• Veel plezier! 💪🏋‍♂️

Fitness Seller

Ooit op een Dory gereden? part II

Bezoekers in dit topic

Doryfreak

Novice
15 jaar lid
Lid sinds
4 nov 2006
Berichten
6
Waardering
0
Heeft er iemand hier ooit op een doortrapfiets gereden na zijn kindertijd? Ik heb het evt. irreële verlangen nog eens zo'n single-speed fiets aan te schaffen.. eh, dat is geen fiets met terugtrapremmen dus... ;).

Zijn er anderen die dat nog wel eens gedaan hebben?

Espi, die al 3 fietsen op de kamer heeft staan en geen ruimte voor meer heeft.. maar speciaal met dit weer wel weer eens een single-speed zou willen...

Deze is wel wat lang geleden gepost maar ik maak ze nog......
zie Een dory 4 fun
Ik rij er nog dagelijks op ik heb een oudje van 30 jaar en een nieuwe opgebouwd. Er is nog iemand in Brabant die er verknocht aan is waar ik nog regelmatig contact mee heb.

Veel onderdelen moet je zoeken maar is nog wel aan te komen.
Ik ben van plan een 2007 versie te maken geheel wat van deze tijd is.
Succes en ik hoor van je.:D :D :D :D
 
Nee joh.. leuk dat iemand dit nog eens naar boven haalt.

Er op fietsen zou ik nog wel willen, maar ivm het feit dat ik nog maar amper fiets dwz niet meer lange afstanden, zie ik me niet gauw een doortrapper aanschaffen. Het ging me vooral op het aanwenden van een soepele tred.

Daarnaast: ik pas niet meer op een standaard fiets. Zou er een komen, dan zouden de cranks wel verplicht ingekort moeten worden naar 150 mm.. mijn beide fietsen hebben 150mm cranks. Heb geen zin om mijn knieën naar de Fili.. te fietsen met 170mm.
 
Alles is aan te passen. Ik heb achter spaakdikte 13 (standaard is -dik-) maar voor heb ik ook spaakdikte 13 (standaard is 14 -dun-) gemonteerd. Als je een trapas monteerd kan je er elke lengte pedaallengte opzetten die je maar wil. Helaas worden de origenele Thomsom trapassen van vroeger niet meer gemaakt (de trapas met spiën inclusief cupjes, die je in het frame slaat). Wat een optie is, is een conische trapas met plastic cupjes maar die zijn niet te vervangen.... een verwijderd moet je er een nieuwe cup inslaan. Daar kunnen ook div. trapaslengtes op gemonteerd worden. Wat een tweede optie is om een Dory te maken, is de freewheeltandwiel vast te lassen daardoor is de freewheelfunctie uigeschakeld. Als je ooit nog eens een dory wil aanschaffen bezoek me maar link en neem contact met me op.....

Nieuw in de planning; een Dory anno 2006 een nieuw frame met mooie nieuwe verhoogde velgen maar wel met een originele naaf met vast verzet. Verchromen doe ik maar niet want dat is te kostbaar. En tandwielen vind je ook niet zomaar daar moet je nog wel nationaal voor zoeken.:D
 
Alles is aan te passen. Ik heb achter spaakdikte 13 (standaard is -dik-) maar voor heb ik ook spaakdikte 13 (standaard is 14 -dun-) gemonteerd. Als je een trapas monteerd kan je er elke lengte pedaallengte opzetten die je maar wil. Helaas worden de origenele Thomsom trapassen van vroeger niet meer gemaakt (de trapas met spiën inclusief cupjes, die je in het frame slaat). Wat een optie is, is een conische trapas met plastic cupjes maar die zijn niet te vervangen.... een verwijderd moet je er een nieuwe cup inslaan. Daar kunnen ook div. trapaslengtes op gemonteerd worden. Wat een tweede optie is om een Dory te maken, is de freewheeltandwiel vast te lassen daardoor is de freewheelfunctie uigeschakeld. Als je ooit nog eens een dory wil aanschaffen bezoek me maar link en neem contact met me op.....

