Fitness Seller

Overgewicht erfelijk bepaald door darmflora (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

HighonX

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
1 feb 2014
Berichten
1.064
Waardering
241
Lengte
1m81
Massa
88kg
Jaaaa voor de dikkerdjes onder ons! Heb de wetenschappelijke artikelen helaas niet kunnen bemachtigen.

'Overgewicht erfelijk bepaald door darmflora'

Overgewicht is gedeeltelijk erfelijk bepaald. Mogelijk ligt de verklaring hiervoor in de genen die de bacteriepopulatie in de darmen vormgeven. Deze bacteriën oefenen invloed uit op de stofwisseling.
Dat schrijven Israëlische, Britse en Amerikaanse wetenschappers deze week in Cell.

Het is al langer bekend dat de samenstelling van de darmbacteriepopulatie samenhangt met overgewicht. Bepaalde bacteriën zouden de opslag van vet stimuleren en de stofwisseling verstoren. De mate waarin onze eigen genen een rol spelen bij de totstandkoming van die populatie was nog niet bekend.

Om dit te ontrafelen bestudeerden de onderzoekers de darmbacteriepopulaties van 977 Britse tweelingen. Een deel van hen was eeneiïg, een deel twee-eiïg.

De algehele samenstelling bleek niet te verschillen tussen deze twee groepen, maar de aanwezigheid van specifieke bacteriegroepen wel. Een deel van de populatie is dus genetisch bepaald, concluderen de onderzoekers.

Overgewicht

Het opvallendst was dat juist deze genetisch bepaalde soorten samenhangen met ziekten en in het bijzonder met (het voorkomen van) overgewicht.

Met name bij de bacteriefamilie van Christensenellae is dat het geval. Dat toonden de onderzoekers aan door deze bacteriën aan bacterievrije muizen te voeren. Hoe meer van deze bacteriën ze kregen, hoe meer ze beschermd waren tegen het ontwikkelen van overgewicht.

Wel moet volgens de onderzoekers nog blijken hoe relevant ze zijn, aangezien de studie niet laat zien hoe groot de invloed van de genetisch bepaalde bacteriën is op het lichaamsgewicht. De bacterie Akkermansia muciniphila, die een grote invloed op het gewicht lijkt te hebben en juist niet genetisch bepaald is.

BRON: NU.nl
 
Als dikke strongman kan ik weer gerust slapen deze nacht na dit artikel te lezen! :thumbs:
 
zijn dit magische darmbacterien die van 1500 kcal er 3000 maken waarna je smerig dik wordt?

jezus:roflol:
Wel moet volgens de onderzoekers nog blijken hoe relevant ze zijn, aangezien de studie niet laat zien hoe groot de invloed van de genetisch bepaalde bacteriën is op het lichaamsgewicht.
:roflol:nu.nl wetenschapssectie at it's finest

gewoon de titel tussen aanhalingstekens zodat je geen misleidende titel hebt, nee dat is een citaat!!
 
Ik dacht altijd dat zwaarlijvigheid door gebrek aan ruggengraat kwam?
 
tfoe gelukkig maar
 
Klopt , ik heb teveel bactierien in mijn darmen die mijn stofwisseling enorm vertragen , ik zoek nu een manier om die bacterien zo snel mogelijk op een natuurlijke wijze uit te schijten
 
Klopt , ik heb teveel bactierien in mijn darmen die mijn stofwisseling enorm vertragen , ik zoek nu een manier om die bacterien zo snel mogelijk op een natuurlijke wijze uit te schijten

cyanide
 
je bleef de cyanide nemen en je hebt het bloedverlies gestopt?

fcking alpha
 
Jammer dat Luppie gebanned is, hij weet vast veel over de 'darmvlora'.
 
Ga je nou bijdehand tegen mat doen ?!
GVD^$@#&*@#$
 
Mat is vertrokken naar Cambodia, wellicht om een homo te adopteren.
 
zijn dit magische darmbacterien die van 1500 kcal er 3000 maken waarna je smerig dik wordt? jezus:roflol: :roflol:

nee, heeft waarschijnlijk te maken met de invloed op insuline ongevoeligheid, en insuline ongevoeligheid is een belangrijke factor bij obesitas
 
nee, heeft waarschijnlijk te maken met de invloed op insuline ongevoeligheid, en insuline ongevoeligheid is een belangrijke factor bij obesitas

wordt de overgrote meerderheid niet dusdanig insuline ongevoelig juist als het gevolg van dik en inactief zijn en niet als oorzaak dan?
 
wordt de overgrote meerderheid niet dusdanig insuline ongevoelig juist als het gevolg van dik en inactief zijn en niet als oorzaak dan?

het zal een combinatie zijn van dingen als genen, overeten en inactief zijn die insuline ongevoeligheid promoten, maar voor zover ik weet is het de combinatie van insuline ongevoeligheid en overeten dat obesitas promoot. insuline ongevoeligheid is geen bijkomende factor die later intreedt nadat je al obees aan het worden bent

het is dus een factor die eerder een oorzaak is dan een gevolg

daarom zijn low carb/keto diets dus ook bijzonder effectief voor diabeten/obese mensen/hele inactieve mensen, deze mensen hebben allemaal een lagere glucose tolerantie.
 
Back
Naar boven