AndroidHealthClinic

Opwarmsets

Bezoekers in dit topic

Als jouw werksets met 60 kilogram zijn, is dit een karige warming up maar misschien afdoende. Als jouw werksets met 160 kilogram zijn zou ik toch iets meer doen.

Perspectief is erg belangrijk in dit soort opmerkingen.

In dit specifieke voorbeeld vlieg ik gewoon ineens van 40kg naar 100kg.

Je opwarming tel je niet mee als werkset hé!

Bvb Benchpress, adhv jouw post ietsje hoger, doe je dan zo:

20kg 12x
40kg 10x
60kg 6x
70kg 4x
80kg 10x
82kg 10x
84kg 10x

In dit geval heb je dan 3 sets gedaan!
3x10 “werksets”, en dan ook nog het gewicht opbouwend.

Nieuw dieptepunt hier bereikt.

• Haha
Waarderingen: RonnReeves
Omdat ik dacht dat dit goed was . Daarom deze vraag hier
Natuurlijk is het niet erg als je iets nog niet snapt. Het is alleen best wel een beetje basale trainingslogica, terwijl al je andere topics laten zien dat je al lang en breed aan de gear zit.

Dat lijkt me geen goede combinatie.

Natuurlijk is het niet erg als je iets nog niet snapt. Het is alleen best wel een beetje basale trainingslogica, terwijl al je andere topics laten zien dat je al lang en breed aan de gear zit.

Dat lijkt me geen goede combinatie.
Kijk mijn vorige coach zei wel dat ik 3 sets tot fail moest doen. 12. 10. 8 telkens met zelfde gewicht. Deze info kwam van Aron winnelicx

3x10 “werksets”, en dan ook nog het gewicht opbouwend.

Nieuw dieptepunt hier bereikt.

Mens toch :rolleyes: , het is een voorbeeld van 1 oefening... gewoon om uit te leggen wat opwarming is en wat werkset is, niet om te zeggen wat ie exact moet doen.

Zoals jij het uitlegt is het waardeloos en met die aanpak boek je gewoon geen progressie na je begin periode.
Echt wel.
Het aantal hh of sets maakt niet zo veel uit.
Mits je maar kortbij of tot falen komt.
Optimaal is ook maar tijdelijk. Je zult zo nu en dan wat anders moeten proberen.

Ik doe bij mijn opwarm sets net zoveel reps als bij mijn werkset. Dit zal voor de meesten waarschijnlijk niet werken maar ik ben sterker zo en m'n vorm is beter.

Voorbeeld van gisteren met chest:

Flat db press:
10x20
10x30
10x40
10x50 - rpe 8/9 waarschijnlijk.
7x65 - tot falen

Echt wel.
Optimaal is ook maar tijdelijk. Je zult zo nu en dan wat anders moeten proberen.
Hier ben ik het echt niet mee eens. Afgelopen jaren heb ik enorm hoog volume gedraaid met veel te veel sets en herhalingen, hierdoor amper tot geen progessie geboekt.

Voor borst doe ik nu nog maar 2 oefeningen eigenlijk en dan werk ik met 2 top sets 1 back set en ik doe als laatste oefening 1 set fly 15 herhalingen. Als ik dat doe daarna kan ik gewoon niet meer ik geef wel echt alles. Mijn borst is echt hierdoor flink gegroeid.

• Like
Waarderingen: RonnReeves
Echt wel.
Dus;
10x80
10x82
10x84
Is alle 3 “dicht bij falen”? Ik denk het niet.

Andersom zou nog eventueel kunnen, maar vooralsnog is 3x net zoveel reps/hetzelfde gewicht vrijwel onmogelijk om hetzelfde rpe te hebben.