Nieuw in de planning; een Dory anno 2006 een nieuw frame met mooie nieuwe verhoogde velgen maar wel met een originele naaf met vast verzet. Verchromen doe ik maar niet want dat is te kostbaar. En tandwielen vind je ook niet zomaar daar moet je nog wel nationaal voor zoeken.:D
 
wtf is een dory, potverdory!!?
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar] [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kijk eens aan......
Een z.g.a.n. fiets met één versnelling zonder remmen welke ook achteruit kan rijden. Zogeheten vast verzet, zonder freewheel. :rolleyes:

Duidelijk? ......... vragen? .......... betere uitleg heb ik niet........
Rond 1975 reden er duizenden van in Nederland. De Politie vond het te gevaarlijk en hebben deze fietsen aan de ketting gelegd. Soms -onder de liefhebbers- zie je ze nog wel rijden, maar de originele onderdelen zijn (haast) niet meer te krijgen.:D
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar] [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Kijk eens aan......
Een z.g.a.n. fiets met één versnelling zonder remmen welke ook achteruit kan rijden. Zogeheten vast verzet, zonder freewheel. :rolleyes:

Duidelijk? ......... vragen? .......... betere uitleg heb ik niet........
Rond 1975 reden er duizenden van in Nederland. De Politie vond het te gevaarlijk en hebben deze fietsen aan de ketting gelegd. Soms -onder de liefhebbers- zie je ze nog wel rijden, maar de originele onderdelen zijn (haast) niet meer te krijgen.:D

kan ik me wel iets bij voorstellen ja :D

Rood licht.. remmen!! owneej dat kan niet!!! :o
 
wtf heb je aan een fiets zonder remmen ???
 
wtf heb je aan een fiets zonder remmen ???

Iemand krijgt een kick van een metalen stang met ijzeren plaatjes of een ritje op een ZX-6R. Je kan er ook een wheelie mee maken. Eindeloos op je achterwiel mee rijden, zelfs bochten..... Volgens mij lukt dat niet met kikkergroene ZX-6R. Je kan het proberen maar de kans dat je gepakt wordt door de kit, is groter dan als ik het doe. En eh, ik heb er dit keer wel een handrem op gezet voor de zekerheid maar hoort er eigenlijk niet op. Remmen deden we vroeger door op het stuur te hangen en een pootje stijf naar achteren te houden. Daardoor blokker je het draaien van het wiel en kon je slippen en tot stilstand komen. Fietsen op een dory is voor deze groep mensen de kick, en het is beter voor het inzicht voor het verkeer. Je anticipeer veel beter dan wie dan ook. Er zijn vele soorten fietsen ATB voor off the road, customs en lowriders voor lange afstanden en Dory's voor genieters die er weten hoe ze er mee om moeten te gaan. Maak van je ZX-6R ook eens een soort van 'immitatiedory' van en haal jij je remmen er eens van af. Maken de snelle 'gemotoriseerde fietsen' ook eens een goede indruk door zich aan de snelheid te houden.

:rocknana: :rocknana: :rocknana: :thumbup:
 
zal ook wel lasting zijn om scherpe bochten te nemen met je trappertje aan de grond :D
 
Iemand krijgt een kick van een metalen stang met ijzeren plaatjes of een ritje op een ZX-6R. Je kan er ook een wheelie mee maken. Eindeloos op je achterwiel mee rijden, zelfs bochten..... Volgens mij lukt dat niet met kikkergroene ZX-6R. Je kan het proberen maar de kans dat je gepakt wordt door de kit, is groter dan als ik het doe. En eh, ik heb er dit keer wel een handrem op gezet voor de zekerheid maar hoort er eigenlijk niet op. Remmen deden we vroeger door op het stuur te hangen en een pootje stijf naar achteren te houden. Daardoor blokker je het draaien van het wiel en kon je slippen en tot stilstand komen. Fietsen op een dory is voor deze groep mensen de kick, en het is beter voor het inzicht voor het verkeer. Je anticipeer veel beter dan wie dan ook. Er zijn vele soorten fietsen ATB voor off the road, customs en lowriders voor lange afstanden en Dory's voor genieters die er weten hoe ze er mee om moeten te gaan. Maak van je ZX-6R ook eens een soort van 'immitatiedory' van en haal jij je remmen er eens van af. Maken de snelle 'gemotoriseerde fietsen' ook eens een goede indruk door zich aan de snelheid te houden.

