XXL Nutrition

Overhead squat - holle rug

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Goedemiddag,

Omdat ik tijdens het zwemmen mijn schouderstabiliteit wat wil 'upgraden' en toch al bezig ben met wat extra oefeningen thuis, kwam ik uit op de overhead squat met dumbbells

Vanochtend voor het eerst gedaan met heel licht gewicht en ik vind het vrij pittig, mede omdat ik tot nu toe alleen de volgende dingen deed en gelijk wat achtergrond info; inclined bench press, pull-up (ben ik heel zwak in, maar it burns), inclined flyers, squat, deadlift, lunge. Het start niveau is laag qua spierkracht en ben ik momenteel vooral bezig om de houding en techniek terug te vinden bij de exercises (excl. bench press/flyers).

Vragen;
- Zijn er punten waar ik op moet letten qua techniek?
- Ik zie bij de filmpjes, wanneer men zakt steeds dat ze van een rechte rug, naar een holle stand, naar een rechte rug gaan. Die holle stand lijkt mij niet helemaal juist, maar toch zie je het op veel filmpjes terug. Is dit te voorkomen of is dit niet slecht?

De holle stand heeft te maken dat het gewicht niet naar voren valt volgens mij....

Misschien hebben jullie wel een filmpje waarin dit goed uitgelegd word als het toch te voorkomen is.

Bedankt alvast.
 
Overhead squat is qua techniek best lastig. Vooral ook omdat vrij veel mensen er gewoon niet de flexibiliteit voor hebben. Mocht je per se die oefeningen willen doen, kan ik je niet helpen.

Ik heb wel een alternatief: een overhead press. Welke variant je precies doet, maakt eigenlijk niet uit.
 
Je onderrug is van nature hol, dus wat noem jij recht en wat hol?
 
Ik heb wel een alternatief: een overhead press. Welke variant je precies doet, maakt eigenlijk niet uit.
Vooral voor die stabiliteit leek het mij goed om die overhead press, die ik er al stiekem in verwerkt had, uit te breiden naar een squat. Met de gedachte dat de beweging van een squat het stabiel houden van de armen bevorderd. Farmers walk of lunge zijn ook de revue gepasseerd.

Je onderrug is van nature hol, dus wat noem jij recht en wat hol?

Op 0.53 doet hij het voor vanaf de zijkant.


Kun je mij misschien uitleggen wat wel onder hol verstaan word doormiddel van een 'goed fout' voorbeeld? ;)

Misschien is lunge dan wel makkelijker om die stabiliteit oefening er in te krijgen, want ik heb het idee dat daarmee mijn rug makkelijker recht te houden is. Correct me if i'm wrong!
 
En waarom zou dit je schouderstabiliteit tijdens het zwemmen ten goede komen?
 
En waarom zou dit je schouderstabiliteit tijdens het zwemmen ten goede komen?

Antwoord op je vraag waarom ik op deze oefening uit kwam:
Dit omdat een aantal zwemfora dit aangaf als een goede oefening daarvoor en als ik zelf ga redeneren is stabilisatie, het in een bepaalde houding/status houden van iets, moeilijker voor je core spieren tijdens een beweging. Waar een plank je hele lichaam in bepaalde houding houdt en je weinig bewegings vrijheid hebt (tenzij je plankt op een golvend schip o.i.d.), kun je met je schouder stability natuurlijk veel meer bewegen met de rest van je lichaam.

Als je daar op voort borduurt is het geen gekke gedachte, omdat je arm beweging heel stabiel en krachtig moet zijn terwijl je lichaam constant aan het corrigeren is in het water door het water en je been bewegingen. Als je stabilisatie spieren dan sterk en goed functioneren onder die beweging neemt de kans op blessures ook af.

Maaaruuh we dwalen af en je draait het een beetje om:
Ik vraag jullie of dit een goede exercise zou zijn met het doel wat ik heb, niet andersom ;)

Doel:
Schouderstabiliteit verbeteren voor het zwemmen en een oefening doen die dat doet

Optie die ik zelf heb gevonden op zwemfora en zoeken op shoulder stability:
Overhead squat.

Vraag:
Is dit een goede oefening, met de vragen daar rondom heen( zie eerste post)? Zo niet, wat dan wel?
 
Ik zou persoonlijk eerder club swings, top loaded windmills en/of allerlei interne en externe rotatie oefeningen voor je schouders doen.
 
Die windmill ziet er wel doable uit, daar ga ik wel wat meer over lezen en uitproberen, thanks.
 
Ik zou het bij een basic overhead press houden. Die betrekkelijk eenvoudig qua techniek en vereist ook dat je hele lichaam aanspant. Maak het jezelf niet te moeilijk.
 
3XL

Zou je nog een indicatie kunnen geven van wat hol is en wat niet? Ik denk dat dat sowieso, voor veel meer oefeningen, goed is om te weten. Misschien aan de hand van dat filmpje of heb je zelf een goed voorbeeld?
 
914_28430812_175624223219740_3710754681778077696_n-1.jpg


Snap tbh niet dat mensen overhead squats doen, vind het zo'n vage oefening.
Zie er echt geen toegevoegde waarde in.
 
Als je olympische lifts wilt doen zijn ze vrij nuttig.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Als je olympische lifts wilt doen zijn ze vrij nuttig.
Dit. Voor het oly liften zijn ze cruciaal, verder zijn er een stuk gemakkelijkere oefeningen voor schouderstabiliteit: simpel overhead pressen, shoulder raises, facepulls, static overhead holds (ketllebell upside down) etc.
 
Dit. Voor het oly liften zijn ze cruciaal, verder zijn er een stuk gemakkelijkere oefeningen voor schouderstabiliteit: simpel overhead pressen, shoulder raises, facepulls, static overhead holds (ketllebell upside down) etc.

Dus eigenlijk is een juiste conclusie; de zwemfora en sources willen vaak cool en hip doen en je kunt maar beter gewoon normaal doen want de simpelere oefeningen zijn ook goed genoeg. (A)
 
Dus eigenlijk is een juiste conclusie; de zwemfora en sources willen vaak cool en hip doen en je kunt maar beter gewoon normaal doen want de simpelere oefeningen zijn ook goed genoeg. (A)
Ja, ik zou niet weten welke specifieke carry over het doen van overhead squats verder heeft naar zwemmen. Je doet de overhead squat als je oly lift om je snatch positie te oefenen.
 
Dus eigenlijk is een juiste conclusie; de zwemfora en sources willen vaak cool en hip doen en je kunt maar beter gewoon normaal doen want de simpelere oefeningen zijn ook goed genoeg. (A)

Vraag het ze eens waarom ze OH squat aanraden. Misschien gaat het verder dan je schouders.
 
Back
Naar boven