MuscleMeat

Over(vr)eten bij avondmaal

Bezoekers in dit topic

humble_dadbod

Novice
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
19
Waardering
7
Lengte
1m94
Massa
107kg
Hey guys,

Na lange tijd afwezig zijn op dit forum maar gestaag doorgaand met mijn transformatie ben ik bijna waar ik wil zijn qua vet/bmi etc. Af en toe heb ik moeten stoppen vanwege blessures e.d. maar dan juist weer op m'n voeding gelet. Nu weeg ik 101kg/bmi 27/vet% 15,3 volgens smart weegschaal.

Ik zou het liefst nu eerst wat droger willen worden voor ik aan iets van een bulk denk. Onderhoud is volgens weegschaal 2200 kcal. Overdag doe ik vaak een shake en 4 boterhammen met mager beleg maar 's avonds heb ik dan de neiging om 2 flinke borden weg te bassen. Hetgeen zeker betekent boven de 2200kcal. Kom eigenlijk niet aan, val niet af.

Is mijn doelstelling wel haalbaar? Moet ik gewoon shit eten die verzadigd maar weinig kcal zodat ik minder eet? Of kan ik beter toch wat lichte cardio gaan doen ofzo? Zouden jullie het weten met 2200kcal per dag?

Thanks voor het meedenken.
 
In jouw situatie is in redelijk korte tijd (paar maanden) veel te winnen, afhankelijk hoe strict je wil/kan zijn. Wat mij in een vergelijkbare situatie heeft geholpen is 3x pw fullbody trainen, en zo clean mogelijk eten ongeveer 2500 kcal p dag, 180 gr eiwit. Lekker smorgens half uurtje wandelen en knallen met de gewichten dan ga je snel resultaten zien.
 
Weeg je je voeding af?
Track je alles wel?
Heb je een voedingsschema?

Een shake kan ca. 125 kcal bevatten maar met melk ca. 150 kcal

De ene boterham is de andere niet. Sneetjes variëren van 30-40 gr
Met 4 sneetjes 120-160 kcal

Avondeten.... een flink bord pasta kan je zo 800 -900 kcal geven. Maar aardappel groente en vlees ca. 500 kcal.

Als dit alles is wat je eet dan zit je misschien wel heel laag. Maar misschien onderschat je het ook wel.

Overigens vind ik 2200 kcal op 101 kg bij 1,94 m en sport wel heel erg weinig.

Weet wat je eet! Denk dat je dat eerst goed moet tracken.
 
Op een typische dag eet ik ongeveer 1100 kcal in ontbijt en lunch. Bestaand uit 1,5 schep whey, 400ml magere melk, 30gram havermout, 4 sneetjes bruin, 8 plakken kalkoen en een avocado. Soms nog een of twee stuks fruit (buiten beschouwing gelaten). Dus ik zou minstens een kcal of 1000 voor het avond eten moeten hebben.

Maar het is wel vaak pasta, rijst, noodles etc en dan tikt twee borden wel aan?!

Onderhoud op 2200 neem ik maar aan van de weegschaal maar als ik zie dat de laatste 5kg er niet af wil heeft de weegschaal kennelijk wel gelijk =(.

Probeer 3x per week wat krachttraining te doen, doe in ieder geval dagelijks declined push-ups 50-100 ook als sport er verder bij in schiet.
 
Effe meerekenen....
Bestaand uit 1,5 schep whey,
ca. 160 kcal
400ml magere melk
ca. 130 kcal
, 30gram havermout
ca. 105 kcal
, 4 sneetjes bruin,
ca. 85 pee snee =340 kcal
8 plakken kalkoen
Ca 1 ons? =110 kcal
en een avocado.
Ca. 180 kcal
Soms nog een of twee stuks fruit (buiten beschouwing gelaten).
150 kcal
Dus 1175 kcal dus dat klopt wel.

Maar je avondeten.
125 gr pasta (ongekookt gewogen) eet je zo weg (450 kcal), ga uit van kip 150 gr =160 kcal, groente (150 gr) en evt pastasaus komt op zo een 100 kcal.
1 eetlepel olie 135 kcal.
Met 1 bord ca. 850 kcal
Dat x 2 =1700 kcal en die 1100 van overdag dan zit je zo op 2800 kcal.
Daarom het belang van meten= weten.
Mogelijk zit daar nog ergens de fout?
 
Ja, zit weinig anders op dan 's avonds wel anders te gaan eten ben ik bang dan. Meer mensen met dit probleem of is die 1000kcal wel te doen? Ervaringen met van die konjac producten?
 
