geinformeerden deelt en die kunnen er prima mee uit de voeten.

klopt, maar ruben plaatst de aanbeveling ''squat en deadlift'' in een artikel dat er is op gericht methoden om dikkere armen te krijgen te bespreken, en zegt vervolgens dat die aanbeveling ook vooral is voor mensen die sterke benen en een dikke rug willen. de inhoud van zijn artikel stemt dus niet overeen met het doel ervan.

als er iets mist of niet volledig is vul het dan aan(niet jij zozeer)zodat het uiteindelijk mischien wel een heel goed stuk word voor iedereen behalve voor de beginnelingen.

het is belangrijk naar beginnelingen te schrijven wat je schrijft en waarom. squatten en deadliften voor grote armen, werkt heel verwarrend.

niet iedereen schrijft op dezelfde kwaliteit, ipv dat ik dan probeer iets onderuit te zagen(niet naar jou gericht)zou ik het eerder proberen aan te vullen, gaat imo om het initiatief van de tekst.

dat is precies wat ik heb gedaan

nogmaals, de hele topic is afgegleden naar de vraag waarom zijn deads en squats the be en and of all arm oefeningen en klaasje kan ook grote armen krijgen zonder die 2 oefeningen maar puur met concentration curls en kickbacks(isolatie dus, maar goed 90% in dit topic weet niet wat isolatie is) terwijl het daar totaal niet om ging.

ik weet niet of dat perse afgegleden is. het is blijkbaar een hot item en verdient juist haar aandacht

daarnaast is mijn interpretatie van teksten meer dan uitstekend ook al schrijf ik zelf in behoorlijke wanksT(lees ongeduldig typen), mischien een idee om je eigen tip mee naar huis te nemen?

oke, toch jammer dat je dat in je post hebt laten blijken mijn tekst wel fout te hebben geintrepreteerd

en als je niet begrijpt wat er bedoelt word met een fuss: back to english classes!

mijn engels is niet zo geweldig, inderdaad een idee!

daarnaast moet ik ook je "uitdaging'' als je het zo wilt noemen ook helaas afslaan daar ik zelf nu ook een kilometertje heb getikt en daarbij ik geen trek heb om er nog 3 te tikken voor een beknopte samenvatting van jouw teksten(rsi).

dit is natuurlijk een smoes: rsi ga je hier niet van krijgen.


groetjes,

edit: filosofisch zei ik trouwens meer spreekwoordelijk, daar ik prima weet wat het is en jouw teksten het niet zijn, denk dat je daar zelf ook achter staat:)

wanksT inderdaad. bedoel je te zeggen dat ik deze teksten niet zelf heb geschreven ofzo? zo ja, dan zit je er naast
 
en of ik dat kan kerel, afgaande op de replys hier.

overigens was ruben duidelijk genoeg in zn stukje en opzet zelf en niet later pas, als je goed kijkt valt het je mischien op dat hij ook zat andere compounds noemt maar de squat en deadlift de spil rond de complete training noemt, daar kun je het mee eens of niet mee eens zijn dat is ieders zn goed recht maar hij laat duidelijk merken dat het om zn EIGEN ervaring gaat.

dus why the fuss......

maar zeg nou zelf heb je daar nu echt 10 a4tjes voor nodig om te laten merken dat je het niet juist begreep/of er mee eens bent, dat slaat imo nergens op, kilometers filosofische tekst voor iets wat je in 1 korte reply kwijt kunt.........[/QUOTE]

even om het nog iets duidelijker te maken.

kijk nogmaals: RSI krijg je hier niet 123 van. Dat is onzin.

Dus dat zou geen reden moeten zijn om te kijken of jij wel in staat bent om hoofd en bijzaken te onderscheiden. Misschien leerzaam!
 
Kunnen we niet gewoon respect en waardering opbrengen voor t feit dat TS de moeite heeft gedaan om zo'n artikel te schrijven? Hij heeft t gedaan met goede bedoelingen en dan vind ik het een beetje triest dat jullie hem af zitten te bekken.
 
battle of the strongest arm... :evilnana:
 
en of ik dat kan kerel, afgaande op de replys hier.

overigens was ruben duidelijk genoeg in zn stukje en opzet zelf en niet later pas, als je goed kijkt valt het je mischien op dat hij ook zat andere compounds noemt maar de squat en deadlift de spil rond de complete training noemt, daar kun je het mee eens of niet mee eens zijn dat is ieders zn goed recht maar hij laat duidelijk merken dat het om zn EIGEN ervaring gaat.

dus why the fuss......

maar zeg nou zelf heb je daar nu echt 10 a4tjes voor nodig om te laten merken dat je het niet juist begreep/of er mee eens bent, dat slaat imo nergens op, kilometers filosofische tekst voor iets wat je in 1 korte reply kwijt kunt.........

even om het nog iets duidelijker te maken.

kijk nogmaals: RSI krijg je hier niet 123 van. Dat is onzin.

