MuscleMeat

Overtraining is iets psychisch en niet lichaamlijks?

Bezoekers in dit topic

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 apr 2006
Berichten
11.389
Waardering
358
Ik dacht dat Overtraining altijd puur lichaamlijks was.
Overbelaste spieren, blesures ect ect...

Maar hiet vertellen ze dat het puur psychisch is en niet lichaamlijks.
(de man was 100% fit)

[Link niet meer beschikbaar]

 
heb vaker gehoord dat overtraining tegenwoordig niet meer kan met al die gezonde voeding en supplementen.
**** de rustweek, **** de lichte week, gewoon doorknallen!
 
Overtraining is wel degelijk fysiek.
 
Inderdaad, is grotendeels een zenuw kwestie.
 
als je nog nooit gelopen hebt ga maar eens een half uur lopen elke dag. Na paar weken heb je een achillespeesontsteking. dit is volgens mij niet psychisch.
In de praktijk kom je dagelijks mensen tegen met een achillespeesontsteking omdat ze ''Start to run'' begonnen zijn.
 
Als je teringpijn in je aanhechtingen hebt lijkt me dat toch echt fysiek en niet psychisch.
 
Als je teringpijn in je aanhechtingen hebt lijkt me dat toch echt fysiek en niet psychisch.

Alleen heeft dat niets met overtrainen te maken.

---------- Post toegevoegd Wed 14 Dec 2011 om 11:37 ----------

Ik denk dat veel mensen die het overtraind zijn hebben helemala niet overtraind zijn, ik denk dat daar de verwarring ontstaat. Een blessure is geen overtraining. Moe zijn is geen overtraining, spierpijn is geen overtraining. En overreaching is ook geen overtraining.
 
Alleen heeft dat niets met overtrainen te maken.

---------- Post toegevoegd Wed 14 Dec 2011 om 11:37 ----------

Ik denk dat veel mensen die het overtraind zijn hebben helemala niet overtraind zijn, ik denk dat daar de verwarring ontstaat. Een blessure is geen overtraining. Moe zijn is geen overtraining, spierpijn is geen overtraining. En overreaching is ook geen overtraining.

Zou je dan kunnen aangeven wat wel overtraining is?
 
Alleen heeft dat niets met overtrainen te maken.

Zou je dat eens verder uit kunnen leggen? Ik weet dat het er te maken mee heeft dat je spieren te hard aan je pezen/aanhechtingen trekken. Maar dat is toch ook een symptoon dat je wel even iets rustiger aan mag doen. Kan ik weer wat leren :)
 
Men spreekt van overtraining wanneer de balans tussen belasting en belastbaarheid in hoge mate verstoord is en tot gevolg heeft dat de sportprestatie nadelig beïnvloed wordt. Onder belasting verstaan we al datgene wat het lichaam van de sporter ondergaat. De belastbaarheid is datgene wat de mens lichamelijk en psychisch en lichamelijk aankan.
 
Overtraining heeft wel weerslag op de psyche, zoals depressie. Denk dat er daarom wat verwarring rond overtraining bestaat. Ik hou mijn gemoedstoestand in het oog om tijdig overtraining te herkennen, dan weet ik dat het tijd is om aan een andere mini/mesocyclus te beginnen in mijn trainingsprogramma.
 
Ik vind overtraining meer een globale term voor de staat waarin je verkeerd wanneer je zodanig vermoeid bent - in welke vorm dan ook - dat je prestaties eronder lijden.

Hoe lang het duurt om hiervan te herstellen hangt af van hoe lang je overtrained bent. Als je expres een paar weken te veel traint om vervolgens te herstellen en je lichaam zichzelf laten aanpassen wordt het overreaching genoemd en kost het dagen tot enkele weken om weer te herstellen tot een niveau van nieuwe hogere prestaties.

Maar in principe kun je jezelf ook overtrained noemen na een enkele training waarna je bijvoorbeeld een dag of week nodig hebt alvorens je weer hersteld en aangepast bent, als je training zodanig is dat je prestaties erna verminderd zouden zijn en je door die rust weer progressie maakt.

Op een gegeven moment is de mate van vermoeiing/schade zo groot dat het herstel zo lang duurt dat je lichaam na dat herstel niet aangepast is en je dus zelfs na rust achteruit gaat. Dat is wat 'echt' overtrained is.

De oorzaak is eigenlijk underrecovery, bijvoorbeeld door te weinig slaap, voeding, of psychische rust ten opzichte van de stress die je op je lichaam uitoefent.

Naast fysieke rust d.m.v. slaap, voeding, soft-tissue werk, active recovery, etc is het dus ook belangrijk om mentaal te rusten. Hiervoor kun je kijken naar het gebruik van het sympathieke vs asympathieke zenuwstelsel en de impact die stress buiten je training hierop heeft, en ook naar voeding en supplementen voor de biochemische balans in je hersenen/cns.

Vooral de duur van stress voorbij de fight or flight reactie is vermoeiend of zelfs schadelijk. Hier heeft de persoonlijkheid, karakter, en mentale gesteldheid van de atleet ook veel mee te maken. Wat voor de een motiverend is, en dus stress voorkomt of misschien zelfs doet oplossen(?), is voor de ander juist vermoeiend.
 
Laatst bewerkt:
de task force van european college of sport medicine gebruikt het volgende onderscheid:
functional overreaching, non functional overreaching en overtraining syndrome

functional Over-reaching kan beschreven worden als een proces waarbij training en niet traininggerelateerde stressoren resulteren in een afname van de prestatie, al dan niet gecombineerd met fysiologische en psychologische symptomen. Herstel van prestaties kan enkele dagen tot weken duren. Het gebruik van FOR bij atleten tijdens een trainingcyclus kan leiden tot betere prestaties als gevolg van een supercompensatie effect. Wanneer echter intensief doorgetraind wordt, kan FOR overgaan in NFOR. Dit zal leiden tot stagnatie of een afname in prestatievermogen waarvan herstel enkele weken kan duren. Als laatste wordt OTS beschreven als een afname van prestatievermogen, al dan niet gecombineerd met fysiologische en psychologische symptomen van overtraining. Ook dit syndroom is het gevolg van training en niet traininggerelateerde stressoren waarvan herstel weken tot maanden kan duren.Samen geven deze fasen een continuüm weer dat leidt tot een lange termijn vermindering van het prestatieniveau.
 
uitgeblusd

Geachte,
Telkens als ik begin met trainen ben ik na 3 maanden leeggetrained
ik train 3x per week
bench press 3x10
optrekken 3x8-10
press 3x8-10
squat 3x8-10
biceps curl 3x8-10
dippen3x8-10
doch verander ik dikwijls van oefeningen en sets en programma
na 3 maanden val ik stil
graag enige tips
hartelijk dank
 
Geachte,
Telkens als ik begin met trainen ben ik na 3 maanden leeggetrained
ik train 3x per week
bench press 3x10
optrekken 3x8-10
press 3x8-10
squat 3x8-10
biceps curl 3x8-10
dippen3x8-10
doch verander ik dikwijls van oefeningen en sets en programma
na 3 maanden val ik stil
graag enige tips
hartelijk dank

Wees eens iets duidelijker aub
 
Back
Naar boven