AndroidHealthClinic

opgeblazen buik!!??

Bezoekers in dit topic

N
Daar weet ik niets van eerlijk gezegd.
Maar heb ik iets gemist ivm het “kuren” verhaal? Denk niet dat TS dit heeft vermeld...?

Nee, heb ik niet vermeld omdat ik niks gebruik.
 
Nou wat je zegt, misschien ligt het er juist aan dat ik geen snelle koolhydraten eet? als ik in het weekend mijn junkdag heb of als ik op vakantie ben dan heb ik daar veel minder last van dan wanneer ik "schoon" eet.
Misschien is brood juist goed voor me, ipv havermout? klinkt absurd maar toch...

Ik herken mijzelf hier volkomen in :)
Ik eet nu eiermie en witte rijst en brood en heb echt al heel lang geen last (behalve de ene keer dat ik pak rijstewafels eet of van die goedkope protein bars met dat vage suiker wat als een soort vezel functioneert ofzo).
 
Wat is er niet "clean"aan brood?
Misschien anders geformuleerd. Wat maakt brood in jouw ogen "niet clean" ?

imo is er niets mis met brood nl. :)
 
Ik herken mijzelf hier volkomen in :)
Ik eet nu eiermie en witte rijst en brood en heb echt al heel lang geen last (behalve de ene keer dat ik pak rijstewafels eet of van die goedkope protein bars met dat vage suiker wat als een soort vezel functioneert ofzo).

Gek dat je van rijstwafels wel opblaas maar van rijst weer niet.
 
Wat is er niet "clean"aan brood?
Misschien anders geformuleerd. Wat maakt brood in jouw ogen "niet clean" ?

imo is er niets mis met brood nl. :)

Nou, ze zeggen dat je van brood eten, een broodbuik krijgt. Er zijn wetenschappers die dat beamen.
In brood zitten wellicht lage kwaliteit koolhydraten (lage glycemische index) en dat heeft impact op insuline waardoor je sneller "vet" wordt. Daarbij wordt er geschreven dat de kwaliteit koolhydraat zo slecht is wat al een impact heeft op insuline....
Ook blijft het vaak niet bij 2 sneden brood want dat vult niet. Ze gaan dan 6 of 8 sneden brood eten en in brood zitten per 100 gr (2 a 3 sneden) heel veel suikers...
Dat is de gangbare theorie erachter....
 
Nou, ze zeggen dat je van brood eten, een broodbuik krijgt. Er zijn wetenschappers die dat beamen.
In brood zitten wellicht lage kwaliteit koolhydraten (lage glycemische index) en dat heeft impact op insuline waardoor je sneller "vet" wordt.
Ook blijft het vaak niet bij 2 sneden brood want dat vult niet. Ze gaan dan 6 of 8 sneden brood eten en in brood zitten heel veel suikers...
Dat is de gangbare theorie erachter....
Dat hele broodbuik verhaal is onzin... :o en niet alle wetenschappers hebben gelijk ;)
Met broodbuik bedoelen ze vaak alleen dat er mensen zijn die tarwe slecht verdragen. Maar das ook weer per persoon anders. De een gaat perfect op brood en de ander niet. Net zoals de een betergaat op meer vet en de ander niet.

Tweede verhaal is ook onzin. Hoog glycemische index= sneller verteerd. Volkorenbrood heeft een gi van rond de 70... basmatirijst rond 65... dus het valt best mee.
In brood zit niet veel suiker gemiddeld 7 gr per 100 gram. Het wordt allemaal zo overdreven....

Qua vullen heb je gelijk. Maar beleg ruim en vul aan met groente en t vult een stuk meer.
Neem een wrap met 2-3 ons groente en 2 ons vlees. Dat vult toch wel aardig ;)
 
Dat hele broodbuik verhaal is onzin... :o en niet alle wetenschappers hebben gelijk ;)
Met broodbuik bedoelen ze vaak alleen dat er mensen zijn die tarwe slecht verdragen. Maar das ook weer per persoon anders. De een gaat perfect op brood en de ander niet. Net zoals de een betergaat op meer vet en de ander niet.

Tweede verhaal is ook onzin. Hoog glycemische index= sneller verteerd. Volkorenbrood heeft een gi van rond de 70... basmatirijst rond 65... dus het valt best mee.
In brood zit niet veel suiker gemiddeld 7 gr per 100 gram. Het wordt allemaal zo overdreven....

Qua vullen heb je gelijk. Maar beleg ruim en vul aan met groente en t vult een stuk meer.
Neem een wrap met 2-3 ons groente en 2 ons vlees. Dat vult toch wel aardig ;)

https://purelifestyle.nl/broodbuik/

Bijvoorbeeld..
Lees anders eens het boek de voedselzandloper. Daar staat ook in dat brood slecht is..

Maar wie weet is brood voor mij niet zo slecht.
 
https://purelifestyle.nl/broodbuik/

Bijvoorbeeld..
Lees anders eens het boek de voedselzandloper. Daar staat ook in dat brood slecht is..

