Fitness Seller

Onzeker over spierpijn

Bezoekers in dit topic

Bess92

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
4
Lengte
1m70
Massa
91kg
Vetpercentage
12%
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Laat ik eerst wat achtergrond informatie geven.

Ik heb 6 jaar geleden voor het laatst zeer intensief getraind. Inmiddels 2 jaar geleden weer begonnen met intensief trainen. In deze 2 jaar zijn zowel mijn kracht gains goed toegenomen (voorbeeld: bankdruk PR van 110kg naar 160kg) en ook is mijn spierdefinitie verbeterd in combinatie met de grote van mijn spieren. Mijn eiwitten variëren tussen de 180gr en 220gr per dag. Mijn eigen gewicht is 88kg.

Na 2 jaar trainen merk ik echter nog steeds intense spierpijn na elke workout. Deze spierpijn begint na ongeveer 18 uur na het trainen van de spiergroep en blijft tussen de 48 en 72 uur aanwezig waarbij het afneemt. Na benen trainen treed de spierpijn echter meestal pas na ongeveer 40 uur in en blijft dan tot 96 uur na de eerste workout aanwezig.

Eergisteren heb ik mijn benen intensief getraind aan het einde van de middag. S'ochtens vroeg werd ik wakker van de spierpijn in mijn benen. Ongeveer 15 uur na mijn workout. De hele dag spierpijn en moeilijk gelopen. Inmiddels zijn we 42 uur verder en merk ik dat ik amper kan lopen en zelfs overweeg paracetmol te nemen, gezien het zo extreem is.

Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout. Een workout van borst en triceps duurt bij mij 1.5 tot 2 uren. Benen ongeveer 1.5 uur.

Mijn oefeningen zijn vaak het zelfde en bevat meestal een afwisseling van één apparaat.

Als ik op internet zoek kom ik verschillende berichten tegen die elkaar tegen spreken betreft dat het goed is versus overbelasting. Bij overbelasting zou ik naar mijn idee niet zulke goede gains moeten maken naar mijn idee. Daarbij komt dat ik eerlijk gezegd zelfs het idee heb dat ik nog wel iets langer en harder door had kunnen gaan.

Ik hoor vaak dat andere na een tijdje trainen niet meer zulke heftige spierpijn ervaren tot zelfs geen spierpijn. Ik vraag me dan ook af wat jullie mening is op basis van eigen ervaring en of ik me zorgen moet maken voor bovenstaande of dat dit oke is. Ik ben dan ook onzeker of ik dan misschien te hard train, toch meer eiwitten moet eten i.v.m. de heftige workouts of misschien wel iets onderliggend medisch zou kunnen mankeren gezien ik die spierpijn niet zou moeten ervaren.

Excuses voor de lange uitleg.

Ben benieuwd naar jullie mening en eigen ervaring.

Laatst bewerkt:
Als je meer zou doen dan hetgeen waar je van kan herstellen, dan zou je verwachten dat je kracht langzaam achteruit gaat.

Probeer eens wat cardio na je training. Niet intensief. Gewoon licht fietsen om te doorbloeden na een beentraining ofzo. Beetje laten doorbloeden helpt met de afvoer/toevoer van afvalstoffen/voedingsstoffen. Daar heb je op dit moment ook meer aan dan aan aspirine.

Dat gezegd hebbende, kijken hoe je lichaam reageert op meer eiwitten kan nooit kwaad

• Like
Waarderingen: Bess92, RonnReeves en Mentat
  • Topic Starter Topic Starter
Als je meer zou doen dan hetgeen waar je van kan herstellen, dan zou je verwachten dat je kracht langzaam achteruit gaat.

Probeer eens wat cardio na je training. Niet intensief. Gewoon licht fietsen om te doorbloeden na een beentraining ofzo. Beetje laten doorbloeden helpt met de afvoer/toevoer van afvalstoffen/voedingsstoffen. Daar heb je op dit moment ook meer aan dan aan aspirine.

Dat gezegd hebbende, kijken hoe je lichaam reageert op meer eiwitten kan nooit kwaad
Thanks, een cooling down na iedere training ga ik toepassen voor extra doorbloeding i.p.v. met een goede pomp de gym verlaten.

Ervaar jij zelf na iedere training spierpijn daarna?

Soms heeft wat je rondom een training eet ook invloed, je zou hier eens op kunnen googlen en vergelijken met wat jij doet.

Je trainingen lijken wel redelijk lang.

Kan van veel dingen afhangen.
Je trainingen zijn wel lang. Na 1 uur zwaar intensief trainen ben je als je zwaar genoeg traint echt af lijkt me.
Daarnaast trainen in ochtend of avond kan verschillen qua herstel (zeker gezien voeding voor of na je training).

