MuscleMeat

Online cursus Peter Bierhof uitgelicht

Bezoekers in dit topic

Zeg Robjee, als je je verzameling correspondenties nou eens op een eigen website gaat zetten.......

Een site waar mensen terecht kunnen voor informatie over alternatieve (voedings)adviezen. En waar je ook je kritische noot kwijt kunt over reguliere adviezen.

Daar zit ik wel op te wachten (hoef ik het ook niet zelf te doen :p ).
 
Daar zeg je wel iets om over na te denken....
Al een tijdje zit ik toevallig te denken aan een eigen website. Lijkt me prachtig! Het probleem is dat ik niet zo goed weet wat ik erop zal zetten. Enige structuur moet het wel hebben. In ieder geval zal er ruimte zijn voor eerlijke informatie met een kritische noot.

Zal er nog eens goed over nadenken!
 
Je hoeft natuurlijk geen encyclopedie te maken. Voedingengezondheid.com is ook slechts een verzameling van wat random bij elkaar geraapte publicaties. Soms vind ik iets interessant en schrijf ik er een uitgebreider stuk over.

Juist omdat ik veel op forums kom/kwam, wilde ik mijn eigen internetsites hebben. Vaak merk je bij jezelf dat je steeds weer dezelfde informatie op moet schrijven bij discussies over vergelijkbare onderwerpen. Dan is het handig om iets één keer goed uit te werken, en online te planten zodat je daar dan voortaan naar kunt verwijzen.

Zorg gewoon dat je een menu hebt waar je later gemakkelijk wat kopjes aan kunt toevoegen. En doe gewoon wat je altijd doet: je mengen in discussies over onderwerpen die jezelf interessant vindt en waar je veel van weet. :)
Als je niet bij je eigen interesses blijft, houd je het updaten van een site toch niet vol. :cool:
 
Peter Bierhof zei:
Regelmatig lees ik op het internet- forum of artikelen – een heleboel discussies over de betrouwbaarheid van verschillende metingen. Zoals: gewicht meting, vet %, BMI of Energie behoefte. Iedereen heeft daar wel een mening over en vind vaak dat zijn/haar methode de beste is omdat…. (en dan komt er wel een reden, zoals: Onderzoek van die en die wijst uit.. of ik heb daar goede ervaring mee… of het resultaat wat ik daar zie spreekt mij wel aan..:) ) Maar als je mij vraagt welke meting het beste is dan zeg ik:
Allemaal ! Of als je het anders wilt zeggen: Geen van allen (1).

Een eerste waar op gelet moet worden is waar je een bepaalde meting voor wilt gebruiken. Is het als screeningsinstrument om overgewicht vast te stellen, om het risico op hart- en vaatziekten in te schatten, of om veranderingen in lichaamssamenstelling vast te stellen? Verschillende maten (lichaamsgewicht, BMI, middelomtrek, middel/heup ratio etc) kunnen hiervoor gebruikt worden, maar ze zijn niet allemaal even bruikbaar. Om het risico op hart- en vaatziekten te schatten kun je bijvoorbeeld beter de buikomvang meten dan het berekenen van de BMI.

Vervolgens heb je vaak verschillende meetinstrumenten om een bepaalde maat te meten. Voor het vetpercentage heb je bijvoorbeeld BIA-metingen, huidplooimetingen, DEXA of formules. Ook daarbinnen zijn er weer verschillen te onderscheiden. Om het vetpercentage te meten heeft een handmeter bijvoorbeeld een beperkte nauwkeurig (2, 3). Een BIA-meting waarbij de elektroden op zowel handen als voeten komen is nauwkeuriger. Een handmeter meet alleen het vetpercentage (weerstand) van het bovenlichaam. Bij het meten van de huidplooien is er de keuze om vier, zeven of negen huidplooien te meten om deze vervolgens in een referentietabel om te rekenen naar het vetpercentage. Ook hier zijn verschillen in nauwkeurigheid.
Geen enkele meting is 100% nauwkeurig. Zoals Peter Bierhof al aangeeft zijn er verschillende factoren die telkens wisselen. De vraag is hoe groot die verschillen zijn. Een weegschaal die iets scheef staat zal nauwelijks afwijken dan wanneer die recht stond. Die afwijking is acceptabel. Net zoals tijdstip, ondergrond etc is het een externe factor die je in grote mate onder controle kunt hebben. Dit zijn echter niet de factoren die een meetinstrument wel of niet goed maken.
Verder zijn er factoren zoals geslacht, leeftijd, etniciteit en lichaamsgewicht die invloed hebben op de nauwkeurigheid van het meetinstrument.

