AndroidHealthClinic

Overcome (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

swiss bar is sws ++ ;)
 
wat is het voor-/nadeel?

Het verschilt natuurlijk per oefeningen, maar een aantal voordelen:
* Een natuurlijkere greep voor je schouders. De neutrale grip is vaak vriendelijker voor je schouders dan een pronated grip. Probeer maar eens (terwijl je zit); trek je arm zover mogelijk terug met zowel een neutrale als een pronated grip en voel het verschil.
* Bij close grip bench press: met een neutrale grip is het veel makkelijker om je ellebogen "tucked" the houden. Een pronated grip forceerd je ellebogen ietsje naar buiten (again; probeer maar)
* Bij zowel pulls als presses is de neutrale grip beter voor de polsen. Je bent met een neutrale grip niet geneigd je polsen naar binnen te laten klappen.
* Sowieso is de swiss bar chill voor variatie. Soms is het echt puur een variatie (die misschien dus fijner voelt) van een barbell oefening, maar je kan het soms ook als een zwaardere, meer compound versie van een dumbell lift zien. Denk hierbij aan bijv. hammer grip curls of neutral grip skullcrushers.
* Als je gewend bent veel uit "een bepaalde hoek" te doen, is het niet alleen mentaal een welkome afwisseling, maar door een net iets andere hoek zul je ook weer iets andere (assistentie) spiertjes trainen, waardoor je overbelastingspijntjes sneller voorkomt.

Nadelen:
* Duur pokkeding, weinig gyms hebben een (goede) swiss bar.
* Ondanks dat de meesten verschillende grepen hebben, kan het zo zijn dat jou "sweet sport" qua gripwijdte eigenlijk nét tussen 2 grepen invalt. Bij een barbell kan je echt op de milimeter zelf kiezen waar je vast pakt, dit is bij een swiss bar niet het geval.
* Veeeel lastiger spotten! Ik denk dat ik dit niet hoef uit te leggen.
* Touch and go werkt soms minder lekker, omdat je snel met een "ongelijk" gedeelte touched. Dit heb je vooral als je erg zwaar gaat of close bij falen komt...
* Cleanen is bijna onmogelijk, dus je moet al een rek hebben wil je overhead presses ermee doen.

Al bij al is mijn verdict dat een swiss bar misschien wel DE beste bar is voor assistance lifts (high rep presses/rows, curls/extentions/ander gepomp) samen met de axle, maar geen geweldige bar voor max effort werk.
 
Het verschilt natuurlijk per oefeningen, maar een aantal voordelen:
* Een natuurlijkere greep voor je schouders. De neutrale grip is vaak vriendelijker voor je schouders dan een pronated grip. Probeer maar eens (terwijl je zit); trek je arm zover mogelijk terug met zowel een neutrale als een pronated grip en voel het verschil.
* Bij close grip bench press: met een neutrale grip is het veel makkelijker om je ellebogen "tucked" the houden. Een pronated grip forceerd je ellebogen ietsje naar buiten (again; probeer maar)
* Bij zowel pulls als presses is de neutrale grip beter voor de polsen. Je bent met een neutrale grip niet geneigd je polsen naar binnen te laten klappen.
* Sowieso is de swiss bar chill voor variatie. Soms is het echt puur een variatie (die misschien dus fijner voelt) van een barbell oefening, maar je kan het soms ook als een zwaardere, meer compound versie van een dumbell lift zien. Denk hierbij aan bijv. hammer grip curls of neutral grip skullcrushers.
* Als je gewend bent veel uit "een bepaalde hoek" te doen, is het niet alleen mentaal een welkome afwisseling, maar door een net iets andere hoek zul je ook weer iets andere (assistentie) spiertjes trainen, waardoor je overbelastingspijntjes sneller voorkomt.

Nadelen:
* Duur pokkeding, weinig gyms hebben een (goede) swiss bar.
* Ondanks dat de meesten verschillende grepen hebben, kan het zo zijn dat jou "sweet sport" qua gripwijdte eigenlijk nét tussen 2 grepen invalt. Bij een barbell kan je echt op de milimeter zelf kiezen waar je vast pakt, dit is bij een swiss bar niet het geval.
* Veeeel lastiger spotten! Ik denk dat ik dit niet hoef uit te leggen.
* Touch and go werkt soms minder lekker, omdat je snel met een "ongelijk" gedeelte touched. Dit heb je vooral als je erg zwaar gaat of close bij falen komt...
* Cleanen is bijna onmogelijk, dus je moet al een rek hebben wil je overhead presses ermee doen.

Al bij al is mijn verdict dat een swiss bar misschien wel DE beste bar is voor assistance lifts (high rep presses/rows, curls/extentions/ander gepomp) samen met de axle, maar geen geweldige bar voor max effort werk.

Thanks man!
 
