AndroidHealthClinic

Ontstoken kraakbeen (Artrose... en Vioxx) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dutchgirl

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
280
Waardering
1
Ik ben vandaag naar de dokter geweest en hij heeft gezegd dat ik last heb van ontstoken kraakbeen (hij zei iets van Artrose artritis...) Ik vind het zo raar dat hij nadat hij een paar keer aan mijn knie heeft gevoeld zoiets kan zeggen. Op m'n werk maken ze mij een beetje bang en zeggen ze dat het een soort reuma is.

Ik vroeg of ik nog kan sporten en gelukkig mag dat, dan kan het toch nooit ernstig zijn. Ik kreeg medicijnen (Vioxx) en mag gewoon sporten.

Ik wil weten of mijn ontstoken kraakbeen van mijn knie kan genezen of dat ik altijd last blijf houden, reuma of zo.

Ik baal als een stekker!


groetjes Daffy
 
Laatst bewerkt:
gelukkig is krachttraining goed tegen reuma (indien correct uitgevoerd etc)!

als het artritis en artrose is... dan zit je slecht denk ik... artritis komt vaan voor bij oude vrouwen, en vooral in hun handen. ze kunnen dan hun handen bijna niet meer of zeer pijnlijk openen of toe doen. is niet leuk.

maar lijkt me wel vroeg, je bent nog zo jong.

maar als het zo is, dan zal je waarschijnlijk altijd last hebben. gelukkig kan krachttraining dit doen minderen.
 
Artritis is de medische term voor gewrichtsontsteking. Eenvoudig gezegd is een gewricht het verbindende element tussen twee of meer beenderen. Het menselijk skelet telt een grote verscheidenheid aan gewrichten.
Bij artritis zijn de gewrichten en het gebied daaromheen pijnlijk, stijf en opgezet. De aandoening kan afhankelijk van de oorzaak op heel verschillende manieren verlopen. Soms blijven de problemen beperkt tot één gewricht, in andere gevallen worden verscheidene gewrichten tegelijk aangetast. Artritis kan zich plotseling of juist heel geleidelijk openbaren. Soms wisselen aanvallen van ziekte en perioden van gezondheid elkaar af. In de meeste gevallen zijn artritisklachten echter langdurig van aard.
In hoeverre iemand met artritis kan blijven functioneren, hangt af van het gewricht dat is aangetast, de ernst van de aandoening en de tijd die is verlopen sinds de eerste klachten.




Oorzaken
Artritis kan zowel acute als chronische oorzaken hebben.
Tot de acute oorzaken behoren onder meer letsel aan een gewricht en infectie van een gewricht.
Chronische vormen van artritis zijn bijvoorbeeld reumatoïde artritis, veroorzaakt doordat er antistoffen tegen lichaamseigen eiwitten worden gevormd, of andere reumatische aandoeningen, zoals artropathie bij psoriasis of systemische lupus erythematodes.
Soms ontstaat artritis ook in samenhang met slijtage van het kraakbeen in gewrichten (artrose).



Diagnose
Naast uitgebreid lichamelijk onderzoek kunnen verschillende soorten bloedtests en röntgenfoto's nodig zijn om te bepalen om welk type artritis het gaat en welke behandeling daarvoor het meest geschikt is.
Een andere manier om de diagnose te stellen is vloeistof af te tappen uit de gewrichtsholte en die te onderzoeken.
In bepaalde gevallen kan daarnaast een artroscopie nodig zijn, een speciale techniek waarbij een camera in de gewrichtsholte wordt ingebracht om die in alle details te bekijken.



Behandeling
Er zijn veel verschillende manieren om artritis te behandelen. Medicijnen, fysiotherapie of een operatie kunnen de pijn verlichten, ervoor zorgen dat het gewricht minder stijf of in elk geval niet stijver wordt en het ziekteproces afremmen.
Vaak is het nodig dat de patiënt bepaalde activiteiten vermindert of achterwege laat, of juist meer gaat bewegen. De fysiotherapeut kan behulpzaam zijn met het maken van een oefenschema.
De arts zal zijn of haar patiënt vertellen om welk type artritis het gaat, dat de aandoening waarschijnlijk langdurig zal zijn, dat verschillende gewrichten op verschillende tijdstippen aangedaan kunnen raken en dat de behandeling misschien in de loop van de tijd zal moeten worden aangepast.
Ter verlichting van de pijn en bestrijding van de ontsteking zal de arts in eerste instantie ontstekingremmende middelen voorschrijven. Deze middelen kunnen bijwerkingen hebben. Ook is het vaak mogelijk om door middel van een injectie plaatselijk een gewricht te behandelen met pijnstillende of ontstekingsremmende middelen. De orthopedische behandelmethode volgens Cyriax wordt veel toegepast.

Big Steve
 
Thanks voor je info Big steve!
Gebruik je google?
 
Mn moeder heeft ook last van artrose maar sinds ze glucosamine gebruikt is het toch heel wat minder (wel ff doornemen, eerst wordt het erger)... misschien ook ns proberen?
 
Originally posted by Dutchgirl
Thanks voor je info Big steve!
Gebruik je google?

o.a Dutchgirl.

Ik had dit toevallig op mijn computer staan, mijn vader heeft er ook last van.
 
Ik ben klaar met mijn kuurtje Vioxx, maar de pijn is nog niet weg. Klopt het dat de pijn alleen minder wordt en nooit echt weggaat? Ik moet nog langs de dokter, maar wellicht weten jullie het.

groetjes Daffy
 
sinds een week zijn ze bij mijn vriend van 26 er ook achter gekomen dat hij Artrose artritis heeft in zijn knie plus een ontsteking er in heeft
hij heeft 2 kuurtjes gehad die hij moet in nemen maar hij zegt dat de pijn alleen maar erger word
hij loopt ook veel moeilijker,
in zijn eigen auto kan hij niet meer rijden omdat die te laag is en moet dus in de auto van zijn vader.
maar het is misschien een paar dagen en dan kan hij ook dat niet meer.
het kam heel overwacht eerst was er niks en de volgende dag werd hij wakker
met een dikken opgezetten rode knie die klopte en zeer deed we hebben toen de huisartsen post gebeld om 5 uur en daar konden we om 8 uur terecht al die tijd moest hij maar lekker wachten.
naar zijn werk gaat niet en zijn baas is pist op hem hierdoor klinkt raar weet ik maar is echt zo dus hij zal binnen kort zijn baan wel kwijt zijn.
ik hoop echt dat hij hier mee kan leven en dat zijn pijn snel minder woord.
 
Back
Naar boven