XXL Nutrition

onzekerheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

donerkebab

Novice
Lid geworden
14 apr 2015
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
65kg
Hallo iedereen,

Ik heb zojuist een profiel aangemaakt omdat ik naar advies zoek. Ik ben momenteel 16 jaar en 1.74 cm lang.
Ik doe nu al 2/3 jaar krachttraining/fitness en daarom krijg ik het gevoel dat ik stop met groeien. Mijn techniek is vrij aardig, ik heb veel informatie over oefeningen opgezocht en advies aan anderen gevraagd.
Moet ik mij zorgen maken dat de krachttraining mijn groei beïnvloedt. Ik ben namelijk pas rond mijn 14e echt begonnen met groeien.

verdere informatie:
-http://www.canditotraininghq.com/free-strength-programs/ (jonnie is een baas!)
-65 kg
-vetpercentage geschat rond 12-13%

bedankt!
 
Nee, je groei stopt niet door krachttraining
 
Ach maak je geen zorgen, ik was gister nog 1.68 :)
 
Volgens mij is die theorie dat krachttraining de groei beïnvloed al lang achterhaalt.
Als je gewoon goed eet en goed je oefeningen uitvoert is er niks aan de hand imo.
 
Waarom onzeker?> je bent in de gym, terwijl andere op straat hangen!
Als je wat kleiner bent lijk je ook wat sneller breder.
 
Respect dat je er nu al mee bezig bent, je gaat er zoveel profijt van hebben!
Maak je niet druk om je groei, je kan prima liften en groeien.
 
Enigste waar ik wel in geloof is dat echt zwaar trainen (voor jou doen) niet bevorderlijk is voor pezen en gewrichten.

Correct me if im wrong.
 
misschien eet je te weinig.. groeien gaat samen met trainen en wten.
 
Je zult sowieso wel nog 2-4 cm groeien niets op je druk in te maken dus
 
Ik ben op m'n 12de begonnen
in de volgende 5jaar had ik altijd zwaar powertrainen gedaan
en sinds mijn 13de ben ik niet meer gegroeid tot nu toe nog altijd maar 1m67 :p
 
Er is niks mis met kleine mensen ;) En het is wat je klein noemt.

Vroeger was ik altijd de grootste in de klas/groep. Tuurlijk vond ik dat lachen maar dat is ook niet altijd een pretje. Tot ik opgegeven moment in de 3e op de middelbare school kwam. Toen schoot iedereen omhoog qua lengte en ik stopte met groeien. Nu zijn zij langer dan ik. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het nog kan komen. Groeien gebeurt niet in een maand. Groeien is in golven de ene keer zul je groeien dan sta je even stil en dan zul je weer iets in de lengte gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook 'maar' 1m74 maar eigenlijk heb ik dat nooit een probleem gevonden. Ja ik weet dat er veel groter zijn er zijn er ook nog kleiner dan ik...

Ik heb er me dus nooit druk in gemaakt.

En een voordeel is idd dat je sneller 'breed' lijkt. Ik weeg nu 75kg en krijg vaak het compliment dat ik er stevig uitzie :p

Je zal de komende jaren trouwens wel nog een paar cm groeien, daar zal de krachttraining weinig invloed op hebben, relax.

Ps: mijn vriendin zegt me vaak dat ik te groot ben, know what i'm saying :doggy:
 
