AndroidHealthClinic

Onderrug en ischias symptomen

Bezoekers in dit topic

scarjoa

Novice
Lid geworden
9 mei 2011
Berichten
13
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
80kg
Vetpercentage
15%
Beste DBB leden,

Ik ben Jeroen, 26 jaar en train al een behoorlijke tijd (+- 5 jaar op en af) waarvan nu zo'n jaar met 'correcte' voeding en een (in mijn ogen) fatsoenlijk trainingsschema. De eerste jaren heb ik getraind met een slechte houding. Resultaat: deadlift van 200kg met erge bolling in de onderrug en squats van 160kg met erge buttwink en gebruik maken stretch reflex (als het ware naar beneden laten vallen). Ook spande ik mijn core amper aan. Ik had na elke training een pijnlijk gevoel in de onderrug, met name als er op de tussenwervelschijven werd geduwd. Deze pijn heb ik, sinds ik met fatsoenlijke houding train, niet meer.

Momenteel deadlift ik en doe ik ipv backsquats alleen nog maar de front squat, aangezien ik hier een correcte houding bij aan kan nemen. Mijn benen zijn in verhouding erg lang waardoor ik bij een backsquat er voorover kom te hangen.
Nu heb ik juist minder last van mijn klachten als ik getraind heb.
Niet trainen zorgt eerder voor een verergering dan voor een verlichting van de klachten.

Probleem:
- Snel last van een zeurende onderrug bij lang zitten, lang staan (het tegenovergestelde verlicht vaak weer) of een lage werkhoogte (bukken of op knieën werken). Ook bij o.a. stofzuigen of vegen krijg ik snel last. Hier heb ik al last van zolang ik mij kan herinneren.

- Last van mijn Ischias, echter alleen uitstraling in mijn rechter bovenbil. Niet erg pijnlijk, vooral vervelend/irritant. Deze 'pijn' kan ik vaak oproepen door te gaan liggen met de benen over elkaar en mij rug hol te maken. Ook bij het rechtop zitten en mijn been gestrekt omhoog te brengen (evenwijdig met vloer) voel ik deze. Ik voel het dan ook wat trekken in mijn onderrug. De kin omlaag brengen versterkt dit.

Behandeling:
- Ik ben voor deze klachten als eerste bij een fysio op spreekuur geweest. Deze gaf aan dat het aan mijn houding lag. Ik mocht niet meer deadliften en squaten en kon veel beter de legpress gaan doen...

- Ik heb een eerste consult bij de chiropractor gehad, welke aangaf dat mijn onderrug hypermobiel was en mijn thorocale wervelkolom hypomobiel. Hij gaf aan dat er absoluut geen sprake was van hernia, etc. Echter waren mijn hamstrings volgens hem erg kort. Ivm kosten heb ik hier geen behandeling in gezet.

- Ook ben ik bij een fysio geweest welke mij behandeld heeft met zwakstroom.. Dit verlichtte de symptomen, echter had ik niet het idee dat er iets aan de oorzaak werd gedaan. Deze constateerde dat er niets met mijn houding aan de hand was. Bekken stond recht, alleen rechterschouder iets hoger dan de andere. Ik heb wel last van platvoeten (welke ik zelf corrigeer) en een licht beenlengte verschil.


Ik ben van plan om in het nieuwe jaar, aangezien ik dan een beter dekkende zorgverzekering krijg, op zoek te gaan naar een goede fysio/manueel therapeut.
Echter ben ik ook wel benieuwd of er hier mensen zijn met vergelijkbare klachten en/of tips. En of iemand enig idee heeft waar deze klachten mogelijk vanaf komen, zodat ik gerichter naar een behandeling kan zoeken.

Alvast bedankt!
 
Altijd last van gehad vroeger maar is vanzelf over gegaan. Een bolle rug bij een deadlift van 200kg (max effort?) is niet per se het einde van de wereld. En buttwink eveneens. En je geeft zelf al aan dat je je core nauwelijks aanspant dus het lijkt me meer een techniek issue. Ben benieuwd wat de fysio ervan zegt, maar ik zou beginnen met de juiste ademhaling techniek leren en werken aan je core.

Check vanaf 25:25


Dit soort dingen. Heb je misschien een holle onderrug en bolle buik als je normaal staat? Zou heel goed kunnen, ook door die korte hamstrings. Stretch je hamstrings, glutes en hip flexors.
 
Ik had de openingspost zelf kunnen schrijven, behalve dan de bolle rug en de bezoekjes aan verschillende behandelaars (slechts aan één fysio). Zolang ik train heb ik geen ernstige klachten, maar pijntjes en stijfheid komen regelmatig voorbij. Ze 'zingen' meestal mijn rug rond. Ik heb me erbij neergelegd, ben allang blij dat ik van de zenuwpijn verlost ben.
 
Altijd last van gehad vroeger maar is vanzelf over gegaan. Een bolle rug bij een deadlift van 200kg (max effort?) is niet per se het einde van de wereld. En buttwink eveneens. En je geeft zelf al aan dat je je core nauwelijks aanspant dus het lijkt me meer een techniek issue. Ben benieuwd wat de fysio ervan zegt, maar ik zou beginnen met de juiste ademhaling techniek leren en werken aan je core.

Dit soort dingen. Heb je misschien een holle onderrug en bolle buik als je normaal staat? Zou heel goed kunnen, ook door die korte hamstrings. Stretch je hamstrings, glutes en hip flexors.

Voorheen spande ik mijn core nauwelijks aan. Zo'n half jaar geleden heb ik alle oefeningen 'opnieuw' aangeleerd met correcte vorm, door mezelf te filmen en feedback te krijgen van anderen. Ik ben toen ook begonnen met core oefeningen (planks) en span sindsdien mijn core aan en let op mijn ademhaling, dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu klachtenloos kan deadliften en frontsquaten. (kan eventueel wel een filmpje van een max effort of een vpr DL posten?)

Wat betreft mijn houding denk ik niet echt dat ik last heb van een overdreven holling in mijn onderrug, ik verwacht dat beide fysio's dit wel opgevallen was. Mijn hamstrings strek ik regelmatig, al helemaal voordat ik mijn LB training heb (+Joe Defranco's Limber 11). Glute stretches gebruik ik sinds ik ben de fysio ben geweest, aangezien die in eerste instantie dacht dat m'n glute zorgde voor de ischiaspijn. Dit verlicht een beetje, echter maar tijdelijk.
 
Back
Naar boven