MuscleMeat

Onderzoek afwijking in testosteronpreparaat

Bezoekers in dit topic

TDEKNC

Novice
Lid geworden
24 feb 2021
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
82kg
Vetpercentage
16%
Ik ben eerstejaars student forensisch laboratoriumonderzoek (En train zelf fanatiek, dus wist het forum wel te vinden). Momenteel hebben we een project over doping.

We moeten voor het project met gebruik van de HPLC (Machine die stoffen scheid op basis van polariteit) vaststellen hoeveel mg/ml testosteron er in een aangetroffen preparaat aanwezig is. Hierbij moeten we voor de hypothese kunnen stellen of het om een medisch preparaat gaat of een illegaal product.

Het gaat om een preparaat van 200mg testosteron cypionaat in een ampul van 1ml.

Nu zijn mijn vragen:

  • Wat een acceptabele afwijking in concentratie is voor een medisch gefabriceerd preparaat? (Bijvoorbeeld bij ~200mg 5% afwijking of misschien minder.)
  • Wanneer is er sprake van een illegaal preparaat?
  • Komen vervuilingen vaak voor en wat voor soort stoffen zijn dit dan?

Hopelijk weet iemand hier antwoord op!
mvg,
Delano
 
Ik ben eerstejaars student forensisch laboratoriumonderzoek (En train zelf fanatiek, dus wist het forum wel te vinden). Momenteel hebben we een project over doping.

We moeten voor het project met gebruik van de HPLC (Machine die stoffen scheid op basis van polariteit) vaststellen hoeveel mg/ml testosteron er in een aangetroffen preparaat aanwezig is. Hierbij moeten we voor de hypothese kunnen stellen of het om een medisch preparaat gaat of een illegaal product.

Het gaat om een preparaat van 200mg testosteron cypionaat in een ampul van 1ml.

Nu zijn mijn vragen:

  • Wat een acceptabele afwijking in concentratie is voor een medisch gefabriceerd preparaat? (Bijvoorbeeld bij ~200mg 5% afwijking of misschien minder.)
  • Wanneer is er sprake van een illegaal preparaat?
  • Komen vervuilingen vaak voor en wat voor soort stoffen zijn dit dan?

Hopelijk weet iemand hier antwoord op!
mvg,
Delano
Je kunt niet bepalen of het om een "medisch" of "niet-medisch" preparaat gaat aan de hand van de aanwezige concentratie. Immers, niet-medische preparaten kunnen ook een correcte concentratie bevatten. (En in zeldzame gevallen kan een medisch preparaat ook een niet-correcte concentratie bevatten.)

Wat een acceptabele afwijking is is vastgelegd door het Europees Geneesmiddelenbureau. Binnen Europa is dat volgens mij in het algemeen 25%, maar verschilt per agentschap, en er zullen ongetwijfeld wat uitzonderingen zijn. Bij de FDA is het misschien weer anders. Waarom vraag je ons dit trouwens?

Er is sprake van een "illegaal" preparaat als het is geproduceerd zonder dat daar wettelijke bevoegdheid voor is.

Ligt eraan wat je onder vervuilingen verstaat; contaminatie met andere AAS komt in elk geval vaak voor op de zwarte markt.
 
Oh juist, bedankt voor uw antwoord. Dat dachten wij ook inderdaad al alleen in de gegeven casus werd gezegd dat wij dit moeten onderzoeken. Hierbij werd er gesproken over een handelspreparaat of een illegaal preparaat voor eigen gebruik. Maar op internet valt hier niet specifiek heel veel over te vinden.
Ik had ook een producent opgebeld en die vertelde mij dat dit erg gevoelige informatie is en dat ze het liever niet met studenten delen.

Aankomend practicum gaan we m.b.v. de HPLC (machine die stoffen scheid op basis van polariteit) onderzoeken welke stoffen er aanwezig zijn in een preparaat. We kunnen hiermee ook de concentratie berekenen en op basis daarvan zouden we kunnen aantonen of het gaat om een handelspreparaat of een illegaal middel.

Om een juiste hypothese op te kunnen stellen moest ik weten wat acceptabele waardes zijn, aangezien het niet juist zou zijn om deze zomaar te verzinnen.
Wat is uw achtergrond verder als ik vragen mag? Dan kan ik evt. een andere bronvermelding noteren dan een bodybuild forum. Fora worden niet echt geaccepteerd als valide bron.
 
Tik eens de naam Peter Bond in google ;).

Ik dacht dat een HPLC apparaat geen onderscheid kon maken tussen "echte" testosteron en testosteron raws gemaakt in China. Uiteraard vanuitgaande dat de dosage correct is en geen vervuilende stoffen aanwezig.
 
Oh juist, bedankt voor uw antwoord. Dat dachten wij ook inderdaad al alleen in de gegeven casus werd gezegd dat wij dit moeten onderzoeken. Hierbij werd er gesproken over een handelspreparaat of een illegaal preparaat voor eigen gebruik. Maar op internet valt hier niet specifiek heel veel over te vinden.
Ik had ook een producent opgebeld en die vertelde mij dat dit erg gevoelige informatie is en dat ze het liever niet met studenten delen.

Aankomend practicum gaan we m.b.v. de HPLC (machine die stoffen scheid op basis van polariteit) onderzoeken welke stoffen er aanwezig zijn in een preparaat. We kunnen hiermee ook de concentratie berekenen en op basis daarvan zouden we kunnen aantonen of het gaat om een handelspreparaat of een illegaal middel.

Om een juiste hypothese op te kunnen stellen moest ik weten wat acceptabele waardes zijn, aangezien het niet juist zou zijn om deze zomaar te verzinnen.
Wat is uw achtergrond verder als ik vragen mag? Dan kan ik evt. een andere bronvermelding noteren dan een bodybuild forum. Fora worden niet echt geaccepteerd als valide bron.
Neem anders even contact op met de Dopingautoriteit: https://www.dopingautoriteit.nl/

Ik denk dat die jou wel kan helpen met sommige van deze vragen.

Mijn achtergrond is beroepsnerd: https://peterbond.org/about
Koop mijn boek: https://bookonsteroids.com
:trollface:
 
Haha ik zie het, dat zit dan wel zeker goed!

Daar is ons niet zo veel over verteld dus ik verwacht dat we geen sample krijgen van een illegaal product. Maar het is in ieder geval goed om het op te nemen in de hypothese.
 
Ik had ook de wereldwijde dopingautoriteit WADA gecontacteerd, welke mij doorverwees naar een lijst met door hun geaccrediteerde labs die ik kan mailen. Dus toen had ik gemaild naar een professor die werkt bij een Belgisch lab, maar hij kon ons niet helpen omdat hij met name urineonderzoeken uitvoert. Hoewel het me dan toch nog vreemd lijkt dat hij hier geen kennis over heeft. Maar in ieder geval bedankt, ik zal het nog eens bekijken.
 
Nu heb ik nog een vraag. Ik zie dat het label van ons sample komt van rond 1984. Ik weet dat dit puur voor de casus is, maar kan het dat in die tijd de stof afbreekt en er dus meerdere pieken ontstaan?
 
echte" testosteron en testosteron raws gemaakt in China.
Beiden zijn echt en beiden zullen hoogstwaarschijnlijk ook uit China komen. Meende dat zij de grootste producent en uitvoerder zijn van androgene, anabole grondstoffen.
 

Soortgelijke topics

Back
Naar boven