AndroidHealthClinic

Overactieve schildklier

Bezoekers in dit topic

Expand

Novice
Lid geworden
23 sep 2012
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m98
Massa
76kg
Vetpercentage
5%
Hallo allemaal,

Ik ben nu een tijdje actief op het forum en heb heel veel informatie hier opgedaan. Het was voor mij vrij snel duidelijk dat ik moest gaan bulken wat ik ook ben gaan doen. Ik at al erg veel maar ondanks dat wou ik het toch verhogen. Ik wou immers aankomen. Nu ben ik al een tijdje bezig maar kom weinig aan. Nu kan dat natuurlijk aan mijn voedingsschema en/of trainingschema.

Maar aangezien mij al eerder is verteld dat ik een overactieve schildklier heb, heb ik de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of dit überhaupt van invloed is. Ik ga op een gemiddelde dag makkelijk over de 20 boterhammen heen en dan eet ik geen boterhammen als ontbijt en avondeten. Ook tussendoortjes komen er nog bij.

Ben altijd vrij mager geweest ondanks dat ik altijd veel at. Ook kom ik op een gemiddelde dag zeker zo'n 4x tot 6x op het toilet terecht en tijdens een grote hap ben ik er meestal 2 tot 4 uur later te vinden.

Hier nog wat informatie over de schildklier.
Wanneer de schildklier op lange termijn overactief wordt en meer hormonen afscheidt dan nodig is, ontstaat er een aandoening genaamd hyperthyreoïdie. Hierdoor werkt de stofwisseling harder dan nodig, waardoor alles in het lichaam versnelt. Hierdoor zijn meer calorieën nodig om je lichaam niet uitgeput te laten raken. Wanneer er minder calorieën binnenkomen dan nodig om in dit proces te voldoen, ontstaat er gewichtsverlies.

Nogmaals:
Maar aangezien mij al eerder is verteld dat ik een overactieve schildklier heb, heb ik de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of dit überhaupt van invloed is.

Alvast bedankt.
 
Gebruik je er iets voor, strumazol ofzo?
 
Je hebt een rijtje symptomen hiervoor zoals slapeloosheid en irritatie, ik zou het lijstje even opzoeken en ff checken, anders raadpleeg een arts.
 
De lijst met klachten die horen bij hypo- of hyperthyreoidie zijn zo ongeveer oneindig. Eigenlijk kan je de schildklier vergelijken met de thermostaat van je lichaam. Als hij te snel werkt, gaat alles een graadje sneller: metabolisme, lichaamstemperatuur, cognitie, en soms ook je hartritme. Bij een traag werkende schildklier is dat juist het tegenover gestelde.
 
Ik gebruik er niets voor, en er zijn inderdaad heel veel klachten en bij een paar kan ik mezelf lichtelijk in verband brengen (dus denk dit niet te hebben) . Maar ik geloof dat hyperthyreoidie nog wat extremer is.
 
Ga eens langs de huisarts?
 
Ik heb zelf ook een overactieve schildklier. Het enige wat ik je kan aanraden is regelmatig eten (3x per dag een maaltijd met ongeveer zelfde aantal kcal/koolhydraten/eiwitten en als tussendoortjes boterhammen met Pindakaas/kipfilet) en uitrekenen wat je lichaam verbrandt in rust toestand. Je huisarts kan je hierbij helpen.

Bijvoorbeeld:
Brinta of havermout is een goede start van de dag.
Laat frisdranken/snoepgoed staan dat zijn alleen maar suikerbommen.
Rijst/pasta met Kip (Mager vlees- dus weinig vet ) en roerbakgroeten gebakken in olijfolie met Cashewnoten
Volkoren brood ( geen wit brood daar zit vrijwel niets in)
voor het na bed gaan een bak kwark ( liefst volle kwark)


Ik ben 3 maanden terug met advies van mijn dokter begonnen aan krachtraining. 3 maanden later ben ik van 63 kg naar 76kg gegaan. Dit puur alleen door niet alleen meer te eten maar ook gezond en regelmatig eten, dit in combinatie met fitness.

het gaat niet er niet alleen om hoeveel je eet maar wat je eet.

je moet er wat voor over hebben maar uiteindelijk beloond het wel.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Ga bij je huisarts en laat bloedafname doen met bepaling van TSH; meten is weten.
 
Inderdaad even TSH en vrije T4 laten prikken.
 
Ok, bedankt voor jullie hulp :)
 
Back
Naar boven