Ik onderschrijf Snowke90 zijn post. Heerlijke bar voor variatie. Al moet ik zeggen dat ik presses met de swissbar lastiger vindt dan regular barbel.
 
Vanavond staat op het menu: deadzzz
Laatste training van de 2e cycle
 
Laatst bewerkt:
Fallin in love all again....fuck Yeah deadzzz gaan lekker !
 
Training gisteravond.
Laatste training 2de cycle wendler

1. Conventional deadlift hookgrip
5x 60
5x 75
3x 90

Main
5x 112.5
3x 127.5
1+ x 142.5 kg》5x ( van hier met riem)
Joker
1x 150
1 x 157.5
1 x 165 kg

2. Safety squat bar paused beltless
5x 63 kg
5x 72 kg
5x 82 kg

3. Glute ham raise : dracula pose
Bodyweight x 10
BW x 10
BW x 8
BW x 8
BW x 5

Rest van quad en ham assistence overgeslagen...toasted van deads.

4. Calfraise op leggpress superset seated calf raise. Beide aparte plateloaded

230 kg x 15 ss 50 kg x 10
230 kg x 10 ss 50 kg x 8
230 kg x 12 ss 50 kg x 10

Comments: deadlift ging goed en voelt ook weer goed. Door het herstel krijg ik weer meer vertrouwen in deadlift als in mijn eigen lichaam.
Afwijking door disbalans van spierspanning is nagenoeg weg of weg aan het trekken.....en dat na 8 jaar: DieNase je bent een top gast en ik ben jou erg dankbaar dat je mij verder hebt kunnen helpen in het herstel!
 
Misaa ben je een Limburger? :O
 
Laatst bewerkt:
Meer goed nieuws...ziet er naar uit dat ik meer mogelijkheden qua tijd ga hebben. Maw push pull leggs gaat MISSCHIEN weer haalbaar worden. Dat is mooi want qua doelen wil ik ook voor size gaan. Deze split laat me meer volume draaien en qua totale trainingstijd het kort te houden.

Vandaag was het eigenlijk rust maar ga er push 1 van maken. Even kijken hoe laat ik ga...eerst de kids maar eens ophalen.

edit: woord misschien was weggevallen. Blijft niet meevallen om met dikke kauwen te typen op een klein toetsenbord phone☺
 
Laatst bewerkt:
Van orgine wel...woon echter al enkele jaren in het buitenland. Je weet wel tussen die brabanders. Die praten zoals Brab0😉
Werom zouse det doon? Es se oet ut zuije bes geejt ut euveral allein mer nutter waere...
 
Eigenlijk zou ik nu moeten starten met een deload zoals wendler tegenwoordig voorschrijft (elke 7e week). Alleen voel ik me goed dus ben zojuist begonnen met derde reguliere cycle

Training max (=90% van echte max) voor komende cycle:
Bench: 1x 110 kg
Low bar squat: 1x 125.5 kg
Mp : 1x 61.5kg
Conventional hookgrip deadlift: 1x 153.5 kg

Hoewel ik het had dat er misschien meer tijd vrijkomt, twijfel ik nog of ik voor push/pull/leggs split ga of het gewoon bij upper lower ga houden.

Gezien met gezinsleven regelmatig plotseling iets moet, is daar met upper/lower beter mee om te gaan.
Ook heb ik gemerkt door upper lower eod te draaien dat ik beter hersteld ben voor iedere training. Nadeel is alleen dat ik denk dat je minder volume kan draaien al moet ik wellicht meer naar Gijs zijn manier kijken.

Push pull legs laat je 6x per week trainen, 3x trainen en 4e dag is offday maar toch maar 2x per week frequentie
 
Laatst bewerkt:
Nou gezien bovenstaande heb ik gisteren een all out upperbody getraind....en dat ga ik niet meer zo doen. Aan de andere kant wil ik volume ook niet gaan verlagen. Wordt push/legs/pull split.

Hier de training van gisteravond

1. Benchpress
5x 45 kg
5x 55
3x 65

Main
3x 77.5
3x 87.5
3+x 100》8 reps (vanaf hier met wrist wraps

Joker
3 x 105
3x 110
1x 115

2. Incline db bench paired atx swissbar Seal row
35.9 kg x 12 P 71 kg x 12
35.9 kg x 10 P 71 kg x 12
35.9 kg x 10 P 71 kg x 10
35.9 kg x 10 P 71 kg x 10
35.9 kg x 8 P 71 kg x 10

3. Plate loaded Lat pulldowns (verschillende grepen)
60 kg x 12
60 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10
60 kg x 10

4. Giantset: cable crossover superset lying cable facepull superset cable side raise
45 kg x 15 ss 55 kg x 20 ss 15 kg x 15
45 kg x 12 ss 55 kg x 15 ss 15 kg x 12
45 kg x 10 ss 55 kg x 15 ss 15 kg x 12

