MuscleMeat

opname eiwitten

Bezoekers in dit topic

Santoz

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2004
Berichten
5.259
Waardering
0
daarstraks in het trainingscentrum een man gesproken die beweerde dat je lichaam niet meer dan 30gram eiwitten verwerkt in 1maal dus,
waar het dus op neer kwam (voor ik me verkeerd verwoord): na je training meer dan 30gram nemen zou nutteloos zijn...

is dit zo? want het lijkt me wat onzinnig...
iemand reacties, proves,..?
 
als je nou even de SEARCH functie gebruikt, dan zul je zien dat dit al.... even tellen....... 10000000000000 keer is besproken.
 
Tis een mythe...

Als jij de gehele dag niets eet en dan s'avonds zeg maar 60gram eiwitten in je maaltijd verwerkt, dan zal je lichaam heus niet keurig 30gram eiwitten daarvan gebruiken en de rest wegkieperen...

Je lichaam neemt tot zich wat het behoeft.
 
Ieder lichaam verschild dus dat kan je niet zeggen. Ik neem de meeste maaltijden wel meer eiwitten, kan echt wel hoor..
 
Beter teveel dan te weinig. Maar dit soort dingen kan je niet zomaar globaal nemen voor elke situatie. Na een training heeft je lichaam uiteraard meer eiwit nodig dan op een rustdag. Het ligt er gewoon aan in welk perspectief je het bekijkt.
 
veel eiwitten; nogal logisch
na de training meer behoefte; idem

maar het gaat me om 'de spreiding'?
ik wil enkel weten of er een soort van 'opslag' plaatsvindt...
stel zuiver hypothetisch, je hebt 30gr eiwitten nodig en je neemt er 50
gaat het die teveel aan 20gr gebruiken wanneer je lichaam er terug behoefte aan heeft (deze cijfers bij wijze van voorbeeld 'fcors)

@kingnbajam misschien een domme vraag maar ik geraak er na de search niet wijzer uit, don't kill me gast
 
Santoz zei:
veel eiwitten; nogal logisch
na de training meer behoefte; idem

maar het gaat me om 'de spreiding'?
ik wil enkel weten of er een soort van 'opslag' plaatsvindt...
stel zuiver hypothetisch, je hebt 30gr eiwitten nodig en je neemt er 50
gaat het die teveel aan 20gr gebruiken wanneer je lichaam er terug behoefte aan heeft (deze cijfers bij wijze van voorbeeld 'fcors)

@kingnbajam misschien een domme vraag maar ik geraak er na de search niet wijzer uit, don't kill me gast

de kans dat een overschot aan calorieen uit eiwitten wordt opgeslagen als vet is beduidend kleiner dan een overschot uit KH of vetten. Het lichaam verbruikt dik de helft van het aantal cals uit de eiwitten voor de afbraak ervan.

Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken die aantonen dat bij een te hoge eiwit-inname je lichaam veel minder zuinig omspringt met de eiwitten, waardoor er veel meer aminozuren worden verbrand.

Gewoon je caloriebehoefte berekenen en het totaal verdelen in een verhouding die voor jouw doel het meest geschikt is. (40/30/30, 40/40/20 etc.)
 
Ik verspreid mijn eiwitten geleidelijk over alle maaltijden. Zes maaltijden, 30 gr eiwitten per maaltijd is 180 gram eiwit. Dat is, voor mij, 2 gram eiwitten per kilogram gewicht.

Ieders lichaam is uniek, sommige lichamen kunnen meer tegelijkertijd opnemen dan anderen.

Dit moet je voorfjezelf uitvinden, trial and error, kijken hoe jouw lichaam rageert.

Als je geen zin heb in trial and error, dan denk ik dat een geleidelijke verspreiding over alle maaltijden, niet mis kan gaan.
 
