Fitness Seller

oogziekte

Bezoekers in dit topic

saar

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
17 jan 2004
Berichten
1.052
Waardering
12
Lengte
1m62
Massa
55kg
Staat in de EOS van deze maand:

Gewichtheffen kan oogziekte veroorzaken

Terwijl gewichtheffers hun oefeningen uitvoeren, proberen ze lucht uit hun lichaam te persen en tegelijkertijd hun adem in te houden.
Dit wordt het valsalvamanoeuvre genoemd.
Onderzoekers heben vastgesteld dat bij dit manoeuvre de druk in de oogballen tijdelijk stijgt. Wordt deze handeling vaak herhaald, dan kunnen de frequente drukverschillen in de oogballen normale druk glaucoon veroorzaken, een aandoening die tot beschadiging van de oogzenuw en gezichtsveldverlies kan leiden.
 
is al een topic over
 
Staat in de EOS van deze maand:

Gewichtheffen kan oogziekte veroorzaken

Terwijl gewichtheffers hun oefeningen uitvoeren, proberen ze lucht uit hun lichaam te persen en tegelijkertijd hun adem in te houden.
Dit wordt het valsalvamanoeuvre genoemd.
Onderzoekers heben vastgesteld dat bij dit manoeuvre de druk in de oogballen tijdelijk stijgt. Wordt deze handeling vaak herhaald, dan kunnen de frequente drukverschillen in de oogballen normale druk glaucoon veroorzaken, een aandoening die tot beschadiging van de oogzenuw en gezichtsveldverlies kan leiden.


Dat verklaart mijn scheten bij squatten!
 
gewoon goed adem halen :)
 
mm ik denk alleen bij extreme zware reps 1rm maar zo vaak doe ik dat niet.
 
dan zouden er ondertussen wel heel veel blinde bodybuilders rondlopen ofniet ?
 
Het valsalva effect is toch al heel lang bekend? Daarom legt iedereen toch altijd de nadruk op het belang van goed ademen tijdens een oefening?
 
Maar ik vind het ook niet echt een "ziekte" Ik vind het dan meer een "bijwerking" van zwaar trainen.
 
Ik heb een keer gehad bij een zware shoulderpress dat rechts men oog zwart/vaag werd.

10 sec later weer goed, ik lette toen ook niet goed op mijn ademhaling.
 
Back
Naar boven