Als je 3/4 werksets wilt doen met hetzelfde aantal reps dan doe je bv set 1 pulldown 10x100kg set 2 8x90kg en dan weet je al voor set 3 moet je er niet 10kg afhalen maar 15 om dichter bij die 10 reps te komen dus doe je bv 11x75kg en daarna 9x65kg. Dit soort opbouw zou allemaal rpe8/9 kunnen zijn en als je oprecht traint met 1 of 2 reps in de tank dan pak je wel die prikkel. Train je met nog 5/10 reps in de tank dan stagneert je progressie vrij snel.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: molenaar d
Dus;
10x80
10x82
10x84

Andersom zou nog eventueel kunnen, maar vooralsnog is 3x net zoveel reps/hetzelfde gewicht vrijwel onmogelijk om hetzelfde rpe te hebben.

Als je 3/4 werksets wilt doen met hetzelfde aantal reps dan doe je bv set 1 pulldown 10x100kg set 2 8x90kg en dan weet je al voor set 3 moet je er niet 10kg afhalen maar 15 om dichter bij die 10 reps te komen dus doe je bv 11x75kg en daarna 9x65kg. Dit soort opbouw zou allemaal rpe8/9 kunnen zijn en als je oprecht traint met 1 of 2 reps in de tank dan pak je wel die prikkel. Train je met nog 5/10 reps in de tank dan stagneert je progressie vrij snel.
Exact!

Ik doe bij mijn opwarm sets net zoveel reps als bij mijn werkset. Dit zal voor de meesten waarschijnlijk niet werken maar ik ben sterker zo en m'n vorm is beter.

Voorbeeld van gisteren met chest:

Flat db press:
10x20
10x30
10x40
10x50 - rpe 8/9 waarschijnlijk.
7x65 - tot falen
Ik zou die eerste sets meedoen, maar die 50 kg (in jouw vb, mijn gewichten zijn anders ;) ) zou ik dan na 5 reps wel afbreken om niet te vermoeid te zijn voordat ik bij m'n echte sets kom. Is die 7x65 jouw enige werkset in dit voorbeeld, of gewoon je eerste? Ik zou me kunnen voorstellen dat je ook nog een keer 60 tot falen pakt, etc.

Dus;
10x80
10x82
10x84

Nogmaals, het gaat puur om uitleg over opwarming, niet over welke gewichten en hoeveel reps ie moet hanteren met z'n werksets. Verder wel eens met je uitleg.

• Like
Waarderingen: CerebralGains
Hier ben ik het echt niet mee eens. Afgelopen jaren heb ik enorm hoog volume gedraaid met veel te veel sets en herhalingen, hierdoor amper tot geen progessie geboekt.

Voor borst doe ik nu nog maar 2 oefeningen eigenlijk en dan werk ik met 2 top sets 1 back set en ik doe als laatste oefening 1 set fly 15 herhalingen. Als ik dat doe daarna kan ik gewoon niet meer ik geef wel echt alles. Mijn borst is echt hierdoor flink gegroeid.
Zo train ik ook.

Neemt niet weg dat er verschillende wegen tot progressie leiden.
Van hoge intensiteit met laag volume tot hoog volume en lagere intensiteit, van bro split tot 5x full body in de week.

2 oef 2 werksetjes, vind ik ook prettiger.
Bij veel volume loop ik langzaam leeg. Zowel fysiek maar vooral mentaal.

• Like
Waarderingen: CerebralGains
Kijk mijn vorige coach zei wel dat ik 3 sets tot fail moest doen. 12. 10. 8 telkens met zelfde gewicht. Deze info kwam van Aron winneli wat denken jullie hier van?

Kijk mijn vorige coach zei wel dat ik 3 sets tot fail moest doen. 12. 10. 8 telkens met zelfde gewicht. Deze info kwam van Aron winneli wat denken jullie hier van?
Als jij tot falen of 1 a 2 reps vanaf traint dan is rep range net iemands voorkeur.

Waar je wel rekening mee kan houden is dat je beter herstelt van lage reps tot falen als hoge en 15+ reps squats zal ook een goede conditie eisen en je wilt falen op kracht, niet op conditie.

Als jij tot falen of 1 a 2 reps vanaf traint dan is rep range net iemands voorkeur.

Waar je wel rekening mee kan houden is dat je beter herstelt van lage reps tot falen als hoge en 15+ reps squats zal ook een goede conditie eisen en je wilt falen op kracht, niet op conditie.
Nee echt tot fail

Terug
Naar boven