Maakt allemaal niks uit. Ten eerste wordt meer dan 90 % van het eiwit dat je eet altijd opgenomen. Je kunt wel de vraag stellen hoeveel aminozuren overblijven, maar de opname verandert niet. Het blijft een percentage boven de 90% dat in alle gevallen wordt opgenomen in de dunne darm.

Ten tweede blijft meer eiwit gewoon langer in de maag zitten. Als jij 100 gram eiwit in 1 maal eet dan blijft dat zeer lang in de maag en bereikt het geleidelijk de lever. Uiteindelijk heb je hetzelfde effect als dat je 2 x 50 gram gegeten zou hebben.
Whey is wel een uitzondering, omdat het zeer snel opgenomen wordt. Bij whey moet je dan ook geen grote hoeveelheden gaan nemen en zeker niet op momenten dat je lichaam geen behoefte heeft aan snelle eiwitten. Doordat de whey snel opgenomen wordt, zullen de aminozuren omgezet worden en worden gebruikt als energie.
 
burn zei:
Doordat de whey snel opgenomen wordt, zullen de aminozuren omgezet worden en worden gebruikt als energie.

zie sochtends vroeg:)
 
Santoz zei:
daarstraks in het trainingscentrum een man gesproken die beweerde dat je lichaam niet meer dan 30gram eiwitten verwerkt in 1maal dus,
waar het dus op neer kwam (voor ik me verkeerd verwoord): na je training meer dan 30gram nemen zou nutteloos zijn...

is dit zo? want het lijkt me wat onzinnig...
iemand reacties, proves,..?
Kijk dat is een onderzoek dat achterhaalt is en niet toepasbaar is op de atleet/bodybuilder. Verder hangt het af van het moment: na de training heb je meer eiwit nodig, logisch dat je dan meer eiwit eet. (Maar dan wel samen met carbs).
 
dandyman zei:
zie sochtends vroeg:)

Inderdaad, hoewel na een tijd van vasten deze omzetting wel minder snel gebeurt. Op die momenten heeft je lichaam wel meer behoefte aan aminozuren.

Daarom scoort whey ook zo goed op de lijst van biologische waarden. In dat onderzoek werden de eiwitten gegeten na ik geloof meer dan 2 dagen zonder eiwit. Tja dan wordt een snel eiwit wel heel effectief als eiwit opgenomen. Zou je de test doen in een normale situatie waarin je de hele dag eiwit eet, dan zou er best een andere uitslag uit kunnen komen.
 
Stel je even de vraag op welke personen dit onderzoek is gebeurd .
Een bodybuilder heeft meer spieren dan een hardloper of afstandsloper .
Spijtige is dat veel onderzoekers telkens maar naar atleten grijpen zoals zwemmers , lopers enz.
T'was beter dat ze ook eens wat BBers uitnodigde om aan deze wetenschappelijk studies mee te doen .
 
burn zei:
Maakt allemaal niks uit. Ten eerste wordt meer dan 90 % van het eiwit dat je eet altijd opgenomen. Je kunt wel de vraag stellen hoeveel aminozuren overblijven, maar de opname verandert niet. Het blijft een percentage boven de 90% dat in alle gevallen wordt opgenomen in de dunne darm.

Ten tweede blijft meer eiwit gewoon langer in de maag zitten. Als jij 100 gram eiwit in 1 maal eet dan blijft dat zeer lang in de maag en bereikt het geleidelijk de lever. Uiteindelijk heb je hetzelfde effect als dat je 2 x 50 gram gegeten zou hebben.
Whey is wel een uitzondering, omdat het zeer snel opgenomen wordt. Bij whey moet je dan ook geen grote hoeveelheden gaan nemen en zeker niet op momenten dat je lichaam geen behoefte heeft aan snelle eiwitten. Doordat de whey snel opgenomen wordt, zullen de aminozuren omgezet worden en worden gebruikt als energie.

dat is het antwoord dat ik stiekem wou horen ;)
thx anyway, its clear now
 
Back
Naar boven