XXL Nutrition

Onderrug pijn

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
22 dec 2017
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m80
Vetpercentage
18%
hallo allen,
ik was ongeveer 2 maanden gestopt met trainen om persoonlijke redenen, afgelopen maandag weer begonnen.
maandag lichte leg sessie gehad waarbij ik 3x8x60kg heb gedaan.
dinsdag borst delts en triceps waarbij ik 3x8x50kg op de bench heb gedaan.
woensdag wou ik gaan deadliften, ik begon met een beetje mijn schouders opwarmen, vervolgens me heupen losgooien, alles verliep goed.
totdat ik 1 setje bodyweight squats deed, ik voelde een steek in mn onderrug waarna ik gelijk ben gestopt, heb mn sessie wel afgemaakt met een kleine 10 minuten op de fiets.
naar huis gegaan gedoucht en alles zonder pijn, totdat ik daarna in de auto zat, na een klein rit stapte ik uit en had gewoon moeite met lopen door de pijn in mijn onderrug, ik zakte bijna in elkaar zoveel pijn had ik.
ik heb sindsdien niks gedaan alleen in bed gebleven, om de zoveel tijd een beetje lopen. Het begint minder te worden maar ik vroeg me af of jullie tips voor me hebben om dit in de toekomst te voorkomen.
nu zullen er een paar zeggen ‘ga gewoon naar de dokter’ en/of ‘ga naar de fysio ipv hier te vragen’
dit ga ik ook doen, heb al een afspraak staan morgen maar ik wou gewoon hier vragen hierrover omdat ik vaker hoor dat mensen onderrug blessures oplopen tijdens het trainen.
alle tips en informatie mag gezegt worden.
groetjes
 
Had je ook moeite met voorover buigen? Of deed het zoveel pijn dat je gewoon niet meer wou bewegen en daardoor dus alleen in bed wou liggen?
Dan wens ik je welkom in de hel die lang gaat duren.

Er is ook een kans dat je gewoon wat verrekt hebt en dat even herstellen moet. Even altijd opwarmen met back extension en elke dag wat super lichte onderrug oefeningen doen voor doorbloeding. Check pumpchasers zijn channel hij had hier wel goeie oefeningen voor op een filmpje, weet zo 1,2,3 even niet welke.

Ik raad je in ieder geval aan om een MRI te doen en alles goed na laten checken. Als je naar een fysio gaat zou ik zorgen dat je je er goed in verdiept of het een goeie fysio is.
 
Probeer eens in beweging te blijven.

Ondanks dat lage rugpijn erg invaliderend voelt is er zeer waarschijnlijk niets ernstigs aan de hand. In de meeste gevallen (meer dan 95%) zal er niets te zien zijn op bijvoorbeeld een MRI dat oorzakelijk verbonden kan worden gebracht met jouw pijnepisode. Ik zou je dus niet aanraden om zo'n dure MRI te vragen, deze geeft niet veel meer informatie en kan zelfs nadelig werken in sommige gevallen.
Het goed nieuws is dat het beloop van je rugklachten waarschijnlijk erg goed is.
In 6 weken is 90% van de mensen volledig herstelt van zijn klachten rustig de belasting uit te breiden.
Mocht je binnen 3 weken geen verbetering van je klachten ervaren kun je eens een fysiotherapeut overwegen om op te zoeken. In dit geval kunnen we je herstel misschien wat versnellen ;), op dit moment in ieder geval helaas nog niet. Zie het als een soort blauwe plek, je hebt het als ware wat overbelast, net als bij een blauwe plek kan nu ook ons lichaam zichzelf heel goed herstellen.

Eventuele pijnmedicatie zou je wel kunnen overwegen te nemen om zo de mogelijkheid te hebben om te bewegen, eventueel aanvragen bij de huisarts als je eigen medicijnen via drogist onvoldoende helpen

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Had je ook moeite met voorover buigen? Of deed het zoveel pijn dat je gewoon niet meer wou bewegen en daardoor dus alleen in bed wou liggen?
Dan wens ik je welkom in de hel die lang gaat duren.

Er is ook een kans dat je gewoon wat verrekt hebt en dat even herstellen moet. Even altijd opwarmen met back extension en elke dag wat super lichte onderrug oefeningen doen voor doorbloeding. Check pumpchasers zijn channel hij had hier wel goeie oefeningen voor op een filmpje, weet zo 1,2,3 even niet welke.

