AndroidHealthClinic

Onzeker over spierpijn

Bezoekers in dit topic

Dat zal het wel zijn dan, zeker met de lage frequentie.

Doe wel 20+ sets per spiergroep per week ja, verdeeld over 2+ trainingen. Maar niet steeds tot failure en geen van die technieken die niks bijdragen of zelfs slechter uitpakken tov een normale training met de nodige reps x sets x gewicht en progressie daarvan.

Maar je moet doen wat je wilt.
Mijn techniek blijft het zelfde de snelheid van me laatste herhalingen neemt af, vaak push ik de laatste nog langzaam door en dan is het klaar. Slechte techniek gebruiken heeft geen nut, dat begrijp ik.

Je zegt 10 sets per training dus en als 16 failure is waarbij ik bij herhaling 16 misschien zelfs gespot moet worden, geen 15 herhalingen doen maar 12 herhalingen doen of zelfs 10?
 
Bess92 al lekker op de hometrainer geweest om lekker je benen te belasten op lichte weerstand. goede doorbloeding zal helpen.

Weleens op de loopband even 15 minuten uitgelopen, maar niet altijd. Gezien de vele reacties over doorbloeden ga ik dit zeker toepassen!
 
Weleens op de loopband even 15 minuten uitgelopen, maar niet altijd. Gezien de vele reacties over doorbloeden ga ik dit zeker toepassen!
Kan ook nu met spierpijn. Ik doe het nooit op de dag van been trainen nadien, altijd de volgende dag pas.
 
Kan ook nu met spierpijn. Ik doe het nooit op de dag van been trainen nadien, altijd de volgende dag pas.
Goed idee inderdaad, lag net al allerlei gekke(van de pijn) stretch beweging te maken in de woonkamer(waarbij me kids me moesten filmen en lachen🤣), maar even op de loopband thuis stappen is een beter idee dan. Gewoon langzaam eruit lopen dus.
 
Iig bedankt allemaal met het meedenken en de tips. Word zeer gewaardeerd. Misschien een idee om de intensiteit wat te verlagen en de frequentie te verhogen in combinatie met de tips👍
 
Mijn techniek blijft het zelfde de snelheid van me laatste herhalingen neemt af, vaak push ik de laatste nog langzaam door en dan is het klaar. Slechte techniek gebruiken heeft geen nut, dat begrijp ik.

Je zegt 10 sets per training dus en als 16 failure is waarbij ik bij herhaling 16 misschien zelfs gespot moet worden, geen 15 herhalingen doen maar 12 herhalingen doen of zelfs 10?
Sorry met technieken bedoel ik niet de biomechanische uitvoering van de oefeningen, maar die methodes om de training intensiever te maken zoals gebruik van de spotter om voorbij failure te gaan.

En ja de meeste trainingen een aantal reps minder dan ik absoluut zou kunnen. Dan begin ik misschien met 10 herhalingen op gewicht dat ik 15 keer zou kunnen, en de volgende training doe ik er 11, de week daarna 12, etc tot een poging om voorbij dat PR van 15 herhalingen te komen. Al die trainingen zijn reuze effectief, zeker met zoveel sets. Tot failure gaan is eigenlijk helemaal niet nodig en levert slechts heel misschien een marginaal klein beetje extra hypertrofie op ten koste van veel vermoeing en benodigd herstel. Dus dat reserveer ik voor die PR pogingen waar ik naartoe werk zodat mijn spieren ook de tijd hebben gehad om zich verder op te bouwen en na al die weken mogelijk meer dan dat PR te kunnen. In plaats van alleen maar steeds zo veel mogelijk slopen wat geen meerwaarde oplevert.
 
Iig bedankt allemaal met het meedenken en de tips. Word zeer gewaardeerd. Misschien een idee om de intensiteit wat te verlagen en de frequentie te verhogen in combinatie met de tips👍
Ik zou de intensiteit op niveau houden en de hoeveelheid aan sets terug brengen. Dat kan ook nog steeds met een hogere frequentie.
Ik gebruik slechts 10 a 12 werk setjes verdeeld over 3 trainingen en borst groeit.
 
Ik sluit aan bij enkele eerder vertelde situaties.

Hogere frequentie hielp bij mij met hetzelfde probleem zeker op vlak van benen. Wat ook hielp is wat fietsen / cardio gewoon max 5 min. Na mijn training of voor start van de volgende training (dag later).

Maar gewoon hogere frequentie en wekelijks volume gelijk houden was bij mij de oplossing. Nu zit ik op 2x per week dezelfde spiergroep en ben na 48u hersteld. Op benen kan het max 72u worden maar niet zo erg als vroeger.
 
