XXL Nutrition

Opbouw conditie met angststoornis

Bezoekers in dit topic

Rene80

Novice
Lid geworden
30 mei 2023
Lengte
1m85
Massa
71kg
Misschien een wat aparte titel en topic, en hoop dat men mij kan en wil helpen.

Ik ben 40 jaar en heb de helft van mijn leven al last van angststoornissen. Op dit moment al een tijd zo erg dat ik weinig buiten kom en nog minder beweeg. Je kunt dus gerust zeggen dat ik op schaal van 1 tot 100 een conditie heb van 3. Ik zal dus echt moeten gaan trainen alsof ik maanden lang in het ziekenhuis heb gelegen. Gemiddeld genomen ben ik continu redelijk lamlendig en onrustig.

Door mijn angststoornis ben ik helaas erg gefocust op lichamelijke sensaties en dit maakt het ook moeilijk om met krachttraining te beginnen. Spierpijn ziet mijn lichaam snel als spanning (ik weet dat het raar klinkt maar ik kan tegen mezelf zeggen dat de sensatie enkel door spierpijn komt, maar toch komt er spanning) en bij cardio merk ik dat ik waarschijnlijk te snel opbouw en hierdoor zo absurd moe wordt dat ik al vrij snel weg val en nog moeier en lamlendiger ben dan ik al was.

Ik heb ooit een behoorlijke tijd volgehouden om voor de Wii te trainen, en merkte dat ik meer aankon qua lopen en heb dit ook wel een maand+ volgehouden, maar toch voelde ik mij niet fitter.

Ik zou zo graag een betere conditie hebben en mij hierdoor beter in mijn vel voelen zitten dat de klachten misschien ook wel wat hanteerbaarder zijn en wie weet gaande weg wel minder worden, maar ik zou dolgraag hulp willen krijgen met het opstellen van een programma waarbij men focust op het opbouwen van de spier en hartconditie.

Ik heb de beschikking over een loopband, dumbells en een bokszak.

ps.
Ik rook en drink niet, gebruik geen drugs ik probeer gezond te eten, dus ik denk dat dat wel goed gaat.

Hi, bedankt voor het advies. Ik heb al redelijk wat "zelfhulp" boeken gelezen, en tot nu toe is het een erg lastig ding, en denk dat een slechte conditie daarin ook absoluut niet helpt. Bij een wat betere conditie, gok ik dat je automatisch wat lekkerder in je vel komt en je hierdoor ook net even wat makkelijker naar de juiste kant kan gaan.

zonnebril op zetten en lekker naar buiten gaan. knap je echt van op. verder zo weinig mogelijke medicatie ervoor gebruiken, en bestaat geen wonderpilletje

Hoi Rene,

Ik herken de angst/paniekaanvallen. Persoonlijk helpt sport me juist om te ontspannen. Ik denk dat het een mooie manier is om op een rustige, opbouwende manier erachter te komen dat je klachten niet vanuit gezondheidsproblemen komen, maar vanuit de stress die zo'n aanval oplevert. Ik zou eens beginnen met een kwartiertje op de loopband met wellicht een afleidend filmpje erbij. Het is helemaal niet gek als je een hartklopping o.i.d. krijgt tijdens het lopen gezien het lopen an sich een stressmoment gaat opleveren.

Hoi Rene,

Ik herken de angst/paniekaanvallen. Persoonlijk helpt sport me juist om te ontspannen. Ik denk dat het een mooie manier is om op een rustige, opbouwende manier erachter te komen dat je klachten niet vanuit gezondheidsproblemen komen, maar vanuit de stress die zo'n aanval oplevert. Ik zou eens beginnen met een kwartiertje op de loopband met wellicht een afleidend filmpje erbij. Het is helemaal niet gek als je een hartklopping o.i.d. krijgt tijdens het lopen gezien het lopen an sich een stressmoment gaat opleveren.
Bedankt voor je bericht. Het trainen an sich is geen probleem, maar de dagen erna zijn lastig. Mijn energieniveau daalt tot een dieptepunt tot een punt waarom trainen eigenlijk onmogelijk wordt waardoor ik weet stop. Met spier trainen gaat trainen ook goed en vind ik fijn om te doen, maar ik merk dat de spierpijn vervelende spanningen met zich mee brengt. Mijn hoop is dat door een zeer rustige opbouwperiode de spanningen hanteerbaar blijft, en ik door de energie dip heen kom en ik in een periode kom dat ik juist merk dat ik makkelijker herstel en juist fitter wordt door trainen. (Uiteraard is het niet erg lichamelijk er even doorheen te zitten, maar niet tot een absurde manier van dagen of een week van slag zijn) vandaar mijn vraag of iemand een idee heeft voor een trainingsschema. In dit geval is revalidatie schema zelfs van toepassing denk ik

Back
Naar boven