Ik raad je in ieder geval aan om een MRI te doen en alles goed na laten checken. Als je naar een fysio gaat zou ik zorgen dat je je er goed in verdiept of het een goeie fysio is.

In het begin deed het wel erg pijn om voorover te buigen, voor de rest bleef ik gewoon in bed liggen.
Ik heb er nu weinig tot geen last meer ervan, maar voel wel als ik te snelle beweging maak.
Ik ga 100% nog naar de fysio, heb een afspraakje staan nu op 2 januari. Tot dan ga ik niet trainen maar uitrusten
 
Probeer eens in beweging te blijven.

Ondanks dat lage rugpijn erg invaliderend voelt is er zeer waarschijnlijk niets ernstigs aan de hand. In de meeste gevallen (meer dan 95%) zal er niets te zien zijn op bijvoorbeeld een MRI dat oorzakelijk verbonden kan worden gebracht met jouw pijnepisode. Ik zou je dus niet aanraden om zo'n dure MRI te vragen, deze geeft niet veel meer informatie en kan zelfs nadelig werken in sommige gevallen.
Het goed nieuws is dat het beloop van je rugklachten waarschijnlijk erg goed is.
In 6 weken is 90% van de mensen volledig herstelt van zijn klachten rustig de belasting uit te breiden.
Mocht je binnen 3 weken geen verbetering van je klachten ervaren kun je eens een fysiotherapeut overwegen om op te zoeken. In dit geval kunnen we je herstel misschien wat versnellen ;), op dit moment in ieder geval helaas nog niet. Zie het als een soort blauwe plek, je hebt het als ware wat overbelast, net als bij een blauwe plek kan nu ook ons lichaam zichzelf heel goed herstellen.

Eventuele pijnmedicatie zou je wel kunnen overwegen te nemen om zo de mogelijkheid te hebben om te bewegen, eventueel aanvragen bij de huisarts als je eigen medicijnen via drogist onvoldoende helpen

Veel succes!

Hoi,
Ik heb nu al ongeveer een weekje niet getraind, lekker uitrusten op bed om de zoveel uur een beetje lopen.
Pijn is nu bijna weg maar voel het nog wel een heel klein beetje.
Ik hoop zelf dat het niet iets blijvend is, mijn broers hebben ook vaak rugklachten dus ben bang dat dit iets is dat in de familie zit :(
 
Het is al goed dat je weet dat je best niet meer traint totdat je een professional hebt geraadpleegd. Daarna zou ik in je training een focus leggen op het versterken van de posterior chain en core als je zelfs bodyweight squats niet kan zonder pijn. Ben je mobiel genoeg om te squatten?
 
Het is al goed dat je weet dat je best niet meer traint totdat je een professional hebt geraadpleegd. Daarna zou ik in je training een focus leggen op het versterken van de posterior chain en core als je zelfs bodyweight squats niet kan zonder pijn. Ben je mobiel genoeg om te squatten?

Ja ik heb eigenlijk nog nooit rug blessure gehad, of dat ik last krijg nadat ik squat.
Wat ik zelf hanteer : als ik een bepaalde oefening doe en het doet me pijn dan betekent het dat mijn techniek gewoon niet goed is.
Qua mobiliteit en techniek zit ik wel in de goeie richting (je kan altijd je techniek verbeteren op kleine puntjes)
Denk dat zodra ik weer begin alles effe goed moet aanpakken en een goed schema volgen die inderdaad zoals jij het zegt een beetje focussen op posterior chain en core.
 
Hoi,
Ik heb nu al ongeveer een weekje niet getraind, lekker uitrusten op bed om de zoveel uur een beetje lopen.
Pijn is nu bijna weg maar voel het nog wel een heel klein beetje.
Ik hoop zelf dat het niet iets blijvend is, mijn broers hebben ook vaak rugklachten dus ben bang dat dit iets is dat in de familie zit :(
Goed om te horen. probeer het bewegen verder uit te breiden binnen de grenzen van pijn. Er is gebleken dat mensen die veel in beweging zijn sneller herstellen van hun rugpijn dan wanneer ze veel rusten.
Wanneer het goed voelt om te trainen kun je dit gewoon weer oppakken :)
Ik zou persoonlijk geen zorgprofessional opzoeken, je herstelt al hartstikke goed!
Voor zover ik weet zijn rugklachten in bijna alle gevallen niet genetisch verklaarbaar.
 
Back
Naar boven