:rocknana: :rocknana: :rocknana: :thumbup:

???

nee idd, een wheelie lukt niet op een ZX-6R :rolleyes:

Waarom loop je motoren nou af te zeiken? Ik vroeg me alleen af wat het nut is van een fiets zonder remmen ???

Ik rijd liever op een motor dan op een of andere k*t fiets waar een paar onderdelen van missen, maar dat is uiteraard persoonlijk.
 
???

Waarom loop je motoren nou af te zeiken? Ik vroeg me alleen af wat het nut is van een fiets zonder remmen ???

Ik rijd liever op een motor dan op een of andere k*t fiets waar een paar onderdelen van missen, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Ieder zijn waarde, de bijbel word op zoveel manieren gelezen. Daardoor onstaan er misverstanden over wie de ware heer heeft. Hier ga ik niet op in.

Laat mij maar op een goedkope k*tfiets rijden zonder:
- aanschaf duur vervoermiddel,:rolleyes:
- wegenbelasting,:rolleyes:
- accijnsen in de aanschaf van brandstof,:rolleyes:
- contributie van een sportschool.:rolleyes:

Take care......;)
-
 
Ieder zijn waarde, de bijbel word op zoveel manieren gelezen. Daardoor onstaan er misverstanden over wie de ware heer heeft. Hier ga ik niet op in.

Laat mij maar op een goedkope k*tfiets rijden zonder:
- aanschaf duur vervoermiddel,:rolleyes:
- wegenbelasting,:rolleyes:
- accijnsen in de aanschaf van brandstof,:rolleyes:
- contributie van een sportschool.:rolleyes:

Take care......;)
-

Aha, dus dat ik contributie aan een sportschool betaal heeft te maken met het feit dat ik motor rijdt? :rolleyes:

Mijn motor heeft veel emotionele waarde voor mij, het is niet zomaar een vervoersmiddel. Waarschijnlijk geldt dit ook voor jouw fiets. De bijkomende kosten neem je dan voor lief. Ik zou ook een auto kunnen rijden, maar dat is nog duurder dan mijn motor en een auto doet mij niets.
Ik krijg een kick van het motor rijden, de acceleratie, de snelheid enz. Ik kan me niet voorstellen dat je een adrenaline rush kan krijgen door te fietsen ???
 
Dan heb jij zeker nog nooit op een fiets een berghelling afgesuisd met 65 km/uur? Dat is echt superrrr!

Over die trappers, de meeste doortrappers (zo noem ik ze gemakshalve maar) hebben een wat hoger bracket zodat je er dus ook makkelijker de bochten mee kan nemen. Die ontwerpers waren heus niet achterlijk.

Op een doortrapper in NL rijden is 1 ding, maar zo ken ik dus een aantal Britten die op zo'n ding rijden en inderdaad dus ook bergje op bergje af.. kan je je er wat bij voorstellen? Omwentelingssnelheden van boven de 160rpm!
:eek:

Prettig gestoord noemen we dat zelf :cool:
 
Is dit hetzelfde principe dat men gebruikt om op de piste te rijden? :)
Tja geen remmen, heb eens een tijdje in Gent gereden met kapotte remmen aan m'n fiets. Geen aanrader... :o
 
Begrijp me niet verkeerd, maar iemand die de weg op gaat met een doortrapper , heeft uiteraard wel remmen!
Trouwens, in bijna alle landen zouden terugtrapremmen zoals in NL gebruikelijk zijn/waren, niet volstaan ivm de heuvelachtigheid van het terrein.

Heb idd wel eens met kapotte remmen gereden, dat is te zeggen op de Cormet de Roselend ten val gekomen nadat een Franse fietsenmaker meende dat 'standaard' remblokjes wel zouden volstaan op keramische velgen. NOT! De oude voor keramische velgen geschikte remblokjes waren versleten nog altijd 10x beter. De nieuwe gaven geen grip, vooral niet bij regen. Ja, da's dan idd spannend om een steile berg zoals die ene af te suizen zonder remmend.. net ff te spannend met de ravijnen links en rechts.
 
Back
Naar boven