XXL Nutrition

Optimaal stretchen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

nutz

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
19 apr 2009
Berichten
130
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
93kg
Vetpercentage
10%
Er zijn veel verschillende meningen over stretchen (hoe regelmatig, hoe lang aanhouden, ...) en of dit al dan niet helpt bij het bodybuilden. Is er iemand die hier onderzoek naar heeft gedaan en kan vertellen wat nu de consensus is voor optimaal stretchen?

Persoonlijk doe ik 30 tot 90 seconden, afhankelijk van hoe oncomfortabel een bepaalde stretch is, of hoe lang ik kan blijven verder rekken. Dit doe ik om de 1 a 2 dagen, maar ik voel me vaak heel stijf... Ik doe dan ook wel ongeveer iedere dag van de week aan sport.
 
Ik heb eens gelezen dat als je 1 min. ofzo strecht dat het niks van zin heeft.
Het heeft pas zin na 5 uur (dat bijna niet te doen is.)
 
Ik heb eens gelezen dat als je 1 min. ofzo strecht dat het niks van zin heeft.
Het heeft pas zin na 5 uur (dat bijna niet te doen is.)

5 uur stretchen? Citeer die bron eens a.u.b. want dat lijkt me straf :)
 
Wij in school tijdens gym hebben een blaadje met opdrachten gekregen die de leerkracht gemaakt had en daar stond onderaan op dat strechen geen zin heeft als je het niet min. 5 uur doet.
 
Tiepvaud.

Waarvoor wil je dat stretchen werkt?

En heb je het over statisch of dynamisch rekken?
 
Wij in school tijdens gym hebben een blaadje met opdrachten gekregen die de leerkracht gemaakt had en daar stond onderaan op dat strechen geen zin heeft als je het niet min. 5 uur doet.


:roflol:

Donder je blaadje maar weg dan.
Als je wilt stretchen om bepaalde spieren soepeler te maken, hoef je echt geen 5u + aan de gang hoor.
 
met welk doel wil je stretchen?
 
Meer lenigheid, en volgens bepaalde bronnen (Doggcrap bv.) zou het ook goed zijn voor spieropbouw om regelmatig te stretchen?
 
Ik ben absoluut geen fan van stretchen. Vroeger bij basketball moesten we ook stretchen maar ik deed nooit mee, 3x raden wie nooit blessures had ;).

Die 5 uur stretchen zal waarschijnlijk nodig zijn om spieren langer te maken. Met korter stretchen maak je je banden en kapsel langer, wat erg slecht is voor je gewrichten. Dit heb ik altijd gedacht en werd ook nog bevestigd door Ton Leenders (olympisch gewichtheffer geweest en nu krachttrainer van veel nederlandse teams).

Met stretchen duw je je gewrichten in posities waarvoor ze niet gemaakt zijn. Spieren werken alleen op bewegingen waarvoor het bijbehorende gewricht gemaakt is.

Zo denk ik er over....
 
Ik ben absoluut geen fan van stretchen. Vroeger bij basketball moesten we ook stretchen maar ik deed nooit mee, 3x raden wie nooit blessures had ;).

Die 5 uur stretchen zal waarschijnlijk nodig zijn om spieren langer te maken. Met korter stretchen maak je je banden en kapsel langer, wat erg slecht is voor je gewrichten. Dit heb ik altijd gedacht en werd ook nog bevestigd door Ton Leenders (olympisch gewichtheffer geweest en nu krachttrainer van veel nederlandse teams).

Met stretchen duw je je gewrichten in posities waarvoor ze niet gemaakt zijn. Spieren werken alleen op bewegingen waarvoor het bijbehorende gewricht gemaakt is.

Zo denk ik er over....

dus fysiotherapeuten die mobiliteit van gewrichten proberen te vergroten, zijn eigenlijk hun patienten aant naaien?
kom maar op met je bronnen want een of andere gewichtsheffer is dus echt GEEN goede bron.
 
Ik ben absoluut geen fan van stretchen. Vroeger bij basketball moesten we ook stretchen maar ik deed nooit mee, 3x raden wie nooit blessures had ;).

Die 5 uur stretchen zal waarschijnlijk nodig zijn om spieren langer te maken. Met korter stretchen maak je je banden en kapsel langer, wat erg slecht is voor je gewrichten. Dit heb ik altijd gedacht en werd ook nog bevestigd door Ton Leenders (olympisch gewichtheffer geweest en nu krachttrainer van veel nederlandse teams).

Met stretchen duw je je gewrichten in posities waarvoor ze niet gemaakt zijn. Spieren werken alleen op bewegingen waarvoor het bijbehorende gewricht gemaakt is.

Zo denk ik er over....

Ik ben ook helemaal geen fan van stretchen bij de opwarming. Ik vind het echt wel nuttig na de inspanning (lopen of basketten). Dan merk ik dat de volgende dag veel minder stijf ben.
Ik heb trouwens ooit een vrij zware verrekking in mijn lies gehad en daarvoor ben ik toen naar de kine moeten gaan. Zij raadde wel aan mijn lies een beetje te stretchen voor de wedstrijd. Kwestie van de lies een "stretch-impuls" te geven aangezien dat tijdens de wedstrijd ook zou gebeuren en mijn lies er dan op voorbereid zou zijn. Dat vond ik wel sense maken en dat doe ik nu ook altijd voor het spelen.
 