Dus dat zou geen reden moeten zijn om te kijken of jij wel in staat bent om hoofd en bijzaken te onderscheiden. Misschien leerzaam!

ow sorry je hebt gelijk ik heb t wel gezegt, excuus.

daarnaast moet je moet je niet alles letterlijk nemen, als ik tegen je zeg ach kerel je kan mn rug op denk je dat ik dat dan letterlijk bedoel?

en kerel je kan lopen roepen over begrijpend lezen en dingen onderscheiden terwijl je dat overduidelijk zelf niet kunt.

ik heb niet gezegt dat het jouw teksten niet zijn, kom op denk je nou echt dat ik denk dat je zusje van 4 dit getyped heeft terwijl jij verteld wat ze moet typen? als ik zeg blabla filosofisch en dat jouw teksten dat niet zijn bedoel ik easy enough niet dat jij die teksten niet schreef maar dat ze niet filosofisch zijn... zucht.

ik ga er verder niet meer op in ook.

sorry maar ik kan gewoon niet tegen het overdreven mierennken hier(ik bedoel niet dat je dat echt moet doen he, mierennken)
maar ik vind je nog steeds lief hoor. <3
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat ik het weet...
dikke armen krijg je van echt beulen..
echte beulen die squaten en dl als beesten..
DUS
voor echte dikke armen moet je squaten en dl !!

:joint:
 
Kan me helemaal vinden in dit artikel. Zelf heb ik 3 keer bill star gedaan waarbij je enkel op dag 3 effe isolatie (bb curl & tricep oef.) doet. En men armen, maar wat belangrijker is men gehele fysiek is buffer geworden. Van 64kg naar 85kg , nu kan je beginnen met wat als je nu meer isolatie had gedaan.. Wel dan had er misschien meer defenitie ingezeten, maar dan had ik echt niet de 85kg gehaald en daar draait het als beginner nu eenmaal om dat je niet al te veel fancy troep doet maar gewoon de basics.
 
Bill star is beter dan welke roids dan ook:P
 
Heb het topic weer geopend en verplaatst naar het artikels gedeelte waar het sowieso thuishoort. Paar posts verwijderd, houd het netjes heren (en dames) vanaf nu.

Dit soort onderwerpen zijn nu net zo moeilijk te bewijzen dat ze zich uitstekend lenen voor een interessante discussie (met wederzijds respect tussen de deelnemers). Waar het in dit topic misgaat is wanneer iemand moeite doet om een artikel te schrijven, er plots een reactie komt als 'bullshit' en dan bitterweinig argumentatie erbij. Beeld je eens in hoe dat aanvoelt als je net een artikel schreef waar je heilig in gelooft. Aan de andere kant kon Ruben ook anders reageren maar ik begrijp zijn frustratie wel gezien sommige reacties. Ik zal zelf niet echt kant kiezen tussen de partijen (sowieso geloof ik dat de waarheid in dit soort bodybuildingstellingen meestal ergens in het midden zit) maar kan wel zeggen dat er een kern van waarheid zit in het artikel en de idee. Zelf geloof ik vooral in armmassa door het toevoegen van zware compoundoefeningen voor het bovenlichaam en de deadlift varianten. De invloed van squat op het bovenlichaam is moeilijker aan te tonen.

Maar laten we even kijken naar Ronnie Coleman: doet naar eigen zeggen weinig isolatie-oefeningen voor de armen en vooral veel compoundbewegingen. Iedereen is het ermee eens dat zijn armen ooit één van zijn sterkste punten waren. Zware deads, zware squats, zware rows etc daar staat hij om bekend. Er zijn nog veel andere profs te noemen die zo grote armen kregen. Compound bewegingen laten bijna heel het lichaam groeien, en de armen heb je meestal nodig om het gewicht vast te houden of te bewegen.

Het is sowieso zeker niet verkeerd om de compoundoefeningen te promoten, zelfs als een squat geen f**k doet aan je armen.
 
blijkbaar is men hier aan het mierennken over termen.
Als je met compounds, specifieke pull en push bewegingen gaat aanduiden die een grote nadruk leggen op de armen, zoals pakweg close grip benches, onderhandse rows en chis dan gaat niemand ontkennen dat ze een voorwaarde zijn om dikke guns te bouwen;

Maar als je hiermee squats en deadlifts wil aanduiden, ben je scheef bezig, genoeg PL's die zich enkel richten op de grote drie en die een onderontwikkelde bovenlichaam frame hebben buiten hun borst, voorste schouderkoppen en triceps partij. vergelijk ze eens met een strongman die vaker pulls in zijn trainingen zal verwerken en veel beestigere armen en een completere fysiek heeft dan de doorsnee PL'er.

K*tsap has spoken.
 
In elk geval is duidelijk dat dit onderwerp zich uitermate leent voor discussie...
Wat voor de een werkt hoeft nog niet per definitie voor een ander te gelden, terwijl ook talloze andere omstandigheden (naast welke oefeningen en hoeveel reps) van belang zijn voor het realiseren van spiergroei in het algemeen/ spiergroeie van de armen.
 
Back
Naar boven