XXL Nutrition

Onverzadigde / Verzadigde / MCT-vetten

Bezoekers in dit topic

sjaak69

Novice
Lid geworden
20 mei 2015
Berichten
26
Waardering
4
Ik was altijd in de veronderstelling dat onverzadigde vetten gezond zijn en verzadigde vetten ongezond. Transvetten zijn de ongezondste vetten die je kan nuttigen (zie sticky). Uiteraard moet het totaal aan onverzadigde vetzuren dan een zo compleet mogelijk profiel hebben (3-6-9). Dit was mijn kennis qua vetten en dit probeerde ik zo goed mogelijk te verwerken in mijn voeding. Mocht het hier al fout gaan dan hoor ik dit graag!

Laatst kwam ik de voedingswaarde van kokosolie/kokosmelk tegen: zeer hoog in verzadigde vetzuren. Dit botste met mijn kennis tot dan toe, want kokosolie komt hier regelmatig voorbij als 'gezond'* en wordt ook als 'superfood' gezien. Kokosolie blijkt hoog in MCT-vetten, die o.a. zouden helpen bij het afvallen:
http://www.kopra-trading.com/gewichtsafname.html

Het voedingscentrum komt met een tegenstrijdig verhaal:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx
Zij wijzen op het hoge aantal verzadigde vetzuren en plakken er het label 'ongezond' op. De vraag is in hoeverre zij zich baseren op wetenschappelijk onderzoek. Ze beweren van wel, maar gezien hun standpunt m.b.t. de consumptie van het aantal eieren is dit twijfelachtig (dit terzijde).

Ik zou graag willen weten wat de hedendaagse tendens in de (wetenschappelijke) literatuur is m.b.t. verzadigde vetten en MCT-vetten. Wanneer zijn ze gezond en wanneer niet? Waarom zijn ze precies gezond of ongezond? En welke relatie hebben verzadigde vetten met de genoemde MCT vetten? Zijn MCT vetten daarnaast ook te vinden in onverzadigde vetzuren?

* Gezond/ongezond. Dit is uiteraard lastig te definiëren. Voordat we die discussie gaan krijgen zou ik iets als ongezonds definiëren wanneer het gebruik de kans op hart en vaatziekte of andere ziektes vergroot. Gezond indien het bijvoorbeeld positieve effecten voor een bepaald doel (afvallen) kan hebben of de kans op bepaalde ziektes kan verkleinen. In deze definitie kan iets dus ook als gezond en ongezond worden gezien.

PS. Ja, mijn eerste post. Ik lees al een tijdje mee en haal veel informatie van dit forum. Mijn doelen zijn niet relevant. Met deze post hoop ik dat anderen weer wat kennis aan dit forum toevoegen. Brand los!
 
Ben ook wel benieuwd of iemand hier meer over weet
 
Interessant.
 
Hier heb ik mij een tijdje geleden in verdiept, ik wilde toen een overstap maken van olijfolie naar kokosolie.

De verwarring ontstaat meestal omdat kokosolie dus voor het grootste deel bestaat uit verzadigde vetzuren, wat dus ongezond lijkt te zijn, maar de samenstelling is anders.. de verzadigde vetten in kokosolie bestaan uit 'middellange vetzuurketens'' .
Dit betekent dat het aantal koolstofverbindingen in de atoomstructuur erg laag is. Hierdoor worden de ketens veel gemakkelijker afgebroken door de lever.
Kokosolie versnelt dus ook je metabolisme, vandaar de vetverbranding.
Er gaan ook fabeltjes rond dat als je kokosolie teveel verhit, dat er kankerverwekkende stoffen in zitten, maar dat is niet zo, je kan zelfs in kokosolie frituren en word niet omgezet in transvet, wat overigens bij olijfolie wel kan zijn.
 
Een van de beste eerste posts die ik heb gezien hier! Bedankt Dolleyes voor de uitleg :)
Schijnt inderdaad zo te zijn dat je in kokosvet goed kunt frituren, en ook belangrijk: Meer dan 1 keer erin kan frituren, dit in tegenstelling tot andere vetten en oliën.
 
Nice. Duidelijk verhaal Dolleyes. Eigenlijk komt het erop neer dat de verzadigde vetten van kokosolie door het lichaam veel beter te verwerken/verteren zijn dan de verzadigde vetten uit koeken / chips / gebak etc.? Kan je dan ook stellen dat verzadigde vetten slecht zijn op het moment dat ze onverteerbaar zijn (transvetten) en goed als verteerbaar zijn (mct-vetten)? Zijn slechte verzadigde vetten dan altijd transvetten?
 
Interessant onderwerp!

Nice. Duidelijk verhaal Dolleyes. Eigenlijk komt het erop neer dat de verzadigde vetten van kokosolie door het lichaam veel beter te verwerken/verteren zijn dan de verzadigde vetten uit koeken / chips / gebak etc.? Kan je dan ook stellen dat verzadigde vetten slecht zijn op het moment dat ze onverteerbaar zijn (transvetten) en goed als verteerbaar zijn (mct-vetten)? Zijn slechte verzadigde vetten dan altijd transvetten?

Ik weet niet of slechte verzadigde vetten altijd transvetten zijn, maar volgens mij is het inderdaad zo dat de enige 'goed' verzadigde vetten MCT-vetten zijn.
 
