AndroidHealthClinic

Stelling Onvruchtbaar in de fitness - Jan Etienne - Knack Bodytalk - December 2014 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rhinoceros

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
6 jan 2013
Berichten
398
Waardering
17
Ik wil met jullie het volgende artikel delen en graag een constructieve discussie starten rondom dit onderwerp.

Ze lijken onschuldig, de proteïneshakes die spieren helpen opbollen en vetrollen doen wegsmelten. Volkomen natuurlijk, staat er soms op. Tot je onvruchtbaar blijkt te zijn of in een ander sukkelpaadje belandt. Want er circuleert veel en gevaarlijke brol.

Auteur: Jan Etienne
Bron: Knack Bodytalk magazine (Uitgave December 2014)

Lees het volledige artikel in PDF hier.


UPDATE: Hierbij de tekstversie.

Ja, ik maak me ernstig zorgen , zegt professor dokter Dirk Vanderschueren, androloog en endocrinoloog in de Universitaire Ziekenhuizen Leuven. Hij ziet de laatste jaren steeds vaker mannen met extreem lage testosteronconcentraties. "Soms lager dan watje bij vrouwen vindt", vertelt hij.
De gevolgen zijn niet min. Zoals seksuele problemen en spanningen in de relatie, of een feminisering van het lichaam, met beharing die verdwijnt en borsten die komen opzetten. Of een algemeen gebrek aan energie, depressieve of suïcidale gedachten en soms losgeslagen agressieve buien. Ook via het fertiliteitscentrum van UZ Leuven komen veel mannen met een testosteron tekort bij hem terecht. Ze maken weinig of zelfs helemaal geen spermacellen meer aan. Omdat een tekort aan testosteron het gevolg kan zijn van een tumor of een andere ernstige aandoening, onderwerpt Vanderschueren alle mannen aan een reeks onderzoeken. Als die niet de verwachte opheldering bieden, zoekt hij verder. Geregeld blijkt dat iemand voedingssupplementen gebruikt, proteïneshakes die hij via in een fitnesszaak of op het internet aankoopt. Vaak stelde Vanderschueren vast dat de
testosteron weer de hoogte in schoot als de mannen de shakes aan de kant lieten staan. Dat kan volgens hem maar op één ding wijzen: sommige shakes bevatten anabole steroïden.

Gedoogde criminaliteit?
Voor je ernstige vruchtbaarheidsstoornissen ontwikkelt en je testosteron tot een dieptepunt zakt, moet je behoorlijk grote dosissen krachtige steroïden innemen. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat het gaat om toevallige verontreinigingen door onzorgvuldige productiepraktijken. Vanderschueren vreest dan ook dat sommige - illegale - supplementen bewust gemanipuleerd worden voor een sterker effect, zodat ze reclame maken voor zichzelf. "Ik dacht al, die pot van de fitness werkt véél beter dan die van de apotheek", vertelde een van zijn patiënten. Professor apotheker Jan Tytgat van de afdeling Toxicologie en Farmacologie van de Katholieke Universiteit Leuven treedt Vanderschueren daarin volledig bij. Ook hij twijfelt er niet aan dat er sprake is van criminele manipulatie, zelfs al ziet hij er niet veel van terug tijdens de controles die hij uitvoert, onder andere in het kader van gerechtelijke procedures. Over die gerechtelijke opvolging heeft Tytgat overigens bedenkingen: "Zonder een steen te willen werpen, heb ik de indruk dat het parket niet de hoogste prioriteit geeft aan het opsporen van deze zaken. Je kunt het misschien vergelijken met het gedoogbeleid voor cannabis: men weet dat het bestaat en wettelijk niet mag, maar men treedt alleen op als er slachtoffers vallen of als de handel grootschalige proporties aanneemt, bijvoorbeeld wanneer de douane grote zendingen op het spoor komt."

Zo onschuldig
Anabole steroïden zijn vanaf de jaren 1960 populair bij bodybuilders, gewichtheffers en andere krachtsporters. Anabolen zijn afgeleid van mannelijk hormoon en bevorderen de groei van spiermassa (meteen de reden waarom sommige veehandelaars ze illegaal toedienen aan hun dieren). De inname van anabolen gaat gepaard met heel wat ongewenste effecten. Bodybuilders die bewust anabolen slikken of spuiten, weten dat. Vanderschueren maakt zich vooral zorgen over mannen die alleen thuis soms met gewichten in de weer zijn en niet weten dat ze via eiwitsupplement anabole steroïden binnenkrijgen. Bovendien vreest hij dat maar een fractie van de problemen aan het licht komt, zoals mannen die geen kind kunnen verwekken, tot hun grote ontzetting borsten krijgen of hun teelballen tot erwtjes zien verschrompelen. Hoeveel mensen anabolen innemen, zullen we nooit weten, want een zwarte markt is altijd een duistere zone. In Nederland schat men het aantal dopinggebruikers in fitnesscentra alleen op meer dan 1% van de bevolking, of 160.000 mensen. In Vlaanderen is dat wellicht een vergelijkbaar percentage. Het gaat daarbij om bewuste gebruikers, mensen van wie men kan aannemen dat ze zich toch een beetje bewust zijn van de gevaren.

