MuscleMeat

Oplossing voor spierpijn (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Volgens mij is nog steeds niet bekend wat DOMS eigenlijk is. Kan dus zijn dat meningen uiteen lopen.

Ik ken zelf ook de ouderwetse benadering dat DOMS trainingen de beste zijn, maar als DOMS de rest van je training negatief beinvloed is de vraag of het positieve effect tegen het negatieve opweegt.

Dat je het alleen heb bij een nieuwe belasting is normaal als je die nieuwe belasting direct te intensief doet (en dat is al snel). Als ik een tijdje niet gesquat heb dan is 2-3 setjes diepe squat met (een voor mij) licht gewicht al voldoende voor daaaaaaaagen napijn :D
 
Harpep verwijst juist naar DOMS als de goede spierpijn.

Had bewust 'goede' gedaan, omdat DOMS voor zover ik na kan gaan dit verschijnsel niet zozeer goed of slecht is, maar eerder als lastig bijverschijnsel wordt ervaren.


Is dagen niet kunnen lopen gunstig voor spiergroei ???

Nee.

Tenzij je natuurlijk gelooft dat er een directe oorzaak-gevolg relatie is tussen DOMS en Hypertrofie.......
 
WAt je nu omschrijft lijkt meer op DOMS dan op ""gewone"" spierpijn.

Wat is gewone spierpijn dan? Ik ken alleen DOMS.
 
Wat is gewone spierpijn dan? Ik ken alleen DOMS.

Gewone spierpijn is spierpijn die optreed tijdens of direct na de training.

DOMS is spierpijn 1-2 tot een paar dagen na je training.

Lees gewoon [Link niet meer beschikbaar] en je zal al veel wijzer worden.
Is een interessant stukje tekst dat voor iedereen toch wel leesbaar is.

DOMS is tot nu toe gewoon nog een heel onbekend terrein.
Er zijn verschillende mogelijk oorzaken die DOMS kunnen veroorzaken maar geen enkel is deftig bewezen maar er zijn er wel een paar die de voorkeur krijgen van waarschijnlijke oorzaak.
In de link hierboven staat o.a. wat DOMS is, hoe te voorkomen,...

In de tekst staat ook te lezen (hier een enlightenment over je stretchen harpep) dat stretchen voor en/of na de inspanning geen effect heeft op DOMS.
Voeding (KH-inname dan), zoals jij ook zei, heeft inderdaad ook geen invloed.
 
Er is een tijd geleden een artikel vd maand met het onderwerp spierpijn geweest. Ik zou daar eens kijken.
 
In de tekst staat ook te lezen (hier een enlightenment over je stretchen harpep) dat stretchen voor en/of na de inspanning geen effect heeft op DOMS.
Voeding (KH-inname dan), zoals jij ook zei, heeft inderdaad ook geen invloed.
Staat er niet dat het wel kan helpen, dus wel invloed heeft, maar niet definitief de oplossing is?
 
Ik heb nooit meer spierpijn, help? :(
 
Ik heb nooit meer spierpijn, help? :(

Stoppen met trainen, 3 weken wachten, dan een training waarin je gaat maxen, dropsets, negatieven etc doen, na je training het op een zuipen zetten, niet eten en nog 20 uur wakker blijven, en dan na 4 uurtjes slapen weer opstaan. Kijken of je de avond erop geen spierpijn hebt.
 
@ Harpep

Je zegt dat stretchen blessure preventief is, maar dit staat niet vast. Er zijn tegenstrijdige onderzoeken hierin, en wat de grote lijn is dat het vooral op lange termijn niets uitmaakt of je stretcht of niet. Bovendien maak je met stretchen je spieren langer en is dit minder functioneel voor het uitvoeren van de bewegingen die je maakt. Door de oefeningen die je doe, nemen je spieren juist die lengte aan die het meest functioneel is voor die oefening, als je vervolgens de spieren weer verlengt is dat minder functioneel voor die oefening dus waarschijnlijk minder kracht
 
Toch heb ik het idee dat sommige mensen spierpijn anders ervaren dan ik of nog nooit echte spierpijn hebben gehad. Ik heb dagen gehad dat traplopen een HEL was, of dat ik mijn jas niet meer aan of uit kon trekken van de spierpijn, een enkele keer heb ik me zelfs ziek gemeld omdat ik een wrak was. Nee ik ben geen pussy, de spierpijn was zo intens dat ik niet mijn werkzaamheden enigzins normaal kon uitvoeren.

