XXL Nutrition

Oorzaak rugpijn ontdek nu trainen

  • Topic starter GP13
  • Startdatum
  • Reacties 11
  • Weergaven 2K
  • Volgers 6

Bezoekers in dit topic

GP13

Novice
Lid geworden
5 aug 2020
Berichten
1
Waardering
1
Lengte
1m80
Massa
77kg
Vetpercentage
17%
Hey beste leden,

Na bijna !10 jaar! sukkelen met een lage rugpijn heb ik eindelijk iemand die de oorzaken heeft gevonden.
Mijn 'gluteus medius' en 'iliopsoas' hebben mij jarenlang laten afzien. Deze zijn 'te zwak' waardoor andere spieren moeten compenseren en dit veroorzaakt dus mijn lage rugpijn.

Ik kreeg van die persoon vooral veel stretch oefeningen en een paar oefeningen met lichaamsgewicht (niets dat te zwaar is).
Nu zou ik graag willen weten of jullie oefeningen hebben die ik met gewichten kan doen ? Het zou dan specifiek gaan over (midden)bilspieren en de iliopsoas.

Een oefening die ik nu veel doe zijn de 'lunges' en de varianten ervan. Maar ik zou graag wat meer afwisseling.

Thx!
 
Google is your friend......maar

Gluteus medius: Single leg deadlift, lunges & opstap oefeningen (op een bankdruk bankje opstappen)

iliopsoas volgens mij niet echt een gewichten oefening mee te doen, want volgens mij train je dat het beste door stretches en core exercises

Hier hetzelfde meegemaakt (10 jaar ergens last) en domweg nooit het besef gehad. Als ik nu ergens last heb dan ga ik core en langzame krachttraining doen voor alle spieren op en rond de plaats waar ik last heb. Fysio heb ik dus nog alleen maar nodig om eventueel de blessure vast te stellen, maar de rest is puur (rondom) spieren trainen om de blessure te ontlasten. Als je zelf op zoek gaat naar de oefeningen lees je ook dingen dat wanneer je je glutes gaat trainen het ook belangrijk is om evenwicht te houden in je quads, rug, buik, glutes (dus alles meepakken) omdat je anders weer andere blessures kunt krijgen e.g. pelvic tilt. Dat vertelt de fysio niet en zit je na veel effort weer bij hem met een andere blessure als je niet uit kijkt ;)
 
1596611226507.png

de illiacus zorgt hoofdzakelijk voor het voorwaarts bewegen van het been (of omhoog als je ligt), de psoas mayor spier tevens voor lateroflexie van het lichaam. Side bents en leg raises zijn dus voorbeeld oefeningen voor versterking.
 
Ik sukkelde ook jaren met mijn lage rug, maar doe nu is het beter. Ik doe af en toe een acupunctuur-sessie en dat helpt. Probeer mij nu te concentreren op de plek waar ik last heb en het is duidelijk dat de spieren in mijn onderrug gewoon niet sterk genoeg waren.
 
Ik doe steevast hyperextentions en hanging leg raises na mijn hernia in 2011. Af en toe heb ik er nog last van,maar das meer door te overdrijven met trainen of te zwaar werk.
 
Deze heb je van Jeff of niet? je weet wel die dude die fake weights gebruikt om sterker over te komen, hij geeft voor de rest wel goede bruikbare informatie.
 
Hey beste leden,

Na bijna !10 jaar! sukkelen met een lage rugpijn heb ik eindelijk iemand die de oorzaken heeft gevonden.
Mijn 'gluteus medius' en 'iliopsoas' hebben mij jarenlang laten afzien. Deze zijn 'te zwak' waardoor andere spieren moeten compenseren en dit veroorzaakt dus mijn lage rugpijn.

Ik kreeg van die persoon vooral veel stretch oefeningen en een paar oefeningen met lichaamsgewicht (niets dat te zwaar is).
Nu zou ik graag willen weten of jullie oefeningen hebben die ik met gewichten kan doen ? Het zou dan specifiek gaan over (midden)bilspieren en de iliopsoas.

Een oefening die ik nu veel doe zijn de 'lunges' en de varianten ervan. Maar ik zou graag wat meer afwisseling.

Thx

Ik ben geen dokter, maar ALLES wat ik nu doe met trainen is gericht op het verbeteren van mijn idiote rugblessure. Ik ga mijn training delen. Maar dat is wel veel werk en ik ging het sowieso doen, maar dat duurt dus nog effetjes... een paar tips alvast:
20 minuten warm up met:
Mobiliteit, wakker maken spieren, gewrichten, o.a. lage brug, cat cow en deadbug. Span bij dead bug goed die iliopsoas spieren aan.

Belangrijk is de pull workout. Pull ups! En dan geïsoleerde oefeningen.
Push op andere dag, want je wil natuurlijk ook gewoon borstspieren enzo.
Elke trainingsdag 1 goede zware beenoefening toevoegen: squats, agility ladder, lunges inderdaad.
Bijna elke dag (hanging) abs.
Elke training isolatie oefeningen en daarnaast een verbindende hele lichaamsoefening.
Na training altijd stretchen. Ik doe het tegen de Muur.
Fietsen als cardio.
Uitrusten. En zorgen dat je genoeg eet om echt goed te herstellen (bodybuilding style).
Rustdagen zijn echte rustdagen. Lekker wandelen ofzo. Ik ben dan vaak moe en ga iets teveel filmpjes kijken enzo, maar wandelen is beter :p.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe steevast hyperextentions en hanging leg raises na mijn hernia in 2011. Af en toe heb ik er nog last van,maar das meer door te overdrijven met trainen of te zwaar werk.
Moest je geopereerd worden of kon je er omheen trainen?
 
Moest je geopereerd worden of kon je er omheen trainen?
Operatie. De pijn was chronisch,omdat hij in een rugzenuw drukte. Been versteef en deed 24/7 pijn van onderrug tot aan mn teen.
 
Het is bij mij nu ook chronisch. Niet fijn. Beetje onmenselijk eigenlijk. Maar sporten helpt gelukkig.
 
Operatie. De pijn was chronisch,omdat hij in een rugzenuw drukte. Been versteef en deed 24/7 pijn van onderrug tot aan mn teen.
Dat is toch een hernia dan? Als het een uitpuiling van de tussenwervelschijven was dan
 
Ik voeg nu ook yoga toe als ik energie heb op een rustdag. Wat ik doe is soms wel een beetje veel cardio voor bodybuilden. Dus als je niet wil afvallen kijk dan uit met te intensieve yoga en gebruik lage intensiteit cardio.
 
Back
Naar boven