Zijn je trainingen gelijk of wissel je in oefeningen of volgorde van oefeningen.

Hoe is je dagritme. Wat doe je nog na je training aan dagelijkse beweging.

Mijn eigen ervaring is dat ochtendtraining en daarna werken en nog veel meals na het trainen beter lijkt te herstellen.
Na een slechte nacht gaan trainen vaak mindere trainingen en minder spierpijn.

Soms na trainen totaal geen spierpijn. Soms wel. Een "kantoordag" met bijna geen beweging na t trainen --> volgende dag spierpijn.

Maar ging ik lopend naar de gym en lopend terug (eerder kruipend.. :o) dan bijna nooit spierpijn.

Dus het blijft wat zoeken wat voor jou werkt.
En je hoeft echt niet te wachten tot je spierpijn weg is om weer die spiergroep te trainen. Als er maar genoeg rust tussen zit.

• Like
Waarderingen: Bess92
Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout.
Ik denk dat je hierdoor gevoelig blijft voor de spierpijn. Spiergroepen minstens 2 x per week en dus een tijdje door nog wat spierpijn heen trainen zou de zenuwen van de meesten gewenning moeten geven waardoor zulke doms spierpijn afneemt.

Verder, pas je nog methodes toe om de training "intensiever" te maken? Doorgaan voorbij failure, rest-pauze methodes, langzame excentrische bewegingen erna, excessief veel sets en oefeningen, etc etc. Of doe je gewoon een gebruikelijk aantal setjes strakke reps met 3-5 minuten rust ertussen en klaar?

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Laat ik eerst wat achtergrond informatie geven.

Ik heb 6 jaar geleden voor het laatst zeer intensief getraind. Inmiddels 2 jaar geleden weer begonnen met intensief trainen. In deze 2 jaar zijn zowel mijn kracht gains goed toegenomen (voorbeeld: bankdruk PR van 110kg naar 160kg) en ook is mijn spierdefinitie verbeterd in combinatie met de grote van mijn spieren. Mijn eiwitten variëren tussen de 180gr en 220gr per dag. Mijn eigen gewicht is 88kg.

Na 2 jaar trainen merk ik echter nog steeds intense spierpijn na elke workout. Deze spierpijn begint na ongeveer 18 uur na het trainen van de spiergroep en blijft tussen de 48 en 72 uur aanwezig waarbij het afneemt. Na benen trainen treed de spierpijn echter meestal pas na ongeveer 40 uur in en blijft dan tot 96 uur na de eerste workout aanwezig.

Eergisteren heb ik mijn benen intensief getraind aan het einde van de middag. S'ochtens vroeg werd ik wakker van de spierpijn in mijn benen. Ongeveer 15 uur na mijn workout. De hele dag spierpijn en moeilijk gelopen. Inmiddels zijn we 42 uur verder en merk ik dat ik amper kan lopen en zelfs overweeg paracetmol te nemen, gezien het zo extreem is.

Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout. Een workout van borst en triceps duurt bij mij 1.5 tot 2 uren. Benen ongeveer 1.5 uur.

Mijn oefeningen zijn vaak het zelfde en bevat meestal een afwisseling van één apparaat.

Als ik op internet zoek kom ik verschillende berichten tegen die elkaar tegen spreken betreft dat het goed is versus overbelasting. Bij overbelasting zou ik naar mijn idee niet zulke goede gains moeten maken naar mijn idee. Daarbij komt dat ik eerlijk gezegd zelfs het idee heb dat ik nog wel iets langer en harder door had kunnen gaan.

Ik hoor vaak dat andere na een tijdje trainen niet meer zulke heftige spierpijn ervaren tot zelfs geen spierpijn. Ik vraag me dan ook af wat jullie mening is op basis van eigen ervaring en of ik me zorgen moet maken voor bovenstaande of dat dit oke is. Ik ben dan ook onzeker of ik dan misschien te hard train, toch meer eiwitten moet eten i.v.m. de heftige workouts of misschien wel iets onderliggend medisch zou kunnen mankeren gezien ik die spierpijn niet zou moeten ervaren.

Excuses voor de lange uitleg.

Ben benieuwd naar jullie mening en eigen ervaring.
De spierpijn die je beschrijft heb ik ook na elke training.

• Like
Waarderingen: Bess92
Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout.

Ik vermoed dat dit -mede- de oorzaak is.

De frequentie waarmee je een specifieke spiergroep intensief belast is relatief laag.
Daardoor zal gewenning aan zogenaamde DOMS niet of nauwelijks plaatsvinden.