Maar wie weet is brood voor mij niet zo slecht.
Ook in die link gaat het weer over gluten... ;)
Lang niet iedereen kan slecht tegen gluten hoor! Meerendeel van de bevolking kan er prima tegen...
Internet en de health hypes... dat maakt het leven van veel mensen overdreven moeilijk terwijl ze nergens last van hebben... en het levert geld op...
en dat maakt het voor mensen met echte intoleranties onbetaalbaar
 
Nou, ze zeggen dat je van brood eten, een broodbuik krijgt. Er zijn wetenschappers die dat beamen.
In brood zitten wellicht lage kwaliteit koolhydraten (lage glycemische index) en dat heeft impact op insuline waardoor je sneller "vet" wordt. Daarbij wordt er geschreven dat de kwaliteit koolhydraat zo slecht is wat al een impact heeft op insuline....
Ook blijft het vaak niet bij 2 sneden brood want dat vult niet. Ze gaan dan 6 of 8 sneden brood eten en in brood zitten per 100 gr (2 a 3 sneden) heel veel suikers...
Dat is de gangbare theorie erachter....
Ik denk dat je “hoge GI” waarde bedoelt?

En aan dat “voedselzandloper” boek zou ik persoonlijk niet al té veel geloof hechten. Is eerder commercieel getint en niet zozeer wetenschappelijk onderbouwd (al wil de auteur ons anders doen geloven)
 
Ik heb vandaag mijn havermout uit mijn ontbijt gegooid (50 gr) en dit vervangen door 2 sneden volkorenbrood.
Hopelijk helpt dit al wat.
(Ik ben wel een beetje bang dat daar tegenover mijn spieren"krimpen" en leeg lopen door een tekort aan havermout):rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je “hoge GI” waarde bedoelt?

En aan dat “voedselzandloper” boek zou ik persoonlijk niet al té veel geloof hechten. Is eerder commercieel getint en niet zozeer wetenschappelijk onderbouwd (al wil de auteur ons anders doen geloven)

Hmm ik geloof wel dat heel veel informatie achter wordt gehouden door economische motieven (suiker-melk industrie) en betreffende boek gaat daar op in en beschrijft de grote en vele uitgevoerde meta studies die door betrouwbare gezaghebbend tijdschriften gepubliceerd zijn geworden wat haaks staat wat ze ons willen doen geloven. (media- voedingscentrum etc)
 
Dat hele broodbuik verhaal is onzin... :o en niet alle wetenschappers hebben gelijk ;)
Met broodbuik bedoelen ze vaak alleen dat er mensen zijn die tarwe slecht verdragen. Maar das ook weer per persoon anders. De een gaat perfect op brood en de ander niet. Net zoals de een betergaat op meer vet en de ander niet.

Tweede verhaal is ook onzin. Hoog glycemische index= sneller verteerd. Volkorenbrood heeft een gi van rond de 70... basmatirijst rond 65... dus het valt best mee.
In brood zit niet veel suiker gemiddeld 7 gr per 100 gram. Het wordt allemaal zo overdreven....

Qua vullen heb je gelijk. Maar beleg ruim en vul aan met groente en t vult een stuk meer.
Neem een wrap met 2-3 ons groente en 2 ons vlees. Dat vult toch wel
Ik heb vandaag mijn havermout uit mijn ontbijt gegooid (50 gr) en dit vervangen door 2 sneden volkorenbrood.
Hopelijk helpt dit al wat.
(Ik ben wel een beetje bang dat daar tegenover mijn spieren"krimpen" en leeg lopen door een tekort aan havermout):rolleyes:
krimpen door tekort aan havermout? Nog nooit qat gehoord. Uitleg?
 
Ik heb vandaag mijn havermout uit mijn ontbijt gegooid (50 gr) en dit vervangen door 2 sneden volkorenbrood.
Hopelijk helpt dit al wat.
(Ik ben wel een beetje bang dat daar tegenover mijn spieren"krimpen" en leeg lopen door een tekort aan havermout):rolleyes:
Of je nu havermout, brood, rijst, rijstpoeder, bambix, wraps of wat dan ook neemt. Het blijven carbs ;)
Dus zoek andere bronnen. ;)
 
krimpen door tekort aan havermout? Nog nooit qat gehoord. Uitleg?

Het is alleen een idee. Havermout bevat veel vezels en vezels nemen water op. Dus geen havermout-> geen vezels-> geen vocht-> spieren minder vol.
 
Het is alleen een idee. Havermout bevat veel vezels en vezels nemen water op. Dus geen havermout-> geen vezels-> geen vocht-> spieren minder vol.
nope.

Glycogeen (suiker voorraad) is de energie voorraad die je gebruikt en dit wordt opgeslagen in je spieren en lever.
Glycogeen houd ook vocht vast in je spieren. op 1 gram glycogeen ongeveer 3 gram vocht. Door dit vocht oog je voller.
Daar is het hele depleten en laden op gericht. Eerst alle vocht kwijtraken en zo droog mogelijk komen te staan. Dan ga je vlak voor de wedstrijd carbs laden.
Dit zijn vnl snellere koolydraten zoals witte rijst, witbrood, suiker (snoep etc). Dit verteert sneller en zo pomp je in ene je spieren vol met glycogeen en dus ook dat extra vocht. Daardoor oog je groter en gespierder.
Vezels vertragen de vertering en dus opname en dus op zo een moment de glycogeenopbouw.
Maar jij zit niet in een wedstrijd prep. ;)

Maar het komt erop neer dat als je genoeg glycogeen hebt en het daarmee gebonden water dat je inderdaad voller oogt. Maar of die glycogeen nu uit havermout komt of brood of witte rijst of bij wijze van spreke snoep/dextro... het is gewoon je energievoorraad. Maar het geeft echt niet "meer" spieren... hooguit een vollere look. Maar dat staat dus los ervan uit welke bron het komt (in feite).
 
Back
Naar boven