MuscleMeat

ongekookt -> gekookt

  • Topic starter An_G
  • Startdatum
  • Reacties 8
  • Weergaven 24K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

An_G

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
22 aug 2003
Berichten
948
Waardering
1
Woon nog thuis etc.. en moet het tijdens het avondeten dan ook in principe doen met 'wat de pot schaft'. Er word gelukkig wel rekening met me gehouden en ik eet ook alleen maar groentes, vlees, rijst etc.....:)

Mn doel = cutten en mn avondeten is zo rond de 400cal berekend.....

Ik reken dan ook van te voren (mbv cal. lijst) hoeveel gram etc. mijn maaltijd mag bestaan om rond die 400 cal. uit te komen.
Nu heb ik echter het probleem;
ik kan bijvoorbeeld wel uitrekenen dat ik 80gr rijst neem, maar dit is ongekookt bedoeld en mijn ouders koken altijd gewoon de hele mik in één en dezelfde pan, waarna ik naderhand dus (gekookt) nog een keer die 80gr rijst eruit moet halen wat dus allang geen 80gr maar eerder 150 gr is geworden. Dit probleem dus niet alleen met rijst maar in principe met alles wat gezamelijk gekookt moet worden.... ook groentes enz.

Als voorbeeld heb ik nu net 100gr (ongekookt) pasta naderhand gekookt gewogen en daar kwam 220gr uit. Het gewicht van de pasta is dus met een factor van 2,2 vermenigvuldigd.

Hieruit zou ik kunnen herleiden dat ik voortaan dus 220gr gekookte pasta op mn bord moet scheppen om 100gr (ongekookte pasta) naar binnen te werken.

Maar ik neem aan dat de hoeveelheid water die opgenomen word door de pasta toch redelijk kan verschillen? of zie ik dit verkeerd???

Dat dus die 100 gr ongekookte pasta de ene keer 180gr gekookt kan zijn en de andere keer 220gr.....waardoor ik de ene keer teveel of de andere keer te weinig cal. tot mij neem.....
in bulk zal deze afwijking (als die er is) waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, maar in cut kan het toch wel je resultaten gaan belemeren (bijvoorbeeld dat mijn avondeten inene 600cal gaat innemen waardoor ik 200cal erbovenuit kom!) want ik eet tenslotte elke dag avondeten :)

Zijn er nog meer mensen die eten wat de pot schaft (tijdens cut) en hoe doen jullie dit dan???

En kan ik nou dus die 2.2 factor voor de pasta als handteerbare richtlijn nemen of zal deze per keer teveel afwijken???

ALs dit niet zo is kan ik voortaan dus gewoon een enkele keer dat gene ongekookt en naderhand gekookt wegen en voortaan daarna die factor als richtlijn gebruiken.
 
Opnieuw.. meten = weten.
Vraag je mams of je het een paar keer mag wegen ;).
Dan gemiddelde nemen en je niet te druk maken.

Verschilt van merk tot merk niet zoveel wellicht maar uiteraard wel (vermoed ik) voor soort rijst, pasta. bijv. volkoren pasta en zilvervliesrijst zou wel eens meer water op kunnen nemen of juist minder.. weet IK veel.

Wel dat ik altijd probeer als ik een nieuwe fietsband omleg opnieuw de omtrek te bepalen om dat in fietscomputertje in te voeren en dat dit best wel kan schelen.. maar dat de meesten zich niet veel van aantrekken.
Las ergens over de 80/20 regel. Als je zorgt dat het voor 80% perfect in orde is, dan maken de laatste 20% niet zoveel meer uit. Als je Pietje Precies bent, is het gewoon leuk het zeker te weten.. anders gok je er naar.

Espi
 
An_G zei:
ik kan bijvoorbeeld wel uitrekenen dat ik 80gr rijst neem, maar dit is ongekookt bedoeld en mijn ouders koken altijd gewoon de hele mik in één en dezelfde pan, waarna ik naderhand dus (gekookt) nog een keer die 80gr rijst eruit moet halen wat dus allang geen 80gr maar eerder 150 gr is geworden. Dit probleem dus niet alleen met rijst maar in principe met alles wat gezamelijk gekookt moet worden.... ook groentes enz.

Als voorbeeld heb ik nu net 100gr (ongekookt) pasta naderhand gekookt gewogen en daar kwam 220gr uit. Het gewicht van de pasta is dus met een factor van 2,2 vermenigvuldigd.

Hieruit zou ik kunnen herleiden dat ik voortaan dus 220gr gekookte pasta op mn bord moet scheppen om 100gr (ongekookte pasta) naar binnen te werken.

Maar ik neem aan dat de hoeveelheid water die opgenomen word door de pasta toch redelijk kan verschillen? of zie ik dit verkeerd???

Zijn er nog meer mensen die eten wat de pot schaft (tijdens cut) en hoe doen jullie dit dan???

ok, eerst even dat ik nog nooit echt gecut heb. Ben u voor het eerst aan het afvallen in mijn leven van 17,2 % naar 13,8 %, niks bijzonders dus. en ja ik eet gewoon wat de pot schaft (tot een bepaalde hoogte, frietjes en frikandel was net even te veel van het goede).

afgezien daarvan, volgens mijn vriendin die diabetes heeft en dus op zulke dingen moet letten is pasta altijd hetzelfde. En voor rijst geldt dit ook, zoveel maakt het allemaal niet uit. Vaak staat op de verpakking wel hoeveel KH er per 100 gram BEREID produkt in zit, en anders 1 keer 100 gram rijst koken en achteraf weten en je weet de factor voor rijst.