Het is een algemene misvatting dat krachttraining de groei zou belemmeren. De gedachte stamt af van een onderzoek waaruit bleek dat kinderen die zware fysieke arbeid moeten leveren belemmert zijn in hun groei. Echter hierbij is geen rekening gehouden met het feit dat die kinderen extreem weinig en slecht voedsel kregen en nauwelijks voldoende rust in vergelijking tot hun zware werk. Zolang jongeren in een gecontroleerde omgeving aan weerstandstraining doen dan zal dit geen belemmeringen hebben op de groei. (conclusie uit een onderzoek van Sadres, Eliakim, Constantini, Lidor, & Falk, 2001)
Wel is het zo dat jongeren grotere kans hebben op blessures aan de groeischijven . Ze zijn nog zwak tijdens de groei. Zwakker dan de pezen en de banden om het gewricht.
Botbreuken komen vooral voor als de kinderen in de groeispurt zit. Bij meisjes meestal rond hun 12e en bij jongens doorgaans wat later zo rond hun 14e. Al verschilt dit sterk per individu.
Bij jongens is de kans op een breuk in de groeischijven groter omdat zij hun groeispurt sneller doormaken. Bij breuken bij jonge krachttrainers (kinderen en jongeren) is het meestal de rond de onderrug, heup en knie. Vaak zijn het jongeren die zonder goede begeleiding trainen of door een verkeerde techniek een ongevalletje krijgen met het materiaal door verkeerd uit te stoten of voor te slaan. Grote afname van blessures kan gerealiseerd worden door grote aandacht te geven aan de juiste techniek en door te kijken of het lichaam wel geschikt is voor de sport. Mensen met bijvoorbeeld scoliose zouden problemen kunnen ondervinden met bepaalde oefeningen bijvoorbeeld.
Doorgaans is een breuk in de groeischijf gevolg van een plotselinge klap of val.
Maar ook overbelasting is een oorzaak. Hier ligt ook meteen het kernpunt van in hoeverre krachttraining schadelijk zou kunnen zijn voor jongeren.
Als een kind / jongere erge spierpijn heeft dan moet dat snel hersteld zijn. Blijft men doortrainen terwijl men niet hersteld is van de vorige training dan zal men onherroepelijk afstevenen op overtraining.
Degene die toezicht moeten houden op de jonge krachttrainer zal dit ook in de gaten moeten houden. Stagnatie, geen plezier in het trainen, of achteruitgang zijn tekenen van overtraining.
Als trainingsprogramma's worden uitgevoerd door gekwalificeerde instructeurs en rekening houden met de leeftijd met specifieke behoeften in het achterhoofd, is het risico van schade aan de groeischijven te verwaarlozen.
 
Hallo iedereen,

Ik heb zojuist een profiel aangemaakt omdat ik naar advies zoek. Ik ben momenteel 16 jaar en 1.74 cm lang.
Ik doe nu al 2/3 jaar krachttraining/fitness en daarom krijg ik het gevoel dat ik stop met groeien. Mijn techniek is vrij aardig, ik heb veel informatie over oefeningen opgezocht en advies aan anderen gevraagd.
Moet ik mij zorgen maken dat de krachttraining mijn groei beïnvloedt. Ik ben namelijk pas rond mijn 14e echt begonnen met groeien.

verdere informatie:
-http://www.canditotraininghq.com/free-strength-programs/ (jonnie is een baas!)
-65 kg
-vetpercentage geschat rond 12-13%

bedankt!

op jouw leeftijd was ik ongeveer 1m75
Heb plots een groeischeut gekregen en
kijk nu naar mijn lengte(h) (deed wel niet aan kt)
Niets om je zorgen over te maken !
 
op jouw leeftijd was ik ongeveer 1m75
Heb plots een groeischeut gekregen en
kijk nu naar mijn lengte(h) (deed wel niet aan kt)
Niets om je zorgen over te maken !


Als je nu wel aan bodybuilding deed op die leeftijd was je misschien kleiner, misschien ook niet.
 
@TS Volgens mij is er nogsteeds niet echt een link gelegd tussen groei en trainen. Zelf zit ik ook met dit probleem. Gewoon niet te gek gaan doen, en niet aan dieten beginnen (onder je behoefte eten). Maar je zegt dat je 1,74 bent? Dat is een prima lengte lijkt me? Zeker als je ouders ook niet zo lang zijn. En oja... reken even je energiebehoefte uit en zorg dat je er iets boven gaat zitten. Calorieën kan je bijhouden met een app, bv myfitnesspal oid, dat is beter voor je groei zowel in lengte als in spieren.

Trainse!:thumb:

Edit: wel vette username trouwens!
 
Zolang je goed de oefeningen uitvoert gebeurt er niks. Maar 2 jaar en 65 kilo? Waar begon je mee
 
Back
Naar boven