Denk dat deze vraag aardig aansluit bij dit onderwerp, dus beetje zonde om een nieuw topic te openen.

Maar wat is nou de optimale verhouding en hoeveelheid verzadigd/onverzadigd vet voor je gezondheid en testosteron?

Ik kan nergens echt duidelijke informatie vinden hierover. Hart en vaat ziekten en hypercholesterolemie zitten bij ons in de familie, dus vandaar mijn vraag.
 
Is deze vraag van toepassing op een bodybuilding dieet, of op een normaal mens?

normaal gesproken is het 0.7gr vet per kg lichaamsgewicht, bodybuilders pakken meestal 1gr per kilo lichaamsgewicht.
Ook dit is allemaal per persoon verschillend qua reactie erop en of je in de cut zit of bulk.
Testosteron gerelateerd is vette vis een mooi product, vanwege essentiële, meervoudig onverzadigde vetzuren die goed zijn voor je cholesterol en testosteronspiegel.
Qua ziektebeeld kan ik hierin geen advies geven, behalve het bovenstaande.
 
Ik zou graag willen weten wat de hedendaagse tendens in de (wetenschappelijke) literatuur is m.b.t. verzadigde vetten en MCT-vetten. Wanneer zijn ze gezond en wanneer niet? Waarom zijn ze precies gezond of ongezond? En welke relatie hebben verzadigde vetten met de genoemde MCT vetten? Zijn MCT vetten daarnaast ook te vinden in onverzadigde vetzuren?

Verzadigd vet is niet ongezond. Hoewel wetenschappers al tientallen jaren proberen een verband te vinden is er nooit bewijs geweest voor het idee dat verzadigd vet ongezond is. Meta-analyses van cohort studies vinden geen enkel verband tussen verzadigd vet en hart-en vaatziekten. Bepaalde studies waarin verzadigd vet werd ingeruild voor meervoudig onverzadigd vet laten een daling in hart-en vaatziekten zien maar deze studies waren vaak slecht gecontroleerd (vaak werd niet alleen verzadigd vet verminderd maar werd er ook op andere gebieden ingegrepen die de gezondheid verbeteren). Daarnaast veranderde de totale levensverwachting niet: mensen in beide groepen stierven dus even snel. Plus, zelfs zonder deze problemen wordt hierdoor niet bewezen dat verzadigd vet ongezond is. Het zou even goed kunnen betekenen dat onverzadigd vet een positieve invloed heeft op hart-en vaatziekten.

Transvetten zijn bewezen slecht maar zowel onverzadige als verzadigde vetten hebben hun plaats in een gezond voedingsschema.

Alle MCT's zijn verzadigde vetten. Alle onverzadigde vetten zijn bij mijn weten geclassificeerd als vetten met een lange keten.
 
Verzadigd vet is niet ongezond. Hoewel wetenschappers al tientallen jaren proberen een verband te vinden is er nooit bewijs geweest voor het idee dat verzadigd vet ongezond is. Meta-analyses van cohort studies vinden geen enkel verband tussen verzadigd vet en hart-en vaatziekten. Bepaalde studies waarin verzadigd vet werd ingeruild voor meervoudig onverzadigd vet laten een daling in hart-en vaatziekten zien maar deze studies waren vaak slecht gecontroleerd (vaak werd niet alleen verzadigd vet verminderd maar werd er ook op andere gebieden ingegrepen die de gezondheid verbeteren). Daarnaast veranderde de totale levensverwachting niet: mensen in beide groepen stierven dus even snel. Plus, zelfs zonder deze problemen wordt hierdoor niet bewezen dat verzadigd vet ongezond is. Het zou even goed kunnen betekenen dat onverzadigd vet een positieve invloed heeft op hart-en vaatziekten.

Transvetten zijn bewezen slecht maar zowel onverzadige als verzadigde vetten hebben hun plaats in een gezond voedingsschema.

Alle MCT's zijn verzadigde vetten. Alle onverzadigde vetten zijn bij mijn weten geclassificeerd als vetten met een lange keten.

Duidelijk maar wat zou dan de verhouding zijn die we moeten na streven? of is hier nog niets over bekend?
 
Duidelijk maar wat zou dan de verhouding zijn die we moeten na streven? of is hier nog niets over bekend?

Denk niet dat er hier al voldoende onderzoek naar gedaan is om duidelijke conclusies te trekken. Als je je vetten uit gezond voedsel haalt en voldoende varieert zou het wel goed moeten komen: vlees, vis, kaas, melk, eieren, noten, olijfolie, kokosolie, avocado, zelfs pure chocolade. Mijn gok is dat je dan automatisch op een verdeling uitkomt van groot naar klein: enkelvoudig onverzadigd/verzadigd/meervoudig onverzadigd, waarbij het percentage verzadigd en enkelvoudig onverzadigd vet vrij dicht bij elkaar liggen.

Ik probeer ook alles vanuit een evolutionair perspectief te bekijken. Houdt het steek dat verzadigd vet ongezond is terwijl we dit vet al honderdduizenden jaren eten? Lijkt me niet en de wetenschap lijkt dit ook te bevestigen. Houdt het steek dat door de mens gemaakt transvetten die we nog maar een honderd jaar op grote schaal eten ongezond zijn? Lijkt me wel.
 
Back
Naar boven