Die 5 uur stretchen zal waarschijnlijk nodig zijn om spieren langer te maken. Met korter stretchen maak je je banden en kapsel langer, wat erg slecht is voor je gewrichten. Dit heb ik altijd gedacht en werd ook nog bevestigd door Ton Leenders (olympisch gewichtheffer geweest en nu krachttrainer van veel nederlandse teams).

Met stretchen duw je je gewrichten in posities waarvoor ze niet gemaakt zijn. Spieren werken alleen op bewegingen waarvoor het bijbehorende gewricht gemaakt is.

Zo denk ik er over....

Haha wat een bullshit. Stretches zijn geen mobiliteitsoefeningen en maken niet perse je gewrichtskapsel (en ligamenten) langer.
Met stretchen maak je enkel het bindweefsel rond je spier langer en niet de spier (=contractiele eenheden) zelf.

Bovendien houden je ligamenten je gewricht tegen om in onnatuurlijke posities te komen en de bewegingsrichting van spieren die gestretcht moeten worden en diegene die door de ligamenten word tegengehouden is trouwens vaak niet eens dezelfde.

Er is niets gevaarlijk aan stretchen, je moet het alleen in de juiste context gebruiken anders in het nutteloos.

Ik ben ook helemaal geen fan van stretchen bij de opwarming. Ik vind het echt wel nuttig na de inspanning (lopen of basketten). Dan merk ik dat de volgende dag veel minder stijf ben.

Statisch stretchen is een 'no go' als opwarming. Onderzoek heeft aangetoond dat statisch stretchen de spier voor korte termijn verzwakt, wat dus niet aangeraden is als je gaat sporten.

Dynamisch stretchen en mobiliteitsoefeningen zijn wel ok om te doen als opwarming.
 
Laatst bewerkt:
Stretchen wordt bemoeilijkt door het 'stretch reflex'. Als je spieren ver worden opgerekt spannen ze zich automatisch aan om ongelukken te voorkomen.

Iemand die onder narcose is bijvoorbeeld heeft geen last van de stretch reflex en je zult zn benen zover kunnen spreiden als de gewrichten het toelaten.

Een goeie manier om binnen korte tijd de lenigheid van de spieren heel erg te vergroten is daarom PNF Stretching. Hiermee hou je je stretch reflex als ware voor de gek.

In het diepste punt van een split bijvoorbeeld, span je je spieren keihard aan. In dit geval druk je je voeten zo hard je kunt tegen de grond. Hou dit 20 seconden vol en je spieren worden zo moe dat het stretch reflex zn werk minder goed kan doen.

Als je nu ontspant kun je direct wat dieper in de split zakken. Op dit punt hou je het nogmaals een minuut vast.

Met deze methode kun je na 2 of 3 maand een split!
 
een stretch moet functioneel zijn, dus om de mobiliteit te vergroten zeg ik ja.
maar voor, tijdens of na een krachttraining zeg ik nee, omdat het totaal niets toevoegt.
je gaat eerst je spieren oppompen, en daarna ga je ze afknellen dmv een stretch zodat er geen bloed meer doorheen stroomt.
net als het fabeltje dat hierdoor je lactaat (melkzuur) sneller afgevoerd zou worden, yeah right door een afgeknelde spier.
 
Haha wat een bullshit. Stretches zijn geen mobiliteitsoefeningen en maken niet perse je gewrichtskapsel (en ligamenten) langer.
Met stretchen maak je enkel het bindweefsel rond je spier langer en niet de spier (=contractiele eenheden) zelf.
Er zijn ook bronnen die zeggen dat het helemaal niet zorgt voor het rekken van weefsel. Maar dat het enkel zorgt voor een neurologische adaptatie.
Bovendien houden je ligamenten je gewricht tegen om in onnatuurlijke posities te komen en de bewegingsrichting van spieren die gestretcht moeten worden en diegene die door de ligamenten word tegengehouden is trouwens vaak niet eens dezelfde.

Er is niets gevaarlijk aan stretchen, je moet het alleen in de juiste context gebruiken anders in het nutteloos.
Eensch



Statisch stretchen is een 'no go' als opwarming. Onderzoek heeft aangetoond dat statisch stretchen de spier voor korte termijn verzwakt, wat dus niet aangeraden is als je gaat sporten.
Voor zo'n 30 minuten na het rekken,

Dynamisch stretchen en mobiliteitsoefeningen zijn wel ok om te doen als opwarming.

Eeensch.
 
Statisch stretchen 20-30 seconden heeft toch wel degelijk nut als blessurepreventie en om je mobiliteit te behouden/vergroten?
Uiteraard niet voor het trainen maar dat is toch wel algemeen bekend.
 
Statisch stretchen 20-30 seconden heeft toch wel degelijk nut als blessurepreventie en om je mobiliteit te behouden/vergroten?

Mobiliteit vergroten misschien.
Blessurepreventie is nooit bewezen.
 
minimum 5uur voor het effect heeft ? :roflol:

Al die mensen dat ermee bezig zijn worden er best lenig van, niemand die het daarvan 5uurs doet hoor.

5uur zou trouwens erg slecht voor je lichaam zijn.
 
Back
Naar boven