Ja, zit weinig anders op dan 's avonds wel anders te gaan eten ben ik bang dan. Meer mensen met dit probleem of is die 1000kcal wel te doen? Ervaringen met van die konjac producten?
Controleer t eerst wat je echt eet. Dit is maar een schatting om je een idee te geven.

Je zegt in de avond zo een honger te hebben dat je wel 2 borden eet.
Je kan ook overwegen beter te verdelen zodat die extreme honger uitblijft.

Groenten zijn je vriend!
Als jij 4 ons groenten bij je avondeten eet bijvoorbeeld dan vult dit aardig meer met wat minder pasta erbij. Doorsnee wordt er namelijk maar minimaal aan groente gegeten.

Ook bij je lunch, komkommer en tomaat op je brood erbij.
Eiwit vult ook meer dan koolhydraten. 1 boterham van 85 kcal is maar 35 gr en de kip 30 gram. Totaal 120 kcal. Bakje kwark van 250 gr is meer volume en net zoveel kcal.
 
Thanks voor de suggesties! Ik eet al noest veel groenten op een dag, maar ik doe er denk ik goed aan om ook het avondeten te gaan afwegen enzo denk ik. Zal ook proberen wat meer te verbranden met wandelen of lichte cardio. Heb weer even wat uit te proberen in ieder geval.
 
Hey guys,

Na lange tijd afwezig zijn op dit forum maar gestaag doorgaand met mijn transformatie ben ik bijna waar ik wil zijn qua vet/bmi etc. Af en toe heb ik moeten stoppen vanwege blessures e.d. maar dan juist weer op m'n voeding gelet. Nu weeg ik 101kg/bmi 27/vet% 15,3 volgens smart weegschaal.

Ik zou het liefst nu eerst wat droger willen worden voor ik aan iets van een bulk denk. Onderhoud is volgens weegschaal 2200 kcal. Overdag doe ik vaak een shake en 4 boterhammen met mager beleg maar 's avonds heb ik dan de neiging om 2 flinke borden weg te bassen. Hetgeen zeker betekent boven de 2200kcal. Kom eigenlijk niet aan, val niet af.

Is mijn doelstelling wel haalbaar? Moet ik gewoon shit eten die verzadigd maar weinig kcal zodat ik minder eet? Of kan ik beter toch wat lichte cardio gaan doen ofzo? Zouden jullie het weten met 2200kcal per dag?

Thanks voor het meedenken.
Je onderhoud ligt ruim hoger, maar dan nog 101kg op 15.3% bf en bar weinig verstand hoe het werkt aangezien je maar wat gokt en doet.
 
Je onderhoud ligt ruim hoger, maar dan nog 101kg op 15.3% bf en bar weinig verstand hoe het werkt aangezien je maar wat gokt en doet.
Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Integendeel ik luister graag naar aanbevelingen hier. De getallen komen van de smart weegschaal, het zou op zich moeten kloppen. Twijfel zelf alleen ook wel of die 2200 kcal accuraat is. Wat ik wel weet is dat tot het avondeten alle calorieën geteld zijn en dat ik daar heel consistent in ben. Dus doe maar wat gaat niet helemaal op.
 
Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Integendeel ik luister graag naar aanbevelingen hier. De getallen komen van de smart weegschaal, het zou op zich moeten kloppen. Twijfel zelf alleen ook wel of die 2200 kcal accuraat is. Wat ik wel weet is dat tot het avondeten alle calorieën geteld zijn en dat ik daar heel consistent in ben. Dus doe maar wat gaat niet helemaal op.
Je telt alles of begint er niet aan, schatten werkt niet tel je altijd mis vooral in een stevige bulk or diepe cut. Die smartweegschaal is bedoelt om jou het idee te geven dat je fit AF bent, maar ik weet vrij zeker dat je bf % ook aanzienlijk hoger ligt. Heb je ook zon smart watch die aangeeft na uur cardio 1500 kcal te hebben verbrand?
 
Je telt alles of begint er niet aan, schatten werkt niet tel je altijd mis vooral in een stevige bulk or diepe cut. Die smartweegschaal is bedoelt om jou het idee te geven dat je fit AF bent, maar ik weet vrij zeker dat je bf % ook aanzienlijk hoger ligt. Heb je ook zon smart watch die aangeeft na uur cardio 1500 kcal te hebben verbrand?
Could be. Zo'n watch heb ik niet en een uur cardio doe ik niet. Wanneer ik dat wel zou dan zou ik van iets van 450 kcal uitgaan ofzo. Percentage is niet wat me bezig houdt hier. Ik zal het met een korreltje zout nemen. Denk dat als ik 95 weeg dat ik er helemaal tevreden mee ben. Eerlijk gezegd ben ik nu al tevreden, ik kwam van ver. Maar ik zou nu nog geen bulk aandurven en onder 95kg wel.