Dáárom ben ik alles om de 5 dagen gaan aanpakken, soms nog wel spierpijn maar een stuk minder.

Ja dat.
En vaak ga ik stuk als ik moet poepen en op die bril moet zitten...
We hebben dat allemaal wel, jij hebt gewoon snel auw.
 
Ja dat.
En vaak ga ik stuk als ik moet poepen en op die bril moet zitten...
We hebben dat allemaal wel, jij hebt gewoon snel auw.

Zoals ik al zei, volgens mij verschilt dat nog wel eens in ervaring. Ik ben absoluut niet kleinzerig, maar als ik ECHT spierpijn heb..
 
learn to love it... simple as that...
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_onset_muscle_soreness

is een google vertaling maar er word uitgelegd wat DOMS zijn

Vertraagde beginnende spierpijn
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Vertraagde beginnende spierpijn (DOMS), ook wel spier koorts, is de pijn en stijfheid gevoeld in de spieren enkele uren tot dagen na het ongewone of inspannende lichaamsbeweging . De pijn is het sterkst gevoeld 24 tot 72 uur na de oefening. [1] Het wordt veroorzaakt door de excentrische training. [2] Na een dergelijke oefening, de spier past zich snel om te voorkomen dat spierschade, en daarmee pijn, als de oefening herhaald. [3]

Vertraagde beginnende spierpijn is een symptoom van de oefening geïnduceerde spierschade , de andere is acute spierpijn , die verschijnt tijdens en direct na het sporten.
Inhoud
[hide]

1 Kenmerken
Cause 2
3-mechanisme
3.1 Verhouding tot andere effecten
3.2 Mogelijke functie als een waarschuwing
3,3 herhaalde bout effect
4 Preventie
5 Behandeling
6 Verwijzingen
7 Voetnoten

[ bewerken ] Kenmerken

De pijn wordt ervaren als een doffe, zeurende pijn in het getroffen spier, vaak gecombineerd met tederheid en stijfheid. De pijn wordt gevoeld alleen wanneer de spier wordt uitgerekt, gecontracteerd of onder druk gezet, niet als het in rust is. [1] Hoewel er verschil tussen de oefeningen en individuen, de pijn meestal toe in intensiteit in de eerste 24 uur na het sporten, pieken van 24 tot 72 uur, daarna verdwijnt en verdwijnt na ongeveer vijf tot zeven dagen na het sporten. [1]
[ bewerken ] Oorzaak

De pijn wordt veroorzaakt door excentrische beweging, dat wil zeggen, de uitoefening bestaat uit excentriek (verlenging) contracties. Isometrisch (statisch) training veroorzaakt veel minder pijn, en concentrische (ingekort) training veroorzaakt geen. [1]
[ bewerken ] Mechanisme

Vertraagde beginnende spierpijn werd voor het eerst beschreven in 1902 door Theodore Hough , [4] , die tot de conclusie dat dit soort pijn is "fundamenteel het gevolg van breuken in de spier". [1] Dit is in grote lijnen nog steeds beschouwd als geldig, hoewel de pijn niet lijken de breuk van hele betrekken spiervezels . [2] Wat is er waargenomen dat pijn begeleiden zijn ultrastructurele verstoringen van myofilamenten , vooral bij de Z-disc , alsmede schade aan bindweefsel van de spier weefsel. Dat de weefselschade kan het meest direct betrekking hebben op pijn, als het kan de mechanische gevoeligheid van de spier verhogen nociceptoren of pijnreceptoren, en veroorzaken pijn bij rek-en palpatie . [1] De vertraagde begin van de pijn kan optreden omdat de ontstekingsreactie proces dat sensibiliseert de nociceptoren duurt enige tijd. [1] Echter, de relatie tussen schade, ontsteking en pijn is nog niet volledig begrepen. [2]

Twee andere hypothesen die zijn gevorderd tot de pijn, spier uit te leggen spasmen en de aanwezigheid van melkzuur in de spieren, zijn nu onwaarschijnlijk geacht juist te zijn, want er is bewijs om ze te weerleggen. [1] In het bijzonder melkzuur wordt verwijderd van de spier binnen een uur van intense oefening, en kan dus niet leiden tot de pijn die gewoonlijk begint ongeveer een dag later. [5]
[ bewerken ] Verhouding tot andere effecten

Hoewel de vertraagde beginnende spierpijn is een symptoom geassocieerd met spierschade, doet zijn omvang niet noodzakelijk overeen met de omvang van spierschade. [6]

Pijn is een van de tijdelijke veranderingen veroorzaakt in de spieren door de ongewone excentrische oefening. Andere dergelijke wijzigingen verminderde spierkracht, verminderd bereik van de beweging en spieren zwellen. [7] Het is echter aangetoond, dat deze veranderingen zelfstandig te ontwikkelen in de tijd van elkaar en dat de pijn is dus niet de oorzaak van de vermindering van de spier -functie. [7]
[ bewerken ] Mogelijke functie als een waarschuwing

Pijn kan denkbaar dienen als een waarschuwing voor de spieractiviteit te verminderen, zodat om verdere schade te voorkomen. Echter, verdere activiteiten vermindert tijdelijk de pijn, ook al veroorzaakt meer pijn in eerste instantie. Voortgezet gebruik van de pijnlijke spier heeft ook geen nadelig effect op het herstel van pijn en is niet verergeren spierschade. [8] Het is daarom onwaarschijnlijk dat de pijn is in feite een waarschuwing niet aan de getroffen spieren te gebruiken. [8]
[ edit ] na herhaalde bout effect

Na het uitvoeren van een ongewone excentrische oefening en vertonen ernstige pijn, de spier past zich snel te verminderen verdere schade uit dezelfde oefening. Dit is de zogenaamde "herhaalde-bout effect". [9]

Als gevolg van dit effect, is niet alleen de pijn verminderd, maar ook andere indicatoren van spierschade, zoals zwelling, verminderde kracht en verminderd bereik van de beweging, zijn ook sneller hersteld van. Het effect is meestal, maar niet geheel, specifiek voor de uitoefening van spieren:. Experimenten hebben aangetoond dat een deel van het beschermende effect ook wordt toegekend aan andere spieren [10]

De omvang van het effect is onderworpen aan vele variaties, afhankelijk bijvoorbeeld van de tijd tussen aanvallen, het aantal en de lengte van de excentrische contracties en de uitoefening mode. Het varieert ook tussen mensen en tussen de indicatoren van spierschade. [10] In het algemeen, echter, het beschermende effect duurt minstens enkele weken. Het lijkt geleidelijk te verminderen naarmate de tijd tussen de aanvallen toeneemt, en is niet op te sporen na ongeveer een jaar. [11]

De eerste aanval hoeft niet zo intens als de daaropvolgende periodes om ten minste enige bescherming bieden tegen pijn. Zo heeft excentrische oefening uitgevoerd op 40% van de maximale kracht is aangetoond dat een bescherming van 20 tot 60% te verlenen van de spieren schade opgelopen door een 100% kracht uit te oefenen twee tot drie weken later. [12] Ook de herhaalde-bout effect verschijnt zelfs na een relatief klein aantal van de contracties, mogelijk slechts twee. In een studie, een eerste aanval van 10, 20 of 50 contracties die gelijke bescherming voor een tweede aanval van 50 contracties drie weken later. [11]

De reden voor het beschermende effect is nog niet begrepen. Een aantal van de mogelijke mechanismen, die kunnen elkaar aanvullen, zijn voorgesteld. Deze omvatten neurale aanpassingen (beter gebruik en controle van de spieren door het zenuwstelsel), mechanische aanpassingen (verhoogde spierstijfheid of spier steunweefsel) en cellulaire aanpassingen (aanpassing aan de ontstekingsreactie en de toegenomen eiwitsynthese , onder andere). [13]
[ bewerken ] Preventie

Vertraagde beginnende spierpijn kan worden verminderd of voorkomen door geleidelijk verhogen van de intensiteit van een nieuwe oefening programma, [14] daarbij gebruik te maken van de herhaalde-bout effect.