Is de keuze voor een bepaalde meting gemaakt is het belangrijk dat de situatie telkens hetzelfde is. Dus dat telkens hetzelfde meetinstrument beschikbaar is en de persoon in kwestie ook vergelijkbaar is. Dit kan door telkens op ongeveer dezelfde tijd te meten. Als behandelaar heb je daar het liefst controle op. Zelfgerapporteerde gegevens (mensen die zich bijvoorbeeld thuis wegen) zijn vatbaarder voor fouten. Mensen willen nu eenmaal liever complimenten krijgen omdat ze zijn afgevallen dan dat ze moeten zeggen dat het weer niet gelukt is.
Natuurlijk is het ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om eerlijk te zijn. Maar een behandelaar kan wel een stok achter de deur zijn en daarmee de persoon extra motiveren. Dat complimentje krijgen ze dan namelijk als de weegschaal bij de behandelaar minder aangeeft. Het kost bovendien nauwelijks extra moeite.

Iets anders is of het verschil in de nauwkeurigheid tussen de meetinstrumenten relevant is. Is het bijvoorbeeld belangrijk om het vetpercentage te weten met een nauwkeurigheid van 8 of 10%? Niet altijd. Soms is het voldoende om een meting te gebruiken om veranderingen te meten. In dat geval is het belangrijk dat een meetinstrument een goede reproduceerbaarheid heeft. Hier heeft Peter Bierhof gelijk dat het maar een indicatie is.
Maar er zijn veel onderzoeken gepubliceerd die bepaalde meetinstrumenten(weegschaal, huidplooimeter, BIA meting etc) met elkaar of met een `gouden standaard` hebben vergeleken. Hieruit komt meestal naar voren dat de ene methode nauwkeuriger is dan de andere bij een bepaalde doelgroep. Dit maakt het onjuist om te zeggen dat ze allemaal even goed of slecht zijn. Dat wil echter niet zeggen dat een minder nauwkeurig meetinstrument niet bruikbaar zou zijn.

Peter Bierhof zei:
Een mens is geen machine en iedereen reageert weer anders. Daar moet je op anticiperen en dat doe je door de wekelijkse controles. Hoe reageert je lichaam? Voel je je goed, of juist niet. Heb je direct in het begin al honger? Zo ja. Dan moeten we iets doen aan de Kcal. Deze wordt dan een beetje opgeschroefd (1).

Het lichaam denkt bij honger niet zozeer in calorieën, maar in volume en consistentie. De toegenomen energiedichtheid van voedingsmiddelen is bijvoorbeeld een reden van de toegenomen prevalentie van overgewicht. Ook verzadigen “vaste” calorieën beter dan “vloeibare” calorieën. Bij honger meer calorieën adviseren lijkt mij niet het juiste advies. Het lijkt mij verstandiger om eerst naar het volume te kijken en het te zoeken in voedingsmiddelen met een lage energiedichtheid.


1. [Link niet meer beschikbaar]
2. Varady KA, Santosa S, Jones PJ. Validation of hand-held bioelectrical impedance analysis with magnetic resonance imaging for the assessment of body composition in overweight women. Am J Hum Biol. 2007 May-Jun;19(3):429-33.
3. Esco MR, Olson MS, Williford HN, Lizana SN, Russell AR. The accuracy of hand-to-hand bioelectrical impedance analysis in predicting body composition in college-age female athletes. J Strength Cond Res. 2011 Apr;25(4):1040-5.
 
prachtige discussie, die bierhof is lekker in een hoekje gedreven blijkbaar!
 
De laatste tijd heeft Peter Bierhof geen eigen artikelen meer op zijn site geplaats. Hij maakt meer gebruik van het verwijzen naar artikelen die door anderen geschreven zijn. Behalve een artikel ter promotie van zijn WIN-supplementen (1) en ééntje die toch wel enigzins suggereert dat alle vormen van kanker te genezen zijn. In ieder geval plaatste hij een video van een persoon die daarvan overtuigt is...(2):

Naast (of tegelijktijd met) "Lifestylecoach" lijkt Peter Bierof zich meer bezig te houden met geld verdienen (3). Opvallend is dat hij hier niet zijn naam noemt bij het voorstellen...
Hiervoor maakt hij ook gebruik van zijn "Lifestylecoach" site omdat een goede balans te maken heeft met: Fysiek, mentaal en financiëel.

Peter Bierhof zei:
Dit is een blog over een gezonde levensstijl en voeding heeft daar een hoofdrol in, en dat zal ook zo blijven.

