MuscleMeat

Oudste mens ter wereld overleden. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
18.436
Waardering
185
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
Oudste mens van de wereld overleden

Uitgegeven: 30 augustus 2005 10:55
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2005 10:56

HOOGEVEEN - De oudste vrouw ter wereld, Hendrikje van Andel-Schipper, is in de nacht van maandag op dinsdag in een verzorgingshuis in Hoogeveen overleden. Dat maakte de directeur van het verzorgingshuis dinsdag bekend.

Van Andel-Schipper werd 115 jaar en twee maanden oud.

http://www.nu.nl/news/582082/10/Oudste_mens_van_de_wereld_overleden.html


Potverdikkeme, 115 jaar! Heb je gewoon 2 eeuwwisselingen meegmaakt.

Dat moeten wij nog maar zien te halen dit! Of wil je dat eigenlijk wel, zo oud worden met alle lichamelijke gebreken van dien?
 
No WAY in hell dat wij dat gaan bereiken. Wij zondaars mogen in onze handjes knijpen als we de 75 bereiken!!!
 
Wat een k*tje ook he. Is ze het verdomme net een paar weken, legt ze zelf het loodje! Heb je dan potverdorie 115 jaar op gewacht, geniet er dan van, trut!!
 
Zonder zware lichamelijke of mentale aftakeling: laat maar komen!

Een rolstoel kan ik nog aan maar als het met dementie enzo gepaard gaat hoeft het niet echt voor mij...
 
En al die anabolesletten hier mogen idd vingertjes kruisen dat ze de 80 halen :p
 
May she rest in peace.
 
Ik hoop dat nooit te halen. Wat heb je dan nog aan het leven, op zo'n hoge leeftijd?

Als je veel geluk hebt dan kan je goed blijven tot je 90 maar daarna ben je soms een hulpeloze, demente zombie.
 
rip, schrok er wel van toen ik het net hoorde.
 
hmz, 115 worden... k vraag me af of iemand die nu jong is en ook zo oud zal worden de wereld nog harder zal zien veranderen dan dit vrouwtje heeft gedaan.
Dat ze in een verzorgingshuis lag geeft wel iets aan van haar gesteldheid. Die zal niet heel denderend meer zijn geweest.
Als ik zou moeten kiezen tussen lichamelijke terugval en dementie, zou ik het liefst (op hoge leeftijd) in één keer zo dement als een potje met pieren worden. jammergenoeg duurt dat meestal veel langer.
 
shit ouwe ik wil helemaal niet zo oud worden.. zodra ik langzaam word hoeft het voor mij niet meer.. dan ben ik zo een oud langzaam mannetje met zo een karretje waar mensen zich aan irriteren omdat ik overal in de wegsta en denk ik terug aan de jonge eclipse die zich daar ook zo mateloos aan irriteerde.. dan ga ik in mijn karretje zitten en rol ik van een hoge berg af de snelweg op.. HA! dat staat veel leuker in het nieuws dan het bovenstaande :P
 
Wetenschappers buigen zich over Hendrikje
GRONINGEN - Onmiddellijk nadat dinsdag haar dood officieel was vastgesteld, is het lichaam van Hendrikje van Andel-Schipper (115) naar de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) overgebracht. Al meer dan dertig jaar geleden stelde de Hoogeveense haar lichaam ter beschikking aan de wetenschap. Hersenonderzoeker Holstege wil met de overledene aantonen dat ouderdom niet automatisch leidt tot ziektes als Parkinson en Alzheimer.


Het draaiboek lag al jaren op de plank: medewerkers van verzorgingshuis De Westerkim, waar 's werelds oudste woonde, belden direct met de uitvaartondernemer, nadat de huisarts haar overlijden had geconstateerd. Ook werden de onderzoekers van de universiteit meteen verwittigd. De uitvaartverzorger haastte zich van Hoogeveen naar Groningen waar de wetenschappers het lichaam van de overledene ongeveer een uur later ontvingen om zo snel mogelijk het bloed in haar aderen te vervangen met een speciale vloeistof, om stolling te voorkomen.

"Snelheid was op dat moment cruciaal", legt hoogleraar en onderzoeksleider Holstege uit. "Stofjes in het lichaam moeten zo min mogelijk de kans krijgen te ontsnappen."

Wetenschappers krijgen voor het eerst deze kans. Nooit eerder kregen onderzoekers zo'n oud lichaam onder het mes. Vooral het hart, de nieren en hersenen van Hendrikje van Andel-Schipper kunnen rekenen op grote belangstelling.

De hoogbejaarde was bijna blind maar mankeerde verder niets, vertelt Holstege die haar sinds het najaar van 2002 kende, regelmatig bezocht en aan tests onderwierp. Stomverbaasd was de hoogleraar over haar goede geheugen en bovengemiddelde intelligentie en diep onder de indruk van haar goede gezondheid, ideale bloeddruk en regelmatige hartslag. "Onze interesse begreep ze maar al te goed. Over het nut hoefde je haar niets uit te leggen. En al die aandacht, ze vond het fantastisch."

Ouderdom hoeft niet per definitie tot ziektes te leiden, luidt de aanname als een persoon van 115 jaar overlijdt zonder enig ernstig gebrek. "Een belangrijke ontdekking", voorziet Holstege. "Het betekent dat ziekte een afwijking is, en een afwijking kan en moet je bestrijden", benadrukt de Groningse professor.

Tientallen onderzoeken zullen Holstege en zijn collega's in de komende maanden uitvoeren op de organen van Hendrikje van Andel-Schipper. Eerst gaan de wetenschappers op zoek naar grove afwijkingen om op microscopisch onderzoeksniveau te eindigen. "Als het goed is, ontdekken we niets."

Tot haar 106e levensjaar woonde de hoogbejaarde Hoogeveense op zichzelf tot visuele problemen haar dwongen tot verhuizing naar een woning met begeleiding. Verklaringen voor haar torenhoge leeftijd zijn er te over: ze heeft nooit gerookt, weinig tot geen alcohol gedronken en ze ging in haar leven in totaal één dag naar school, zodat ze daar geen infecties kon oplopen. Verder was ze erg intelligent en had ze geen kinderen. "Ze kan terugkijken op een relatief zorgeloos leven", besluit Holstege.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article24759731.ece
 
een hele leeftijd, mn groot oma was precies 100 geworden, dat vond ik al een hele leeftijd!

maar ze was toch niet de oudste mens TER WERELD.. wel van NL, maar ik meende dat de oudste iets van 123 is ofzo. :eek:
 
De oudste ooit geleefd was 122, ja.
 
Even een opmerking.
De oudste mens kan niet overlijden. Er van uit gegaan dat het over de oudste levende mens gaat.
 
zeekip zei:
Even een opmerking.
De oudste mens kan niet overlijden. Er van uit gegaan dat het over de oudste levende mens gaat.

Ga ff op elke slak zout leggen.... :(

RIP
 
115 dat is en hele leeftijd

is er ook al bekend wie nu de oudste is van de wereld
 
Op dit moment is de oudste van Nederland een vrouw van 110 jaar. Geboren 31 januari 1895 :)
 
wel gaaf dat ze het gehaald heeft...

maar je ziet je kinderen en je kleinkinderen zijn al de pijp uit.. nee bedankt. Half wegrotten in je schommelstoel.. pwaah
 
Back
Naar boven