Fitness Seller

Oplossing voor spierpijn

Bezoekers in dit topic

Dan vraag ik me toch af, groei je nou echt als je geen spierpijn hebt? Zijn er onderzoeken geweest?

Er is wel een zekere mate van correlatie tussen DOMS en spiergroei, maar geen direct causaal verband.

Maw.

- Er kan wel/geen hypertrofie optreden bij de aanwezigheid van DOMS.
- Er kan wel/geen hypertrofie optreden bij de afwezigheid van DOMS.

Iedereen heeft wel een paar van die spiergroepen waarin je eigenlijk nauwelijks of nooit DOMS voelt.
Voor mij zijn dat bijvoorbeeld de biceps, onderarmen en schouders.

Als je zonder DOMS werkelijk niet zou groeien, dan zouden voorgenoemde spiergroepen geen millimeter groter moeten zijn geworden bij mij.

Het tegendeel is waar....

En ja er zijn inderdaad onderzoeken geweest naar het causale verband tussen DOMS en hypertrofie en die bevestigen wat de meesten al in de praktijk hebben ervaren:

Hypertrophy <> DOMS
 
Veel te veel onderzoek en gezeur.

hard trainen + goed slapen + goed eten + accepteren.

Whats the point?
 
Delayed onset muscle soreness was first described in 1902 by Theodore Hough, who concluded that this kind of soreness is "fundamentally the result of ruptures within the muscle". This is still considered broadly valid, although the soreness does not appear to involve the rupture of whole muscle fibers.

What has been observed to accompany soreness are ultrastructural disruptions of myofilaments, especially at the Z-disc, as well as damage to the muscle's connective tissue.
That tissue damage may relate most directly to soreness, as it may increase the mechanical sensitivity of the muscle nociceptors, or pain receptors, and cause pain with stretching and palpation.

The delayed onset of the soreness may occur because the inflammatory response process that sensitizes the nociceptors takes some time. However, the relationship between damage, inflammation and soreness is not yet completely understood.

Ken Nosaka.

[Link niet meer beschikbaar]


Het is in ieder geval duidelijk dat het allemaal nog niet helemaal duidelijk is. :)

En je hebt gelijk, ik kan wel eens wat 'stellig' uit de hoek komen, maar daarmee probeer ik gewoon de discussie te prikkelen. ;)

Haha nee oke, dan zijn we het eens.

Dat klopt, alhoewel volgens mij dit soort onderzoeken vooral ook op hardlopers zijn geënt.
Het statische stretchen hebben ze ook op maximaalkracht getest. Waaruit bleek dat het statische stretchen in ieder geval niet prestatie bevorderend is.
Over blessure preventie is weinig bekend volgens mij.


Ik heb, (samen met een aantal andere personen) wat dat betreft alleen anekdotisch "bewijs".
Ik heb meerdere lange periodes (jaren) getraind zonder stretching en ook langere periodes mét stretching.
De periodes waarin ik frequent rek en mobiliteitsoefeningen deed, vallen een stuk positiever uit in de zin dat chronische blessures en allerlei vage pijntjes veel minder aanwezig waren.
Inderdaad enkel anekdotisch bewijs. Ik wil niet zeggen dat het enkel "tussen de oren zit", maar dat daar een groot gedeelte van het effect zit sluit ik niet uit.

Het kan in ieder geval nooit kwaad om het te proberen en als het bevalt blijf je het toepassen en anders niet.
Het kan denk ik wel kwaad. Gezien wat ik eerder zei over de vermindering van prestaties op maximaalkracht na het stretchen. Dus als je het doet zou ik er toch in ieder geval voorzichtig mee omgaan.

Misschien is dit spraakverwarring, maar het is in principe niet mogelijk een spier daadwerkelijk langer te maken. De lengte van een spier(vezel) wordt bepaald door het aantal in de lengterichting geschakelde sarcomeren waaruit een vezel is opgebouwd.
In principe ligt de absolute lengte hierbij vast.
(Los van een paar aanwijzingen waar uit zou blijken dat het aantal seriële sarcomeren toeneemt bij extreme stretching met een zeer zware last)

Wat je met stretching doet, is de bewegingsuitslag van de spier vergroten, binnen het vastliggende maximale actiebereik.
Mee eens. Er zijn onderzoekers die stellen dat de vergroting van de bewegingsuitslag enkel neuromusculair en niet biomedisch van aard is.
 
Het statische stretchen hebben ze ook op maximaalkracht getest. Waaruit bleek dat het statische stretchen in ieder geval niet prestatie bevorderend is.
Over blessure preventie is weinig bekend volgens mij.
...
Mee eens. Er zijn onderzoekers die stellen dat de vergroting van de bewegingsuitslag enkel neuromusculair en niet biomedisch van aard is.
Vandaar de betere geschiktheid van contract-relax stretch methodes?
 
Hoi allemaal! Ik heb heel vaak last van spierpijn. Nu is hierbij mijn vraag hebben jullie ook vaak last van spierpijn? Wat doen jullie daartegen? Ik heb sinds kort ook Tiger Balm opnieuw ontdekt en ik moet zeggen dat dit mijn spieren goed versoepelt en warm houdt. Ik ben benieuwd wat jullie tips en bevindingen zijn!

Goeie warming up, en cooling down en goed eten
 
10 minuutjes rustig roeien na KT scheelt iets. En de spierpijn die ik heb geniet ik wel van. Pijn is fijn!
 