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Laat ik eerst wat achtergrond informatie geven.

Ik heb 6 jaar geleden voor het laatst zeer intensief getraind. Inmiddels 2 jaar geleden weer begonnen met intensief trainen. In deze 2 jaar zijn zowel mijn kracht gains goed toegenomen (voorbeeld: bankdruk PR van 110kg naar 160kg) en ook is mijn spierdefinitie verbeterd in combinatie met de grote van mijn spieren. Mijn eiwitten variëren tussen de 180gr en 220gr per dag. Mijn eigen gewicht is 88kg.

Na 2 jaar trainen merk ik echter nog steeds intense spierpijn na elke workout. Deze spierpijn begint na ongeveer 18 uur na het trainen van de spiergroep en blijft tussen de 48 en 72 uur aanwezig waarbij het afneemt. Na benen trainen treed de spierpijn echter meestal pas na ongeveer 40 uur in en blijft dan tot 96 uur na de eerste workout aanwezig.

Eergisteren heb ik mijn benen intensief getraind aan het einde van de middag. S'ochtens vroeg werd ik wakker van de spierpijn in mijn benen. Ongeveer 15 uur na mijn workout. De hele dag spierpijn en moeilijk gelopen. Inmiddels zijn we 42 uur verder en merk ik dat ik amper kan lopen en zelfs overweeg paracetmol te nemen, gezien het zo extreem is.

Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout. Een workout van borst en triceps duurt bij mij 1.5 tot 2 uren. Benen ongeveer 1.5 uur.

Mijn oefeningen zijn vaak het zelfde en bevat meestal een afwisseling van één apparaat.

Als ik op internet zoek kom ik verschillende berichten tegen die elkaar tegen spreken betreft dat het goed is versus overbelasting. Bij overbelasting zou ik naar mijn idee niet zulke goede gains moeten maken naar mijn idee. Daarbij komt dat ik eerlijk gezegd zelfs het idee heb dat ik nog wel iets langer en harder door had kunnen gaan.

Ik hoor vaak dat andere na een tijdje trainen niet meer zulke heftige spierpijn ervaren tot zelfs geen spierpijn. Ik vraag me dan ook af wat jullie mening is op basis van eigen ervaring en of ik me zorgen moet maken voor bovenstaande of dat dit oke is. Ik ben dan ook onzeker of ik dan misschien te hard train, toch meer eiwitten moet eten i.v.m. de heftige workouts of misschien wel iets onderliggend medisch zou kunnen mankeren gezien ik die spierpijn niet zou moeten ervaren.

Excuses voor de lange uitleg.

Ben benieuwd naar jullie mening en eigen ervaring.

Klinkt naar DOMS.

Zoek eens op delayed onset muscle soreness (DOMS)
 
Als je meer zou doen dan hetgeen waar je van kan herstellen, dan zou je verwachten dat je kracht langzaam achteruit gaat.

Probeer eens wat cardio na je training. Niet intensief. Gewoon licht fietsen om te doorbloeden na een beentraining ofzo. Beetje laten doorbloeden helpt met de afvoer/toevoer van afvalstoffen/voedingsstoffen. Daar heb je op dit moment ook meer aan dan aan aspirine.

Dat gezegd hebbende, kijken hoe je lichaam reageert op meer eiwitten kan nooit kwaad
Ja dit. Na benen trainen 15 minuten (dat is belangrijk, 15 minuten) rustig fietsen, herhaal 2 x p dag ofzo. Met magnesium, zink en b6 voor t slapen. Genoeg water drinken.
 
Gewoon de rest van de tijd minder op je luie reet zitten. Komt een training wat minder aan als een shock voor je spieren.

But you still have to shock da muscle.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat dit -mede- de oorzaak is.

De frequentie waarmee je een specifieke spiergroep intensief belast is relatief laag.
Daardoor zal gewenning aan zogenaamde DOMS niet of nauwelijks plaatsvinden.

De meesten hebben een dergelijke ervaring bij deze lage frequentie, ook ik.
Toen ik bijvoorbeeld een tijd lang 2 of zelfs 3x per week ging squatten, had ik op den duur amper nog last van spierpijn.

Zodra ik weer maar één keer week squat met hoog volume, dan kan ik de rest van de week niet normaal lopen zeg maar.


P.S.
- Hevige spierpijn is niet per definitie een indicatie van spiergroei.
M.a.w. het is niet nodig om voortdurend helemaal stijf te staan van de spierpijn om progressie te boeken.

- Een aanzienlijk deel van de stijfheid die je ervaart, is niet zozeer een kwestie van aangedane spiervezels zelf.
Het is ook een soort "onwennigheids-reactie" van de omringende bindweefsels.

