MuscleMeat

Overgewicht is erfelijk bepaald (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hoewel onze genen niet zijn veranderd vergeleken "vroeger", kunnen ze wel een rol spelen bij de huidige obesitasepidemie.
Of iemand die erfelijk belast is met een verhoogde kans op obesitas, ook daadwerkelijk obesitas ontwikkelt is afhankelijk van omgevingsfactoren. Bij "voedselschaarste" en zware lichamelijke arbeid zullen ook de mensen die erfelijk belast zijn niet zo snel obesitas ontwikkelen. Anders wordt dit wanneer de lichaamsbeweging afneemt en overal in overvloed voedsel aanwezig is. Deze (en andere) veranderde omgevingsfactoren zorgen ervoor dat verschillen in genetische opmaak (genotype) ook daadwerkelijk zichtbaar worden (fenotype). De verschillen in genetische opmaak worden dan duidelijker, ondanks dat er niets veranderd is vergeleken "vroeger".

Ieder pondje gaat door het mondje, maar onze krachtige obesogene omgeving, met overal verleidingen, heeft er wel voor gezorgd dat het voor veel mensen moeilijk is geworden om op gewicht te blijven. Het eenvoudige advies om minder te eten dan je verbruikt is dan vaak onvoldoende. Het gedrag moet veranderd worden en dat is in de praktijk niet zo eenvoudig. Mensen hebben niet voor hun plezier obesitas.
 
Hoewel onze genen niet zijn veranderd vergeleken "vroeger", kunnen ze wel een rol spelen bij de huidige obesitasepidemie.
Of iemand die erfelijk belast is met een verhoogde kans op obesitas, ook daadwerkelijk obesitas ontwikkelt is afhankelijk van omgevingsfactoren. Bij "voedselschaarste" en zware lichamelijke arbeid zullen ook de mensen die erfelijk belast zijn niet zo snel obesitas ontwikkelen. Anders wordt dit wanneer de lichaamsbeweging afneemt en overal in overvloed voedsel aanwezig is. Deze (en andere) veranderde omgevingsfactoren zorgen ervoor dat verschillen in genetische opmaak (genotype) ook daadwerkelijk zichtbaar worden (fenotype). De verschillen in genetische opmaak worden dan duidelijker, ondanks dat er niets veranderd is vergeleken "vroeger".

Ieder pondje gaat door het mondje, maar onze krachtige obesogene omgeving, met overal verleidingen, heeft er wel voor gezorgd dat het voor veel mensen moeilijk is geworden om op gewicht te blijven. Het eenvoudige advies om minder te eten dan je verbruikt is dan vaak onvoldoende. Het gedrag moet veranderd worden en dat is in de praktijk niet zo eenvoudig. Mensen hebben niet voor hun plezier obesitas.

Eten is meestal ook gewoon een leefstijl, dus mensen die makkelijk denken hebben dan ook een grotere kans om obesitas te ontwikkelen.
Denk aan mensen die geen zin hebben om te koken oid, die gaan meestal een pizza halen.

Ik denk niet dat genen met verhoogde kans op obesitas een wereld van verschil maken, ik geloof meer in het denken en handelen van die mensen zelf die ze dik maken
 
"Gezonde voeding en voldoende beweging hebben weliswaar enige invloed op ons gewicht, maar het antwoord op de vraag waarom de een sneller dik wordt dan de ander, ligt in onze genen."

"De uitkomst: sommige muizen zijn van nature actiever dan andere en verbranden daardoor meer calorieën."

Dus het zit in je genen dat je actiever bent, waardoor je verbranding hoger komt te liggen. Maar dit veranderd niks aan je basisverbranding zoals de titel suggereert met "Overgewicht is erfelijk bepaald".

Dus gewoon meer bewegen of minder eten blijft het standpunt. Alleen sommige mensen bewegen meer dankzij hun genen. Good for them...
 
"Gezonde voeding en voldoende beweging hebben weliswaar enige invloed op ons gewicht, maar het antwoord op de vraag waarom de een sneller dik wordt dan de ander, ligt in onze genen."

"De uitkomst: sommige muizen zijn van nature actiever dan andere en verbranden daardoor meer calorieën."

Dus het zit in je genen dat je actiever bent, waardoor je verbranding hoger komt te liggen. Maar dit veranderd niks aan je basisverbranding zoals de titel suggereert met "Overgewicht is erfelijk bepaald".

Dus gewoon meer bewegen of minder eten blijft het standpunt. Alleen sommige mensen bewegen meer dankzij hun genen. Good for them...

Muizen zijn geen menselijke wezens he, ons instinct is dan ook anders ingesteld. Ik denk niet dat die actieve beweging ook op ons zoveel van invloed is. Tegenwoordig gaat iedereen met de auto naar zijn werk, eet te veel en beweegt niet tot nauwelijks.
Lijkt me weinig te maken hebben met genen
Behalve bmr dan
 
JochemB zei:
Ik denk niet dat genen met verhoogde kans op obesitas een wereld van verschil maken, ik geloof meer in het denken en handelen van die mensen zelf die ze dik maken
Het probleem is dat de oorzaak van obesitas multifactorieel is waardoor een combinatie van maatregelen nodig is om 'een wereld van verschil" te maken. Kijk bijvoorbeeld naar het project "Jongeren Op Gezond Gewicht" (JOGG). Met een combinatie van verschillende interventies op lokaal niveau wordt geprobeerd om de gezondheid van jongeren te verbeteren. Dit project heeft in Frankrijk, maar ook in Nederland, gunstige resultaten laten zien, terwijl afzonderlijke interventies bij jongeren vaak teleurstellend waren.

Dat genen een rol spelen bij obesitas staat vast. Tweelingstudies laten dit herhaaldelijk zien. Hoe groot dit effect en aandeel is, is onduidelijk. In de praktijk kunnen we ook (nog) weinig met deze kennis.

Maar ik ben het met je eens dat het gedrag van mensen een belangrijke rol speelt. Voordeel hiervan is dat er in de praktijk ook nog iets aan gedaan kan worden. Een nadeel is dat langdurige gedragsverandering niet eenvoudig is. Er bestaan verschillende mechanismen die gedragsverandering tegenwerken.
 
Het probleem is dat de oorzaak van obesitas multifactorieel is waardoor een combinatie van maatregelen nodig is om 'een wereld van verschil" te maken. Kijk bijvoorbeeld naar het project "Jongeren Op Gezond Gewicht" (JOGG). Met een combinatie van verschillende interventies op lokaal niveau wordt geprobeerd om de gezondheid van jongeren te verbeteren. Dit project heeft in Frankrijk, maar ook in Nederland, gunstige resultaten laten zien, terwijl afzonderlijke interventies bij jongeren vaak teleurstellend waren.

Dat genen een rol spelen bij obesitas staat vast. Tweelingstudies laten dit herhaaldelijk zien. Hoe groot dit effect en aandeel is, is onduidelijk. In de praktijk kunnen we ook (nog) weinig met deze kennis.

Maar ik ben het met je eens dat het gedrag van mensen een belangrijke rol speelt. Voordeel hiervan is dat er in de praktijk ook nog iets aan gedaan kan worden. Een nadeel is dat langdurige gedragsverandering niet eenvoudig is. Er bestaan verschillende mechanismen die gedragsverandering tegenwerken.

Er is idd altijd sprake van meerdere variabelen, maar over die genen bij obesitas zie ik heel graag meer over. Ik heb niet echt een idee in welke richting nu te denken. Moet ik denken aan een lager bmr of een hogere opslag van vet, want in principe is dit hetzelfde. Wanneer je teveel energie eet, wordt je dik.

Ik snap dat gedragsverandering moeilijk is voor mensen, maar dat is geen excuus voor dikke mensen :p
Ik ben zelf ook van 18% naar 12% gegaan voordat ik serieus bb'de zegmaar, het is gewoon een schakel die je om moet zetten. Nou zal die 18% weinig voorstellen onder obesitas-mensen, maar het gaat om het idee dat er een verandering moet plaatsvinden
 
Daar klopt geen hol van.
 
JochemB zei:
Ik heb niet echt een idee in welke richting nu te denken. Moet ik denken aan een lager bmr of een hogere opslag van vet, want in principe is dit hetzelfde. Wanneer je teveel energie eet, wordt je dik.
Daar is nog maar weinig over bekend en afhankelijk van het soort gen en type mutatie. Er worden ook steeds meer genen gevonden die een rol spelen bij gewichtsregulatie.

Een literatuuronderzoek van het RIVM:
van den Berg SW, Dolle MET, Boer JMA. Genetic contribution to obesity: a literature review.
Bilthoven: National Institute for Public Health and the Environment. RIVM Rapport 350020005;
2007.

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350020005.pdf

XtremeBB zei:
Daar klopt geen hol van.
Waar klopt geen hol van?
 
Bullshit onderzoek hebben ze ook gekeken hoeveel die andere muisen bewogen?
En kom zelf ook van ernstig overgewicht af en nu kan ik ook 3500 kcal weg werken zonder aan te komen.
 
Nu het toch over overgewicht gaat: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1320640

Hierin wordt uitgelegd dat mensen die tussendoor veel vet en suikers (ook hier niet gedefinieerd) eten minder serotonine in de hersenen afgeven, en hierdoor meer de behoefte hebben om door te eten als ze verzadigd zijn.
 
Nu het toch over overgewicht gaat: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1320640

Hierin wordt uitgelegd dat mensen die tussendoor veel vet en suikers (ook hier niet gedefinieerd) eten minder serotonine in de hersenen afgeven, en hierdoor meer de behoefte hebben om door te eten als ze verzadigd zijn.

Ja maar dat zit tussen de oren, dan ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dik worden in de genen zit. Het is gewoon een kwestie van leefstijl
 
Ja maar dat zit tussen de oren, dan ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dik worden in de genen zit. Het is gewoon een kwestie van leefstijl

Mooie samenvatting van het filmpje :)
 
"Gezonde voeding en voldoende beweging hebben weliswaar enige invloed op ons gewicht, maar het antwoord op de vraag waarom de een sneller dik wordt dan de ander, ligt in onze genen."

"De uitkomst: sommige muizen zijn van nature actiever dan andere en verbranden daardoor meer calorieën."

Dus het zit in je genen dat je actiever bent, waardoor je verbranding hoger komt te liggen. Maar dit veranderd niks aan je basisverbranding zoals de titel suggereert met "Overgewicht is erfelijk bepaald".

Dus gewoon meer bewegen of minder eten blijft het standpunt. Alleen sommige mensen bewegen meer dankzij hun genen. Good for them...

Dat is imo bullshit , iedereen heeft in zich de 'conserve energy' gene. Het is een kwestie van bewust te zijn dat je dit hebt , emoties snappen en wat hun doel is zodat je deze kan overrulen. Anders ben je een slaaf van je van nature uit luie mind die gebaseerd is op een tijd wanneer voedsel schaars was.
 
Genen of niet, obesitas blijft een resultaat van een overschot aan calorieen. Of het nu sneller of langzamer gaat, het slachtoffer blijft een luie vreetzak :D
 
Nee het is een gewoonte je voeding is niet op orde...

De vraag is waarom hebben meer mensen in je gezin het?

Die eten meestal het zelfde als jouw, en worden dan ook dik, zelfde levenstijl

Je kan trouwens wel sneller dik worden door medicijnen


zoals als jochemb zegt, we eten dan wel keurig rond de 2500kcal per dag,
maar de meeste mensen zitten tegen woordig 4 uur per dag

1/2 uur voor de tv, 1/2 uur achter de pc en in de auto daarnaast kantoor baan en je hebt bijna geen beweging die dag.
 
Laatst bewerkt:
isisrufus zei:
Nee het is een gewoonte je voeding is niet op orde...
De vraag is waarom hebben meer mensen in je gezin het?
Die eten meestal het zelfde als jouw, en worden dan ook dik, zelfde levenstijl
Dat mensen binnen een gezin vergelijkbare eetgewoontes/levensstijl hebben waardoor vaker overgewicht voorkomt binnen een gezin, wil niet zeggen dat genen dus geen rol spelen. Het één sluit het ander niet uit (1-3).

Onderzoek bij adoptiekinderen laat zien dat het lichaamsgewicht van de kinderen een sterkere correlatie heeft met hun biologische ouders, dan met hun adoptie-ouders. Ook tweelingonderzoek wijst uit dat genetische factoren een rol spelen bij de variatie in BMI.


Referenties
1. Loos RJ, Rankinen T. Gene-diet interactions on body weight changes. J Am Diet Assoc. 2005 May;105(5 Suppl 1):S29-34.
2. Bouchard C. Gene-environment interactions in the etiology of obesity: defining the fundamentals. Obesity (Silver Spring). 2008 Dec;16 Suppl 3:S5-S10.
3. Silventoinen K, Rokholm B, Kaprio J, Sørensen TI. The genetic and environmental influences on childhood obesity: a systematic review of twin and adoption studies. Int J Obes (Lond). 2010 Jan;34(1):29-40.
 
Genen of niet, neemt niet weg dat al die dikkertjes is hun afstandsbediening moeten wegleggen, met hun dikke reet van de bank af komen, alle fabrieksvoeding weggooien en is wat aan hun gezondheid moeten doen. Op de bank blijven zitten en met trage stofwisseling of slecht genen komen als argument, en met hun papperige vingertje naar wetenschappers wijzen, schiet natuurlijk ook niet op.
 
Dat mensen binnen een gezin vergelijkbare eetgewoontes/levensstijl hebben waardoor vaker overgewicht voorkomt binnen een gezin, wil niet zeggen dat genen dus geen rol spelen. Het één sluit het ander niet uit (1-3).

Onderzoek bij adoptiekinderen laat zien dat het lichaamsgewicht van de kinderen een sterkere correlatie heeft met hun biologische ouders, dan met hun adoptie-ouders. Ook tweelingonderzoek wijst uit dat genetische factoren een rol spelen bij de variatie in BMI.


Referenties
1. Loos RJ, Rankinen T. Gene-diet interactions on body weight changes. J Am Diet Assoc. 2005 May;105(5 Suppl 1):S29-34.
2. Bouchard C. Gene-environment interactions in the etiology of obesity: defining the fundamentals. Obesity (Silver Spring). 2008 Dec;16 Suppl 3:S5-S10.
3. Silventoinen K, Rokholm B, Kaprio J, Sørensen TI. The genetic and environmental influences on childhood obesity: a systematic review of twin and adoption studies. Int J Obes (Lond). 2010 Jan;34(1):29-40.

Dit is dus onzin. Weleens van dat onderzoek gehoord van eeneiige tweelingen die bij de geboorte gescheiden werden en dus anders opgevoed werden en uiteindelijk een heel ander uiterlijk hadden? Hier is een plaatje van de tweeling als volwassenen:


Hier een filmpje dat makkelijk uitlegt hoe eea werkt: http://www.youtube.com/watch?v=AV8FM_d1Leo
 
Ik vind genen ook gewoon een makkelijk excuus. Vroeger waren de mensen lang niet zo dik als nu, dat is iets van de laatste paar jaren/decennia.
Al die ziektes en obesitas is echt sinds een halve eeuw dik in opkomst, en sinds een halve eeuw geleden zijn er ook een paar dingen gebeurt die er wss wel wat mee te maken hebben:
- angst voor vetten, iedereen (zelfs voedingscentra) raadt aan 50% van t dieet ofzo uit koolhydraten te laten bestaan terwijl die (m.n. als je niet actief bent) niet echt geweldig voor je gezondheid zijn (m.n suikers)
- meer automatisering en minder activiteit/beweging
- veeeeel meer bewerkte voeding, en gebruik van plantaardige olie en transvetten
- veel grotere inname van omega 6 (AA) en veel te weinig omega 3 (EPA en DHA), dit versnelt de ontwikkeling (veroorzaakt niet) van hart- en vaatziektes enzo, naast andere gemiste gezondheidsvoordelen van omega 3. Ratio is nu 20:1 waar het vroeger (is geschat) 1:1 tot 1:2 was.
- andere punt van bewerkte voeding is dat er veel minder vitamines en mineralen inzitten, wat erg schadelijk is voor je gezondheid als je daar te weinig van binnenkrijgt. Plus de vele suikers en (volgens mij) sowieso hogere kcal-waarde icm lagere activiteit zorgt voor veel dikke mensen
 
Herkules zei:
Dit is dus onzin. Weleens van dat onderzoek gehoord van eeneiige tweelingen die bij de geboorte gescheiden werden en dus anders opgevoed werden en uiteindelijk een heel ander uiterlijk hadden? Hier is een plaatje van de tweeling als volwassenen:
Op welk onderzoek doel je? En hoe verhouden de resultaten zich tot andere onderzoeken?

Heb je de referenties gelezen die ik erbij heb gezet? Zijn deze resultaten onzin?
Er wordt niet ontkend dat omgevingsfactoren geen rol spelen. Er is waarschijnlijk juist een interactie tussen genetische- en omgevingsfactoren.


"Heritability of BMI remains consistently high over different age categories. Environmental changes over time do not seem to have as big a relative impact on an individual's weight as previously reported, suggesting a mainly genetic influence on variation in BMI over the years."
Bron: Nan C, Guo B, Warner C, Fowler T, Barrett T, Boomsma D, Nelson T, Whitfield K, Beunen G, Thomis M, Maes HH, Derom C, Ordoñana J, Deeks J, Zeegers M. Heritability of body mass index in pre-adolescence, young adulthood and late adulthood. Eur J Epidemiol. 2012 Apr;27(4):247-53.

michieln zei:
Ik vind genen ook gewoon een makkelijk excuus.
Alleen genen zijn natuurlijk geen excuus voor overgewicht. Dat heb ik nooit gezegd. Er zijn factoren die een groter effect hebben, die ook nog eens te beïnvloeden zijn.
Wat ik aangeef is dat onderzoek duidelijk laat zien dat genen wel een rol spelen bij gewichtsregulatie. Dat kan onmogelijk ontkend worden. Hoe groot die rol is, is onduidelijk.


michieln zei:
Vroeger waren de mensen lang niet zo dik als nu, dat is iets van de laatste paar jaren/decennia.
Een interactie van genen en omgeving (voeding) zou hierbij een rol kunnen spelen. Zie ook #41.
 
Back
Naar boven