De meesten hebben een dergelijke ervaring bij deze lage frequentie, ook ik.
Toen ik bijvoorbeeld een tijd lang 2 of zelfs 3x per week ging squatten, had ik op den duur amper nog last van spierpijn.

Zodra ik weer maar één keer week squat met hoog volume, dan kan ik de rest van de week niet normaal lopen zeg maar.

P.S.
- Hevige spierpijn is niet per definitie een indicatie van spiergroei.
M.a.w. het is niet nodig om voortdurend helemaal stijf te staan van de spierpijn om progressie te boeken.

- Een aanzienlijk deel van de stijfheid die je ervaart, is niet zozeer een kwestie van aangedane spiervezels zelf.
Het is ook een soort "onwennigheids-reactie" van de omringende bindweefsels.

- Je kunt in principe 24-48 uur na belasting van een spiergroep deze weer opnieuw zwaar belasten.
OOK al heb je nog wat last van rest-spierpijn. Dit went op den duur.

• Like
Waarderingen: Gast 172018, Bess92, chrash en 1 andere persoon
Benen duurt bij mij ook het langst, rekken of strechen en wandelen helpen wel bij herstel.

Dank je wel voor jullie reacties allemaal, hier heb ik wat aan. Ik moet wel zeggen dat ik iedere spiergroep in 4 dagen getraind heb en op dag 5 weer opnieuw begin als ik geen rustdag neem, dus wat ik maandag doe, ga vervolgens vrijdag opnieuw doen. Bij het nemen van een rustdag word dit zaterdag. Ik train daardoor nooit op bijvoorbeeld maandag specifiek borst.

Ik zal eens proberen wat meer laten doorbloeden na het trainen. Rekken en strekken toepassen en misschien wel een koud bad na het trainen?

De spierpijn die je beschrijft heb ik ook na elke training.
Fijn om te horen dat er iemand is die het
zelfde ervaart.

Verder, pas je nog methodes toe om de training "intensiever" te maken? Doorgaan voorbij failure, rest-pauze methodes, langzame excentrische bewegingen erna, excessief veel sets en oefeningen, etc etc. Of doe je gewoon een gebruikelijk aantal setjes strakke reps met 3-5 minuten rust ertussen en klaar?

Eigenlijk doe ik alles wat je hierboven beschrijft met uitsluiting van rest-pauze en 3-5 min rust ertussen tenzij het een dag is dat ik voor me PR ga. Zo was ik laatst aan het googlen hoeveel sets gebruikelijk zijn voor een goede chest training echter kwam ik zelf veel hoger uit. Ik heb bijvoorbeeld voor chest ongeveer 19 working sets (exlcusief laag gewicht die ik als warming up zie) ik moet eerlijk zeggen dat ik me daarna pas voldaan voel en klaar ben om te beginnen met triceps. Volgens internet is dit teveel, maar doen jullie zelf ook bijvoorbeeld meer dan 15 of zelfs 20 echte sets per spiergroep ?

Ik heb bijvoorbeeld voor chest ongeveer 19 working sets (exlcusief laag gewicht die ik als warming up zie) ik moet eerlijk zeggen dat ik me daarna pas voldaan voel en klaar ben om te beginnen met triceps. Volgens internet is dit teveel, maar doen jullie zelf ook bijvoorbeeld meer dan 15 of zelfs 20 echte sets per spiergroep ?
Ligt ook aan je volume toch?

Ligt ook aan je volume toch?
Zeker, de 19 sets zijn dan ook sets die ik maximaal 6 tot 15 herhalingen kan doen (ga bijna altijd tot failure of net 1 tot 2 herhalingen voor failure.

Ik tel dan ook geen enkele warming up set. De 3e set die ik doe met bankdrukken met totaal 75kg en 12 herhalingen is nog steeds mijn warming up set.

Kan van veel dingen afhangen.
Je trainingen zijn wel lang. Na 1 uur zwaar intensief trainen ben je als je zwaar genoeg traint echt af lijkt me.
Daarnaast trainen in ochtend of avond kan verschillen qua herstel (zeker gezien voeding voor of na je training).

Zijn je trainingen gelijk of wissel je in oefeningen of volgorde van oefeningen.

Hoe is je dagritme. Wat doe je nog na je training aan dagelijkse beweging.

Mijn eigen ervaring is dat ochtendtraining en daarna werken en nog veel meals na het trainen beter lijkt te herstellen.
Na een slechte nacht gaan trainen vaak mindere trainingen en minder spierpijn.

Soms na trainen totaal geen spierpijn. Soms wel. Een "kantoordag" met bijna geen beweging na t trainen --> volgende dag spierpijn.

Maar ging ik lopend naar de gym en lopend terug (eerder kruipend.. :o) dan bijna nooit spierpijn.