De reden dat ik bij het avondmaal niet tel is omdat ik kook voor het hele gezin. Afwegen en passen maakt een rare indruk op mijn jonge kinderen. Ik zit in een scheiding dus in de toekomst misschien meer ruimte om het wel te doen. Of ik moet toch een handigheidje vinden dat het nu ook kan. Tot dusver geef ik je gelijk werkte ik met een marge en een uitgangspunt dat ik niet veel boven x-kcal zou uitkomen bij een avondmaal. Bij een zwaar avondmaal sloeg ik een ontbijt of lunch over. Maar this will only get you so far I guess.
 
Could be. Zo'n watch heb ik niet en een uur cardio doe ik niet. Wanneer ik dat wel zou dan zou ik van iets van 450 kcal uitgaan ofzo. Percentage is niet wat me bezig houdt hier. Ik zal het met een korreltje zout nemen. Denk dat als ik 95 weeg dat ik er helemaal tevreden mee ben. Eerlijk gezegd ben ik nu al tevreden, ik kwam van ver. Maar ik zou nu nog geen bulk aandurven en onder 95kg wel.

De reden dat ik bij het avondmaal niet tel is omdat ik kook voor het hele gezin. Afwegen en passen maakt een rare indruk op mijn jonge kinderen. Ik zit in een scheiding dus in de toekomst misschien meer ruimte om het wel te doen. Of ik moet toch een handigheidje vinden dat het nu ook kan. Tot dusver geef ik je gelijk werkte ik met een marge en een uitgangspunt dat ik niet veel boven x-kcal zou uitkomen bij een avondmaal. Bij een zwaar avondmaal sloeg ik een ontbijt of lunch over. Maar this will only get you so far I guess.
meten = weten. Half werk = half resultaat

Net waar iemand genoegen mee neemt of kan nemen.

Maar nogmaals 2200 kcal op 102kg bw is ver ruim beneden onderhoud dus moet je wel afvallen, maar denk dat je het aantal kcal wat je eet mis rekent en jou het beeld weerspiegelt dat 2200 jou onderhoud is. Cardio is een hulpmiddel voor dieper in een cut/gezondheid, aantal calorieën is leidend voor gewichtstoename of afname.
 
Zoals al gezegd is meten = weten. Dat is toch wel het startpunt. Als je momenteel al meerdere weken stabiel bent met gewicht en training is dat wel een goed moment want dat betekent dat je op onderhoud zit waarschijnlijk.

MyFitnessPal of iets anders gebruiken en uitrekenen wat je nu normaal eet, dus met die 2 borden.

Samen met consistent tracken heb je dan de volgende opties en kunnen allemaal gecombineerd worden:
- voedsel weglaten (e.g. ontbijt overslaan)
- minder grote porties (e.g. ipv 4 maar 2 boterhammen)
- cardio (e.g. elke dag 2x 30min wandelen)

Kun je toch die 2 borden in de avond blijven pakken als dat belangrijk is. Ik ken iemand die doet eigenlijk al heel zijn leven ontbijt met een boterham , lunch 2 boterhammen met een actief beroep. In de avond drinkt hij bier en eet hij geregeld chips. Gezond is het niet, maar ripped is hij wel. Wat ik ermee wil zeggen; iedereen houdt van zijn eigen dingen, hou hier aan vast als je dat nodig hebt (uitzonderingen zoals die maat daargelaten natuurlijk)

Buiten je gewicht niet meer naar die weegschaal kijken (zelfs je gewicht kan sommige weken stagneren in een cut) ;)
 
Mss wat meer kiezen voor aardappelen ipv rijst of pasta, meer volume met minder kcal. Kun je niet voor jezelf koken ( en afwegen ) 1 of 2 keer per week en dan bewaren in bakjes om nadien op te warmen.
 
Dank voor de suggesties! Ik ga kijken wat mogelijk is voor mij. Ik denk dat ik hoe dan ook wat aan dat avondeten moet doen (minder vreten), maar daarnaast ga ik even wat actiever afwegen e.d. en wat meer aardappelen eten (geen favoriet), maar moet er aan geloven. Wandelen zou ik graag willen maar loeidrukke baan en 2 kleine kiddos laten het weinig toe.

Ik heb in ieder geval weer even genoeg om mee vooruit te kunnen, thanks.
 
Back
Naar boven