5. One arm Poliquin preacher curl superset dumbel overhead extension
13.3 kg x 10 ss 29.3 kg x 10
13.3 kg x 10 ss 29.3 kg x 10
13.3 kg x 9 ss 29.3 kg x 10

6. Cable both hands preacher curl ss katana one arm cable extension
50 kg x 10 ss 20 kg x 13
50 kg x 8 ss 20 kg x 10
40 kg x 10 ss 15 kg x 12

Comments : monsterlijke training. Gewichten vielen niet tegen maar duurde lang. Wat ik hierboven al typte wil volume niet omlaag gooien. Ga vandaag leggs doen ookal heb ik donderdag nog fix gedeadlift en licht gesquat.
Misschien morgen pull en dan maandag rust. We zullen zien.

 
Ohja. Misschien komt nog een rogue echo bike of een fitnes seller Xebex Elite Air Bike bij de home gym.
Grappig normaal heeft moeder de vrouw vragen als ik weer iets voor de home gym regelde maar nu wil zij een van deze bikes. Ik vind het Prima!☺
Schuur staat vol dus de bike komt in de woonkamer , op haar verzoek zodat ze kan Netflix tijdens het fietsen☺

Normaal warm ik algemeen op door speed rope te jumpen maar na zoveel tijd breekt het springtouw. Nu doe ik burpees en dan algemeen mobility (limber 11 van Joe de franco met wat aanvullende upperbody oefeningen).
 
Laatst bewerkt:
Doelen komende periode zijn:
Verder herstel.
Daarnaast : fysiek. Dwz vet % omlaag brengen en massa behouden.

If you wanne look like a bbér, you must train en eat like a bbér. Dus strikter op eten en meer reps.

Ga vandaag eens spelen met high bar squat.
 
Laatst bewerkt:
20201107_120514.jpg


Goede maaltijd voor straks leg training. Minus de beschuit met muisjes en kaas. Dat is de maaltijd van onze kleine strongman. Inmiddels 3 jaar oud met een liefde voor pullups te doen wanneer papa in de schuur aan trainen is. Kastje in wording ☺
 
Vandaag leggs.

Als eerste oefening high bar squat gedaan tot 100 kg x 5. Voelde niet lekker. Injury preventie is mij belangrijker dus gedaan wat ik volgens schema moest doen met lowbar squat.

5x 50 kg
5x 62.5
3x 75
Main
3x 87.5
3x 100
3+ x 112.5 kg 》 met belt: 3 reps en niet amrap gedaan.

Assistence : not doing jack shit

Comments: tijdens warmup high bar gedaan maar deze ligt mij niet zo. Geen zin in blessures door techniek fouten etc dus geswitchd naar low bar. En main wendler sets gedaan. Assistence overgeslagen omdat ik niet hersteld was. Morgen en overmorgen rust. Eerst maar eens die tijd gebruiken voor vast schema (incl assistence aanpak)

Verder ben zelf de boel een beetje aan het verklooien. Vandaag merkbaar niet hersteld. Terugkijkend logisch aangezien ik donderdagavond nog deads gedaan had met hoge rpe joker sets. Daarbij vrijdag een upperbody gedraaid met in totaal 46 sets (incl warmup sets bench). En na dat alles vandaag leggs wilde trainen als 3e trainingsdag.

Kortom moet niet meer gaan rondklooien maar gaan werken met vaste aanpak en template (voornamelijk assistence).

Conclusie van de dag is wel dat ik eod ga trainen of max 2 dagen achter elkaar. Door deze conclusie valt push pull legs definitief voor mij af.
Upperbody Lowerbody heeft dan mijn voorkeur of evt. Fullbody variant van wendler. Vrees alleen bij fullbody te weinig volume voor de mass gains te kunnen draaien.
Daarnaast zal ik misschien een vaste template van wendler moeten kiezen ipv zelf iets bedenken om te voorkomen dat ik op upperbody dagen in de 40 sets uitkom. Meer is niet altijd beter. Anders had ik net zo goed sheiko kunnen blijven doen. Was daarmee gestopt omdat het te specifiek en te lange trainingen waren.

Neig naar boring but big (5× 10 @ 50% en dit later opbouwen naar 60%) of boring but strong (10× 3 of 5 reps @ 70 % trainingmax). Vind alleen weinig variatie: wil ook wat andere oefeningen erin doen (dumbel incline bench,glute ham raise, klokov weighted hyper extension, evt. Hack squat of legpress). Dan moet ik weer opletten dat ik niet teveel ga toevoegen.
Maybe gewoon template peridation bible variant kiezen.

Iemand nog tips? Wil kracht en massa winnen. Volgens wendler is boring but big het beste.

Al met al blijft het leren...
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven