AndroidHealthClinic

Overgewicht is erfelijk bepaald

Bezoekers in dit topic

Sommige reacties hier vind ik gewoon achterlijk en héél kortzichtig...
Veel mensen die hier reageren hebben volgens mij geen enkele ervaring met zwaar zijn, in tegendeel..
Moeten waarschijnlijk moeite doen om iets bij te komen, en zijn al blij als er 3kg vet bijkomt !
Begrijp mij niet verkeerd, dat moet zeker ook niet gemakkelijk zijn,
maar toch word een ectomorf in de samenleving minder scheef bekeken dan een zwaarlijvig persoon.

Daarom hieronder mijn mening.

Volgens mij is zwaarlijvigheid voor een deel erfelijk, en voor een groot deel afhankelijk van andere factoren uit de omgeving.
Dit begint al in de opvoeding van kinderen, hoeveel bewegen ze, hoeveel zitten ze binnen?
Krijgen ze vers eten of veel kant-en-klaar maaltijden?
Hoeveel uren spelen ze in de tuin, en hoeveel uren zitten ze voor de televisie?

Dit bepaald volgens mij voor een groot deel hoe je lichaam in je verdere leven omgaat met opgenomen calorieën.
Worden deze direct omgezet in energie, of worden ze opgeslaan als vetten?

Ook worden in je opvoeding patronen en gewoontes gevormd, zowel in beweging als in voeding.
Als je ouders sportfanaten zijn, zit de kans er dik in dat dit bij jou erg gemotiveerd is, en dat je zelf ook genoeg sport.
En omgekeerd ook natuurlijk...


Over de genetische erfelijkheid :

Ik ben in mijn jeugd altijd te zwaar geweest, tot een paar jaar geleden zelfs veel te zwaar, tot ik het aangepakt heb.
Mijn vrouw daarentegen helemaal niet.
We hebben 2 kinderen, een zoon van 10 en een dochter van 7.
Ik sta heel erg op een gezonde voeding, in onze 'koekenkast' liggen er alleen maar wat meergranen-schoolkoekjes.
Onze kinderen eten beiden hetzelfde eten, drinken hetzelfde water, eten hetzelfde fruit en dezelfde groenten...
Ze spelen altijd samen, gaan samen wandelen met de hond, enzoverder.
En toch heeft onze zoon volgens het medisch schoolonderzoek aanleg tot overgewicht, en is onze dochter bijna te mager.

Dus volgens mij is zwaarlijvigheid zeker wel erfelijk, maar niet enkel op een genetische manier.

Iedereen die een beetje met bodybuilding bezig is kent de lichaamstypen ectomorf, mesomorf en endomorf.

Waarom is het dan zo onmogelijk dat er ook gewoon mensen zijn die meer geneigd zijn naar zwaarlijvigheid dan anderen?

Omdat het altijd als excuus wordt gebruikt voor dikke mensen. Als je te dik bent is dat in 99% vd gevallen je eigen schuld.

Dit bepaald volgens mij voor een groot deel hoe je lichaam in je verdere leven omgaat met opgenomen calorieën.
Worden deze direct omgezet in energie, of worden ze opgeslaan als vetten?

Dit is overigens complete onzin.
 
Mensen die last hebben van overgewicht aantonen waarom ze zo'n schadelijke eetlust hebben in de hedendaagse samenleving. Zolang die mensen niet snappen waarom zullen ze conflictende gedachten en emoties hebben die ze zal verwarren.
 
Obesity is one of the most pressing problems in the industrialized world. Twin, adoption and family studies have shown that genetic factors play a significant role in the pathogenesis of obesity. Rare mutations in humans and model organisms have provided insights into the pathways involved in body weight regulation. Studies of candidate genes indicate that some of the genes involved in pathways regulating energy expenditure and food intake may play a role in the predisposition to obesity. Amongst these genes, sequence variations in the adrenergic receptors, uncoupling proteins, peroxisome proliferator-activated receptor, and the leptin receptor genes are of particular relevance. Results that have been replicated in at least three genome-wide scans suggest that key genes are located on chromosomes 2p, 3q, 5p, 6p, 7q, 10p, 11q, 17p and 20q. We conclude that the currently available evidence suggests four levels of genetic determination of obesity: genetic obesity, strong genetic predisposition, slight genetic predisposition, and genetically resistant. This growing body of research may help in the development of anti-obesity agents and perhaps genetic tests to predict the risk for obesity.

Bron:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14535962
 
Een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Niemand gaat dat ontkennen, maar aangezien iedereen genetisch gezien anders is opgebouwd, kan het ook bijna niet anders dat iedereen ook verschillende reageert op bepaalde voedingsstoffen en idat eders metabolisme wel verschilt.

Ik neem vaak het voorbeeld aan an mijn broer en ik.
We hebben veel gemeen: dezelfde opvoeding, bijna zelfde dagelijks patroon, we aten wat de pot schafte, deden alletwee aan sport. Toch was hij een stuk magerder dan mij. Ik moest letten op wat ik at en dronk, hij kon zich op junkfood en snoep werpen zonder er nadeel van te ondervinden.
Hoewel we hetzelfde leven leden, was ons metabolisme dus duidelijk anders.

De reden? De enig factor die ons verschillend maakt, is het feit dat we niet dezelfde vader hebben...

Genen hebben weldegelijk een invloed op lichaamsbouw en metabolisme, en dus ook op een eventuele aanleg voor zwaarlijvigheid.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat je nog steeds zelf de verantwoordelijkheid draagt over jouw gezondheid. Genen zijn een factor, niet de oorzaak.
 
Back
Naar boven