Fitness Seller

Ongezond eten tijdens de cut?

Bezoekers in dit topic

gfewjf

Novice
Lid geworden
17 apr 2013
Berichten
17
Waardering
1
Lengte
1m84
Massa
79kg
Ongezond eten en cutten, iets wat vele willen...

Ik zit nu in me cut en eet 2600 kcal per dag en dat dan gezond. Veel rijst kip groente etc.
1 cheat meal per week en dat is dan op zaterdagavond want dat is de avond van uitgaan en chillen :D (geen alcohol btw)

Ben al 3,7kg afgevallen dus het gaat goed heb niks te zeiken. Maar heb nu toch een vraagje eigenlijk...
Sommige mensen die bij mij op de fitness zitten en aan het cutten zijn eten gewoon pizza's, loenpia's met chillie saus etc. Iets wat mij ook aantrekkelijk lijkt :p. Zij zeggen dan ook: "ja zolang je onder je kcal zit val je af" wat natuurlijk ook zo is! Maar hoe zit het dan met de carbs, fats en de rest van de macro's dan? Ik heb toevallig vandaag een pizza in de koelkast gevonden(niet van mij) en ging de voedingswaarde maar is lezen:

Per portie(320gram)
Kcal: 942
Vet: 42(waarvan 15,4 verzadigd)
Eiwit: 37gram
Koolhydraten: 84,7 (waarvan 7gram suiker)
Vezels: 6,1 gram
Natrium: 1,95 gram

Ik zelf stem er gewoon voor om gezond te blijven eten, maar het is toch iets wat ik me afvraag hoe dat precies zit.

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)
 
Macro's zijn belangrijk, je hebt een minimale hoeveelheid eiwitten nodig om je spiermassa en kracht te 'beschermen' en je hebt een minimale hoeveelheid vetten nodig voor je hormonen. Met koolhydraten is het persoonlijk, de een heeft veel koolhydraten nodig, de ander kan prima toe met weinig.

Voor de rest geldt inderdaad, kcal in kcal uit.
Als jij bijvoorbeeld prima aan je eiwitten komt en prima aan je vetten (welke zoveel mogelijk wel gezond zijn, dus niet vetten uit transvet of zo) zit, dan kun je de rest van je kcal aanvullen met wat je maar wilt.

Minimaal aantal eiwitten dat je nodig hebt is circa 1,8 gram per kg lichaamsgewicht en vet is minimaal 0,6-0,8 gram per kg lichaamsgewicht. Het zijn minimale, dus je mag er best overheen met de rest van je kcal, als je niet zoveel koolhydraten wilt of als je beter reageert op meer eiwit of meer vet.
 
Nja... goed lijkt het me niet al dat zout tijdens het cutten , maar dat is ieder voor zich. Ook lijkt het me totaal niet fijn aangezien ikzelf niet vol zit van een pizza en dat is dan al 900kcal dan houd je weinig kcal over voor de rest van de dag :P
 
Nja... goed lijkt het me niet al dat zout tijdens het cutten , maar dat is ieder voor zich...

Zout tijdens het cutten doet hetzelfde als zout tijdens het bulken, dat ten eerste. Ten tweede is het alleen zo dat als je ineens méér zout eet dan normaal, je vocht vast gaat houden. Als jij weet dat het vocht is en als je je niet helemaal blind staart op de weegschaal, kan dit echt geen kwaad (tenzij je binnen een week op het podium moet staan).
 
de basis moet gewoon clean eten zijn af en toe cheaten is geen probleem.
 
Macro's zijn belangrijk, je hebt een minimale hoeveelheid eiwitten nodig om je spiermassa en kracht te 'beschermen' en je hebt een minimale hoeveelheid vetten nodig voor je hormonen. Met koolhydraten is het persoonlijk, de een heeft veel koolhydraten nodig, de ander kan prima toe met weinig.

Voor de rest geldt inderdaad, kcal in kcal uit.
Als jij bijvoorbeeld prima aan je eiwitten komt en prima aan je vetten (welke zoveel mogelijk wel gezond zijn, dus niet vetten uit transvet of zo) zit, dan kun je de rest van je kcal aanvullen met wat je maar wilt.

Minimaal aantal eiwitten dat je nodig hebt is circa 1,8 gram per kg lichaamsgewicht en vet is minimaal 0,6-0,8 gram per kg lichaamsgewicht. Het zijn minimale, dus je mag er best overheen met de rest van je kcal, als je niet zoveel koolhydraten wilt of als je beter reageert op meer eiwit of meer vet.
Okee dus wat je eigenlijk zegt is dat zolang je onder je kcal blijft, wat ook de mensen bij mij zeggen, je gewoon afvalt. Maar dat je dus af en toe ongezond eten doorde week best kan doen.. Zolang je maar niet gaat overdrijven?

Als je tussen de 0,6-0,8 gram vet per lichaamsgewicht mag is dat dus voormij: 48,6-64,8. Maar als ik er overheen ga met mate natuurlijk is het niet erg?

Kwa eiwitten reken ik 2-3 gram per lichaamsgewicht.

Carbs tellen doe ik niet zo veel.. Ben er wel langzaam naar toe aan het streven om ook dat te tellen. Maar ik maak ook progress voordat ik dat deed dus ik zie carbs tellen als iets niet zo benodigd.

Eiwit en kcal is eigenlijk waar ik 100% op let
 
Okee dus wat je eigenlijk zegt is dat zolang je onder je kcal blijft, wat ook de mensen bij mij zeggen, je gewoon afvalt. Maar dat je dus af en toe ongezond eten doorde week best kan doen.. Zolang je maar niet gaat overdrijven? Als je tussen de 0,6-0,8 gram vet per lichaamsgewicht mag is dat dus voormij: 48,6-64,8. Maar als ik er overheen ga met mate natuurlijk is het niet erg? Kwa eiwitten reken ik 2-3 gram per lichaamsgewicht. Carbs tellen doe ik niet zo veel.. Ben er wel langzaam naar toe aan het streven om ook dat te tellen. Maar ik maak ook progress voordat ik dat deed dus ik zie carbs tellen als iets niet zo benodigd. Eiwit en kcal is eigenlijk waar ik 100% op let

Ja, zolang je onder onderhoud zit, val je af. Als je dus en cheatdag hebt waarin je boven onderhoud komt, en de rest van de week onder onderhoud eet, zul je minder afvallen dan wanneer je geen cheatdag hebt of in extreme gevallen zou je zelfs kunnen aankomen.

Je mag gerust over de macro's heen gaan..je mag dus best 100 gram vet eten of 300 gram eiwitten, zolang je maar ONDER onderhoud blijft. De getallen zijn minimaal, over boven mag altijd, als je maar onder onderhoud blijft.

Koolhydraten kunnen handig zijn, als jij bijvoorbeeld een dagje vreselijk moe bent en weinig energie of chagrijnig en de andere dag vrolijk en vol energie, kán het liggen aan je koolhydraat inname, dit hoeft niet, maar zo hou je er wat inzicht in.

Dus:
Minimaal je hoeveelheid eiwitten nemen, minimaal je hoeveelheid vetten nemen, zolang je onder onderhoud blijft zitten dan maakt het niks uit.
 
Wat sommigen onderschatten zijn de micro's. Ook belangrijk voor een bb'er en nee een multivit lost dat niet op
 
Ja, zolang je onder onderhoud zit, val je af. Als je dus en cheatdag hebt waarin je boven onderhoud komt, en de rest van de week onder onderhoud eet, zul je minder afvallen dan wanneer je geen cheatdag hebt of in extreme gevallen zou je zelfs kunnen aankomen.

Je mag gerust over de macro's heen gaan..je mag dus best 100 gram vet eten of 300 gram eiwitten, zolang je maar ONDER onderhoud blijft. De getallen zijn minimaal, over boven mag altijd, als je maar onder onderhoud blijft.

Koolhydraten kunnen handig zijn, als jij bijvoorbeeld een dagje vreselijk moe bent en weinig energie of chagrijnig en de andere dag vrolijk en vol energie, kán het liggen aan je koolhydraat inname, dit hoeft niet, maar zo hou je er wat inzicht in.

Dus:
Minimaal je hoeveelheid eiwitten nemen, minimaal je hoeveelheid vetten nemen, zolang je onder onderhoud blijft zitten dan maakt het niks uit.
Okee dan weet ik dat ook weer ���� ik hou het zelf toch nog op gezonde voeding, daarbij vind ik koken leuk haha. Maar dan weet ik iig dat ik me geen zorgen moet maken als me moeder opeens een pizza in de oven heeft zitten. Bedankt!
 
Okee dan weet ik dat ook weer ���� ik hou het zelf toch nog op gezonde voeding, daarbij vind ik koken leuk haha. Maar dan weet ik iig dat ik me geen zorgen moet maken als me moeder opeens een pizza in de oven heeft zitten. Bedankt!

Nee dat is prima! Gezond is natuurlijk altijd beter, vanwege de (zoals al aangegeven boven je) de micro's, maar af en toe een pizza of wat anders (uit eten of zo) moet gewoon kunnen.
 
Wat Ilyasse zegt, je micro's zijn ook zeer van belang.
Veel stoffen die je metabolisme, vetverbranding en voedingopname stimuleren.

Als je dat niet wilt dan eet je gewoon junk.
 
Wat Ilyasse zegt, je micro's zijn ook zeer van belang.
Veel stoffen die je metabolisme, vetverbranding en voedingopname stimuleren.

Als je dat niet wilt dan eet je gewoon junk.
Jaa snap ik, daarom zeg ik ook: ik houd het zelf liever bij gezond eten en 1 cheatmeal per week. Maar dat dus op zijn tijd een pizza als avond geen schade is. Ik zeg nu niet dat ik gelijk 2 avonden in de week ongezond ga eten. Maar ik begrijp je punt
 
De voordelen van een pizza van 942 kcal wegen voor mij niet op tegen de nadelen en een halve pizza geeft mij een niet voldaan cheat-gevoel. Maar goed, als jij 6 maaltijden op een dag eet, is 6*7 = 42 maaltijden in de week. Als daar 1 maaltijd van in de week pizza is, dan zal het allemaal wel meevallen.
 
This te doen maar moet je wel zien dat je de rest van de dag fatsoenlijk eet.... en het is natuurlijk ook niet echt clean food he. Zijn minderwaardige kh en vetten tegenover andere voedingstoffe. En veel vitaminen zal er niet inzitten.
 
Back
Naar boven