Fitness Seller

ooit op een doortrapper gereden?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Heeft er iemand hier ooit op een doortrapfiets gereden na zijn kindertijd? Ik heb het evt. irreële verlangen nog eens zo'n single-speed fiets aan te schaffen.. eh, dat is geen fiets met terugtrapremmen dus... ;).

Zijn er anderen die dat nog wel eens gedaan hebben?

Espi, die al 3 fietsen op de kamer heeft staan en geen ruimte voor meer heeft.. maar speciaal met dit weer wel weer eens een single-speed zou willen...
 
wat is 't nut eigenlijk van zo'n fiets met maar 1 versnelling als je zelf ook fietsen hebt met meerdere versnellingen, waar waarschijnlijk die ene versnelling ook wel bijzit? :D
 
Het nut is tweeledig. Een fiets met maar 1 versnelling verslijt haast niet. Mijn eenversnellings-terugtrapfiets had pas na 20 jaar een nieuwe ketting nodig. Voor mijn sportfiets heb ik elke 4000 km een ketting nodig (in de winter met prutweer is dat elke 2000 km en ik rijd er 150-180 km/week mee), en dat zijn er dus 3 per jaar. Om over andere slijtage maar niet te spreken... die dingen met name de tandwielen worden ahw voorgesleten verkocht.
Ander punt: met doortrapper, net als een spinningfiets blijf je doortrappen. De gemiddelde wielrenner paart grote kracht met trapsnelheid. Brute kracht gebruiken is niet zo zinvol voor lange afstanden, dan verzuur je snel.
Heeel veel wielrenners trainen 's winters met een doortrapper (fixed gear) niet alleen wegens de winterse omstandigheden maar vooral om de trapsnelheid/cadans op te voeren..
het mooie is dat je ahw versmelt met je fiets.. kan ook moeilijk anders, bij afdalingen worden soms trapsnelheden van boven de 200 omw/min gehaald ;). Niet aan te raden voor beginners dus... maar in NL zelfs met dat Grebbebergje bij mij in de buurt van 7% moet het te doen zijn...

Alleen.. ik heb er geen plaats voor. Op mijn kamer van 12 m2 staan al 3 fietsen, waaronder gelukkig een Brompton (de kleinste vouwfiets ter wereld).

Groetjes

Espi
 
Al die baanrenners rijden daar toch ook op ?
 
Hehe, nog nooit op gereden. Kheb ooit wel s redelijk veel gefietst, maar dat belemmert de groei echt ernstig....
Maar geef mij maar mn gewone huis tuin en keuken fiets
 
Originally posted by matthieu
Al die baanrenners rijden daar toch ook op ?

heb t wel es gezien jah, vind t wel apart als ze eerst proberen zo langzaam mogelijk te rijden en daarna opeens keihard acceleren...
 
Verschil tussen doortrapper op de weg en de baan is echter dat de laatste geen remmen of andere tierelantijnen heeft die op de baan niet nodig zijn.. de renner wordt door sterk mannetje opgevangen (of rijdt evt. nog een ronde door).

Espi
 
Ga waarschijnlijk eind dit jaar weer rijden en dan op de baan. met mijn bovenbenen ben ik toch geen wegrenner meer maar meer een Baancoureur.

Maar ik heb helaas geen fietsen meer, alleen nog 2 wedstrijdfietsen voor de weg. Vorige week net mijn tijdritfiets opgeruimd. Lekker ruimte maken op zolder.
 
Back
Naar boven