Maar toch wil ik iedereen de mogelijkheid bieden iets te veranderen aan hun financiële situatie. Dit doe ik door middel van 2 links. Links naar sites die je kunnen helpen financieel onafhankelijk te worden. Niet van vandaag op morgen, maar geef het de tijd.
[Link niet meer beschikbaar]

Peter Bierhof zei:
Just been Paid is een online investerings – programma waarbij iedereen 2% rendement per dag verdient voor 75 dagen. Je kunt al beginnen voor het luttele bedrag van $ 10,- ( het is een Amerikaans programma)
Dus na 50 dagen heb je je inleg al terug verdient.

De eigenaar van dit concept/programma daagt je daarom uit. Hij zegt dat dit programma werkt, en zal blijven werken tot in lengte van dagen. Iedereen krijgt betaald en kan zelfs een groeiend inkomen opbouwen, zelfs met een hele lage inleg! Als jij een fout kunt ontdekken in zijn ontwerp, ontvang jij $ 1.000.000,-


1) Als je ” alles uit het leven wilt halen” dan ontkom je er helaas niet aan om ook supplementen te gaan gebruiken

[Link niet meer beschikbaar]
2) [Link niet meer beschikbaar]
3) [Link niet meer beschikbaar]
 
Haha vooral dit stukje deed me erg lachen:

Er zijn -nog- totaal geen risico’s en/of geld aan verbonden, dus doe je voordeel ermee.

P.S.

Iedereen moet doen wat hij/zij moet doen. En er zijn nooit garanties over de rendementen te krijgen. Dit geldt voor beide programma’s. Echter: Ik participeer in beide programma’s en kan uit eigen ervaring zeggen dat ze beide waarmaken wat ze zeggen ( tot nu toe)

Totaal geen risico, maar tegelijkertijd toch een vette disclaimer want. Als er geen risico's zijn maar die nog wel kunnen komen dan is dat toch per definitie een risico.
 
Ik oxideer van die stukjes van hem.
 
Onlangs de site van Peter Bierhof weer bezocht:

Peter Bierhof zei:
Ondanks dat ik al 20 jaar voedingsdeskundige ben en precies weet hoe het allemaal moet. wat goed is en wat slecht, overkomt het mij ook wel eens dat ik toch iets zwaarder wordt. (1)

Enige bescheidenheid is hem niet vreemd. Maar dat terzijde. Naar aanleiding van het proefschrift van Remco Kuipers (2) heeft hij een stukje over het paleo-dieet geschreven (3). Hier somt hij enkele punten op waar hij (persoonlijk) moeite mee heeft. Zijn deze punten terecht?

Peter Bierhof zei:
1. het onderzoek is gesponsord door een bedrijf (in de voedingsmiddelen industrie). Hierdoor is het naar mijn mening nooit mogelijk een objectief onderzoek te kunnen doen ( you will never bite the hand that feeds you..)
Het onderzoek is medegefinancierd door FrieslandCampina (4). Hoewel er een nuancering wordt gegeven aan verzadigd vet komt zuivel niet voor in een paleolitische voeding.
Om nu te zeggen dat door de industrie gefinancierd onderzoek nooit objectief kan zijn gaat mij te ver. Onderzoekers zijn daar niet mee bezig.
Zelf heeft Peter Bierhof financiële belangen bij de verkoop van voedingssupplementen (WIN). Zou hij dan vinden dat hij daar objectief advies over kan geven? Hetzelfde voor het oxidatie-type...

Peter Bierhof zei:
2. als je in 1 zin zegt: “we moeten minder koolhydraten gaan eten,want hier worden we ziek van ( stelt de onderzoeker) maar meer groente en fruit “, dan moet iemand mij even uitleggen wat er nu dan in groente en fruit zit. Ik weet nl. niet beter dat groente en fruit bijna in zijn geheel bestaat uit Koolhydraten
Vergeten wordt dat de hoeveelheid koolhydraten wel degelijk omlaag gebracht kan worden door meer groente en fruit en minder graanproducten te eten. Denk aan brood, pasta, cereals, rijst, snoep, de diverse koeken en fris- en vruchtendranken die koolhydraten bevatten en verspreid over de dag gegeten worden. Groente bevatten overigens maar weinig koolhydraten.

Peter Bierhof zei:
3. de onderzoeker stelt dat de oermens uit Zuid Afrika komt en dat plm 10.000 jaar geleden de grote trek is begonnen en dat mensen andere delen van de wereld gingen bevolken.
Dhr. Kuipers schrijft (blz 2 en 14) dat 10.000 jaar geleden de landbouwrevolutie is begonnen. Hij schrijft wel (blz 2) dat circa 100.000 jaar geleden de uittocht uit Afrika begon.