Pijn kan in theorie worden voorkomen door het beperken van oefening om concentrische en isometrische contracties. [14] Maar excentrische contracties in sommige spieren zijn meestal niet te vermijden tijdens het sporten, vooral als de spieren vermoeid zijn. [1] Het beperken van de lengte van de excentrieke spieren extensies tijdens de oefening kunnen sommige veroorloven bescherming tegen pijn, maar dit kan ook niet praktisch zijn, afhankelijk van de wijze van oefening. Een vergelijkende studie van arm spieren training op verschillende lengtes te beginnen vinden dat de opleiding op de korte lengte spierschade indicatoren verminderd met ongeveer 50% ten opzichte van de lange duur, maar dit effect werd niet gevonden in de beenspieren. [15]

Stretchen of opwarmen van de spieren neemt niet weg dat pijn. [16] [17] overstrekken kan op zichzelf leiden tot pijn.
[ bewerken ] Behandeling

De pijn verdwijnt in ongeveer 72 uur na het verschijnen. Als de behandeling gewenst is, elke maatregel die de bloedtoevoer verhoogt naar de spier, zoals lage-intensiteit, massage, hete baden, of een sauna bezoek kan wat helpen. [14] Onderdompeling in koel of ijskoud water, zo nu en dan een aanbeveling te verhelpen, bleek niet effectief zijn bij het ​​verlichten van DOMS in een studie 2011, [18] , maar effectief in de andere. [19]

Counterintuitively kunnen blijven uitoefenen tijdelijk onderdrukken van de pijn. Het sporten verhoogt de pijndrempel en pijn tolerantie. Dit effect, genaamd oefening geïnduceerde analgesie , is bekend dat het optreden in duurtraining (hardlopen, fietsen, zwemmen), maar er is weinig bekend over de vraag of het ook voorkomt in weerstand opleiding . Er zijn vorderingen in de literatuur dat de uitoefening van pijnlijke spieren lijkt de beste manier te verminderen of elimineren van de pijn, maar dit is nog niet systematisch onderzocht. [20]
 
Voor alle geinteresseerden:

Hoeveelheid voedsel, en eiwitten in het bijzonder hebben niet zo heel veel invloed op het verminderen van spierpijn (DOMS).

Deze 'goede' spierpijn die we ervaren is niet zozeer een gevolg van microtrauma in de spiervezels, maar wordt vooral verzoorzaakt door lichte ontstekingsreacties in het omringende bindweefsel agv. oxidanten.

Deze oxidanten komen vrij tijdens de training en hun werking kan geremd worden door de aanmaak van een grotere hoeveelheid anti-oxidant enzymen.
Dit is een normale (helaas zeer tijdelijke) aanpassing bij voldoende frequente training.

Het zijn met name de noodzakelijke micro-nutriënten in je voeding die helpen deze anti-oxidanten buffer op te bouwen.

Wat een stelligheid. Heb je hier een bron van?
 
Wat een stelligheid. Heb je hier een bron van?

Delayed onset muscle soreness was first described in 1902 by Theodore Hough, who concluded that this kind of soreness is "fundamentally the result of ruptures within the muscle". This is still considered broadly valid, although the soreness does not appear to involve the rupture of whole muscle fibers.

What has been observed to accompany soreness are ultrastructural disruptions of myofilaments, especially at the Z-disc, as well as damage to the muscle's connective tissue.
That tissue damage may relate most directly to soreness, as it may increase the mechanical sensitivity of the muscle nociceptors, or pain receptors, and cause pain with stretching and palpation.

The delayed onset of the soreness may occur because the inflammatory response process that sensitizes the nociceptors takes some time. However, the relationship between damage, inflammation and soreness is not yet completely understood.

Ken Nosaka.

[Link niet meer beschikbaar]


Het is in ieder geval duidelijk dat het allemaal nog niet helemaal duidelijk is. :)

En je hebt gelijk, ik kan wel eens wat 'stellig' uit de hoek komen, maar daarmee probeer ik gewoon de discussie te prikkelen. ;)
 
@ Harpep

Je zegt dat stretchen blessure preventief is, maar dit staat niet vast. Er zijn tegenstrijdige onderzoeken hierin

Dat klopt, alhoewel volgens mij dit soort onderzoeken vooral ook op hardlopers zijn geënt.

en wat de grote lijn is dat het vooral op lange termijn niets uitmaakt of je stretcht of niet.

Ik heb, (samen met een aantal andere personen) wat dat betreft alleen anekdotisch "bewijs".
Ik heb meerdere lange periodes (jaren) getraind zonder stretching en ook langere periodes mét stretching.
De periodes waarin ik frequent rek en mobiliteitsoefeningen deed, vallen een stuk positiever uit in de zin dat chronische blessures en allerlei vage pijntjes veel minder aanwezig waren.
Het kan in ieder geval nooit kwaad om het te proberen en als het bevalt blijf je het toepassen en anders niet.



Bovendien maak je met stretchen je spieren langer en is dit minder functioneel voor het uitvoeren van de bewegingen die je maakt.

Misschien is dit spraakverwarring, maar het is in principe niet mogelijk een spier daadwerkelijk langer te maken. De lengte van een spier(vezel) wordt bepaald door het aantal in de lengterichting geschakelde sarcomeren waaruit een vezel is opgebouwd.
In principe ligt de absolute lengte hierbij vast.
(Los van een paar aanwijzingen waar uit zou blijken dat het aantal seriële sarcomeren toeneemt bij extreme stretching met een zeer zware last)

Wat je met stretching doet, is de bewegingsuitslag van de spier vergroten, binnen het vastliggende maximale actiebereik.

Door de oefeningen die je doe, nemen je spieren juist die lengte aan die het meest functioneel is voor die oefening, als je vervolgens de spieren weer verlengt is dat minder functioneel voor die oefening dus waarschijnlijk minder kracht

Hier heb je een punt.
Ik ben ook geen voorstander van extreme stretching, direct voorafgaand aan compound lifts e.d.

Aan de andere kant, NA een training en op rustdagen zie ik daar echter geen enkel bezwaar in.
Merk op dat ik al deze tijd praat over 'normale' gematigde stretching.
Dus geen yoga systemen waarbij je de spieren zowat van hun aanhechting trekt en de gewrichten uit de kom draait. :) Dat lijkt me ook niet bevordelijk voor krachtwerk!
 
Zoals ik al zei, volgens mij verschilt dat nog wel eens in ervaring. Ik ben absoluut niet kleinzerig, maar als ik ECHT spierpijn heb..

Ik heb eens een hele week letterlijk alleen krom kunnen staan door een buiktraining.
Als ik rechtop probeerde te staan voelde het alsof ik mn spieren kapot scheurde.
Ik heb die week als een quasimodo geleefd maar wel alles gewoon blijven doen met een grijns op mn smoel.
Dat was dan wel het ergste ooit kwa spierpijn, maar ik kom vaak genoeg in de buurt met benen, rug en borst dat ik bij alles dat ik doe stuk ga.
Zoals ik al zei, wij kunnen dat accepteren en er van genieten en jij blijkbaar niet.
Ik weet zeker dat jouw spierpijn echt niet veel scheelt met de meesten hier.
Heus zal het misschien wat meer zijn dan de meeste, maar dan nog...
Je went er wel aan.. :sukkeltje:
 
Wat betreft stretching voor herstel is het meer de bedoeling de spanning ofwel 'tone' die spieren kunnen behouden na het trainen weer te ontspannen. Stretchen om ROM te verbeteren, door contract-relax stretching, werkt ook door de spanningsmogelijkheden van de spieren te veranderen - een nieuw bereik te leren als het ware. Het is logisch dat dit spierpijn (en allerlei kwalen en blessures) kan verzachten.

Het levert soortgelijke resultaten maar hoe precies sluit soft-tissue werk hier ook alweer bij aan? Wat is precies het verschil tussen stretchen en bijv. foamrollen in uitwerking op het weefsel?

Zoals harpep zegt, het is er normaliter niet op gericht om de spiervezels daadwerkelijk langer te maken. Wat juist spierpijn zou kunnen veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Spierpijn is fijn.

Natuurlijk zegt iedereen wel dat spierpijn geen indicatie is voor spiergroei, maar als het beschadigt moet het natuurlijk wel herstellen. Je hebt de vroege (zurig gevoel) en verlate spierpijn. Die kleine scheurtjes doen natuurlijk pijn, vandaar dat je het voelt. Dan vraag ik me toch af, groei je nou echt als je geen spierpijn hebt? Zijn er onderzoeken geweest?
 
Back
Naar boven