- Je kunt in principe 24-48 uur na belasting van een spiergroep deze weer opnieuw zwaar belasten.
OOK al heb je nog wat last van rest-spierpijn. Dit went op den duur.
Ik heb ook een tijdje 3x per week benen getraind maar ervaarde precies het tegenovergestelde :roflol:
 
Te lang op 1 dag dezelfde spiergroep.
Te weinig in de week dezelfde spiergroep.

Heb je ooit met een ander schema getraind? Ub/lb of ppl? Zou dat eens een kans geven
 
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Laat ik eerst wat achtergrond informatie geven.

Ik heb 6 jaar geleden voor het laatst zeer intensief getraind. Inmiddels 2 jaar geleden weer begonnen met intensief trainen. In deze 2 jaar zijn zowel mijn kracht gains goed toegenomen (voorbeeld: bankdruk PR van 110kg naar 160kg) en ook is mijn spierdefinitie verbeterd in combinatie met de grote van mijn spieren. Mijn eiwitten variëren tussen de 180gr en 220gr per dag. Mijn eigen gewicht is 88kg.

Na 2 jaar trainen merk ik echter nog steeds intense spierpijn na elke workout. Deze spierpijn begint na ongeveer 18 uur na het trainen van de spiergroep en blijft tussen de 48 en 72 uur aanwezig waarbij het afneemt. Na benen trainen treed de spierpijn echter meestal pas na ongeveer 40 uur in en blijft dan tot 96 uur na de eerste workout aanwezig.

Eergisteren heb ik mijn benen intensief getraind aan het einde van de middag. S'ochtens vroeg werd ik wakker van de spierpijn in mijn benen. Ongeveer 15 uur na mijn workout. De hele dag spierpijn en moeilijk gelopen. Inmiddels zijn we 42 uur verder en merk ik dat ik amper kan lopen en zelfs overweeg paracetmol te nemen, gezien het zo extreem is.

Ik train elke spiergroep 1x in de 6 dagen gemiddeld en nooit terwijl ik nog spierpijn heb van de vorige workout. Een workout van borst en triceps duurt bij mij 1.5 tot 2 uren. Benen ongeveer 1.5 uur.

Mijn oefeningen zijn vaak het zelfde en bevat meestal een afwisseling van één apparaat.

Als ik op internet zoek kom ik verschillende berichten tegen die elkaar tegen spreken betreft dat het goed is versus overbelasting. Bij overbelasting zou ik naar mijn idee niet zulke goede gains moeten maken naar mijn idee. Daarbij komt dat ik eerlijk gezegd zelfs het idee heb dat ik nog wel iets langer en harder door had kunnen gaan.

Ik hoor vaak dat andere na een tijdje trainen niet meer zulke heftige spierpijn ervaren tot zelfs geen spierpijn. Ik vraag me dan ook af wat jullie mening is op basis van eigen ervaring en of ik me zorgen moet maken voor bovenstaande of dat dit oke is. Ik ben dan ook onzeker of ik dan misschien te hard train, toch meer eiwitten moet eten i.v.m. de heftige workouts of misschien wel iets onderliggend medisch zou kunnen mankeren gezien ik die spierpijn niet zou moeten ervaren.

Excuses voor de lange uitleg.

Ben benieuwd naar jullie mening en eigen ervaring.
Hee,
Als medisch professional heb ik altijd geleerd dat spierpijn in weze kleine haarscheurtjes zijn, die maken dat je spieren bij voldoende hersteld, ook groeien. De een voelt dit wel, de ander heeft hier minder last van. Bij veel last kun je is proberen om magnesium tabletten te nemen, dit is sowieso bevordelijk voor spier herstel. Ook creatine wil hierbij soms wat helpen. Daarbij is voldoende rust tussen de spiergroepen belangrijk, dit lijkt ik jou geval prima te zijn
 
Ik heb dit alleen als ik tezwaar en teveel tot failure ga. Met name op zware compounds.
 
Hee,
Als medisch professional heb ik altijd geleerd dat spierpijn in weze kleine haarscheurtjes zijn, die maken dat je spieren bij voldoende hersteld, ook groeien. De een voelt dit wel, de ander heeft hier minder last van. Bij veel last kun je is proberen om magnesium tabletten te nemen, dit is sowieso bevordelijk voor spier herstel. Ook creatine wil hierbij soms wat helpen. Daarbij is voldoende rust tussen de spiergroepen belangrijk, dit lijkt ik jou geval prima te zijn
Diploma bij pakje boter gekregen?
 
Back
Naar boven