Dus het blijft wat zoeken wat voor jou werkt.
En je hoeft echt niet te wachten tot je spierpijn weg is om weer die spiergroep te trainen. Als er maar genoeg rust tussen zit.

Na 1 uur extreem hard trainen voel ik me zeker niet voldaan en klaar tenzij ik ziek/grieperig ben en toch naar de gym ben gegaan.

Train op verschillende tijden tussen 13.00 en 22.00, maar altijd na minimaal 1 maaltijd en altijd tussen 1 en maximaal 2 uur na mijn laatste maaltijd(afhankelijk van maaltijd grote).

Door de dag beweeg ik veel met afwisseling van even zitten op kantoor tot uren in het magazijn lopen, apparatuur van + 50kg tillen/verschuiven, kortom nooit te lang still zitten tenzij ik in de auto even een rit van een uur heb naar een klant. Behoorlijk wisselend dus.

Dus redelijk wat sets met veel volume en bij allemaal tot failure?

Heb je ook die pijn als je niet overal tot failure gaat?

Weleens dagen gehad met minder intensiteit en dan inderdaad geen spierpijn, maar na de training ook niet het idee dat het een goede workout is geweest. Geen spiervermoeidheid/enigzins pump na het trainen = ook geen spierpijn.

Een goede workout en spiergroei zijn niet afhankelijk van spierpijn.
Dat zou je, als je zo lang traint, wel moeten weten ;)

Ook zou je vanuit ervaring misschien wel herkennen dat als je na het trainen nog redelijk veel beweegt de spierpijn ook minder is.

Maar alles tot failure en zoveel sets...
Ik zou eerder zwaarder trainen in gewicht.

En niet elke dag is gelijk. Zoals je zelf al aangeeft.

Eigenlijk doe ik alles wat je hierboven beschrijft met uitsluiting van rest-pauze en 3-5 min rust ertussen tenzij het een dag is dat ik voor me PR ga. Zo was ik laatst aan het googlen hoeveel sets gebruikelijk zijn voor een goede chest training echter kwam ik zelf veel hoger uit. Ik heb bijvoorbeeld voor chest ongeveer 19 working sets (exlcusief laag gewicht die ik als warming up zie) ik moet eerlijk zeggen dat ik me daarna pas voldaan voel en klaar ben om te beginnen met triceps. Volgens internet is dit teveel, maar doen jullie zelf ook bijvoorbeeld meer dan 15 of zelfs 20 echte sets per spiergroep ?
Dat zal het wel zijn dan, zeker met de lage frequentie.

Doe wel 20+ sets per spiergroep per week ja, verdeeld over 2+ trainingen. Maar niet steeds tot failure en geen van die technieken die niks bijdragen of zelfs slechter uitpakken tov een normale training met de nodige reps x sets x gewicht en progressie daarvan.

Maar je moet doen wat je wilt.

Een goede workout en spiergroei zijn niet afhankelijk van spierpijn.
Dat zou je, als je zo lang traint, wel moeten weten ;)

Ook zou je vanuit ervaring misschien wel herkennen dat als je na het trainen nog redelijk veel beweegt de spierpijn ook minder is.

Maar alles tot failure en zoveel sets...
Ik zou eerder zwaarder trainen in gewicht.

En niet elke dag is gelijk. Zoals je zelf al aangeeft.
Ik heb ook niet gezegd dat spiergroei afhankelijk is van spierpijn, sterker nog. Ik wil juist geen spierpijn meer, maar wel hard kunnen trainen. Jaren geleden toen ik trainde heb ik dan ook gemerkt dat mijn spierpijn minder werd echter trainde ik toen zelfs 2x per dag. Om me heen hoor ik ook mensen zeggen dat ze niet tot nauwelijks spierpijn hebben als ze al een tijdje consistent trainen. Ik ben inmiddels 2 jaar verder, maar voel me te vaak nog alsof ik aangereden ben door een vrachtwagen, ik zal denk ik maandag toch even bellen met de huisarts met deze vraag en eventueel een bloedonderzoek..

Betreft het gewicht, als we bankdrukken weer als voorbeeld nemen is dit wat ik doe met in achtneming mijn gewicht van 88kg:

Stang opwarmen
15x 55kg
12x 75kg
8x 95kg
6x 115kg
5-7x 135kg
10x 115kg
12x 95kg
12x 95kg

En dan begin ik incline dumbelpress waar ik start met:
12x 40kg
8x 50kg
10x 40kg
8x 40kg
12x 36kg
8x 36kg of 12x 32kg

Incline flyes vervolgens voor 4 setjes en daarna dippen met en zonder gewicht

Dit was de laatste keer, benieuwd of ik wat verkeerd doe...

Terug
Naar boven