Gewoon goed trainen goed rusten en goed eten werkt prima voor mij lijkt me niks mezelf insmeren met tijgerbalsem
 
Ik heb tegenwoordig nauwelijks nog spierpijn, als ik het heb smeer ik er tijgerbalsem op. Ik krijg eerder last van mijn gewrichten als ik met zware gewichten train. Ik heb bijvoorbeeld laatst een dumbbell met 14 kilo geladen en daar toch 15 herhalingen per set (zo'n 4) mee gedaan (crossed body hammer curls(?)). Maar spierpijn ho maar. Wel stijve vingers en een gevoelige pols een aantal dagen. Voor mij werkt het beste om met lichtere gewichten (4 kilo per dumbbell) te trainen, vanwege mijn relatief gevoeligere gewrichten. Maar om soms echt een groeispurtje te krijgen is het wel nutting voor mij om die monster dumbbell tevoorschijn te halen. Mij zul je niet zien deadliften, powerliften of atlas stenen tillen. Die laatste zal ik toch niet eens van de grond afkrijgen en bij de eerste poging zal ik gelijk bij de chiropractor een afspraak moeten maken om de boel weer recht te zetten.
 
Spierpijn hoort bij krachttraining. Zie het nut er niet van in om tijgerbalsem te smeren.
 
Zit sinds kort aan de crea & wms voor en na mijn training.
Ben zwaarder gaan trainen. Pr's verbroken en veel minder tot geen spierpijn
 
oplossing om geen spierpijn te hebben is gewoon niet trainen en achter de geraniums blijven zitten
 
1 De spier frequenter trainen. 1x per week zwaar blijven squatten zal altijd betekenen dat je er een flinke spierpijn aan zal overhouden bijvoorbeeld.
2 1e of 2e dag na de training zelfde oefening met licht/medium gewicht doen. (ik noem het bv herstelsquats)
3 Rust
4 Massage.

---------- Post toegevoegd Sun 20 Nov 2011 om 19:05 ----------

Ik heb tegenwoordig nauwelijks nog spierpijn, als ik het heb smeer ik er tijgerbalsem op. Ik krijg eerder last van mijn gewrichten als ik met zware gewichten train. Ik heb bijvoorbeeld laatst een dumbbell met 14 kilo geladen en daar toch 15 herhalingen per set (zo'n 4) mee gedaan (crossed body hammer curls(?)). Maar spierpijn ho maar. Wel stijve vingers en een gevoelige pols een aantal dagen. Voor mij werkt het beste om met lichtere gewichten (4 kilo per dumbbell) te trainen, vanwege mijn relatief gevoeligere gewrichten. Maar om soms echt een groeispurtje te krijgen is het wel nutting voor mij om die monster dumbbell tevoorschijn te halen. Mij zul je niet zien deadliften, powerliften of atlas stenen tillen. Die laatste zal ik toch niet eens van de grond afkrijgen en bij de eerste poging zal ik gelijk bij de chiropractor een afspraak moeten maken om de boel weer recht te zetten.

14kg dumbbell = monsterdumbbell :roflol:
 
Dat snap ik maar het is wel grappig dat moet je zelf toch ook wel kunnen inzien als je dat zo neerzet.
 
Dat snap ik maar het is wel grappig dat moet je zelf toch ook wel kunnen inzien als je dat zo neerzet.

Ik vind er niks grappigs aan, voor mij is het een mijlpaal om zo'n monsterdumbbell (14kg) met de linkerhand langzaam 15 keer naar je rechter schouder te brengen. En dat rustig een aantal sets volhouden. Ik vind het heel knap wat jij kan tillen, ik doe het je niet na. Maar ik denk niet dat een gemiddelde ongetrainde man van 1.80 me dat zo eventjes nadoet. Zonder aan de paracetamol/codeine te moeten vanwege de spierpijn de volgende dag. Voor mij is het een mijlpaal en als je je er prettig bij voelt om daar over te staan lachen dan moet je dat maar doen. :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik vind er niks grappigs aan, voor mij is het een mijlpaal om zo'n monsterdumbbell (14kg) met de linkerhand langzaam 15 keer naar je rechter schouder te brengen. En dat rustig een aantal sets volhouden. Ik vind het heel knap wat jij kan tillen, ik doe het je niet na. Maar ik denk niet dat een gemiddelde ongetrainde man van 1.80 me dat zo eventjes nadoet. Zonder aan de paracetamol/codeine te moeten vanwege de spierpijn de volgende dag. Voor mij is het een mijlpaal en als je je er prettig bij voelt om daar over te staan lachen dan moet je dat maar doen. :rolleyes:

wat voor rare oefeningen doe jij nou weer?
 
Ik vind er niks grappigs aan, voor mij is het een mijlpaal om zo'n monsterdumbbell (14kg) met de linkerhand langzaam 15 keer naar je rechter schouder te brengen. En dat rustig een aantal sets volhouden. Ik vind het heel knap wat jij kan tillen, ik doe het je niet na. Maar ik denk niet dat een gemiddelde ongetrainde man van 1.80 me dat zo eventjes nadoet. Zonder aan de paracetamol/codeine te moeten vanwege de spierpijn de volgende dag. Voor mij is het een mijlpaal en als je je er prettig bij voelt om daar over te staan lachen dan moet je dat maar doen. :rolleyes:

Ik moest er inderdaad erg om lachen maar als jij met 100% inzet traint is elke prestatie ongeacht het gewicht bewonderingswaardig. Echter een 14kg dumbbell een monsterdumbbell noemen is net als sniperx een buffe reus vinden.
 
Ik moest er inderdaad erg om lachen maar als jij met 100% inzet traint is elke prestatie ongeacht het gewicht bewonderingswaardig. Echter een 14kg dumbbell een monsterdumbbell noemen is net als sniperx een buffe reus vinden.

Goed, ik ben nog maar kort op een bodybuilding forum en misschien moet ik me maar realiseren dat ik hier tussen bodybuilders zit. :D
 
Back
Naar boven