Peter Bierhof zei:
Wordt nu bedoeld dat plm 10.000 jaar geleden en al meerdere mensen rassen waren (Blanke, Zwarte en gele mensen. Niet verkeerd opvatten aub. Je snapt wat ik bedoel) en deze woonden allemaal in Zuid Afrika en toen besloten de blanken wat meer naar het Noorden te gaan en de Aziaten de andere kant op? Ik snap dit niet.
Het siert Peter Bierhof dat hij aangeeft dat hij het niet snapt. Maar het geeft wel aan dat de basiskennis over menselijke evolutie ontbreekt.
De verschillende rassen zijn volgens het "Out of Africa model" ontstaan na de uittocht uit Afrika (5).

Peter Bierhof zei:
Wie zegt dat er überhaupt slechts 1 oermens/oerras was? Want persoonlijk vind ik er nogal een uiterlijk verschil tussen de mensen rassen die we tegenwoordig kennen. En als de onderzoeker stelt dat de evolutie nog niet zoveel invloed heeft gehad in de afgelopen 10.000 jaar, hoe verklaar je dit dan
Dhr. Kuipers schrijft dat het menselijk genoom nauwelijks is verandert, maar dat er een conflict is ontstaan tussen onze erfelijke opmaak en de drastisch veranderde omgeving.


1. [Link niet meer beschikbaar]
2. http://www.foodlog.nl/files/achtergrond/RS_Kuipers_Uitgebreide_samenvatting_voor_de_leek_(1).pdf
3. [Link niet meer beschikbaar]
4. http://www.rug.nl/corporate/nieuws/archief/archief2012/nieuwsberichten/PromotieKuipersUMCG
5. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Cavalli-Sforza_Human_Migration_Paths.jpg
 
God zeg, die kerel heeft het licht niet uitgevonden, en 't buskruit ook niet :roflol:
 
Een antwoord daarop komt er niet. Het artikel is meer een verwijzing naar zijn producten.
Maar het is denk ik beter om eerst de vraag te stellen of het bovenstaande wel klopt. Aannemen dat de zelfgerapporteerde calorie-inname juist is, is gevaarlijk en vatbaar voor fouten. Bekend is namelijk dat mensen hun calorie-inname onderrapporten en hun lichaamsbeweging overrapporteren. Dit geldt eigenlijk voor iedereen (ook mensen met een gezond gewicht) maar de hoogte van de onder- en overrapportage neemt toe met de BMI. Een onderzoek laat zien dat mensen met obesitas hun calorie-inname met 47% onderrapporteren en hun lichaamsbeweging met 51% overrapporteren (2). De deelnemers waren 224 vrouwen die zeiden niet af te vallen op een dieet van 1200 kcal/dag of minder. Het advies om dan meer te gaan eten zou averechts kunnen werken.

Jaren geleden (werkte toen nog op een fitnesscentrum) heb ik redelijk wat mensen begeleid met hun voeding. Ik denk dat 75-85% van die mensen moeite had met de hoeveelheden die ik ze liet eten. Berekening ging op basis van BMR + sporttoeslag, etc. Gemiddeld aten de dames zo'n 1800-2000 kcal per dag.
Allemaal zeiden ze ook dat ze bang waren om aan te komen omdat ze nog nooit zoveel gegeten hadden. Het programma dat ik gebruikte: www.diplan.nl

Mijn ervaring leerde mij toen dat mensen te weinig aten en toch geen gewicht kwijt raakten. Door meer goede voeding te gaan eten, lukte dit blijkbaar wel. Sommige dames raakten in ongeveer 4-6 maanden 20-30 kilo overtollige kilo's kwijt (verhouding vet/spier kan ik niets meer over zeggen, te lang geleden).

Ik was er toen heel enthousiast over en denk dat het nu nog steeds een van de meest eenvoudige en gezondste manieren is om een gezond eetpatroon te ontwikkelen en een gezond vet% te behouden. Moet ik er natuurlijk ook bij zeggen dat ik me er al jaren niet meer mee bezig heb gehouden. ;)

Achteraf kun je ook concluderen dat ik niet voor 100% wist wat men aan snacks/chocola/etc. naar binnen werkte gedurende de dag. En dat daarom door het volgen van het programma automatisch minder kcal genuttigd werden. Door de grote hoeveelheid aan volkoren producten, groentes en proteine zal men ook snel en lang verzadigd zijn. Daarbij kon ik ook niet voor 100% zeker weten in hoeverre men het programma strikt volgde. Alhoewel je mensen wel een beetje kun lezen wat dat betreft. :)

Maar ik geloof niet in wonderprogramma's die grotendeels gericht zijn op het vullen van de zakken van anderen. Bewustwording van slecht eetgedrag en leren hoe men dit kan veranderen lijkt mij de beste weg.
 
Back
Naar boven