MuscleMeat

Onregelmatige werktijden

Bezoekers in dit topic

hoeksemad

Novice
Lid geworden
27 okt 2012
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m93
Massa
88kg
Hallo daar,

Ik ben sinds kort bezig met het oppakken van sporten weer en ben pas begonnen met het maken van een voedingsschema. Maar ik heb een vraag over verschillende werktijden.

ik werk namelijk in de zorg, en hierbij draai ik globaal 3 verschillende diensten;

  • Dagdienst - 7:00 tot 16:00
  • Avonddienst - 15:30 tot 23:30
  • Nachtdienst - 23:00 tot 7:30

Bij dagdienst kan ik wel goed een eetschema bijhouden, en bij de avond draai ik de broodmaaltijd van 12:00 om met het warme eten van 18:00 zeg maar.

Maar hoe zou ik het beste met de nachtdienst kunnen aanpakken. Ik slaap dan meestal tot een uur of 16:00 voordat ik eens uit bed kom. Ik pak dan meestal eerst een kom melk met 50 gram havermout. En tegen 18:00 eet ik dan warm, en gedurende de nacht eet ik mijn brood op.

Mijn doel met sporten en het voedingsschema is nu eerst om mijn buikje kwijt te raken en meer kracht te krijgen wat altijd handig is als ik eens een client van de grond moet optillen :D.

Waar moet je mee beginnen als je de cut gaat voorbereiden?
Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorieën. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!
Neem in je berekening ook de sporttoeslag mee, en verder eventuele andere dagelijkse bezigheden, zoals naar school/werk fietsen.
Baseer op de uitkomst van je berekening je nieuwe voedingsschema, eet precies wat je dagelijks nodig hebt, niet meer en niet minder.
Zorg er boven al voor dat je schema geen voeding bevat wat je absoluut niet lust.


Ik lees nu een stukje over het cutten, best handige info en duidelijk leesbaar. Maar toch hou ik een vraag hierover:

Voor het verbruik te rekenen moet ik uitgaan van het VVM. Ik weeg op het moment 90kg, en heb een vet percentage van ong. 19%. Dit geeft mij dus een VVM van 72.9

Dan neem ik de VVM en reken de energiebehoefte uit met de VVM.

88,362 + (72.9 X 13,397) + (193 X 4,799) - (26 X 5,677) = 1843,8783 kcal

Hierbij moet ik het energieverbruik optellen van wat ik op de dag doe (lopen op werk, sporten) en dat geeft dan de kcal wat ik moet aanhouden om te eten.

IN voorbeeld: 2500kcal op de sportdagen en dan de niet sportdagen 2100kcal. Op de niet sportdagen voor ik dan wel cardio uit om het vet te verbranden.

Heb ik dit zo goed gelezen? Of ga ik nu totaal de fout in ???
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf verpleegkundige en werk dezelfde tijden. Zoals je zegt is het met de dag- en avonddiensten goed te doen, nooit problemen om aan mijn macro's te komen. Mede ook door mijn gezondheid heb ik in de nachten ook moeite om aan mijn macro's te komen. Ik focus me dan vooral op de eiwitten, minimaal 2 gram per kg lichaamsgewicht, en de rest komt wel goed. Eens in de paar weken die paar dagen dat je wat minder kan eten, daar ga je echt niet veel nadelen van ondervinden.
 
ik ondervind persoonlijk alleen wat problemen bij mijn nachtdienst.
werk zelf ook als verpleegkundige.

Ik eet dan meestal mijn ontbijt om 16uur smiddags.

dan om 19:00 warm en rond 1:00 nog een keer warm. (vaak nadat ik mijn pillen heb uitgezet voor de patienten)
dan om 4 uur nog wat brood met kip of leftovers wat ik in de
koelkast van het werk aantref. en dan om 7uur smorgens voor het slapen nog eens brood.

Als ik nachtdienst heb sport ik niet veel hooguit 1 spiergroep per dag.

Tussendoor zit ik altijd te knauwelen aan koekjes en snoepjes
wat op de een of andere manier altijd teveel aanwezig is op je werk.
 
Ik werk als verzorgende in een verzorgingshuis, dus ik hoef in de nacht geen medicijnen uit te zetten, alles in de baxter tegenwoordig.

Ik pak het een beetje zelfde aan als Viren doet. Bij opstaan ontbijt en dan tegen 18:00/19:00 warm eten, en voordat ik wegga na het werk ongeveer 22:00 eet ik nog wat. Meestal een pot kwart en op het werk eet ik alleen brood. In de nacht warm eten is niks voor mij.

----------------------
=================

Waar moet je mee beginnen als je de cut gaat voorbereiden?
Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorieën. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!
Neem in je berekening ook de sporttoeslag mee, en verder eventuele andere dagelijkse bezigheden, zoals naar school/werk fietsen.
Baseer op de uitkomst van je berekening je nieuwe voedingsschema, eet precies wat je dagelijks nodig hebt, niet meer en niet minder.
Zorg er boven al voor dat je schema geen voeding bevat wat je absoluut niet lust.


Ik lees nu een stukje over het cutten, best handige info en duidelijk leesbaar. Maar toch hou ik een vraag hierover:

Voor het verbruik te rekenen moet ik uitgaan van het VVM. Ik weeg op het moment 90kg, en heb een vet percentage van ong. 19%. Dit geeft mij dus een VVM van 72.9

Dan neem ik de VVM en reken de energiebehoefte uit met de VVM.

88,362 + (72.9 X 13,397) + (193 X 4,799) - (26 X 5,677) = 1843,8783 kcal

Hierbij moet ik het energieverbruik optellen van wat ik op de dag doe (lopen op werk, sporten) en dat geeft dan de kcal wat ik moet aanhouden om te eten.

IN voorbeeld: 2500kcal op de sportdagen en dan de niet sportdagen 2100kcal. Op de niet sportdagen voor ik dan wel cardio uit om het vet te verbranden.

Heb ik dit zo goed gelezen? Of ga ik nu totaal de fout in ???
 
ik heb ook ploegen en ik heb de meeste moeite met de nachten werken.. kom niet in me trainings ritme en qua eten is ook echt bagger. Ik ga me eigen er ook niet druk meer om maken, tis niet anders. Ik kan gewoon slecht tegen nachtdienst.
 
Back
Naar boven