Zolang rijst en groente apart bereid worden is het makkelijk afwegen. Trouwens, groente bevat niet zoveel KH dat je je er druk om moet maken (hoogstens als je veel worteltjes, doperwtjes, bonen of mais eet).

W.
 
Beiden Thnx! :thumbs:

@Espi
owke k zal het dus voortaan maar met een korreltje zout berekenen.......
zal verder vast wel lukken denk ik dan ;)
vroeg me verder ook gewoon af hoe anderen dit deden :)

@wazzup

Ik snap je niet helemaal?
ik bereken van te voren bijvoorbeeld dat ik vanavond ongekookte 80gr rijst moet eten.
Mijn moeder kookt dan 500gr rijst in een pan waar ik dus naderhand mijn 80gr weer uit moet vissen waarvan het gewicht veranderd is; alleen het gewicht dus, niet de ei/kh/vet verhoudingen of cal. of begrijp ik je nu helemaal verkeerd???

ik snap dan ook niet wat je bedoelt met:

afgezien daarvan, volgens mijn vriendin die diabetes heeft en dus op zulke dingen moet letten is pasta altijd hetzelfde. En voor rijst geldt dit ook, zoveel maakt het allemaal niet uit.

wat is hetzelfde? het gewicht? de ei/kh/vet?

Zolang rijst en groente apart bereid worden is het makkelijk afwegen. Trouwens, groente bevat niet zoveel KH dat je je er druk om moet maken (hoogstens als je veel worteltjes, doperwtjes, bonen of mais eet).

het bevat niet zoveel KH maar dat betekend niet dat ik er onmogelijk veel van mag eten in mijn cut?
het gaat moi om de cal.....waar ik dus de hoeveelheid gr. voor moet berekenen

waar ik dus nu ook letterlijk: ongeveer :p 400cal voor zal nemen :D
he espi ;)
 
hij bedoelt qua vochtopname natuurlijk tov gedroogd, daa rhad je het toch over.. en pasta en rijst is bijna alleen KH, dus als je matigen wilt in KH moet je daar op letten.
Worteltjes en paprika bevatten relatief veel KH om over het GRAAN maïs maar te zwijgen..

Espi
 
An_G zei:
@wazzup

Ik snap je niet helemaal?
ik bereken van te voren bijvoorbeeld dat ik vanavond ongekookte 80gr rijst moet eten.
Mijn moeder kookt dan 500gr rijst in een pan waar ik dus naderhand mijn 80gr weer uit moet vissen waarvan het gewicht veranderd is; alleen het gewicht dus, niet de ei/kh/vet verhoudingen of cal. of begrijp ik je nu helemaal verkeerd???

ik snap dan ook niet wat je bedoelt met:

wat is hetzelfde? het gewicht? de ei/kh/vet?

het bevat niet zoveel KH maar dat betekend niet dat ik er onmogelijk veel van mag eten in mijn cut?
het gaat moi om de cal.....waar ik dus de hoeveelheid gr. voor moet berekenen

Ik bedoel qua vochtopname natuurlijk tov gedroogd, daa rhad je het toch over (bedankt Espi :) )

Ik bedoelde dat alle pasta's die verhouding 2,2 hebben, en alle rijst-soorten hebben ook zo'n soort verhouding (weet niet precies hoeveel). De hoeveelheid KH/eiwit/vet per 100 gram is ook ongeveer gelijk.

[Link niet meer beschikbaar]

zilvervliesrijst is echter beter :-)
 
owk dan, helemaal verkeerd begrepe :o

ik raakte gewoon in de war omdat je inene over KH en groentes ging praten, vatte dat verkeerd op...

maar ik snap nu dus dat je bedoelde dat of ik nou gewone witte pasta of volkoren pasta zou nemen ze altijd 2,2 maal zo zwaar worden als je ze kookt
en of ik nou zilvervliesrijst of witte rijst neem ook daar blijft de factor waarmee ze zwaarder worden hetzelfde.....

Thnx! scheelt een hoop meet en reken werk ;)


En ik eet ook alleen maar zilvervlies (of meergranen) rijst en volkoren pasta ;)
en nice site :thumbs:
 
Nog een ideetje. Kijk hoeveel je moeder in totaal kookt, en welk percentage daarvan voor jij is. Bvb 240 g totaal en 80 g voor jou ongekookt, is dus 33% voor jou. Dan weeg je de hele zooi na het koken, en neem je daar 33 % van. Zit je altijd goed. Nadeel is dat je nogal veel moet wegen :D.
 
Jah dats eigenlijk wel een goed idee :thumbs: maar zoals je al zegt; een beetje veel weeg-werk ;)

Ik heb ondertussen al een beter idee gevonde :) : ik kook mijn eten gewoon voortaan zelf en apart :D
 
Back
Naar boven