Onbekend en ongetest
Een extra reden om uit te kijken met producten uit illegale circuits is de aard en de dosering ervan. Designersteroïden bijvoorbeeld zijn met opzet zo gemaakt dat ze met de klassieke methoden met op te sporen waren. Het probleem is echter dat wijzigingen van de samenstelling een invloed kunnen hebben op de werking. Zo is het mogelijk dat een bepaald designersteroïde nauwelijks helpt om spiermassa te kweken, maar je wel erg agressief maakt. Het enige wat Tytgat kan doen, is de stoffen opsporen en de mensen waarschuwen. Dat lukt steeds beter, zelfs met totaal onbekende stalen. Tytgat: “Het is niet eenvoudig om alles met zekerheid te detecteren. Maar wanneer we vermoeden dat het om spierversterkers gaat, moet het al lukken dat we er eentje missen. Meestal vinden sporen van een onbekend anabolicum, misschien een designersteroïde. Daar laten we het dan bij, want die stoffen voor de volle 100% identificeren en doseren vraagt veel extra onderzoek en kosten, terwijl de extra informatie zelden veel oplevert.” De klant inlichten over de mogelijke gezondheidsrisico’s en eventuele juridische gevolgen, hoort er voor Tytgat ook bij, maar daar stopt zijn taak. “Het is aan de mensen zelf om te beslissen wat ze verder doen.”
 
Laatst bewerkt:
Van een shake of van andere bende?
En wie zegt dat het door de whey komt, het artikel is wel onduidelijk te lezen, erg klein.
 
Zelden zo'n slecht artikel gelezen
 
Brocience in science ???
 
Sinds ik onvruchtbaar ben geworden door kip maak ik de gains van mijn leven.
 
Steroïden in eiwitsupplementen. Moet ik dat onderbouwen?

Waarom zou dat niet kunnen? De producenten van de eiwitsupplementen zouden zo de klant/gebruiker het gevoel/effect kunnen geven dat hun producten (anabool) werken. Veel amateursporters denken dat als ze een supplement nemen, ze meteen een verschil moeten voelen of zien.
 
Waarom zou dat niet kunnen? De producenten van de eiwitsupplementen zouden zo de klant/gebruiker het gevoel/effect kunnen geven dat hun producten (anabool) werken. Veel amateursporters denken dat als ze een supplement nemen, ze meteen een verschil moeten voelen of zien.
Ja precies, en dat denken ze dan ook te zien. Voor een placebo hoeft niks te worden toegevoegd. Daarnaast zijn de kosten nogal hoog wil je zoiets dergelijks in je pot eiwit flikkeren. Het wordt nog een tikkeltje erger, wil je nou écht testiculaire artrofie krijgen, gyno ontwikkelen of zelfs onvruchtbaar worden van mogelijke hormonen in je eiwitshake.
 
Dan maar onvruchtbaar... ik heb mezelf al ruimschoots bewezen :)
 
Ik geloof het sowieso al niet alleen als ik naar die namen kijk:
- Professor apotheker Jan Tytgat (heeft ie gat in zijn tiet?)
- Dr. Dirk Vanderscueren (is zijn dick lek van de scheuren?)
- Titgat en Dick vol met scheuren praten over onvruchtbaarheid.......The irony is strong!!!
 
Wie verkoopt die supps? Inslaan :D
 
Ze lijken onschuldig, de proteïneshakes die spieren helpen opbollen en vetrollen doen wegsmelten. Volkomen natuurlijk, staat er soms op. Tot je onvruchtbaar blijkt te zijn of in een ander sukkelpaadje belandt. Want er circuleert veel en gevaarlijke brol.

Wut? Serieus?

Man, man, man...
 
Hoe kan zo'n vent een dokter zijn?
 
Tuurlijk in een pot eiwitten van 2,5 kg die eurootje of 50 kost zitten zoveel steroïden dat je onvruchtbaar en krimpende ballen krijgt :roflol:

Iedereen die whey koopt kan maar beter hcg erbij gebruiken dus.
 
mijn body knackte ook een beetje bij het lezen van deze letterdiarree
 
Ik verdedig het artikel niet, maar ik vind het bijzonder interessant dat de stellingen gewoon worden weggelachen en er geen grondig bewijs is dat het allemaal onzin is.

De professoren van het artikel zijn legitiem, je kan ze gewoon vinden via een simpele Google-search. Waarom zouden ze hun naam gebruiken voor een, volgens jullie, 'belachelijk slecht artikel'?
 
Back
Naar boven