AndroidHealthClinic

optimale groei: om de 48 uur dezelfde spier trainen ?

Bezoekers in dit topic

Frenkpie

Massive Warrior
20 jaar lid
Lid sinds
17 nov 2002
Berichten
19.637
Waardering
901
Lengte
1m72
Massa
88kg
ik was laatst met een instructeur bij me sportschool aan t praten. ff wat info over hem. hij traint een jaar oid en heeft een cursusje gedaan zodat ie af en toe wat kan werken daar. en hij denkt dat ie mij alles kan vertellen :mad:

nu vertelde ik dat ik alle spiergroepen 1 x in de week goed aanpak, en probeer tot t einde te gaan met elke set.

volgens hem was dit onzin, en zei dat ik nu niet optimaal zou groeien. ik zou om de 48 uur de getrainde spiergroep weer kunnen trainen, maar ik merk dat ik na 48 uur nog niet volledig hersteld ben na de training.

ik heb dan overtrained zegt ie dan :rolleyes:

rustdagen waren ook niet nodig, want bv je borst kan mooi rusten op de dagen dat jij je benen en rug trained oid. ???

ik weet dat dat niet de correcte manier van trainen is en dat ik op de manier hoe ik nu train, t beste groei (heb zelf veel geexperimenteerd). maar iig mijn vraag is dus hoe kan ik hem ff vertellen dat t grote onzin is wat ie verteld?

ook gelooft hij heilig dat hoe meer spiermassa > des te trager je wordt.
owja? en die 100 m sprint olympische spelers dan? hij denkt ook dat ik nu geen conditie heb en zo stijf ben als een hark... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Frenkpie zei:
ik was laatst met een instructeur bij me sportschool aan t praten. ff wat info over hem. hij traint een jaar oid en heeft een cursusje gedaan zodat ie af en toe wat kan werken daar. en hij denkt dat ie mij alles kan vertellen :mad:

nu vertelde ik dat ik alle spiergroepen 1 x in de week goed aanpak, en probeer tot t einde te gaan met elke set.

volgens hem was dit onzin, en zei dat ik nu niet optimaal zou groeien. ik zou om de 48 uur de getrainde spiergroep weer kunnen trainen, maar ik merk dat ik na 48 uur nog niet volledig hersteld ben na de training.

ik heb dan overtrained zegt ie dan :rolleyes:

rustdagen waren ook niet nodig, want bv je borst kan mooi rusten op de dagen dat jij je benen en rug trained oid. ???

ik weet dat dat niet de correcte manier van trainen is en dat ik op de manier hoe ik nu train, t beste groei (heb zelf veel geexperimenteerd). maar iig mijn vraag is dus hoe kan ik hem ff vertellen dat t grote onzin is wat ie verteld?

ook gelooft hij heilig dat hoe meer spiermassa > des te trager je wordt.
owja? en die 100 m sprint olympische spelers dan? hij denkt ook dat ik nu geen conditie heb en zo stijf ben als een hark... :rolleyes:
laat hem eens een mooie split zien..hehe
was het niet levrone die bijna net zo snel was als een olympische sprinter?
anyway, wat een idioot, zoals bijna alle instructeurs..
mijn instructeur zei dat ik geen eiwit uit gewoon voedsel moest halen maar vooral uit proteine poeder, dat uiteraard bij hun gekocht kon worden..

igg, maximale rust periode was volgens mij 72 uur, en minimale 48 uur..zit je daar onder=overtraining..simpel?
 
overtrainen wordt door een groot deel ook bepaald door je voeding... niet alleen hoeveel rust je neemt.
 
En door al dan niet op roids zitten en gewoon van persoon tot persoon afhankelijk ook denk ik.
Iedereen recupereert ongelijk.
 
hij doelt misshcien op een systeem als HST. dus wel vaker dezelfde spiergroep maar niet tot failure
 
k zal er mij kort mee bemoeien, maar kortjes, daar dit tevens komt in het volgende deel van mijn grote discussietopic :D

om de 48 uur trainen...

hangt af van de doelstellingen en van je trainingen.

als je de trainingen van andere sporten vergelijkt met dat van bbing, dan is het zo dat een bber Véél infrequenter traint.

maar dit komt door meerdere factoren :

- andere sporten kennen (bijna) geen 'failure'-systeem.
- bbing denkt less is more

etc etc

Nu, om de 48 uur training... dit is natuurlijk erg vaag.

want het hangt af van
1) de spieren zelf (spiervezeltype, grootte vd spier)
2) training (veel tot failure of helemaal niet, hoog volume of niet)
3) voeding (correct eten om genoeg te groeien)
4) jezelf (ben je een fitte persoon of eerder een tamzak)

Als je al de bestaande parameters correct aanpast, dan kan het goed zijn dat je een spier kan trainen om de 48 uur. maar je zal dan wel per spier(groep) je volume en trainingsmanier moeten aanpassen.

in de sport wordt algemeen aangenomen dat als je binnen de 72 uur niet hersteld ben van een training, je (negatief) overtraint bent. deze zingeving van overtraining doelt vooral op het feit dat je progressie eerder vertraagd is.

en hoe meer massa = hoe trager,

daar heeft hij niet helemaal ongelijk.

je hebt 2 verschillende vormen aan spiermassa toename.
de één heet myofibrillaire groei, en de andere sarcoplasmische groei.

kort uitgelegd is de eerstgenoemde de groei van de sarcomeren zelf in de spiervezels, wat een grotere toename in kracht en explosiviteit met zich teweeg brengt. de laatstgenoemde is de toename van het vloeistof tussen de myofibrillen, wat dus geen toename aan kracht brengt, het is maw een niet-functionele spiergroei. de eerste is minder snel zichtbaar in uitzicht, terwijl het tweede zich veel sneller manifesteert. maar als je 'teveel' niet-functionele massa rondsleurt, dan wordt je idd trager dan de jongen die minder niet-functionele heeft.
die 100m olympische sprinter zien er groot uit, maar je mag zeker weten dat al de spiergroei die ze hebben, géén of bijna géén sarcoplasmische spiergroei is. terwijl dit bij een groot deel van de (oa recreatieve) bbers wel het geval is. vergeet niet, sprinters trainen op kracht en explosiviteit, dus volgens mij leunen hun trainingsmethodes veel dichter aan bij pling dan bij bbing

dat je stijf als een hark bent omdat je bbing doet is idd BS, diep squatten en er is niets mis met je lenigheid. trouwens, lenig zijn om lenig te zijn is dom. je moet je beperken tot het nodige. voor een persoon die met gewichten traint, wil dit vooral zeggen dat je lenig moet zijn ter hoogte van de schouders en heupen (vooral hamstrings), en dat je geen split kan doen is niet erg, zolang je diep genoeg kan squatten. een split doen om het toch maar te kunnen doen heeft geen nut.

dat rustdagen niet nodig zijn... bwa, kijk, 't is te zien wat je verstaat onder rustdagen. je hebt ook nog 'actieve' rust. maar af en toe eens echt rusten kan leuk zijn. en goed.


maar ik heb er genoeg over gepraat :D de rest kunnen jullie morgen verwachten :D
 
klopt het dat als je vandaag spierpijn hebt ,en morgen niet meer, je overmorgen weer kunt trainen ?
 
neolarry zei:
klopt het dat als je vandaag spierpijn hebt ,en morgen niet meer, je overmorgen weer kunt trainen ?

Geen spierpijn wil niet zeggen, dat je voledig hersteld bent. Laat staan gesupercompenseerd.
 
aapie80 zei:
Geen spierpijn wil niet zeggen, dat je voledig hersteld bent. Laat staan gesupercompenseerd.


wat is gesuprcompenseerd ?
mijn biceps hebben nooit spierpijn kan ik deze dan vaker trainen of meer sets.
 
neolarry zei:
wat is gesuprcompenseerd ?
mijn biceps hebben nooit spierpijn kan ik deze dan vaker trainen of meer sets.

nee, spierpijn is geen goede indicatie voor een goede training en herstel of what so ever.

hou t gewoon bij vold. rust
 
neolarry zei:
wat is gesuprcompenseerd ?
mijn biceps hebben nooit spierpijn kan ik deze dan vaker trainen of meer sets.
Je moet niet kijken naar de spierpijn, maar de dagen die je nodig hebt om te herstellen. 1 maal per week zwaar aanpakken als je de andere spieren ook traint is zat.
 
neolarry zei:
mijn biceps hebben nooit spierpijn kan ik deze dan vaker trainen of meer sets.

Wat dacht je van preachercurls met EZ-bar (3 sets van 6-8 reps), waarbij je je armen compleet naar beneden laat zakken en dan omhoog tilt tot de grens waarbij je geen spanning meer voelt ---> niet verder omhoog gaan, spanning op je biceps blijven houden en weer rustig terug naar beneden.

Gooi daar nog een dumbbell-oefening achteraan op schuine bankje, curls (3 sets van 8-10 reps) waarbij je ook constant spanning houdt op je biceps..

wedden dat je dan spierpijn hebt de volgende dag? 8)
 
kingnbajam zei:
Wat dacht je van preachercurls met EZ-bar (3 sets van 6-8 reps), waarbij je je armen compleet naar beneden laat zakken en dan omhoog tilt tot de grens waarbij je geen spanning meer voelt ---> niet verder omhoog gaan, spanning op je biceps blijven houden en weer rustig terug naar beneden.

Gooi daar nog een dumbbell-oefening achteraan op schuine bankje, curls (3 sets van 8-10 reps) waarbij je ook constant spanning houdt op je biceps..

wedden dat je dan spierpijn hebt de volgende dag? 8)


klopt van oefeningen waarbij ik mijn spieren rek heb ik altijd spierpijn
zal het eens bij de bi proberen!
 
admin zei:
Je moet niet kijken naar de spierpijn, maar de dagen die je nodig hebt om te herstellen. 1 maal per week zwaar aanpakken als je de andere spieren ook traint is zat.

maar het is toch beter als je spierpijn hebt of niet
ik heb altijd gedacht dat spierpijn scheurtjes in de spieren zijn :bawling: die dicht groeien endat zo de spier groter word :D
 
neolarry zei:
maar het is toch beter als je spierpijn hebt of niet
ik heb altijd gedacht dat spierpijn scheurtjes in de spieren zijn :bawling: die dicht groeien endat zo de spier groter word :D


jaja, met goede voeidng ja..maar spierpijn is gen indicatie hoor. als je goed traint en geen spierpijn hebt heb je ook zeker wel je scherutjes hoor:)

groeien doe je tijdens rust he

maar als je echt spierpijn wilt voelen moet je maar eens als afsluiting een killeroefening doen als 21én voor de biceps..spierpijn gegarandeerd, maar wederom. staar daar niet zo blind op
 
Dat je trager wordt van bodybuilding hoeft niet per se,
kennis/trainer van mij is ook 110 kg bij een vet van 10% en is zo lenig als wat:
tegen de tijd dat je hem 1 stomp wilt geven, springt hij in de lucht en heb je al 3 trappen opgevangen voordat je hem hebt geraakt, maar hij heeft dan ook 4e dan karate d8 ik :D

gr rob
 
kijk maar naar Levrone..ook geen slak:D
 
Die instructeur is een mooie sjambek

Je lichaam moet rusten anders ga je niet groeien.
4 pijlers van groeien:
1: goed trainen
2: goed rusten
3: goed eten
4: goede motivatie

Als je naturel traind ga dan 3 tot 4 keer in de week trainen. En de rest van de tijd rusten.
Als je twee dagen na je training weer het zelfde gaat trainen dan geef je je lichaam geen rust. Je hebt mischien wel die spiergroep twee dagen gerust maar je lichaam niet.

En dan nog je gebruikt toch je hele lichaam als je een bepaade spiergroep traint.
Borst = borst, schouders, triceps, buik
rug = rug, biceps, schouders, buik
squat= benen, buik, rug ( hele lichaam )
schouder= schouders, triceps, rug, buik, borst

dus wel gaan rusten,

jopie
 
Zoals jij traint train ik nu ook en dat werkt het beste.
Zeg maar tegen die trainer dat ie wat betere lesboeken moet kopen voor zijn toekomstige omscholingscursus!!
Als je zwaar aan de anabolen zit werkt dat zelfs niet!
 
Back
Naar boven